Opiskelen tällä hetkellä ensimmäistä vuottani kauppakorkeakoulussa ja olen alkanut pohtimaan, että pitäisikö vaihtaa oikeustieteen puolelle.
Kumman puolelle kannattaisi kallistua? Asiallisia vastauksia argumenttien kera!
Vai pitäisikö opiskella molemmat? Käykö taakka tuolloin liian suureksi?
Kauppiksen eduksi olen laskenut sen, että voin työskennellä lähes missä valtiossa tahansa. Onko oikeustieteellisesta valmistuneella samat mahdollisuudet vai onko työnteko sidottu ainoastaan Suomen rajojen sisäpuolelle?
Kiitos kommenteista!
Oikeustieteellinen vs. Kauppatieteellinen
3
711
Vastaukset
- jfddo
Hei!
Itse olen vielä lukion toisella luokalla, mutta kaipaisin myös kommentteja tähän kysymykseen! Mielipiteeni vaihtelee viikon välein siitä, että kumpaan kannattaisi hakea. Ulkomaat houkuttelevat, mutta ei ehkä koko loppuelämäksi. Minulla ei ole tarpeeksi tietoa Kauppatieteellisestä ja sen jälkeisistä mahdollisuuksista. Oikeustieteellinen kiinnostaa suunnattomasti! - highlighter
Muutamia suuntaviivoja kokemusteni perusteella (stadin oikiksessa ja kauppiksessa) :
- kauppiksessa on hiukan enemmän vapautta valita aineita ja kursseja oman kiinnostuksen mukaan, ja ainakin stadissa perusopinnoista saa melko hyvän kuvan koko liiketaloustieteiden kentästä, onpa mukana vähän kansantaloustiedettäkin. Oikis on standardisoitu putkitutkinto täynnä tenttejä, ja sellaisenaan varma ja helppo valinta.
- oikeustieteellinen koulutus on melko paljon sidoksissa tietyn maan oikeusjärjestykseen (vierasmaalaisella tutkinnolla pitää ainakin ottaa täydennysopintoja), joten kyllä kauppatieteillä on sinänsä helpompi lähteä ulkomaille duuniin. On kuitenkin muita kuin lakimiesammatteja, joissa OTM-tutkinnolla voi menestyä varmasti oikein hyvin. Ja EU on tietysti iso juristien työllistäjä.
- oikeustieteen suurin vahvuus on siinä, että ala on eksklusiivinen: lakimiesammattiin kelpaa vain OTM, eikä siinä ole muilla nokan koputtamista. Palkkaus on hyvä ja koulutusmäärä rajallinen (kyltereitä on joka niemessä ja notkossa, kiitos maaseutuyliopistojen). KTM kilpailee joissain tehtävissä tradenomeja vastaan, etenkin uran alkuvaiheessa, mikä laskee hiukan tutkinnon arvoa (tämä on melko kiistelty kysymys).
- kauppiksessa pääaineet ovat hyvin erilaisia, ja niistä uran alkuvaiheessa työllistytään myös hyvin erilaisiin paikkoihin (ja jonkin verran eroavalla menestyksellä)
- jos jaksaa lukea, eikä tykkää numeroista, oikis on mielestäni yksi parhaista koulutusvaihtoehdoista
- jos tykkää numeroista, kauppiksen rahoitus tai laskentatoimi ovat tunnettuja ja vankkoja valintoja työllistymisen ja palkkauksen kannalta... työmäärää on kyllä niissäkin. Myös tuotantotaloutta kannattaa harkita. Jos ekonomistiksi tahtoo, ei taloustieteen lukeminen ole hullumpi idea.
Ei ole myöskään poissuljettua opiskella molempia aloja, esim. joustavan opinto-oikeuden kautta saadun sivuaineen myötä. Ja molempiakin tutkintoja (KTM OTM) voi tietysti puskea eteenpäin, se ei ole mitenkään harvinaista. Töille ei kyllä välttämättä jää paljoa aikaa, jos meinaa järkevässä ajassa valmistua eikä ole supertehokas oppija. - KTMOTMKM
Ehdottomasti ensin KTM ja sen päälle OTM. Puhun kokemuksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e722322- 1041911
- 1451681
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161649- 1081646
- 851587
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2851387- 1191299
Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä201297Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241180