Vannasputken kumilaakerin kunto.

MA

Kuinka suuri välys on ok vannasputken kumilaakerissa? Huomasin potkuria heiluttaessa että siinä on pieni klappi. Kumilaakerin molemmissa päissä on myös pieniä hiushalkeamia. sisäpuolen näin vedenottoaukosta. Laakerin iästä ei ole varmuutta vene on reilut 20 vuotta vanha. Saako potkuria pyörittää edes käsin? kun laakeri on kuivana en tiedä kuinka herkästi se edes pyörii.

9

1604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noin se menee

      Saa pyörittää.Vaihda ihmeessä kumilaakeri,ollee jo loppu.Irroita peräholkki ja pujota rautasahan terä siitä läpi ja sahaa rautasahalla vanha kumilaakeri halki ja sit lyät sen ulos jollain temmillä.Paina uusi laakeri sisään jollakin prässillä tai ruuvipenkissä,muista öljytä pinnat.

      • tiop

        Kelpaakohan tavallinen öljy?vai pitääköhän siihen olla jotain erikoisrasvaa.


      • tiop kirjoitti:

        Kelpaakohan tavallinen öljy?vai pitääköhän siihen olla jotain erikoisrasvaa.

        Ei tarvitse olla, poikkeuksena kuparoidut teräsveneet ja betoniveneet.


      • kumiöljy
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ei tarvitse olla, poikkeuksena kuparoidut teräsveneet ja betoniveneet.

        älä öljyä kumipintaa urpovaa


      • tiop
        kumiöljy kirjoitti:

        älä öljyä kumipintaa urpovaa

        En pronssiholkin ja laakeripesän välin


      • Välittajä_LKV
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ei tarvitse olla, poikkeuksena kuparoidut teräsveneet ja betoniveneet.

        Me Välittäjät emme koskaan tiivistä vannasputkea. Annamme veden tulla sisään ja poraamme rteijät pohjan läpi suorille putkille.

        Välittäjä_LKV


      • kapu14
        tiop kirjoitti:

        En pronssiholkin ja laakeripesän välin

        Tietääkö kukaan , mitä ainetta se laakeriholkki on? Tuli vain sellainen ajatus mieleen ,että kun olen noita pienkoneita huoltanut ja korjaillut , niin niissä on sintratut pronssilaakerit . T´ämä tarkoittaa sitä ,että holkin valuvaiheessa siihen massaan on puhallettu ilmaa. Se, että saa tuollaisen sintratun pronssiholkin toimimaan oikein , niin ne huokoset on puristettava täyteen öljyä. Uskokaa tai älkää, mutta puhun nyt pienistä holkeista ja se menee näin ,että laitan sormen päälle holkin pystyyn ja täytän reiän normi 30W öljyllä piripintaan. Sitten puristan toisella sormella vastapuolelta . Holkin reikään syntyy paine, ja öljyllä ei ole kuin yki mahdollisuus. se tulee kyljestä läpi ja tämä on tosi. Nyt kun en tiedä, mistä aineesta tuo perälaakeri on, niin vaikea sanoa , tarvitaanko tuollaista temppua siihen. Tuon operaation tarkoitus on saada laakeriin ns. kapilaariilmiö. siis aina kun laakeri saa voitelua, niin kapilaari kuljettaa sen laakerin ja akselin väliin.
        Olen kuullut ,että osa perälaakereista on ns. vesivoitelulaakereita. , mutta en ole koskaan tutkinut toimintaperiaatetta.


      • kapu14 kirjoitti:

        Tietääkö kukaan , mitä ainetta se laakeriholkki on? Tuli vain sellainen ajatus mieleen ,että kun olen noita pienkoneita huoltanut ja korjaillut , niin niissä on sintratut pronssilaakerit . T´ämä tarkoittaa sitä ,että holkin valuvaiheessa siihen massaan on puhallettu ilmaa. Se, että saa tuollaisen sintratun pronssiholkin toimimaan oikein , niin ne huokoset on puristettava täyteen öljyä. Uskokaa tai älkää, mutta puhun nyt pienistä holkeista ja se menee näin ,että laitan sormen päälle holkin pystyyn ja täytän reiän normi 30W öljyllä piripintaan. Sitten puristan toisella sormella vastapuolelta . Holkin reikään syntyy paine, ja öljyllä ei ole kuin yki mahdollisuus. se tulee kyljestä läpi ja tämä on tosi. Nyt kun en tiedä, mistä aineesta tuo perälaakeri on, niin vaikea sanoa , tarvitaanko tuollaista temppua siihen. Tuon operaation tarkoitus on saada laakeriin ns. kapilaariilmiö. siis aina kun laakeri saa voitelua, niin kapilaari kuljettaa sen laakerin ja akselin väliin.
        Olen kuullut ,että osa perälaakereista on ns. vesivoitelulaakereita. , mutta en ole koskaan tutkinut toimintaperiaatetta.

        Olet osittain oikeassa, muutamin lisäyksin.

        Ne laakerit, joita käytettiin mm. starttimoottoreissa, tasavirtalatureissa, silmälaakerina ym ovat ns kestovoideltuja liukulaakereita.
        Ne eivät ole sintrattuja, vaan tavallisia valettuja aihioita raaka-aineena hiilipronssi, johon voiteluaine painetaan kuvaamallasi tavalla tai keittämällä laakeria öljyssä.
        Toimintaidea on se että kun kitka lämmittää laakerin pintaa, sisällä oleva öljy puristuu pinnalle ja voitelu vähentää kitkaa.
        Niitä käytetään laakereina paikoissa, joihin ei muuten voi voitelua järjestää, kapillaari toimii vain kun oljy imeytetään keittämällä.

        Vesivoideltuna tai muissa paikoissa, missä voiteluainetta on, ei hiilipronssi ole hyvä laakeri, sen kestoikä on aika pieni verrattuna muihin laakerimetalleihin, joten veikkaan että vesivoideltuna näitä ei ole, tuskin vettä saa edes imeytettyä laakerin sisään.

        Vesivoidellut laakerit on jotain pronssiseosta, jokaisella valmistajalla kai omat soppansa, hiilipronssin tuntee kyllä ulkonäöstään ja selvästi tummemmasta väristään.


      • ukyjmrtyuiol
        e.d.k kirjoitti:

        Olet osittain oikeassa, muutamin lisäyksin.

        Ne laakerit, joita käytettiin mm. starttimoottoreissa, tasavirtalatureissa, silmälaakerina ym ovat ns kestovoideltuja liukulaakereita.
        Ne eivät ole sintrattuja, vaan tavallisia valettuja aihioita raaka-aineena hiilipronssi, johon voiteluaine painetaan kuvaamallasi tavalla tai keittämällä laakeria öljyssä.
        Toimintaidea on se että kun kitka lämmittää laakerin pintaa, sisällä oleva öljy puristuu pinnalle ja voitelu vähentää kitkaa.
        Niitä käytetään laakereina paikoissa, joihin ei muuten voi voitelua järjestää, kapillaari toimii vain kun oljy imeytetään keittämällä.

        Vesivoideltuna tai muissa paikoissa, missä voiteluainetta on, ei hiilipronssi ole hyvä laakeri, sen kestoikä on aika pieni verrattuna muihin laakerimetalleihin, joten veikkaan että vesivoideltuna näitä ei ole, tuskin vettä saa edes imeytettyä laakerin sisään.

        Vesivoidellut laakerit on jotain pronssiseosta, jokaisella valmistajalla kai omat soppansa, hiilipronssin tuntee kyllä ulkonäöstään ja selvästi tummemmasta väristään.

        Wickströmi heittää nyt hölynpölyään taas toisten nimimerkillä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5340
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2367
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      113
      1592
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      231
      1550
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1143
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      302
      1105
    10. Tulee ikävä

      Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe