Kiusaaminen

surullinen äiti

Onko niin että täällä häiriköivät aikuiset on koulukiusaajien vanhempia?Mistä lapset saa sen tavan alistaa ja solvata toisia??Netistäkö,vanhemmilta?
Puututko sinä jos huomaat että lapsesi puhuu alentavasti toisesta,näetkö??
Minusta niin kamalaa,kun lapseni joutuu tällaisen ryhmästä pois sulkemisen kiusaajien kynsiin,kärsin,enkä tiedä miten voin auttaa.Eivä puhu hänelle,eivät vastaa puhelimeen,jättävät ryhmästä pois,kiusaavat facebookissa kommentteineen,jos joku uskaltaa puhua lapselleni,sitä ojennetaan katsein heti !!Opettajista ei mitään apua,niillä vaan se soosoo-tyyliin.
Kerran yritin pääkiusaajan vanhemman kanssa puhua asiasta,se suuttui aivan suunnattomasti miulle,miten julkean syyttää hänen lastaan!Mie nyt sattumoisin nähnyt mitä hänen enkeli kirjotteli naamkirjassakin lapsestani,harmi kun en tallentanut.Koitin puhua kiusaajan kanssa,ei sekään auttanut,pahensi vaan!
Pitäsisikö tehdä rikosilmoitus,jos teinit harrastaa henkistä väkivaltaa,ennen kuin oma lapsen voi todella huonosti,kun en tiedä mitä tehdä...??
Voitteko kuvitella,että yksi kiusaajista palkitaan aina,hymypatsaalla,ja opettajien lemmikki,arvatkaa miltä se tuntuu,kun tietää että se lapsi tyranni...Kun vanhemmat ja opettajien silmä välttää,hän oikea enkeli...
Nämä kaikki tyttöjä....
Onko poliisi ainut vaihtoehto ja rikosilmoitus?Onko lapset todella niin julmia,vai eikö kukaan välitä enään??Mistä sitten tulee nämä tuskaiset nuoret...

25

944

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+3

Kiusaaminen on moniselitteinen asia.
      Kiusaaminen saattaa johtua jostain aivan käsittämättömästä asiasta: "väärästä" puhetyylistä, "vääristä" farkuista...
      Lasten/nuorten maailma on sellainen "avaruus", että ei siitä ota selvää - eli kiusaamiseen voi olla syynä lähes mikä tahansa.

Enkä usko, että meitäkään, täällä kirjoittelevia voi niputtaa yhteen kasaan...

Sille emme voi mitään, jos joku saa niitä "hymytyttöpatsaita" -mielistelemällä. Mikään "narauttaminen", tosiasioiden julkituominen ei ainakaan paranna tai edesauta tilannetta. Jokainen näkee sen, minkä haluaa nähdä.

Kiteytettynä: kiusaaminen on syvältä poikittain. Niin koulussa kuin työelämässä tai missä vaan.

• Pää pystyssä

Älkää säätäkö päätänne - häiriö on todellisuudessa -kirjan mukaan juridiset keinot, kuten kiusaajien ja koulujen haastaminen oikeuteen ja korvausten vaatiminen on tehokkaampaa puuttumista kiusaamiseen kuin jatkuva kiusaajan tai kiusattujen psykologisointi tai kiusaajien ymmärtäminen.
      Eli älä hyväksy,älä katso läpi sormien,älä anna periksi,olit sitten lapsi,teini tai aikuinen,kiusaaja pitää saada vastuuseen!!

• koulukiusattu 47v.

Ensin keskustelu luokanopettajan kanssa. Sitten rehtorin ja jos ei apua, niin sitten ilmoitus poliisille!

• Anonyymi

Näitäkin keinoja on kokeiltu mutta turhaan kun opettajat ja rehtorit eivät tee asian hyväksi mitään eli poliisi on ainut mahdollisuus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näitäkin keinoja on kokeiltu mutta turhaan kun opettajat ja rehtorit eivät tee asian hyväksi mitään eli poliisi on ainut mahdollisuus.

jämsäs yht poikaa kiusattii nii piti vaihtaa kouluu sama juttu iamtraltki piti vaihtaa kouluu ja yks muutti alpperantaa takas imatralt ku tääl kiusatii tai sit rikastuu pääse pois pikkukaupungeista ne on pahoja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ummistetaaan katseet ja ei meillä,mutta kolmeoppilasta hukkui,kaksi poltettiin isän toimesta kesken tunnin ja viisi pahassa kolarissa koulu aikana,miten näin ei keinoja kenelläkään.

• kiusa

Ihan mielenkiinnosta,onko kysymyksessä mansikkalan yläaste?tai linnala?

Rikosilmoitusta elä tee,ainakaan näin alkuun.
      Jätä myös koululautakunta väliin ja laita ensi alkuun viestiä opetushallitukseen.
      kirjaamo(at)oph.fi
      Kerro sinne tuo tarinasi ja tee koululla selväksi että olet ottanut yhteyttä muuhun tahoon koska tilanne vaan jatkuu ja jatkuu.
      Todennäköisesti ensimmäinen vastaus sieltä on että asia pitäisi hoitaa rehtorin ja opettajien kanssa.
      Varaudu myös siihen jos yhteyttä tuonne otat ja kerrot sen koululle että wilma viestit tukkivat s.postin monestakin syystä.Todennäköisesti lapsesi tekee joka päivä jotain väärin.

Itse olen käynyt tuon taistelun,helppoa ei ollut mutta kannatti.

Ettei vaan muuten olisi linnalankoulu?

• Linnalankoulu???

Sellastahan se on. Jos vanhemmat vielä on ns. silmäätekeviä niin huh huh... Tolla edellisellä hyvät vinkit.

Muistan omasta nuoruudesta että juuri se opettajan suosikki ja erään ns.merkittävän henkilön tytär oli itse piru. Juonitteli ja valehteli minkä kerkesi. Eihän sille minkä voinut.....

• pahapaha

se niistä kivakouluista.................

• surullinen äiti

Vaikea puuttua kun enkeli sinisilmä väittää ettei hän mitään tee tai ole tehnyt!Opettajat ja vanhemmat uskovat ,ja nyökyttelevät.Mistä sitten tulee nämä nurkkaan ajetut kiusatut,jotka ottavat ratkaisun omiin käsiin??Aina kun jotain kamalaa sattunut,päivitellään,miksei kukaan huomannut tai puuttunut,ottanut kantaa??
      Mie oon sitä mieltä,että kiusaajat on nykyään niin systemaattisen viksuja,ne tietää just mitä tekee,ja milloin räpsyttää ripsiään,ja vanhemmat " eihän miun kultani ,eihän".
      Kyllä se niin on,että rikos se on alistaa toista,kiusata ja sulkea pois ,tiuskia ja tirskuttaa toisen selän takan,arvostella ja haukkua ulkonäköä!Henkinen kärsimys on valtava,ai mistäkö tiedän,istuin viime yönä sängyn laidalla ja lohdutin lastani,kun enkeli sinisilmä tuhoaa hänen elämänsa,jeesus sitä tuskaa.
      Olkaa lastenne kanssa ,että tiedätte mitä ne puuhailee,facebook muuten oikein kiusaajien tyyssija!!Näkisittepä miten tytöt ottavat niitä herutuskuviaan ja sitä toisten mollaamista,kyllä on oikein tissitiski monella siellä.Seuratkaa vähän lapsienne touhuja,jospa se auttais miunki lasta!!

• Kokemusta_On

Hei, minun lapseni on ollut kiusaaja, näkyvä sellainen. Hän on kiusannut ja jäänyt kiinni ja myös myöntänyt tekonsa. Me vanhemmat emme hyväksy tätä, olemme olleet kiusaamiseen liittyvissä palavereissa selvittämässä asioita kiusatuksi tulleen ja hänen vanhempiensa kanssa, anteeksi on pyydetty. On tehty sovinto ja jopa kiusattu osapuoli myöntänyt, että hän on saattanut ensin ärsyttää tahallaan tai jopa provosoida, mutta kuitenkin sen jälkeen ja kättä lyöty päälle. Onneksi kiusaamisen taso on ollut sellaista, että asioista on voinut vielä sopia. On se kieltämättä noloa, kun joutuu myöntämään, että oma lapsi on ollut kiusaaja ja samalla helpottunut,että myös toinen osapuoli on ollut osasyyllinen. Sitä miettii omaa vanhemmuttaan ja sitä mitä on tehnyt väärin kasvatuksessa..miksi annetut opit eivät ole menneet perille? Monet pahoittelut ja anteeksipyynnöt on tullut esitettyä, koulun juhlissa pälyilen tuleeko vielä vihaisia katseita, olenhan kiusaajan vanhempi.
      Myös lastani on kiusattu, se ollut juuri sellaista "en minä mitään ole tehnyt tekniikkaa" nämä kiusaajat ovat ovelia, tekevät sen niin, ettei aikuiset näe, eikä kuule ja ulospäin he ovat juuri mallioppilaita, jopa luokan suosikkeja (opettajat puolustavat usein heitä selvittelytilanteissa). Kiusaaminen on eristämistä joukosta, mitätöimistä ja naurunalaiseksi saattamista sekä omien kolttosten toisen niskaan vyöryttämistä. On ollut myös tilanteita joissa on joukolla kiusattu jotakin ja minun lapseni näkyvänä ja maineen jo saaneena kantaa yksin seuraamukset ainoana syyllisenä. Sapettaa, meneppäs sitten luokkakaveri "Nico-Petteristä" sanomaan, että oli osallisena, asiaa ei uskota, koska onhan niin kiltti poika kotona ja vanhemmat hyvin menestyneitä elämässään, ei siis mahdollista, että osallistunut moiseen ja itse kieltää syyllisyyntensä. Joskus sen onneksi saa pienellä painostuksella esiin, mutta usein tulee luovutettua, koska vanhemmat eivät kestä oman lapsen paljastumista.
      Mietin, miten minä itsekin alaluokilla äänestin hymytytöksi tyttöä joka kiusasi minua, hän oli luokan priimus ja kaikiltahan hän äänen sai, myös opettajat puolsivat häntä. Monesti opettaja on avain asemassa napatessaan näitä valiokiusaajia haaviin, mutta kun he ovat oppilaina ihanteellisia, niin tuskin jäävät kiinni. Tulevassa työyhteisössä nämä saavat jatkaa elämäntapaansa ja toteuttaa itseään vielä lisää, olemme saaneet lukea, että tutkimusten mukaan työpaikkakiusaaminen on lisääntynyt.
      Kun puhutaan kiusaamisesta käsitteenä ja siitä mikä kaikki on kiusaamista, se sitten tuottaakin ongelmia. Onko esimerkiksi yhden kerran kielen näyttäminen kiusaamista? tai se, että huutaa kerran kaksi, olet homo? Kestääkö kiusaaminen sen hetken vai viikkoja, kuukausia, vuosia? Meidän tapauksessa kiusaamiset ovat olleet juuri tuonkaltaisia kertahuuteluja.
      Joskus mietin, että miksi monesti juuri rikkaiden lapset kiusaavat huonompiosaisiaan? ollaan matkusteltu maailmalla, saatu parhaat mahdolliset tietotekniikan vempeleet, älypuhelimet, mopoautot ym. ym. luulisi, että silloin on onnellinen? Uskaltaako vaikutusvalteisten lapsien vanhempia lähestyä, mikäli kiusaamista ilemenee?
      Hyvä keskustelu, ottakaa lisää kantaa.

• Tonzar

Kiusaamisen aika on ohi kohti parempaa yhteiskuntaa. Äänestämällä vaikutat. Itse äänestän Haaviston Pekkaa!

• Anonyymi

ite äänetäsn kokoomusta koska halitus pitää mittuuaa

• surullinen äiti

Meillä tämä jatkunut vuosia,lapseni haki eri luokalle,niin kiusaajakin vaihtoi luokkaa,tuli samalle,no piti vaihtaa takaisin ja vaatimalla vaatia etteivät laita samaan ryhmään.Kiusaajan äiti teki tämän vielä,vaikka hän tietoinen kaikesta,tietenkään ei myönnä.Koitin puhua,mutta kiusaajan äiti meni aivan sekaisin,ei halunnut edes ajatella moista lapsestaan!!Kouluunkin kerroin asiasta,mutta se kuitattiin,no tytöthän nyt semmosia.Nyt tämä mennyt sellaiseksi,että jos lapseni koittaa ystävystyä,niin kiusaaja änkee heti reviirille,koittaa valloittaa puhumalla ja mieleistelemällä toisen ja ettei nyt vaan lapseni saisi ketään ystäväksi.
      Pitäisikö olla jotain asiaan puuttuvia asiantuntijoita,jotka puuttuis asiaan,vaikka koulussa porukka joka kokoontuis ja miettis mitä pitäisi tehdä,vai auttaisko jos pyydän konstaapelia pitäämään puhetta,miten käy jos ei lopeta...
      Minusta tämmönen nuorten harrastama henkinen kiusaaminen on pahinta mitä voi lapset tehdä toisillemja vielä jos teini,ja muutenkin herkkä vaihe menossa.
      Pelkään miten tyttäreni käy,menis vuodet sukkelaan ja pääsis koulusta pois!!

• surullinen äiti

ps.kouluista voisi poistaa nämä älyttömät hymypatsas palkinnot sun muut,aika usein menee open linssiluteelle,ei tosi ystävälle.Tärkempää olisi opetella miten ollaan ihmisiä toisllemme ,kuin jaella palkintoja!!

• Kokemusta_On

Jotenkin tuntuu, että tyttöjen kiusaamnen on julmempaa ja pitkäkestoisempaa, kuin poikien kohdalla?
        Onko tämä äiti saanut kaikki opettajat ym. vakuuttuneeksi heidän "viattomuudestaan"? Oikeasti johan nyt on hemmetti, jos siellä koululla ei osata ottaa asiaa puheeksi. Täytyy vain nöyrtyä ja myöntää, että minun lapsi se nyt vaan oli..kerran se kirpaisee.
        Kannustan ja rohkaisen sinua vielä kerran ottamaan asian puheeksi, minä kiusaajan äitinä olen tyytyväinen siitä, että meihin otettiin yhteyttä, kiusaaminen saatiin loppumaan ja lapseni maine ja kunnia säilynee, moraali kenties ottaa paremman otteen elämästä, näin toivon. Itse kyselen säännöllisesti häneltä ja koululta, ettei hän kiusaa enää ja pitkään on mennyt hyvin. Ei kenenkään elämää saa tuhota, tätä aikaa ei saa enää koskaan takaisin. Sinun lapsella on oikeus onneen ja koulurauhaan!

• Hommiin siitä

Maanerheimin lastensuojeluliitto ,poliisi ja mielenterveysseura voisi jalkautua kouluhin ja pitää luentoja siitä,miten kiusatuille ja kiusaajille käy tässä maailmassa!!
      Vanhemmat voisi kyllä keskittyä opettamaan tavoille!!

• 6+1

Minun tyttöäni kiusattiin urheiluseurassa. Kun näin (tai kuulin) tytön isän katsomossa, niin ymmärsin, mistä se käytös tulee.

• Kaikkialla kiusataan

Urheiluseurat saattavat tosiaan olla kiusaamiselle otollinen alusta,,,vai miten se on, saako kaikkii peliaikaa FairPlay systeemillä, ei saa, koska katsotaan, että vain tietyt pelaajat kehittyvät ja viltissä istuu ne jotka ei mukamas kehity. Harjotusvastukseksi ja kausimaksujen maksajaksi kyllä kelpaavat.

• äityliiinykkä

No nyt on monta surullista äitiä,voisiko joku herätä jo

• 80´child

Mieli tekisi laittaa tänne niitten kusipäitten nimiä jotka kiusasivat melkein koko yläasteenajan... Mutta kun ei voi kun niilläkin on oikeuksia!!!
      Tekivät yläasteajastani melkoisen helvetin. Yöllä ei saanut nukutuksi kun pelotti aamulla mennä kouluun ja toivoa ettei vaan törmäisi koulumatkalla näihin mulkkuihin.
      No, selvisin koulusta mutta varmasti koulumenestykseni olisi ollut parempi ilman noita muutamaa kusipäätä.

Onneksi olin sen verta järjissäni etten teräaseisiin puuttunut vaikka välillä
      mielessä kävi kaikenlaista... Arvet se jätti kiusaus enkä koskaan unohda.

Voimia poikien vanhemmille kummillekkin jokatapauksessa. Toivottavasti tästäkin tapauksesta seuraisi edes jotain hyvää taui edistystä.

Ja T.A , T.H, S.M, T.H, H.H ym haistakaa p...a ja huonoa loppuelämää teille!

• Anonyymi

mut miksei vanhemmat puutu joku sosiaaliviranoima mukana nii ei vois nuoret kiusata MUN TYHMÄT VHANMEAT MUUTT ITÄNNE TÖITTE TAKII JA EI KÄY ENÄÄ TÖLISSÄÄ

• Anonyymi

Nyt jos joku kiusaaja lukee tätä lopeta oikeasti kiusaaminen on vakavaa ja rikollista siitä jää jälki kiusattuun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      65
      1977
    2. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1901
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1649
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1641
    5. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      103
      1609
    6. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      85
      1587
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      285
      1357
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1289
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1160
    10. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      70
      1132
    Aihe