Virukset?

Ei viruksentorjuntaa

Miksi macceihin ei tartu virukset? Nykyisin käytän macbook prota, aiemmin minulla oli Windows. Olisin halukas kuulemaan, mitä oikeastaan ovat virukset, kuinka ne leviävät ja miksi ne eivät tartu macciin, mutta indowsiin tarttuvat.

1

153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä minulla torjuu

Virukseksi kuvataan haittaohjelmaa, joka kykenee asentumaan käyttäjän tietämättä käyttöjärjestelmään piilo-ohjelmana ja myöskin monistamaan itsensä sekä asentamaan/jakamaan itseään kaikkiin verkossa oleviin vastaaviin käyttöjärjestelmiin.
      Macin käyttöjärjestelmä ei anna asentaa ohjelmia automaattisesti, vaan tarvitaan vähintään ylläpitäjätilin salasana. Siksi onkin mielestäni tärkeätä, että Mac-käyttäjät ymmärtäisivät pitää koneessaan kahta käyttäjätiliä, joista normikäyttäjätilillä käytetään ja touhutaan ja ylläpitäjätilillä asennellaan ja suoritetaan huoltotoimenpiteitä. Näin myöskään vastaisuudessa jonkun neron keksimä tapa saada asennus automaattiseksi käyttäjän tietämättä ei tulisi onnistumaan.
      Macintosh-tietokoneiden pitkäaikainen arvostaminen vain ”marginaalikäyttäjien” järjestelmäksi on suojannut hyvin käyttistä haittaohjelmien kehittäjiltä.
      Toki viimeisen viiden vuoden aikana Applen tuotteiden saama huima suosionkasvu on saanut haitakkeiden tekijätkin innostumaan Maceista, tosin työnsarka on aika paljon vaativampi, kuin se on ollut aiemmin Windows-puolella.
      Onneksi Microsoftkin on saanut pahimmat reijät paikattua järjestelmästään, joten aika paljon nykyään pyritään saamaan haittaa aikaiseksi näillä tunnusten kalastelukonsteilla.
      Mac-käyttäjistä aika usealla on nykyisin ilmaisversio jostain virustorjuntaohjelmasta, esim. ClamXAv tai Sophoksen tuottama ohjelma, sillä näillä saadaan perattua myös esim. sähköpostin mukana kulkevat Windows-virukset pois viestiliikenteestä eikä siten lähtetä vahingossa haittaohjelmia eteenpäin Windows-käyttäjille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2992
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      68
      2857
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1832
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1699
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1632
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1610
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1279
    Aihe