Autopilotti ST4000 pimeni - miten eteenpäin?

Autop

Purjeveneessäni on ollut käytössä Autohelm ST4000 autopilotti (pinnaohjaus) vuosimallia 2002 (arvio). Viime keväänä autopilotin säätöpaneelin digitaalinen näyttö pimeni. Kun säätöpaneelin miinus/plus -painikkeita painaa, säätöpaneelista kuuluu piipaus, mutta mitään ei tapahdu. Digitaalinen näyttö on pimeä.

Kokemuksia tällaisesta viasta? Miten etenisitte vian etsinnässä/korjaamisessa? Mistä kannattaisi kysellä käytettyjä säätöpaneeleita?

15

1792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerran korjattu

      Vastaavan ikäinen ja samantyyppinen autopilottini pimeni pari v sitten. Kävi maahantuojalla Navsystemsissä mutta eivät osanneet tehdä mitään kun ei kuulemma ollut enää kytkentäkuviakaan. Tarjosivat uuttaa ostettavaksi. Elektroniikkaa harrasteleva ystäväni kolvilla lämmitteli jotain juotosta ja sen jälkeen on pelannut. tee sama kierros ja jos ei onnistu niin soita Seppo Pajari 0400 711 959

    • st2000 fixed

      Minulla veneen mukana tuli st2000, joka poltti sulakkeet. Syy oli jumiin ruostunut sähkömoottori, joka heräsi henkiin crc:llä ja suoraan akusta virtaa antamalla. Myöskin jos virtajohdon liitimessä on huono kontakti veneessä olevaan liittimeen, niin laite vain piippaa eikä mitään tapahdu, joten suihkuta crc:tä virtaliittimeen.

      LCD näyttö on minulla sökö, mutta pilotti toimii ilman sitäkin. Kompassilukemia en tietenkään näe, mutta suunta pysyy ja käännökset toimii.

      • st200 fixed

        Lisään vielä, että laitteen sisällä kaikki johtoliitoksett kannattaa ottaa irti ja suihkuttaa liittimiin crc:tä. Kontakithäiriöt sisäisessä johdotuksessa aiheuttaa myös kummalista toimintaa.


      • d6h9k
        st200 fixed kirjoitti:

        Lisään vielä, että laitteen sisällä kaikki johtoliitoksett kannattaa ottaa irti ja suihkuttaa liittimiin crc:tä. Kontakithäiriöt sisäisessä johdotuksessa aiheuttaa myös kummalista toimintaa.

        Niin ja crc on eristävää ainetta eli johtoliitokset eivät johda enään sähköä senkään verran kuin aiemmin.


      • infoz
        d6h9k kirjoitti:

        Niin ja crc on eristävää ainetta eli johtoliitokset eivät johda enään sähköä senkään verran kuin aiemmin.

        crc = crc 5-56? Öljyähän tuo. Ainut että on niin höttöstä tavaraa että haihtuu... eli ei jää sinne eristeeksi, jossei ruuttaile ihan hassuja määriä ja tee sitä jatkuvalla syötöllä.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Penetrating_oil


    • Jos ei hirveästi ole kokemusta asiasta, kannattaa se laittaa sinne navsystemsille tutkittavaksi. Jos on tuoreempaa mallia, voi löytyä vielä varaosat, ellei, on edessä uuden osto. Maksaakihan nuo pinnapilotit kokonaista nelisensataa euroa.

      • kerran korjattu

        ST 4000 ei ole pinnapilotti eikä uusiminen maksa 400 vaan tarvitaan yksi numero lisää.


      • Pinnapilotti

      • seppomartti
        Pinnapilotti kirjoitti:

        ST 4000 on myös pinnapilotti ja maksaa 773 £.

        http://www.marinemegastore.com/product-ST4000-Plus-Tiller-SMG_705_A12006.htm

        Linkin laite ei ole pinna- eikä ruoripilotti ellei ole aivoja (esim corepack) työyksikköä (esim linear drive) ja anturia (esim fluxgate kompassi). Sopiiko se (control head) ohjaamaan ST4000 mk2 :ta selviää varmaan Navsystemsistä. Outoa on jos Raymarin ST 4000 eli entinen Autohelm ST4000 on muuttunut ruoripilotista pinnapilotiksi merkinnän muuttumatta. raymarinin luettelossa ei enää 4000 esiinny.


      • Pinnapilotti
        seppomartti kirjoitti:

        Linkin laite ei ole pinna- eikä ruoripilotti ellei ole aivoja (esim corepack) työyksikköä (esim linear drive) ja anturia (esim fluxgate kompassi). Sopiiko se (control head) ohjaamaan ST4000 mk2 :ta selviää varmaan Navsystemsistä. Outoa on jos Raymarin ST 4000 eli entinen Autohelm ST4000 on muuttunut ruoripilotista pinnapilotiksi merkinnän muuttumatta. raymarinin luettelossa ei enää 4000 esiinny.

        ST4000-sarjan pinna- ja ruoripiloteissa vain työyksikkö on erilainen. Pinnapilotin tuotenimen perässa on iso-T, "ST-4000T Plus GP" esimerkiksi.

        http://www.raymarine.com/ProductDetail.aspx?SITE=1&SECTION=2&PAGE=87&PRODUCT=199


    • 14´7

      Saattaahan noita käyttöpäitä olla jäljellä jälleenmyyjillä jos ei maahantuojalla. Sopiikohan mikään uudempien pilottien käyttöpää?


    • Ei enää helmiä

      Minulla oli (tai tavallaan on edelleenkin) Autohelm ST6000, joka asennettiin uuteen veneeseeni 1991. Ensimmäisenä ja toisena kesänä se toimi oikein mukavasti. Kolmantena kesänä se alkoi kiukutella satunnaisesti ja neljäntenä vuonna se ei toiminut enää ollenkaan - jos erehtyi kytkemään sen toimintaan, se lukitsi ruorin, ja ainoa keino vapauttamiseen oli koko Autohelm-mittariston virran katkaisu.

      Olin tähän mennessä jo korjauttanut muuta Autohelm-mittaristoa (erityisesti tuulimittaria kahteen kertaan) jokseenkin samalla summalla, jolla olin koko mittariston hankkinut, ja toiminta oli vieläkin sattumanvaraista. Kysyin maahantuojalta arviota autopilotin korjaamisesta, mutta minulle ehdotettiin koko laitteen uusimista. Kallis laite oli siis jaksanut toimia kolme vuotta. Päätin pärjätä ilman autopilotia.

      Kaikista Autohelm-mittareistani ainoastaan kaikuluotain on toiminut koko ajan moitteettomasti. Tuulimittarin suuntavirhe vaihtelee välillä 60-180 astetta, vedenlämpömittari näyttää miinus 14 astetta (vai oliko se -40?) keskikesällä, loki on näyttänyt parhaimmillaan toistasataa solmua vauhtia ja mitannut matkaa vastaavasti, GPS katkoo paikanmääristystä kohtuuttoman usein, ja niin edelleen.

      En osaa ehdottaa muuta kuin tuotemerkin vaihtamista (vaikken ole varma, toimiiko mikään muu merielektroniikka sen paremmin).

      • laatu harmittaa

        Samoja kokemuksia täälläkin. Itse kuvittelen, että ko merkin laatu heikkeni siinä vaiheessa, kun valmistus siirtyi Kiinaan. Silti raymariini on yleisimpiä merkkejä ja itsekin olen hankkinut mm. autopilotin ja plotterin. ST6000 :n course computer oikutteli ja lakkasi toimimasta ensimmäisen kerran jo takuuaikana, jolloin elektroniikkakortti vaihdettiin. Samat drive stop yms lukkiutumisongelmat uusiutuivat myöhemmin. Onneksi Mid-Atlantic Yacht Service:n (Hortassa) elektroniikkamies oli osaava. Elektroniikkaosia ei tarvinnutkaan uusia ja autopilotti tuli kuntoon laskun ollessa muistaakseni 27 euroa. Tuulimittarin ongelma harmitti niin, että olen päätynyt eri merkkiin. Plotteri pelasi kaksi vuotta ennekuin alkoi oikutella. Viime kesänä plotterin vikana oli näytön jumittuminen niin, ettei laite reagoinut minkään napin painamiseen. Kun virtakaapelin irroitti ja kytki uudelleen, se onneksi käynnistyi. Muutaman kerran näyttö on pimentynyt taysin yllättäen, vaikka virransyötössä ei ole ollut mitään häiriötä. Silloin se sentään on käynnistynyt normaalisti.

        En usko, että huviveneiden elektroniikan ongelmat koskisivat vain yhtä tuotemerkkiä. Yleisimmän merkin viat vain ovat tutumpia kuin harvinaisemman merkin viat. Eikö kaikkien valmistusmaa ole nykyisin Kauko-Itä, useimmiten Kiina? Tuotteilla on kova keskinäinen kilpailu, josta syystä uutuustuotteiden varsinaiset laitetestit on kylmästi jätetty asiakkaille. Maahantuojilla ei taida olla sellaisia elektroniikkaspesialistejä, jotka ehtisivät korjaamaan vikoja. Lienee nopeampaa vaihtaa komponentteja tai suositella uusien laitteiden ostoa.


      • ah6000

        hei
        löytyykö sinulta vielä autohelm 6000 ja jos löytyy oletko kiinnostunut myymään? tarvitsisin varaosiksi.
        t Anssi
        anssi61@gmail.com


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5410
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      235
      1592
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      321
      1145
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      313
      1108
    Aihe