omistan 50% asunnosta

21

Miten tämä nyt menee, kun perin 50% asunnosta.
Asunnossa on vuokralaisia ja saa ollakkin, mutta miten noiden sopimuksien kanssa toimitaan sen jälkeen, kun kuolinpesä on jaettu?

10

212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdfghjkluierupååååå

Jos kuolinpesä jaetaan niin kyllä se vuokra-asuntokin siinä jakoon menee, ja jos ei kukaan perillisistä sitä lunasta itselleen niin myyntiin se on sitten laitettava. Ostaja voi jatkaa saman vuokralaisen kanssa vuokraamista, mutta se on sitten ihan heidän asiansa.

• 22

No ei sitä laiteta myyntiin ja se jatkaa olemista 50/50 niin se on ollut tähänkin asti.
        Vanhempani omistivat sen ja nyt perin siitä puolet.

Mainittakoon vielä, että vanhempani asuivat ihan muualla ja leski ei ole muuttamassa tähän kyseiseen asuntoon, eikä ole koskaan asunutkaan ko. asunnossa.

Kysymys oli lähinnä, että puretaanko vanha sopimus yhteisymmärryksessä ja allekirjoitetaan uusi? (eikä mietitä irtisanomisaikoja)

ps. kenenkään ei tarvitse sekoittaa perintöveroa tähän mitenkään.

• asdfghjklörtyuiopååå
        22 kirjoitti:

No ei sitä laiteta myyntiin ja se jatkaa olemista 50/50 niin se on ollut tähänkin asti.
        Vanhempani omistivat sen ja nyt perin siitä puolet.

Mainittakoon vielä, että vanhempani asuivat ihan muualla ja leski ei ole muuttamassa tähän kyseiseen asuntoon, eikä ole koskaan asunutkaan ko. asunnossa.

Kysymys oli lähinnä, että puretaanko vanha sopimus yhteisymmärryksessä ja allekirjoitetaan uusi? (eikä mietitä irtisanomisaikoja)

ps. kenenkään ei tarvitse sekoittaa perintöveroa tähän mitenkään.

No kyllä se niinkin menee, jos yhteisymmärryksessä puratte vanhan sopimuksen, ja sitten uusi vuokrasopimus ja siihen vuokranantajaksi koko perikunnan tai kuolinpesän osakkaat.
        Onhan näitä isoja maatilojakin aina ollut perikunnan omistuksessa, kun ei ole haluttu jakaa.

• asunnonvälittäjä

Asunnon omistajan vaihtuminen perinnön johdosta ei vaikuta vuorasopimukseen. Uusi omistaja vain ilmoittautuu vuokralaisille.

• Juuri niin, en ymmärrä tätä intoa tehdä uusia sopimuksia, etenkin kun se tässäkin tapauksessa olisi laitonta.

• asdfghjkllöäåårwteyr
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Juuri niin, en ymmärrä tätä intoa tehdä uusia sopimuksia, etenkin kun se tässäkin tapauksessa olisi laitonta.

"Juuri niin, en ymmärrä tätä intoa tehdä uusia sopimuksia, etenkin kun se tässäkin tapauksessa olisi laitonta."

Ei kait se nyt laitonta ole tehdä uusi sopimus jos yhteisymmärryksessä vanha sopimus mitätöidään. Tämänhän voi tehdä milloin hyvänsä. Myös silloin tehdään uusi sopimus, ja vanha mitätöidään jos vuokralainen ottaa kaverin asumaan kanssaan, ja he haluavat että vuokrasopimus on molempien heidän nimellään.

Mutta ei siis pelkkä asunnon omistajan tai omistajien vaihtuminen sinänsä tee mitään vuokrasopimukselle.
        Olen minäkin ostanut asunnon vuokralaisineen. Asunnon jossa vuokralainen oli irtisanottu 6kk ajalla, ja ostohetekllä oli tästä vielä 4kk jäljellä. Jatkoin siinä kyllä saman tien vuokrasopimusta tämän kanssa ja vanha vuokrasopimus sen irtisanomisineen niin mitätöitiin ja uusi tehtiin tilalle vanhan mukainen. Se on siis selvä että jos ei näin olisi tehty niin entisen vuokrasopimuksen mukaan kaikkine irtisanomisehtoineen vuokralainen olis asunut.

• 21 (ap)
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Juuri niin, en ymmärrä tätä intoa tehdä uusia sopimuksia, etenkin kun se tässäkin tapauksessa olisi laitonta.

"""Juuri niin, en ymmärrä tätä intoa tehdä uusia sopimuksia, etenkin kun se tässäkin tapauksessa olisi laitonta. """

Mikä tossa on laitonta?

Seuraava kysymys, nyt olen tällä hetkellä se toinen vuokralainen.
        (pian olen myös toinen omistaja)
        Kai minä voin tehdä vuokrasopimuksen sen toisen omistajan kanssa?
        (kai hänelläkin on oikeus hyötyä siitä omistuksestaa)

ps. siihen asti asia on selkeä, kun pesä on jakamatta.

• 21 (ap)
        21 (ap) kirjoitti:

"""Juuri niin, en ymmärrä tätä intoa tehdä uusia sopimuksia, etenkin kun se tässäkin tapauksessa olisi laitonta. """

Mikä tossa on laitonta?

Seuraava kysymys, nyt olen tällä hetkellä se toinen vuokralainen.
        (pian olen myös toinen omistaja)
        Kai minä voin tehdä vuokrasopimuksen sen toisen omistajan kanssa?
        (kai hänelläkin on oikeus hyötyä siitä omistuksestaa)

ps. siihen asti asia on selkeä, kun pesä on jakamatta.

Eikö kukaan osaa sanoa tähän mitään?

• Hallituksen jäsen
        21 (ap) kirjoitti:

Eikö kukaan osaa sanoa tähän mitään?

Siis mitään uutta sopimusta ei tarvitse tehdä, vanha sopimus jatkuu voimassaolevana vaikka vuokranantaja vaihtuisikin. Vuokranantaja ei voi pakottaa vuokralaista tekemään uutta sopimusta.
        Tilannehan ei muutu miksikään, omistaako asunnon perikunta (jossa 2 osakasta) vai nuo 2 osakasta yhteisomistuksessa. Noiden 2 osakkaan on päätettävä YHDESSÄ miten vuokralaista kohdellaan, miten vuokrarahat jaetaan, mihin tilille ne maksetaan jne - kummassakin tapauksessa.
        Missään nimessähän vuokralaisen ei kannata mennä tekemään sopimusta "toisen omistajan" kanssa, vaan kummankin kanssa yhtäaikaa sama sopimus, jos jotain uusia sopimuksia tehdään.

• asunnonvälittäjä

(Toinen vuokralainen, toinen omistaja, pian toinen omistaja)
      Mitä jos esittäisit kysymyksen hieman selvemmin, ei tällainen yksinkertoinen ihminen pysy perässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2663
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2614
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1530
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe