Tuoreen tutkimuksen mukaan terroristihyökkäystä seuranneina päivinä valaiden stressihormonitasot laskivat selvästi, koska laivaliikenteen melu alueella väheni.
http://www.hs.fi/ulkomaat/WTC-isku laski valaiden stressitasoa/a1305555798459
Meriliikenne arktisilla alueilla leviää parhaillaan uusille alueille ja kasvaa nopeasti. Esimerkiksi Koillisväylän kuljetukset ovat moninkertaistuneet lyhyessä ajassa.
http://www.kainuunsanomat.fi/Ulkomaat/1194722605020/artikkeli/laivojen melu stressaa valaita.html
Laivaliikenteen kiireen ja päästöjen vähentäminen alentaisi melua.
Kun ilmasto kylmenisikin, niin valaille olisi rauha edes Siperian takana.
Pysyisivät ydinjäänsärkijät hetken poissa.
Rauhaa valaille
5
204
Vastaukset
- Ahti Kalastaja
Sama ilmiö vaikuttaa myös Suomenlahdella kesällä. Tallinnan lauttaliikenne ja huviveneily häiritsevät kaloja niin paljon että niiden kutu onnistuu huonosti. Tämän vuoksi kalansaaliit vähentyneet kovasti. Ilmiötä pitäisi tutkia pikimmiten muutoin kalastus on mennyttä.
- jalat maassa
Mites toi huviveneily sattuu yksiin kalojen kutuajan kanssa. Oisikohan naapurin rapavesillä enempi tekemistä.
- matkailija
Kun on nähnyt valaan niin helposti tahtoo lopettaa valaiden tappamisen muiden kuin arktisten asukkaiden ruoaksi.
- Valas on hyvää, nam.
Jaa minäkin olen nähnyt valaita ja olen katsellut niitä vesi kielellä. Syy onkin siinä kun Islannissa söin ravintolassa valaspihviä ja maistui aivan upealta.
- jalat maassa
Eiköhän täällä kotimaassakin ole tarpeeksi tekemistä, kun liikaa miettiä jotain koilisväylän asioita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043364
- 883073
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä201913- 691896
- 381847
- 211731
- 241687
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi341429Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91339- 481337