Alle puolen promillen kaljoissa jokainen suhailee ihan ok, mutta 65vuotiaana se ei enään onnistu. Itse en näiden vanhusten kyytiin uskalla mennä edes puolentoista promillen känösessä.
65v. ajokortti pois
217
3072
Vastaukset
- fsdadsfasdf
tuo on aivan yksilöllistä kyllä, joten yksilöllisesti se pitäisi ratkaistakin. itse olen usein naapurin 75-vuotiaan pappan kyydissä ja paremmin se ajaa kun meikäläinen.
vaikka itsekin aina yritän ajaa huolellisesti ja liikennesääntöjen mukaan.- Oh goos
Alle 21 vee POIS ajokortti! Ne vasta on liikenteessä vaarallisia! Yli 65 on pitkä kokemus ja ajotaitoa riittää, kuka heistä on ajanut nuoresta asti! PRKL!
- katamarania
Oh goos kirjoitti:
Alle 21 vee POIS ajokortti! Ne vasta on liikenteessä vaarallisia! Yli 65 on pitkä kokemus ja ajotaitoa riittää, kuka heistä on ajanut nuoresta asti! PRKL!
Pennut jotka on saaneet juur kortin, tai juuri 3 vuotta vasta ajaneet ne on todella yksiä pommeja liikenteessä ja mopoautolla ajavat 15 vanhat, mitähän tohon sanois , siis ihan älytöntä antaa pienois-autolla ton ikästen tulla liikeenteen sekaan sekoileen niillä pikkuautoillaan ja sotkeen liikenteen joustavuutta ja kun ei ne tajuu mitään liikennesäännöistäkään, kuten ei nuoret mopotytötkään täysiä pöllöpäitä ne tuolla on suurin osa, samoin pojatkin! Menee kun pullopersesiat!
- sdoöfihjtkru8wiodrfs
Oh goos kirjoitti:
jos tämä pas-ka valtio haluaa kerätä veroja, ja sillä on halu lisätä ruuhkia!!!!!! mopoautot saa ajaa TIELLÄ KUTEN AUTOT!!!!!! siis mopo kortilla!!!! mitähän jos joskus jaetaan oikeutta tasaisemmin??? siirretään se DIESEL VERO siihen mopo korttiin!!!! koska DIESELILLÄ EI ENÄÄ SÄÄSTÄ!!!!!!!!! kosto elää...
- ter. amerikasta
Amerikassa on aivan yleistä, että jopa yli 90-vuotiaat ajavat isoja autoja liikenteen seassa..nuoremmat väistelee hyväntahtoisesti näitä ja poliisi joskus ohjaa ystävällisesti tiensivuun hieman huilaamaan..mutta homma taas jatkuu..Suomalinen VVitun kusipää ei ymmärrä omaa parastaan ja vvitun omaan persereikäänsä tuijottaja on valmis aina huutamaan paskaa ja voi vvittu suomen autotapoja..
- oppia ikä kaikki
minä tiedostan olleeni tosi epävarma kuski nuorempana, jokunen kolarikin sattui aikoinaan, niistä kummasti oppi.Nyt vanhempana, 66v, olen saanut ajokokemusta kun olen lähes päivittäin käyttänyt autoa.Olen ihan varmasti parempi kuski kuin silloin nuorena opettelevana...
- jj
katamarania kirjoitti:
Pennut jotka on saaneet juur kortin, tai juuri 3 vuotta vasta ajaneet ne on todella yksiä pommeja liikenteessä ja mopoautolla ajavat 15 vanhat, mitähän tohon sanois , siis ihan älytöntä antaa pienois-autolla ton ikästen tulla liikeenteen sekaan sekoileen niillä pikkuautoillaan ja sotkeen liikenteen joustavuutta ja kun ei ne tajuu mitään liikennesäännöistäkään, kuten ei nuoret mopotytötkään täysiä pöllöpäitä ne tuolla on suurin osa, samoin pojatkin! Menee kun pullopersesiat!
Kun hiihtoloman eka viikko alkaa..., Toinen viikko...jne. Lapin teille on tullut mulkkuja ajelemaan. Autoja tulee omalla kaistalla vastaan 15min enemmän aikaa kyllä mökille kerkiää olemaan!
- Tervemenoa sinne
ter. amerikasta kirjoitti:
Amerikassa on aivan yleistä, että jopa yli 90-vuotiaat ajavat isoja autoja liikenteen seassa..nuoremmat väistelee hyväntahtoisesti näitä ja poliisi joskus ohjaa ystävällisesti tiensivuun hieman huilaamaan..mutta homma taas jatkuu..Suomalinen VVitun kusipää ei ymmärrä omaa parastaan ja vvitun omaan persereikäänsä tuijottaja on valmis aina huutamaan paskaa ja voi vvittu suomen autotapoja..
Jos kielellinen ilmaisu on näin köyhää, niin kannattaako ajatuksiaan ilmoitella, kun ei ole mitään ilmoitettavaa ? Sen yhden - ja toisenkin - reiän tuntevat jo kaikki.
- Tosi on
Palaappa asiaan, kun saat ajokortin autolle mopo kortin sijalle. Itse olen ajanut tähän mennessä 47 vuotta 18 vuotiaasta asti selvinpäin ilman kolaria.
- niinkö?
Kolarit on tullut siis ajaettua pelkästään kännissä.
- Tosi on
niinkö? kirjoitti:
Kolarit on tullut siis ajaettua pelkästään kännissä.
Noh...pari kertaa.
- Tosi on...
Tosi on kirjoitti:
Noh...pari kertaa.
Et sitten uskalla käyttää omaa nimimerkiäsi???
- herjaajia...
Tosi on... kirjoitti:
Et sitten uskalla käyttää omaa nimimerkiäsi???
Ei tietenkään herjaajat uskalla käyttää näillä keskustelupalstoilla omia nimimerkkejään, vaikka niillä sellaiset tälle foorumille onkin, koska herjaajat eivät halua herjata omia nimiään vahingoittaakseen vaan herjata jatkuvasti naamoitta,samalla kun uskaltavat luoda käyttäjätunnuksia tietoisesti väärillä henkilöillä, mistä syystä minuankin viatonta herjataan tässä Suomi24:ssa, kun joku umpisairas väittää mun omaavan jonkun minä- profiilin( mikä v*ttu sellainen edes on???!!) tällaiselle Suomi24- foorumille, vaikken koskaan ole halunnut itsestäni nettiin julkkista.
- kortit veks
Samoin kortti pois alle 25-vuotiailta jos liikenneturvallisuutta aiotaan lisätä.
- ----
Juuri sama asia oli mielessä. Alaikäraja 25v. Pojat ainakin kuin pahimmassa uhmaiässä juuri kortin saaneena 18 vuotiaana.
- ajokoe viikottain
Ajotaitohan on ihan hyvä, auto liikkuu. Usein vaan on ongelmia, kun mennään mottoritietä väärään suuntaan.
- ei rattiin
Silmälasit kuin pullonpohjat, kuulokojeet, lääkitys no huh huh. Potkukelkka ja siihenkin potkukoe.
- sdfasdfdasf
mutta ne vanhukset niillä kuulokojeillaan sentään jotain kuulee. teineillä poppi soi niin lujaa että amisviikset vaan väpäjää. siinä ei takuulla kuule edes hälytysajoneuvoja.
- Entä työssä65
Kuulo on 65v normaali, muutkin toiminnot hyviä,jopa kokeneen autoilijan varmuus . yleensä,tarvitaan sairaus 25v tai 65v, jos autolla ajo ei onnistu.Jos ihmeteltäis 85 vuotiaat liikenteessä . ..Elämme nykyaikaa,joskus heiltä kovin vaikea saada kortti pois,eikä aina edes tarvetta viedä korttia poiskaan
- Kolariton jo 30v
Ei vissiin tiedä, että ajokortti ei edellytä kuulemista. Kuurous ei estä ajokortin kankkimista tai säilyttämistä.
- sitte voi näyttää
ne on ne kollit joilla lippa taapäin ja saksan halpisromu bmw alla jotka niitä vahinkoja aiheuttaa, ...voisi jo vakuutusmaksuissa ennakoida alle 25v, bmw,niin siinä se , ei muuta kun maksut sinne minne kuuluukin eli näille kolleille.
- bayern
sinne ni meneekin jo, vakuutusmaksuissa bmw:llä korkein luokitus
- ministerille tied.
Harmikseni en muista onko nykyisellä liikenneministerillä ajokorttia, mutta sanan valtaa kaiketi. Eläkeläisten pitää päästä ostoksille ja pelailee hedelämäpelejä. Ehdotukseni on vaatimaton, aamuisin sov, jokin kellon aika milloin vain 65v. olisiat ajoradoilla. IP vastaavat kellon ajat. Näin se homma etenee.
- jppjp
Sellasilta papoilta kortti pois, jotka tiruuttaa suu auki...
- 102 v.
ja räkänokka kakaroilta myös
- paras ikä
Ainoastaan samanikäiset kuin minä saavat ajaa autoa, koska olemme parhaita kuskeja ja pysymme kovassakin vauhdissa tiellä. Muut eivät osaa ajaa edes viittäkymppiä.
- refleksit?
Väärin, olen synt. 52. täytän 60v. syksyllä. Ajokortti ollut 18v. alk. Aina kun mahd. annan nuorempien ajella, koska ajavat paremmin.
- oikeinpas
refleksit? kirjoitti:
Väärin, olen synt. 52. täytän 60v. syksyllä. Ajokortti ollut 18v. alk. Aina kun mahd. annan nuorempien ajella, koska ajavat paremmin.
Minä en ole syntynyt -52.
- Yöäk !
Se riippuu ihan tiestä, pysytkö sillä kovassa vauhdissa vai et. Sinusta se ei riipu ollenkaan, sillä kommentin asenne kertoo tyhmyydestä.
- kommentti...,,.,.
Eiku kaikki amikset! JOO ja rikoshistoriaa omaavat: ne vaan pynkäämään hutsujen kanssa pentuja ja valtio ja veronmaksajat elättää. Vanhukset kiinnostaa huijareita rahan vuoksi: on ämmänrutkaleilla ja ukonrutkaloilla pari paskavaippakakaraa ja kauheet velat ja joo hei siinä alkaa kiinnostaa, että kenelläs on fyrkkaa, että pääsisi nettiin nettiteknologian avulla huijailemaan viattomia. Sitten kun on linnatuomioita ja umpityhmätpäät, niin moraaaliinsa sopii jopa vanhusten vainoaminen varmaan.
Minuakin ajatelkaat, että sairaat vainoaa tässä Suomi24:ssa akateeminen ihminen ja rehti, niin pitää alkaa keksiä tarinaa, että minä muka olen nettivainoaja. Rahanpuutteessa on huijareilla kekseliäisyys suuri! Viattomien kuvia repii netistä ja ahdistelee ja keksii.
Perse vaan paljaaksi ja torille nähtäväksi lain edessä tuomituksi tulemisen jälkeen jokainen tyyppi, joka netissä kiusaa, että huijareita, jotka ajatteli taloudellisesti hyötyvänsä viattomien identiteeteillä ratsastamisesta ja valehtelemisesta! Mä ainakin haluaisin vetää vaikka siitä paksusta rumasta pitkästä huulesta sitä mustalaista pitkin katua, joka hakkasi mua peruskoulussa ja joka myöhemmin joutui linnaankin vanhusten huijaamisesta!
VIHAAN EPÄREHELLISYYTTÄ.
- Puhutaanpa uudestaan
asiasta sitten, kun sinulla on ajokokemusta takana 3-miljoonaa tiekilometriä ja ajelet vuoriston serpentiineillä tipahtamatta rotkoon.
Viime vuoden ajokilometrit n. 60 000
Tiehöylämies- oikea höylä
Olet siis 65v.
- Näillä Munsalan
soutajien jälkeläisillä näyttää vielä puuttuvan autoista kääntyvät etupyörät, kun
tulevat lähes poikkeuksetta oikomalla joka risteyksen kääntyessään.
Lukihäiriö taitaa olla synnynnäinen tajuta keskiviivan paikka käännyttäessä vasemmalle.
Tiehöylämies. - Omatoimisuus oli
oikea höylä kirjoitti:
Olet siis 65v.
aloitettava jo 50-luvulla, kun ei edes lippalakkiin saanut uusia teriä. Se oli sitä aikaa.
Tiehöylämies.
- sepe-1
Kakaroilla ei ole äänioikeutta, tässäkään asiassa, joten pulinat pois ja käsi jalkovälistä.
Nuoret jotka luulevat enemmän kun tietävät, aiheuttavat suurimmat vaarat liikenteessä ja ovat liki yhtä surkeita kuskeja kun naiset.
Kun hormoonit hallitsevat ajattelua, tietkin tuntuvat suuremmilta ja vauhti liian snadilta.
Palataan asiaan kun saatte elimistönne kuntoon, vuosien päästä.- Hah !
Luepa tilastoja, niin selviää sullekin, ketkä niitä "surkeita" kuskeja ovat.
- NIIN hy
Hah ! kirjoitti:
Luepa tilastoja, niin selviää sullekin, ketkä niitä "surkeita" kuskeja ovat.
mitä ne tilastot kertoo,ja ketkä on surkeita kuskeja!?eiköhän tilastot ole tilastoja ja liikenne todellisuutta.
- Osaatko sinä ?
NIIN hy kirjoitti:
mitä ne tilastot kertoo,ja ketkä on surkeita kuskeja!?eiköhän tilastot ole tilastoja ja liikenne todellisuutta.
Kyllä tilasto kertoo sen, mitä kukakin tekee, tai jättää tekemättä, liikenteessä. Tilasto selvittää, ketkä eniten ajavat kuolonkolareita, humalassa, vastoin nopeusrajoituksia, vastoin kaikkia liikenteen sääntöjä, j n e ...
Tilastot kertovat "liikenteen todellisuudesta", ne kerätään ja lasketaan liikenteen tapahtumista. Tosin; tilastoa täytyy osata lukea, aivan niin kuin liikennettäkin. Ja uskomattoman moni ei osaa - kumpaakaan.
- Virtsikka
Nostetaan ajortin ssanti ikä että vasta 25.v saa ajaa ajokortin kyllä mä ainakin vanhempiinkin ihmisiin luotan ennemin kuin johonkin 18.v joka vasta hiljattain saanut kortin että kyllä ne iäkkäätkin ihmiset ihan hyviä ajureita on
- ei vanhus
65 v ei ole vanhus itse olen 67 enkä ole vanhus en myöskään ole koskaan ajanut humalassa ps. koska en juo ,en myöskään ajanut kolaria en yhtäkää liikeenteessä käytät oikeeta maalaisjärkee älä ole vaa et minä,minä.minä anna tilaa saat myös itse sitä ja käytät turvavälejä säästyt peräänajoissa siismalttia liikeenteessä ja turvallista matkaa
- Nollatoleranssi heti
Kummitätini täyttää tänä vuonna 85 v. ja ajaa yhä, tosin ei talvikeleillä. On kerta kaikkiaan yksilöllistä, minkä kuntoinen ja terveydentilaltaan sopivainen minkäkin ikäisenä on mihinkin. Sekä fyysinen toimintakyky, että hoksottimien toiminta määrittelevät liikenteessä pärjäämisen, ei niinkään lukumääräinen ikä.
Vanhukset saattavat aiheuttaa liikenteessä sitä sun tätä, mutta kaikki ne, jotka aiheuttavat pahoja kuolon- ym. kolareita, ovat nuoria, tyhjäpäisiä ja asenteettomia hurjastelijoita, jotka kuvittelevat olevansa teiden kunkkuja, joiden ei tarvitse huomioida muita. Ja jotka voivat ajaa jopa promilletilassa, kun ovat olevinaan niin hyviä. Mistä se hyvyys muuten tulee, jos ei ymmärrä edes, että alkoholi ja autoilu eivät kuulu yhteen?- järki käteen
Viitsitkö ilmoitella missä 85mummo liikuskelee autolla. Voitaisiin nostaa ensiavun valmiutta. Todellinen typ-rys kertoilee tollaisen pösilömummon olevan ajotaitoinen. Sitten vielä, onko se tarpeeksi paha turma kun mummo ja pappa kuolee ajovirheeseen.
- Lehdessä oli pari-
järki käteen kirjoitti:
Viitsitkö ilmoitella missä 85mummo liikuskelee autolla. Voitaisiin nostaa ensiavun valmiutta. Todellinen typ-rys kertoilee tollaisen pösilömummon olevan ajotaitoinen. Sitten vielä, onko se tarpeeksi paha turma kun mummo ja pappa kuolee ajovirheeseen.
kymmentä vuotta sitten juttu, jossa 94 vuotias kävi vaihtamassa auton ja lähti vielä
itse ajamalla kotiinsa.
Toinen juttu, kun 75 -ukko tönäisi polkupyöräilijää hieman, kun pyöräilijä tuli sivutieltä yllättäen.
Koskaan ennen ei ollut sattunut mitään, eikä myöskään ollut korttia ja oli koko elämänsä ajanut autolla, nuoresta alkaen. Poliisit antoivat miehelle suosista kortin
Jutut ovat tositapahtumia.
Tiehöylämies.
- lääkkeet,-huumeet
Näpertelyä 0,2-0,5 rajoista. Huumeveikot ja lääketokkurassa ajelevat 65 potilaat on todellisia pommeja.
- kuoleman vaara
Vanhusten ajotaidoille on hyvä nauraa aina siihen, kun suojatiellä omat lapset loukkaantuu. Samoin kun hirvien ihastelu, verinen hirvi nokkapellillä ajatukset hirvien suojelusta muuttuu.
- Opettele ajamaan!
Ei muutu ,vai oletko itse ajanut hirvikolarin,minäpä olen ja sinä et .Näitä ei tapahtuisi kun valtio suuntaisi rahat niille tarkoitettuihin paikkoihinsa siis teitten ylläpitoon ja meitä autoilijoita verotetaan jo niin paljon että tiet pitäisi olla kullasta!
- kommenttia...,,.
No mutta ei kai kukaan lapsistaan välittävä nyt olekaan niin tyhmä, että keskustelisi tuollaisia herjaamisia vanhuksista netissä? Tai muutenkaan kukaan hyvinkasvatettu, jolla äidit ja ja isät joita arvostetaan rehellisyyden vuoksi. Minkäs kuvan ne lapsetkin lukiessaan saisivat, kun joku iänikuinen amisviiksi vaikka 35- vee nimettömällä nettipalstalla keuhkoaa ja herjaa, että somaleilla ei saisi olla ihmisoikeuksia, että muka vaaraksi liikenteelle olisivat omien isänsä ja äitinsä ikäiset ja muuta... STANAN huonosti kotikasvatettua sakkia palstoilla!
Kyllä sieltä tulee kovasti nettivihaa. Sit taas jos te haluatte piitata siitä, että miten lapsenne voivat tai piitata ikääntyvistä, ette todellakaan vietä aikaanne Suomi24:ssa, vaan käytätte jokaisen liikenevän minuuttinne niiden lastenne kanssa, koska mitäs lapset sillä aikaa tekee, kun 20- 40- vee tampioamis- isykit tai äitykit istuu netissä leikkimässä itse kakaraa ja vähän "viihdyttämässä itseään"? Yrjöttää. Lapsiperheellisten luulis ja arvelen olevan viimeinen ryhmä, joka olisi Suomi24ssa - tai saatika nyt yli 60- vuotiaat! Huostaanotto kakaroille tapauksissa, jos joku mäntti leikkii netissä eikä piittaa vaippaikäisistä seksintuotoksistaan! Kyllä minuakin nimetöntä on näillä pastoilla henkilökohtaisesti herjanneet ihmiset, jotka ovat ilmoittaneet omaavansa lapsia - esim. yks ämmä yhdellä palstalla, niin pilkkasi minua lähes työkseen ja siinä sivussa ilmoitti, että kolme kakaraa löytyyy. KOLME! MITÄHÄN NE PENNUT TEKEE SILLÄ VÄLIN, KUN VANHEMPANSA ISTUU NETISSÄ HERJAAMASSA SIVULLISIA JA VIATTOMIA?
- 63v
63v - vanha !
- ÄLÄ muita SYYTÄ !!!
PUHUPPA ALOITTAJA vain ITSESTÄSI, ja niinhän SINÄ taisit tehdäkkin :))
Joten siirry suosiolla rollaattoriin, ja pyydä vastaantulijoita kääntämään se kotiinpäin !!! - vanha
Saa olla, mutta ei rattijuoppo.
- turhat pois
Huomenta me mummot ja papat, aikaisin on herätty. Rehellisesti sanoen ajotaitoni ei ole nuoruuden tasolla. Helpporatkaisu tilanteeseen olisi ajokoe 65v. ihmisille. Kuinka usein sitä on vaikea sanoa, parinvuoden välein.
- Yö valvoja..yli 60 v
Onneks sun ehdotuksia ei kukaan noteeraa.. ...
- hur hur
Vit--un mummot ja pappareiset, tehän keräätte letkat peräänne ja sitten joudutaan ohittelee. Ymmäretäänkö ajella muualla kuin keskikaistalla...ei!!!
Kortit pois oikea meininki.- Opettele ajamaan!
nulikka,silloin kun olet oppinut ajamaan ei ole HAITTOJA!
- opettelemaan
Opettele ajamaan! kirjoitti:
nulikka,silloin kun olet oppinut ajamaan ei ole HAITTOJA!
Alinopeuksia ajattessa kandee vaan edes yrittää ajella tien oikeassa reunassa, huom. oikeassa reunassa. Nikita mallinen karvareuhka ja mummon pannumyssy pois päästä, näkyvyyden parantamiseksi.
Menkää vielä jääradalle harjoittelemaan ja verestämään taitojanne, kartturi mukaan. - Opettele ajamaan!
opettelemaan kirjoitti:
Alinopeuksia ajattessa kandee vaan edes yrittää ajella tien oikeassa reunassa, huom. oikeassa reunassa. Nikita mallinen karvareuhka ja mummon pannumyssy pois päästä, näkyvyyden parantamiseksi.
Menkää vielä jääradalle harjoittelemaan ja verestämään taitojanne, kartturi mukaan.Et näköjään vieläkään ole oppinu,ei ole mitään alinopeutta eikä ylinopeutta,ylinopeus on vaan valtion keino rahastaa autoilijaa ja ei perustu liikenneturvallisuuteen,Oikea on aina TILANNENOPEUS !etkä millään keinolla voi vältää totuutta,mutta lampaat uskoo!
- Late Lapista.
Otahan aloittaja niitä ajokortteja pois, vain se määrä johon valtuutesi riittävät!
Kyllä ne vaarallisimmat suitsimiehet löytyvät niis teineistä, joille iskä taikka äiskä on antanut karvanoppa toytan taikka bemarin, sekä väärintäin pidettävän lippiksen !
Vanhempi ihminen kaahaa kelien mukaan, eikä mielialan mukaan taikka poppikoneen tahdissa
Late Lapista. SSSS Ry!- nou sössösssöössösöt
Turha sössötää. 65 laitettaisiin ajokortti kokeeseen noin 80prossaa jäisi ilman korttia, on sitten faktaa.
- Opettele ajamaan!
nou sössösssöössösöt kirjoitti:
Turha sössötää. 65 laitettaisiin ajokortti kokeeseen noin 80prossaa jäisi ilman korttia, on sitten faktaa.
Autokoulun kokeet eivät opeta ajamaan,ja säilymään henkissä! vaan oma järki! siis sössötät turhasta nulikka!
- ilmoja pitelee
Autokoulun kokeet eivät opeta ajamaan,ja säilymään henkissä! vaan oma järki! siis sössötät turhasta nulikka!
Älä säikähdä ei sellaista lakia taida keretä kohdallesi, että joutuisit ajokokeeseen. Poro kortti saataa joillain paliskunnilla jo ollakkin.
- Opettele ajamaan!
ilmoja pitelee kirjoitti:
Älä säikähdä ei sellaista lakia taida keretä kohdallesi, että joutuisit ajokokeeseen. Poro kortti saataa joillain paliskunnilla jo ollakkin.
siis opettele ajamaan,ei se liikenne parannu säännöillä pässi!
- hanaa go go
OK minä olen pässi ole sinä poro, ilmeisesti yhtä hyviä kumpikin. Kuule niitä on tullut uusia liikennemerkkejä sitten viiskytluvun, joten tutustuppa vaikka netissä, yllätyt.
- valistusta
Turvavälikin on ihan jotain muuta kuin seksiä.
- Opettele ajamaan!
hanaa go go kirjoitti:
OK minä olen pässi ole sinä poro, ilmeisesti yhtä hyviä kumpikin. Kuule niitä on tullut uusia liikennemerkkejä sitten viiskytluvun, joten tutustuppa vaikka netissä, yllätyt.
Älä helvetis! oletko tosissas et ihan nyhettejä liikennemerkkejä!MIKÄ SE NETTI ON?
- Autoilijoita on
paljon karvanoppa -nuorissakin, jotka eivät uskalla lähteä Helsingin liikenteeseen, eli auto jätetään johonkin liityntäpysäköintiin.
Meneppä kuitenkin autolla Venäjän puolelle, niin tuntuu, kuin kaikki olisivat siellä
formula kuskeja paremmasta päästä. Tullaan vaikka mäenharjalla vastaan ohittamalla. Nopeusrajoituksia on oikeastaan vain taajamissa ja poliisi pistää saamansa sakot taskuunsa, jota ei Suomessa tapahdu.
Monissa maissa, joissa toimii käsimerkit "vilkkuina" ja äänimerkit soivat on pirullista olla liikenteessä mukana. - juhaha
hanaa go go kirjoitti:
Tottakin nämä papparaiset pitäisi saada johonkin tarkkailuun. Vajaa seitsemänkymppinen vastaa noin yhden promillen humala tilaa olkoon minkälainen Kankkunen tahansa.
- Ei se ikä tee niitä
juhaha kirjoitti:
Tottakin nämä papparaiset pitäisi saada johonkin tarkkailuun. Vajaa seitsemänkymppinen vastaa noin yhden promillen humala tilaa olkoon minkälainen Kankkunen tahansa.
ajotaitoja, vaan tien päällä autolla -asutut kilometrit. Kun lähtee keliin, kuin keliin pakosta, vaikka on pakkasta liki 40, taikka tulee jäistä tihkua ja matkaa yli 500 km.
Pirunmoisen sivutuulen ja vesi sateen kanssa talvikelillä Norjan tuntureilla, niin pitää jo etukäteen miettiä miten pääset ylös nousun, jonka kulma on 12 astetta ja muutaman kilometrin pitkä, taikka vastaa tulee rekkoja, joissa kuski on nukahtanut ratin taakse. Kahdessa maanosassa ja viidessä maassa ajettuja kilometrejä. Hiekkamyrskyssä ja 50 asteen kuumuudessa, kattia pureva rättipää vastaantulijana.
Siellä kehittyy ajotaidot ja liikenteen pelisilmä
Tiehöylämies. - Opettele ajamaan!
Ei se ikä tee niitä kirjoitti:
ajotaitoja, vaan tien päällä autolla -asutut kilometrit. Kun lähtee keliin, kuin keliin pakosta, vaikka on pakkasta liki 40, taikka tulee jäistä tihkua ja matkaa yli 500 km.
Pirunmoisen sivutuulen ja vesi sateen kanssa talvikelillä Norjan tuntureilla, niin pitää jo etukäteen miettiä miten pääset ylös nousun, jonka kulma on 12 astetta ja muutaman kilometrin pitkä, taikka vastaa tulee rekkoja, joissa kuski on nukahtanut ratin taakse. Kahdessa maanosassa ja viidessä maassa ajettuja kilometrejä. Hiekkamyrskyssä ja 50 asteen kuumuudessa, kattia pureva rättipää vastaantulijana.
Siellä kehittyy ajotaidot ja liikenteen pelisilmä
Tiehöylämies.Totta höliset ja sen kun vielä ajaja ymmärtää!
- Kaikki nuo on
Totta höliset ja sen kun vielä ajaja ymmärtää!
koettu, joskus läpimärkänä hiestä, oikein viittumaisessa kelissä, Suomi mukaan luettuna kuudessa maassa.
Monen maan ajokulttuuri on niin, kuten vasta oli lehdessä, että kiinalaiset autokoulut
opettavat,...pidä puolesi liikenteessä ! Tämä pitää paikkansa jopa Venäjällä, vaikka ei opeteta.
Tiehöylämies. - Virtaa riittää
juhaha kirjoitti:
Olet ollut kankkusessa, kuten minäkin, tiedät siis miltä tuntuu olla 70, siis vehkeet seisoo aamulla (sekä auto että muut) ja vissy maistuu. Ja rahaa on, velat maksettu aikoja sitten, taidanpa vaihtaa tehokkaampaan niin jää nuo killiäiset valoihin vinkumaan. Ikätovereistani vaikka Hannu Mikkola kannattaa haastaa ajotaidoissa.
Jos totta puhutaan, niin ajokortin vaatimustaso tulisi olla paljon kovempi kaikilla.
Jos ei kertakaikkiaan osaa, niin ei sitten korttiakaan oli vaikka 32 v. - Aina ajetaan........
Sitte ajetaan ilman korttia, niinkuin ajettiin jo 37-44 ikäisenäkin, ja sillä sippi. Mut ei tartte. 70 v. asti saa ajella tällä kortilla, ja sitten uusitaan, ja tietenkin saadaan kortti.
- sössösösööööösss
sössös sösös sössös = pölvästi!
Harva 25 vuotiaskaan läpäisis koetta jos yht äkkiä siihen kokeeseen joutuis. - Niinkö meinaat
juhaha kirjoitti:
sittenhän mulla 75:lla pitäis olla 1,5 promillen känni, mutta ei viisari ole vielä värähtänyt ratsiassa, sinulla se kankkunen ei vieläkään ole helpottanut näköjään, montakohan tuoppia otit että uskalsit tulla tänne örisemään
- lässytystä turhaa
Käsi sydämmelle, lainaisitko 65 papalle,-mummolle autoanne ja lapsenne kyytiin. Ette tietenkään pas -- kaa jauhatte täällä. Mummot,-papat kyselkää samaa tutuiltanne, nauraua saatte päin näköö.
Idiootit ministeriöt vöyhkää promille muutoksista, aivan per--see-stä, kyllä kannatetaan, mutta kuka valvoo. Tark. alkometrit puuttuu, verikoe myöhemmin joopa joo. Takajarruvalot on hyväksytty, kännykkään puhuminen johdolla vai ei on epäselvää.
Avaaja oikeassa papoilta kortit pois menköön jalan, junalla.- useita autoja?
Meidän papan kyytiin ei lähde edes mummo. Kesällä pyysin ukkia, että olisi käyttänyt "yhdellä". Taksi toi virvokkeita kylältä ja taksisuhari sanoikin, että elkää päästäkö ukkia viikonloppuisin kylälle, on kuulemma vilkas liikenne.
- promille
Lainaan, lapset meinaa, 68v papan kyytiin joka viikko. Ei papalla muutenkaan onnettomuuksia vuosikymmeniin. Ps. promilleraja 0,8:aan, ei ne pari nauttineet ihan oikeasti niitä onnettomuuksia aiheuta, mutta työ ja talous ovat vaarassa jos narahtavat.
- voi ihanko.....
useita autoja? kirjoitti:
Meidän papan kyytiin ei lähde edes mummo. Kesällä pyysin ukkia, että olisi käyttänyt "yhdellä". Taksi toi virvokkeita kylältä ja taksisuhari sanoikin, että elkää päästäkö ukkia viikonloppuisin kylälle, on kuulemma vilkas liikenne.
Onko maaseudulla noin tylsää, amis? Herjaatte - amikset- nettipalstoilla, kun teillä ei ole muuta tekemistä? UU: millaista olisikaan asua maalla,uu mikä juorukellojen paratiisi! Taksari kylän tietotoimisto, samaten parturit ja kaupankassat, UU MITEN MIELENKIINTOISTA! Toi sana "ukki" on kyllä verbaalisesti mielenkiintoinen... Minusta, kun olen melkein jokapuolella Suomea asunut, se viittaisi tyypillisimmin länsi- suomalaiseen slangiin tai sitten johonkin pohjanmaalaisten puhejargoniin. Sinällään sana "elkää" viittaa keski-suomalaiseen sananparteen, mistä tiedän sikäli, kun pidän itseäni puoliksi keski-suomalaisena.
Just tosta syystä en ikinä halua maaseudulle. Siellä ihmisillä ei ole muuta tekemistä, kuin juoruta muista pahansuovasti, jolleivat sitten satu olemaan ihmisiä, joilla on niin paljon tekemistä ja harrastuksia, etteivät paljoa netissä turhanaikaisesti viitti pyöriä. Ainakaan iäkkäämmät ei juuri käytä nettiä. Itsekään en koskaan kävisi esim. tällä Suomi24:lla edes lukemassa tätä paskansyöttöä ja pahansuopaa juoruamista, jos mulla olisi vaikka joku laajakaistayhteys tai maksullinen operaattori. Enkä tunne yhtäkään päälle kuuskymppistä, joka harrastaisi nettipalstoja. - minä myös m
Kyllä moni 65 v pappa lapsen lapsia kuljettaa, ei ne huonoja kuskeja ole.
- Nevöö paappa..
minä myös m kirjoitti:
Kyllä moni 65 v pappa lapsen lapsia kuljettaa, ei ne huonoja kuskeja ole.
Mikä se pappaikä sulla on ? Mulla ei sellaista ole.
- bvcvbg
Varmin tapa välttyä kolareilta on kieltää autoilu ja ostaa hevonen. Tosin hevonen voi potkasta tai sen selästä voi pudota
- näin minulla
en kyllä itse päällee 60v uskalla enää autolla ajella, huomiokyky on muuttunut ja olen hidastunut, liikenne on erilaista kun joskus nuoruudessani eli luovun suosiolla jo autolla ajamisesta vaikka kortti onkin voimassa vielä yli 10 vuotta..
- ällöttävää.
Ihme vaan, että pelkkää punaista raksia ta tuma torsoa aina laittaa mulle naamojen kohdalle, joten aina halveksun keskusteluja, joissa herjataan ilman naamaa. Ällöttävää, miten mua on herjattu. Sikamaista.
- Mulla huomio nopenee
Sinusta on sitten jo tullut pappa . Ei kaikista 60 vuotiaista tule..Jos näkö heikkeneen, niin silmälaseja on olemassa, jos et ole huomannut.. Mitä se hidastuminen oikein on ? Sairaudet on asia erikseen.
- Liisa
kulepas nyt, ensinnäkin 65-vuotias ei ole mikään vanhus ja monet paljon tuota vanhemmatkin ihmiset ajavat paljon paremmin ja varmemmin, kun heitä kymmeniä vuosia nuoremmat.
- saharaaa-
ite olen kohta 24 vuotias ja hallitsen autolla ajon ihan muitta mutkitta.. xD
- R.I.P.
Naura sitten lisää jos voit, kun olet nokkakolarissa papparaisen kanssa
- yllättyt
R.I.P. kirjoitti:
Naura sitten lisää jos voit, kun olet nokkakolarissa papparaisen kanssa
Vittu ,,,,sanon kyllä ,,,, mitä jos kolari tulee siiis,,,,, nuoren pojan kanssa ,yritetään mitä yritetään ,,, mutta laki on jota vanhemmiten muistetaan,,, mutta ,, mutta nuoret yrittää mitä yrittää, Revitään puskuria ja väitetään mitä väitetään:(
- teinikorollaDXDXDX
kyllähän tollanen teinispelle osaa ajaa mutkitta olevaa suoraa tietä DX
- No jo on paskaa
Kuinkahan moni näistäkin kirjoittelijoista palauttaa ajokorttinsa kun täyttää 65vuotta.
Luotan jopa 90vuotta täyttäneeseen invalidiin enemmän kun 90% muihin tiellä liikkujiin.Kolareissa ei vaan oikein tahdo yli 50vuotiaita olla liekö kuiteskin se
kokemus syynä että ajavat kelien mukaan.Suomalaisista autoilijoista 70% on keskivertoa huonompia auton kuljettajia.Ihmisten ajotaidon näkee helposti kun pääkaupunkiseudulle sataa harman verran lunta niin ei kellään ole hajuakaan kuinka kuuluisi ajaa.Tai ehkä ne onkin niitä yli65v jotka sielä töppäilee.
Lisäksi talvikelillä suurin osa autoilijoista on aina jaloissa kun poiketaan pois
suolatuilta valtaväyliltä.Kyllä pääteillä mennään kuin sopulilauma,mutta sivuteillä ollaan jaloissa tai ojassa.Liikennesääntöjä ei tunneta enään missään.- uojees
- kortit pois
Kukaan ei ole innokkaana ollut antamaan autoaan sekä lapsiaan kyytiin näille papoille. Miksi, no siksi suattaapi tulla kolari .
- Ajaisit selvinpäin!
Minulla on ollut ajokortti 49 vuotta, ei yhtään kolaria eikä mitään muutakaan onnettomuutta, kolme kertaa on perääni ajettu, peräänajaja syyllinen joka kerta! Ajan vuodessa keskimäärin 30.000km, noudatan liikennemerkkejä enkä ole tientukkonakaan. Revi siitä huumoria. Minä pelkään nuoria ja keski-ikäisiä mieskuskeja, joilla aivot on jossain muualla kuin päässä, ja nuoria ja keski-ikäisiä naisia, jotka ovat liian arkoja liikenteessä.
Nykyään valitetaan keleistä ja pelä'tään pientä lumikerrosta ja jäätä, minä olen aikanaan oppinut pysymään tiellä kelillä kuin kelillä, ei ollut sellaista teidenhoitoa kuin nykyään. Ei pelota kelit.- älä pety
Kysyppä antaako lapsesi, tuttusi sulle autoaan lainaksi mahd. lapsia kyytiin.
- OMA auto
älä pety kirjoitti:
Kysyppä antaako lapsesi, tuttusi sulle autoaan lainaksi mahd. lapsia kyytiin.
Mitä sitä nyt autoa toisilta lainaa ? Ajaa omalla autolla..En minäkään kenellekään autoa lainaa, oli ikä mikä tahansa.. No voisin lainata velipojille vanhaa autoani, mutta niilläkään ei ole korttia.
- Mummo vm56
Pieni täsmennys
49 vuotta on kunnioitettava aika. Itse olen ajanut 38 vuotta täysin ilman ainuttakaan kolaria. Ajan 40000km vuodessa, en aja ammatikseni. Olen hyvä ajaja, tiedän sen. Ja olen keski-ikäinen nainen, ja MUMMO. Minulta ei hevin korttia viedä......Eli minun puolestani sanon samaa, että nuorille kovempi kuri liikenteeseen, vaikka sakkojen muodossa, ja kaikki keski-ikäiset naiset eivät ole tumpeloita.
- nähty on
ajokortin saanti ikää saisi myös nostaa 20 vuoteen säästyisi monen henki kun lahopäät sais jäähdytellä vielä pari vuotta. Suurin osa 18v on varmaan kypsiä jo saamaan kortin siinä iässä mutta kun ei vaan kaikki ja tätähän ei tutkita millään lailla.
- dfdfdfg
En tunne ketään yli 65-tvuotiasta joka olisi aiheuttanut kolarin jossa olisi joku kuollut. Sen sijaan tunnen useitakin parikyppisiä jotka ovat rysäytelleet milloin missäkin ja kaksi tällaista olen joutunut saattelemaan hautaan asti. Ja tilastot puhuu samaa kieltä. Riskit liikenteessä alkaa muistaakseni suurentua vasta siinä 75 ikävuoden tiennoilla ja sekin on kovin yksilöllistä. Tietysti sairaudet voivat heikentää kykyä selviytyä liikenteessä minkä ikäisillä vain ja silloin pitää läheisten puuttua puuttua peliin. Kortti voidaan terveydellisistä syistä ottaa pois vaikka kolmekymppiseltä.
Eikä 65-vuotias ole nykypäivänä millään mittapuulla katsottuna vanhus. - Kortti vuodesta 79
Se on hyvin yksilöllistä missä iässä se autollaajokyky alkaa heikentyä pahimpia
sähläreitä näyttäisi olevan nuoret klopit jotka ovat juuri saaneet kortin ja alla on
esim. wanha Bemari niin pitää kaahata hullun lailla. Ja toinen ryhmä on 30-40
vuotiaat uraputkihemmot jotka kaahaavat työsuhdeautoillaan kun olisivat yksin
liikenteessä ja tietty riskiryhmä on siten vanhan papat jotka eivät älyä lopettaa
autoilua ja kun täyttää 70v niin joutuu uusimaan ajokortti siinä on hyvä seula.- Ajotaito ei säily
jos sitä peltihevosta käy kiillottelemassa nenäliinan kanssa päivittäin, illalla heittelemässä hyvänyön suukkoja, että kyllä minä tuon aamulla sitten taas sokeria.
Kyllä sitä pitää lähes päivittäin olla liikenteessä ja muutenkin oltava itsekkin kunnossa
huolehtimalla omasta kunnostaan kuntoilemalla.
- suvaitseva
Päivänsana on suvaitsevaisuus.
Ikäraistit, turha väitellä.
Jokainen meistä vanhenee, onneksi. - Volvolla tähtiin
Koko keskustelu on aivan järjetön. Yksilöllistähän toi on. Esimerkiksi hyvä ystäväni lopetti autoilun kokonaan kun ei enää näe kunnolla ja kysessä on vasta 30 vuotias kaveri. Isoisäni taas lopetti ajamisen samasta syystä 73 vuotiaana. Isäni on 66 vuotias, ei joudu käyttämään edes silmälaseja ja ajaa edelleen ja hyvin ajaakin. Esierkiks Helsingin keskusta tai huono ajokeli ei tuota mitään ongelmia.
- kommentti...,,..,.
Niin kun se keskustelu on amisten julkista nimetöntä nettiherjaamista. Erittäin terävä huomio, että keskustelu on järjetön! Niin on minustakin, koska minä osaan lukea ja tämän palstan aihe on "Maailman menoa - keskustele päivänpolttavista uutisista" - eikä sellaisesta, että keneltä juoruamaltaan viattomallta amisten mielestä pitäisi ottaa kortti pois tai mikään ikärasismikeskustelu amisviiksi- karvanoppa- kammotus- rikollisten kesken.
Minäpä tiedän esimerkiksi yhdenkin 92- vuotiaan, joka olisi saanut kortin, jos olisi sen vielä halunnut, mutta ajatteli, että voi vanha hieno ja arvokas herra ajaa jo taksilla - kuten hänellä oikeus on.:)
En ymmärrä., että mitä teillä amiksilla on iäkkäämpiä ihmisiä vastaan? Täytyy olla huono kotikasvatus tai vanhempansa suurinpiirtein joitakin teinisynnyttäjiä monilla nykyisillä parikymppisillä, jos pokkaa riiittää iäkkäämpien herjaamiseen tällaisessa anonyymissa netissä. Mikäs tietysti siinä sitten, jos perhesuhteet on sellaisia, että äidit 40 vee ja kakaransa 20 vee yhdessä chattailee vähän netissä, yäks. Onneksi kuitenkin se ajattelu jäi tonne viiskytluvulle, että milloin naiset synnytti aina parikymppisinä, etteivät olleet vanhojapiikoja tai huorintekijöitä - osa niiistä rakkausavioliitoisssa aivan varmasti, mutta varmaan myös aika moni ei.
Onneksi mut on kasvattaneet akateemiset ihmiset. jotka tajusi tehdä lapsia vasta sitten, kun henkinen kypsyys oli sillä tasolla - toisin on monilla assojen kulmilla notkuvilla kakaraparoilla... Enkä sano, että akateemisuus sinänsä ja itsessään varmuudella olisi arvo, mutta tän Suomi24- keskustelun tason perusteella kyllä on, koska opettaa ainakin käytöstapoja kirjalliseen viestintään.
Häpeän Suomi24- kirjoittelijoista suurimman osan puolesta.
- ammattilainen
Puhalla poika perseeseen ja lähetään viivalle. Ikää on 70 mittarissa ja 45 vuoden ajokokemus raittiina joka päivä ja ilman yhtään aiheuttamaani kolaria.Ajokilometrejä noin 3.500 000.Revi siitä kahjo.
Näin on!
Se minkä me seniorit reaktionopeudessa häviämme, saamme
takaisin kokemuksen myötä. Eikä meidän enää tarvitse olla
näyttämässä kavereille hienoa ajotaitoa.
Olikohan se Ensio Ikonen kuka sanoi, että hyvä kuski ei ole se
joka selvittää täpärätkin tilanteet, vaan se joka ei niihin tlanteisiin joudu.
Muutenki tuo ikärajojen vetäminen on aika älytöntä.
Kokonaisuutena ajotaito on niin ruumillisen kuin henkisenkin tason summa.
- 102 v.
Alle 65v. kortti pois, rattijuoppoja paljon vähemmän.
- pöllikiito
ajelin tuossa n 4milj kilom. sain ammattikortin erivapaudella nyt kilometrit rekassa tuli täyteen, hyvä tuuri vai taitoako lie, ei yhtään ruumista omalle kohdalle.
- akkkka
Ikärasismia, ei kunto ja havaintokyky ole kiinni vuosista. Ihmiset ovat yksilöitä, toinen pysyy tahdissa pitkälle yli seitsenkymppiseksi, toisen tahti hiipuu kuuskyppiseksi.
Nuoremmat kaahailevat paljon enemmän onnettomuuksia ja syyllistelevät vanhempia muistamatta vanhenevansa itsekkin jos luoja ikää suo. Kaljottelu ei ole missään iässä eikä plussa promillessa hyvä suoritus ratin takana, muistaisipa sen kirjoittaja myös itse vanhetessaan. Täyttessäsi 65v sulta kortti pois varmuudeksi... - tattaroosi
Joo ja alle 25v kuusinkertaiset vakuutusmaksut!
- Et silleen
Jos yli kuuskymppisiltä otettais ajo-oikeus pois, tulis huima korotus vakuutusmaksuihin...Vakuuttamattomilla ja katsastamattomilla ajoneuvoilla ajo lisääntyisi... on se toki nytkin jo aika korkea...15%...? Eikä siinäkään porukassa taida olla montaa yli 60v..?
- typeryksiä.
Itse inhoan amiksia... Hyiiiii miten vastenmielistä, että joku pelleporukka on nImittä nimettömässä netissä että "meillä on lapsia ja minä olen lähihoitaja ja ukko työtön varastomies ja me sitten möykätään aina toki ilman nimiä uteliaina nimettömässä keksustelussa 'keskustelemassa', kun asutaan maalla, ja täällä ei ole muuta tekemisistä, kuin kytätä netissä roikkumalla vaikka naapureitakin, kun ei kuuluta kaupungin kermaan ja tunneta kaupungin menestyjiä"... Kyllä kauheeeeen hirveeesti kiinnostaa naapurien ajokortit! Tosi tärkee asia mun arkielämän sujumisen kannalta, joo!! En inhoa taviksia amiksia, mutta tyhmiä.
Kyllä ei mulla, jos vaikka lähin ruokakauppa sijaitsis kauempanakin kuin neljänsadan metrin päässä, en silti alkais jankata mistään, että mitä jotkut muut joista ei tiedä, tekee.- Cherlock
Tämä tyyppi joka lausuu 65 vuotiaista tämän tapaisia ehdotuksia on varmaan joku vajamilinen hoidokki,tarkoittaa varmaan pelikortit eikä ajokorttia!!.
- typeryksiä.
Cherlock kirjoitti:
Tämä tyyppi joka lausuu 65 vuotiaista tämän tapaisia ehdotuksia on varmaan joku vajamilinen hoidokki,tarkoittaa varmaan pelikortit eikä ajokorttia!!.
Luultavasti sairas, kuten kaikki nettiherjaajat. Jos kerran tällä nimettömällä Suomi24- foorumilla kerran on joku hullu, joka laittaa mun lapsuusajan tuntemistani tyypeistä perverssejä nimityksiä ja jos kutsuu itseäni nimetöntä lempinimellä jonka ainoastaan henkilöt voisivat tuntea, niin kyseessä täytyy olla täysin umpisairas nimertön palstatoimija.
Itseäni ällöttää se, että kun en ole tekemisissä tässä Suomi24:ssa kirjoitellessani kenenkään henkilön kanssa, niin hullut silti tällä tietävät esimrekiksi lempinimen jolla minua puhuteltiin ala- asteella, ne sekopäiden alaikäisyydessäni edelleenlevittelemät kirjeet jotka eivät kerro persoonastani ja ylipäätään kaiken ahdistelevan sisällön. JA JOO: INHOAN AMIKSIA, kun tietämättömyydessään eivät osaa keskkustelupalstalla kirjoittaa eettisesti.
- 5 milj. holhottavaa?
Rattiin ei pidä mennä jos on yli sallitun rajan alkoholia veressä.
Holhousvaltion ylilyönteihin tulee kuitenkin aina suhtautua
asiaan kuuluvalla vakavuudella. - noita+akka
Ei ku isointa moottoripyoraa alle kun taytan 65....18v saamani ajokortti sallii sen.... helmat hulmuten ja nuttura vinossa....
- Nutturaton
Niin mullakin mutta moottoripyörään en koske, sen verran on itsesuojeluvaistoa jäljellä, kerran olen kyydissä ollut enkä toista kertaa mene.
- timotee
Pihassa kakskakkonen diesel. Kyllä lähtee! Tervetuloa kyytiiin! 67v
- pitkä kokemus...
Alle 25 vuotiasta ei nykykulttuurissa (välinpitämättömyys, vastuuttomuus jne.) pitäisi päästää auton rattiin hevillä, vastaavasti olisi syytä ottaa rankempia käytäntöjä yli 60 vuotiaiden ajokunnon seuraamiseen!!
Jos ikääntynyt on pitänyt huolta fyysisestä ja psyykkisestä kunnostaan, eikä käytä juurikaan lääkkeitä, mikä estää jatkamasta asiallista ajelua?
Totuus on, että ajoluvan uusimiseen tarvittava lääkärin todistus voi olla hankittu yksityisellä lääkäriasemalla puutteellisinkin tiedoin, koska aniharvoin noissa tunnetaan tarkemmin kyseistä henkilöä ja osa todistuksen sisällöstä pelkän kyselyn perusteella.
Suurimman riskin kaikkien liikennöijien turvallisuudelle aiheuttavat kuitenkin nämä kaahaavat nuorison edustajat, yleensä pojat, siitä ei ole epäilyksen häivää.
On toki muitakin törkeästi liikenteessä käyttäytyviä "kuumapäitä", ajavat usein noilla arvokkaammilla autoilla ohitellen missä lystäävät!!
- näinkö???
65v on vanha liikenteeseen mutta ei vanha täysipainoiseen työhön työelämässä. Aikamoista ristiriitaa kun puhutaan eläkeiän nostosta. Silloin bussikuskitkin voi olla yli 65 vuotiaita.
- Harmaasusi-72
HUOM. Jos olet Fittballi alta 30 v. niin mene uudelleen autokouluun ja jos olet alta 40 v. en paljoa puhuis kun suurin osta näistä kaahaajista on juuri miehiä jotka ei olsaa ajatella muuta kuin munan jaktetta tai sitten että pitäis sitä ja tätä. turvallisia kuskeja on vielä yli 65 vuotiaissa.
ei ole ihme jos kolareita tulee kun luullaan että munajatke on se mikä ratkaisee. mieti ennenkuin sanot tuollaista. esim. minä niin menen ennen vanhojen kyytiin kuin juuri kortin saaneiden kyytiin. ja mitä kännäämiseen tulee niin eiköhän se ole sairasta edes ajatella mennä tuonne ratin ja penkin väliin. - kortit pois
"Kysyppä antaako lapsesi, tuttusi sulle autoaan lainaksi mahd. lapsia kyytiin."
No perk--leen idiootit eipä ole tullut vit---un pösilöt vastausta, miksi tuliko vaipan vaihto.- pitkä kokemus
Tekstisi perusteella ainakin sulta vois ottaa kortin pois "kuumumisen" vuoksi, nimittäin jos sellaista on, tai ollutkaan?? Jos ei pysty asialliseen keskusteluun täällä, ei onnistu liikennöintikään pienellä riskillä!!!
- nuorille oikeutta
Kiitos textinne oli osittain ymmärrettävää. Eihän tämä voi näinkään jatkua, että kytätään ruostepilkullisia kunnon isänmaan nuoria. Saman aikaan lääkehuuruiiset hörhöt saa olla .....kortit pois.
- oikeus voittaa
Niin mikä ettei,ajoihan se eräs kokoomuslainen kansanedustajakin miehen kuoliaaksi ja sitten ilmeni ettei hän muista koko asiasta yhtään mitään siis dementiaa sairastava mies oli tapahtuma hetkelllä auton ratissa:( mutta kuinka ollakaan tulivat hänelle avuksi eräät julkisuuden henkilöt (nmiä mainitsematta) ja kyseinen kok kansanedustaja sai ainoastaan pienet sakot oikeudessa.Niin sitä oikeudenmukaisuutta jaetaan tässä maassa miksei siltä kyseiseltä kansanedustajalta otettu ajokorttia pois tai määrätty ajokokeeseen? tai jälleen olla johtavan puolueen isokenkäiset asialla ja tietty saman puolueen poliisikomentaja:)
- putiini
Rattijuopoilta auto valtiolle,sitten parisataa raipaniskua ja iso sakko.Alle puolen promillen juopot lasketaan tilastoissa raitiiksi.Suurin osa kuolonkolareista on nuorten ja keski-ikästen ajamia.Viina on huume,mutta juopot eivät sitä myönnä.Ällöttävää kuinka juoppokulttuuria ymmärretään ja koetetaan puollustella sitä.Työttömistä ja syrjäytyneistä on suurin osa juoppoja tai muiden huumeiden käyttäjiä.Väkivallasta ja tapoista on suurin osa juoppojen tekemiä.Suomessa on miljoona juoppoa ja siitä porukasta on löytyy suurin osa ongelmista,mitä Suomesta löytyy.On määrittely kysymys kuka on juoppo.Juoppojen ymmärtäjiä on eduskusta täynnä.
- Huume se on
liika pillukin nuorelle. Moni on löytänyt aamuyöstä itsensä puunjuurelta törmättyään
siihen vauhtisokeuttaan. Lievä 65:n jo osaa varjella itseään ohi liihottavilta puna-
kyntisiltä korppikotkilta.
Tiehöylämies. - jaaa....,,.,.
Joo mutta ei taida liittyä yli 65 - vuotiaisiin, jollet sitten vanhuksia herjaa? Muuten herjaatte aika pahasti, kun kerran jollakin kusipäällä on mun nimissä minä- profiili tälle paska-Suomi24:lle! Oikein tulee aina etusivulle mulle ilmoitus kaikkiin skitsoihin ja sekopäiden laatimiin nimettömiin aloituksiin...
Ja mitä ihmettä on "puollustella". Vittu mä olen aina inhonnut ihmisiä, jotka ei osaa kirjoittaa.
- Mummeli ja Vaarinsa
Kukas sitä nyt kaljoissa ajaakaan, ei ainakaan 65 vuotta täyttäneet, ne ajavat taksilla jos itse on jotain tullut otettua ravintolassa esim. ruoan yhteydessä. Kyllä minä ainakin ajan ihka uudella autollani aivan mielelläni, vaikka 65 tulee täyteen parin kuukauden kuluttua. Nyt pitää nauttia elämästä, ei ole enää asunto- eikä muitakaan velkoja ja vastuita, lapset pärjäävät omillaan, me vanhukset nautimme nyt, kun nuorena siihen ei ollut mahdollisuutta. Ajamme autolla uimahallille ja hiihtolatujen läheisyyteen, mökille ja sukulaisiin ja välillä lentokentälle, ym. Ei ole tullut mieleenkään lopettaa vielä autolla ajoa, varsinkaan kun en ole saanut yhtään sakkoa enkä pysäköintivirhemaksuakaan. Vielä sentään haetaan lapsenlastakin päiväkodista eikä kukaan ole huomauttanut.
- tiisseliä
Sukusi varmaan perintöä odotellessa ostelee bensaakin.
- röyhkeää!!!!
tiisseliä kirjoitti:
Sukusi varmaan perintöä odotellessa ostelee bensaakin.
Oi! Perinnöistä kateellinen anonyymi! UUH! Eikös amiksessa tienaakaan? Kuitenkin monta rääkyvää kersaa ja kuumottais saada parempi kämppä, eiks niin?
Halveksun avoimesti kaikkia ihmisiä, jotka kirjallisessa nettipalstaviestinnässä käyttävät esimerkiksi sanoja, kuten: " sain hyvät naurut", "pillu", "löpö on loppu", "trolli".
Amikset ei osaa keskustella mistään tai jos jotkut osaakin, niin ei sellaisia ainakaan Suomi24:ssa näy olevan!
Itse inhosin aikoinaan, kun eräs sukulaiseni meni naimisiin amiksen kanssa. Huolimatta siitä, että ei siinä ihmisessä sinänsä mitään vikaa ole, niin esimerkiksi eräs oma silloinen kundikaverini sanoi, että joo kyllä sen kanssa ryyppäämään vois mennä, mutta muuten se on niin tyhmä, että ei - tosin se kundikaveri olikin aika narsistinen. Mua ei häiritse amiksissa muu, kuin esimerkiksi se, että sillä sukulaiseni kanssa naimisissa olevalla amiksella on myös tyhmiä kavereita - mä en halua minun elämästäni edes välillisesti tietämään mitään tyyppejä, jotka kiusasivat minua vaikka peruskoulussa: ne ei silloin tahtoneet mulle juuri erityistä hyvää,vaan olivat vahingoniloisia ja mikäs porsaat muuksi muuttaisi, eli samanlaisia ovat varmaan vieläkin...
Tosi röyhkee toi keskustelunavaus! - !!!!
Älä käytä, me vanhukset sanaa, jos itse tunnet itses vanhukseksi 64 vuotiaana.. En liity joukkoon.
- kodin putkimies
röyhkeää!!!! kirjoitti:
Oi! Perinnöistä kateellinen anonyymi! UUH! Eikös amiksessa tienaakaan? Kuitenkin monta rääkyvää kersaa ja kuumottais saada parempi kämppä, eiks niin?
Halveksun avoimesti kaikkia ihmisiä, jotka kirjallisessa nettipalstaviestinnässä käyttävät esimerkiksi sanoja, kuten: " sain hyvät naurut", "pillu", "löpö on loppu", "trolli".
Amikset ei osaa keskustella mistään tai jos jotkut osaakin, niin ei sellaisia ainakaan Suomi24:ssa näy olevan!
Itse inhosin aikoinaan, kun eräs sukulaiseni meni naimisiin amiksen kanssa. Huolimatta siitä, että ei siinä ihmisessä sinänsä mitään vikaa ole, niin esimerkiksi eräs oma silloinen kundikaverini sanoi, että joo kyllä sen kanssa ryyppäämään vois mennä, mutta muuten se on niin tyhmä, että ei - tosin se kundikaveri olikin aika narsistinen. Mua ei häiritse amiksissa muu, kuin esimerkiksi se, että sillä sukulaiseni kanssa naimisissa olevalla amiksella on myös tyhmiä kavereita - mä en halua minun elämästäni edes välillisesti tietämään mitään tyyppejä, jotka kiusasivat minua vaikka peruskoulussa: ne ei silloin tahtoneet mulle juuri erityistä hyvää,vaan olivat vahingoniloisia ja mikäs porsaat muuksi muuttaisi, eli samanlaisia ovat varmaan vieläkin...
Tosi röyhkee toi keskustelunavaus!Terve. Täällä ois yks amis jota ärsyttää yleistäminen.
Lukion jälkeen en päässyt opiskelemaan sinne minne olisin halunnut, joten painelin amikseen josta sain putkimiehen paperit. Tällä hetkellä toimin LVI puolen projektijohtajana suuressa rakennusfirmassa ja olen vasta 30 vuotias. Tottakai olen saanut lisäkoulutusta amiksen jälkeen mutta kaikki on tullut firman puolesta.
Mulla on muuten kaikenlaisia kavereita vaikka oonkin vaan amis. Koulutustaustana on lukiota, amista, ammattikorkeakoulua, maisterin tutkintoa ja kaks tohtoria.
Kiusaaminen on aina todella väärin ja ikävää ja olen pahoillani että olet joutunut sellaista kokemaan, mutta kaikki amikset eivät ole kiusaajia ja kaikista kiusaajista ei tule amiksia.
Hyvää loppu talvea!
- YKSIMIES
EI KORTTIA POISSA YLI 60VUOTIALTA VAANHUUME KUSKILTA POIS KORTTI JA RATTI JUOPOILTA VAAN
- jaaah..,,.,,
No mun mielestä voisi niitä ajokortteja miettiä vaikka sitä kautta, että kun en asu paikakunnalla, missä keskeisin ostoskeskus olisi yli kolmen kilometrin päässä ja kun lähin kauppakeskus minulle monen kaupan ostoskeskuksella löytyy mulle asuintaloni osalta alle neljänsadan metrin pääatä, niin sanoisin, että on v*tun ahdistavaa, kun käyn maaseudulla, niin siellä sekopäitä kaahasi suurinpiirtein siten, että hyvä kun ei ojaan tarvitse mennä kävelijän pakoon. Joku vitun vatipäiden kilometriralli missä kävelijän pitää väistää ja vatipäät ostaneet paperityöläisten palkoistaan näile paskiaisille autot.
Mulla ei ole ajokorttia tai kiinnostusta autoihin, että keillä sellainen on. En usko asian olevan iästä riippuvainen: pikemminkin vetäisin nirristä naulakkoon, jos on velalla ostettu kallis auto ja paskapää omistaja:) - vielä on aikaa
olet oikeassa kortti pois vanhuksilta,ja pimppi voitaisiin ommella umpeen pihtaavilta naisilta.nää vois olla lakisääteisiä juttuja.
- Noh noh.
Lapsukaiset. Taksia saa ajaa 70 vuotiaaksi ja bussia ja rekkaa 100 vuotiaaksi,joten 65 vuotiaana voidaan työkkäristä patistaa vielää auton rattiin. Rattijuopoilta kortti pois 4-5 vuodeksi ja sen jälkeen autokouluun ja tietty auto hajottamolle,näin varakkaampaakin rattijuoppoa kirpaisisi kortin ja auton meno.
- tuumailija 4
millä käyt sitten töissä kun eläkeikää nostetaan??
- pois vaan
Nimenomaan. Kortti pois alle 65-vuotiailta, niin saadaan jotakin järkeä liikenteeseen.
- Opettele ajamaan
jos onkelmasi on vanhat liikenteessä,sinun pitäisi opetella ajamaan kun et ole vielä oppinut.
- pate pää
ehdotus liikenneministerille
promilleraja 0
ajokorttiikä nostetaan 30v
kun nuori 30v saa kortin niin ensimmäinen
vuosi ajetaan vain isin tai äidin ollessa autossa.
nyt joilla on alaikäisenä kortti eli alle 30-vuotiaat.
saa ajaa klo 8-21 välisenä aikana mutta vain kun on
isi tai äiti kyydissä.
työmatkat sallitaan muulloinkin ja yksin.
jos ajaa humalassa niin kortti pois 10v
ja auto valtiolle.
ps itse olen yli 60v ja ajan KOVAA
ps kortti ollut yli 45 vuotta ilman kolaria. - sääli
Naurattaa kun ansiokkaasti kysyttin, auton lainauksesta ym. ollut hiljaista. Huruukot huhuilee olempa rattimies täh. Ei teille lainata autoo,- lapsia ette saa kyydittää.
- kutnait
Samaa, menkää katsomaan putousta ja sitten nukkumaan. Autolle ei tarvii antaa sokereita, loimen kylläkin.
- Vanhempi Rekkamies
Säälijälle
Aamulla rahtiin rekan kanssa, eikä kolleilta mitään riisikuppeja tarvitse lainailla on sentään kunnon vehkeitä itsellä useampikin....,,,, Ikä 67 v että silleen..,,,
- haukikuningas
Ei ole oikein ottaa kaikilta hyviltäkin kuskeilta korttia pois, siksi että joukossa on myös huonoja. Moni 65vuotias voi olla vielä työelämässä ja tarvita autoa jo töiden tekemiseen. Tietysti myös vapaa-ajalla, jos asuu vähän syrjäisemmällä paikkakunnalla jossa julkisten kulkuvälineiden yhteydet eivät ole yhtä hyviä kuin esimerkiksi Helsingissä tai Tampereella.
- amikset keskustelee.
Mutta mitähän mustamaalaamista tuo aloitus oikein on? Palstan aihe ei ole autot, nimettömässä aloituksessa ei ole mitään asiaa ja aloittanut vihjailee, että joku päälle 65- vuotias ajelisi kännissä... Onkos amisten juorukerho kokoontunut Suomi24- keskustelupalstoille herjaamaan, onkos ja onkos kivaa olevinaan...
Minun puolestani ajokortti-iän voisi nostaa tonne vaikka 25:n vuoteen, koska koskaan en ole tavannut vanhoja kuskeja, joita tarvitsi liikenteessä pelätä, mutta se sijaan kaiken maailman huumekuskit ja nuoret kaaharit pelottavat.
Hyvin huomaa, että miten amista keskustelua... Raha, raha raha autot autot autot ja läpä läpä löpö on loppu ja ruti ruti. Ai kun olisi ihanaa, että olisi joku älykkyystestaus kirjoittajille, ennen kuin voisivat kirjoittaa netin keskustelupalstoille!
Kas kun ette vittu vielä joitakin naapureitanne mustamaalaa, amisjuntit!
EIKÖ autoista keskustelemiselle ole oma palstansa? - Mikä tämä on ?
amikset keskustelee. kirjoitti:
Mutta mitähän mustamaalaamista tuo aloitus oikein on? Palstan aihe ei ole autot, nimettömässä aloituksessa ei ole mitään asiaa ja aloittanut vihjailee, että joku päälle 65- vuotias ajelisi kännissä... Onkos amisten juorukerho kokoontunut Suomi24- keskustelupalstoille herjaamaan, onkos ja onkos kivaa olevinaan...
Minun puolestani ajokortti-iän voisi nostaa tonne vaikka 25:n vuoteen, koska koskaan en ole tavannut vanhoja kuskeja, joita tarvitsi liikenteessä pelätä, mutta se sijaan kaiken maailman huumekuskit ja nuoret kaaharit pelottavat.
Hyvin huomaa, että miten amista keskustelua... Raha, raha raha autot autot autot ja läpä läpä löpö on loppu ja ruti ruti. Ai kun olisi ihanaa, että olisi joku älykkyystestaus kirjoittajille, ennen kuin voisivat kirjoittaa netin keskustelupalstoille!
Kas kun ette vittu vielä joitakin naapureitanne mustamaalaa, amisjuntit!
EIKÖ autoista keskustelemiselle ole oma palstansa?Karvanoppa, BMWvee, nainen täytyy olla vieressä, leveät renkaat, erikoisvanteet, spoileri,,äänekäs kaksoispakoputki, ohi täytyy päästä, nopeusrajoituksista viis.
- amikset keskustelee.
Mikä tämä on ? kirjoitti:
Karvanoppa, BMWvee, nainen täytyy olla vieressä, leveät renkaat, erikoisvanteet, spoileri,,äänekäs kaksoispakoputki, ohi täytyy päästä, nopeusrajoituksista viis.
Karvanoppia joo ja velaksi ostettuja autoja ja sivistyskansalaisten herjaamista netissä nimettä. Pakko sanoa, että en arvosta. Kas kun ei huumerikollisuutta! Aina säälittää, kun lukee pennuista, joiden mutsit ja faijat on joitakin rähjäisiä rikollisia - siinä paljoo tekemistä jonkun vanhuksen ajokunnon kanssa, jos jollakin matamilla ja ukolla on joku huumekauppa, kilsan pituinen rikosrekisteri ja sen mukaista käytöstä varmaan netissä myös. Ainakaan vanhat ihmiset ei mitään lakia riko.
Niin sanoin, että tämä keskustelu johon kirjoitan, ei ole auto- aiheisella palsttalla. Jotakin vaikeuksia ymmärtää, että miten viattomia herjataan vai mitä?
- niin on
No niin ,ajokortin alaikäraja 35 vuoteen ehtivät vähän järkiintyä ja aiheuttavat
vähemmän vahinkoja.Itse olen autoillut v 1966 saakka ,enkä ole ajanut yhtään
kolaria enkä saanut sakkoa.Olen 66 vuotias. - 65-vuotias
Äläkää nyt helkkarissa korttia pois ottako, kun juuri sain vaimolta 65-vuotislahjaksi uuden urheiluauton,
Kyllä lähtee..siitä vaan viivalle amispojut.
.
. - näin on
Mikäpä siinä, jos ajokortti otetaan pois myös alle 30 vuotiailta miehiltä.
Siellä ne kusipäät on, joilla on jatkuva näyttämisentarve liikenteessä ja
aiheuttavat suurimmat vahingot. - ikärasismia
Eikö eniten kolaroi vasta ajakortin saaneet nuoret?
Ennemmin lähtisin 80 vuotiaan kokeneen kuskin kyytiin kun 18 vuotiaan.
Etkö tajua että 65v ei ole vanha. Just tuli englantilainen ohjelma jossa 97v pappa oli uusinut ajokorttinsa, seuraava uusinta 100 vuotiaana. - ari440000
haista sinä jätkä p.ka
- sepe-1
Taas yksi Fittibaldi http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201201383
Joskus sinäkin, Fittibaldi ymmärrät ettei luulo korvaa tietoa ja taitoa.
Ne taas eivät ole synnynnäisiä, vaan kertyvät iän ja kokemuksen kautta.
Siihen asti: aja hiljaa pentu nyt vaan... - järki käteen
muuten,helvetin tyhmää porukkaa täällä!
lukekaa noi tekstit ja miettikää !!!! Hupsis! Oletko lukennut uutisia.Kolaritilastojen kärjessä ovat 20-30 vuotiaat miehet.
Olen ajanut autoa vuodesta -74. Ei yhtään kolaria.Kyytiin tulijoita on riitänyt,eikä ole
moitittu.Harjoittele sinäkin ajamaan kyllä siihen oppii.Aja oikea asenne jos opit- AutoNainenv.sta 77
Tehtaan tytölle hatun nostot ja onnittelut ei kolareita mullakaan kortti ollu 77- vuodesta.Sanottiin kun harjoittelin että akka ratissa heh 20 nen olin ja nuori ja nätti.Enää vain nätti ja uusi auto alla..EIKÄ KOLAREITA.Näitä nähnyt ja tuttavapiirissäkin ikävä kyllä on nuori mies otti auton täyteen kavereita ja siinä kuoli kaikki toissa kesänä mukana työkaverin tytär.Kaahailu ym juttua saa vähän väliä lukea.Naisautoilijat ajaa sääntöjen mukaan ei kaahaile ei halua näyttää.Omat nuoretkin sitä mieltä ja se että ei kolareita eikä lommoja..Tilastoissa johtaa 20 set miehet kuolonkolareita ja pahat onnettomuudet.Näytetään autoa joka ehkä papan tai sit velalla ajetaan me vanhemmat omalla rahalla ostetuilla.60v täyttäneenä snaon olevani hyvä rauhallinen asiallinen kuski..Turvavälit pidetään edellä ajavaan ja autossa ei meikata eikä soitella..vaan ajetaan sattuu vaikka hirvi eteen osaamme toimia ettei tuu sumaa kuin eteläsuomessa ja satoja kolareita mut se jo eri asia ..mutta lommoja ja loukkaantuneita
- Tilastot ihan toista
Kyllähän tilastot kertoo armottoman totuuden, että nuoret kuljettajat ovat ne jotka ovat liikenteessä vaaraksi itselleen ja toisille. Vanhemmat kuljettajat ajavat vähän kolareita.
Nykyinen systeemin ihan hyvä, että ajokortti voimassa 70v. ja sen jälkeen lääkärin lausunnolla katsotaan eteenpäin. Tietty aiemminkin kortti lähtee, jos lääkäri on sitä mieltä.
Nuorten kuljettajien kohdalla olisi jotain säätöä tarvis, pitäisikö palata entiseen 80km/h lätkään, jota pidettäisiin takalasissa entisen vuoden sijaan KAKSI VUOTTA taikka vaahteranlehti, kuten joissakin maissa on vihreille kuljettajille. Nuoret miehet etenkin on melkoinen pommi liikenteessä. - kopru
Kortti pois hesalaisilta!!
- Et silleen...
No näin on. Ei hurjempaa liikennöinnin osaamisen puutteen katastrofiia voi nähdä tänä päivänä liikenteessä...Kun se talvikin tulee joskus tänne aina. Rauno Aaltonen, Suomen kaikien aikojen parhaimpia rallikuskeja, myös parhaita liikennöinnin opettajia, opetti jo 60-luvulla, että pitää opetella liikennöimaan. Liikkennnöinti on kuin kolmijalkainen jakkara. Ajotaidon, ajoneuvon ja asenteen liikennöimiseen pitää olla kohdallaan. Jos näistä joku "jalka " on heikompi, pitää, jotta jakkara pysyy alla, muiden "jalkojen" olla vahvempia. Et silleen...
- Kapaloissako kuljet?
Eihän 65 -vuotias mikään vanhus ole! Taidat olla kapaloissa vielä itse kun ei ajatuskaan tunnu juoksevan oikein, sillä en ymmärtänyt oikein tuota tekstiä.
Naisilta voisi tietysti kortin ottaa pois koska naiset ovat ainoita kolarin aiheuttaneita minun kohdaltani 50 vuoden aikana..niitä muutama! - työryhmä
Promille asian työryhmä on saanut tutkimuksensa ministerin pöydälle.
Seuraavaksi tulee tarkkailuun ikäihmisten terveyden tilan tarkkailu.
Seula tihenee, huonokuntoiset pois liikenteestä. Kaikkien etu,sysätty vastuu lääkäreille tekee entistä varovaisemmiksi.- Alzheimer
Tavallisimmat dementiaa aiheuttavat sairaudet ovat Alzheimerin tauti (noin 60 prosenttia tapauksista) ja vaskulaariset dementiat (20–30 prosenttia tapauksista). Muita aiheuttajia ovat muun muassa eräiden ravintoaineiden kuten jodin tai niasiinin puute, eräät sairaudet (muun muassa HIV, kuppa, Lymen borrelioosi sekä Huntigtonin ja Creutzfeldt-Jakobin taudit sekä alkoholin, eräiden lääkeaineiden tai huumeiden pitkäaikainen käyttö.[3] Yksi dementoiva sairaus on myös Lewyn kappale -tauti johon kuuluu monesti myös todentuntuisia näköharhoja ja Parkinsonin taudin kaltaisia oireita.Wikipedia
Dementiaa sairastava pystyy harhauttaa lääkäriä 6-0, suorastaan mestarillista toimintaa tulin huomanneeksi. - laki sallii
Alzheimer kirjoitti:
Tavallisimmat dementiaa aiheuttavat sairaudet ovat Alzheimerin tauti (noin 60 prosenttia tapauksista) ja vaskulaariset dementiat (20–30 prosenttia tapauksista). Muita aiheuttajia ovat muun muassa eräiden ravintoaineiden kuten jodin tai niasiinin puute, eräät sairaudet (muun muassa HIV, kuppa, Lymen borrelioosi sekä Huntigtonin ja Creutzfeldt-Jakobin taudit sekä alkoholin, eräiden lääkeaineiden tai huumeiden pitkäaikainen käyttö.[3] Yksi dementoiva sairaus on myös Lewyn kappale -tauti johon kuuluu monesti myös todentuntuisia näköharhoja ja Parkinsonin taudin kaltaisia oireita.Wikipedia
Dementiaa sairastava pystyy harhauttaa lääkäriä 6-0, suorastaan mestarillista toimintaa tulin huomanneeksi.Omaiset yritti saada lääkärin avulla ajokorttia pois, mutta turhaan. Pappa sai terveen papaerit lääkäriltä, unohti kuitenkin autonsa terveyskeskuksen pihaan koskapa luuli tulleena linja-autolla kirkolle.
- peuceot
Mielestäni ei ajokrttia saisi näille alle 35v. finninaamoille antaa ollenkaan ja jos sen saa 35 vuotiaana niin ilman muuta ja ehdottomasti pois 65 vuotiaana.
- duhfsphghibhbfbhniop
Kortti pois niiltä sioilta jotka pistää pikku tihkullakin takasumuvalon päälle! Kenen likenneturvallisutta se häikäisy parantaa?
- finni kasvo
Hohoijaa, typerykset kirjoittelee, että nuorilta kortti pois,- entös kuu onko se juustoa. Avaus käsittelee 65v. kortti juttua.
- luetun ymm
Papat toimii kuten liikenteessäkin, sekoilee
- vaari+70
Olen 70 ja päihitän ketjun aloittajan joka kokeessa. Ehdotan fyysisenä kokeenä 10 km hiihtoa, kuulokoetta ja älykkyystestiä. Silmälasia pidän mutta vastapuoli on pilannut kuulonsa diskojytällä ja siksi puoli kuuro.
Sukupuolielimet hänellä surkastuneet oletettavasti teini-iässä tiukkojen farkkujen ansiosta mutta tuulitukka kompensoi puuttuvan miehisyyden. No, nykymenossa hän on pressa-ainesta.- cooper3,3
Toivottavasti et tule testeihin omalla autolla. KUULITKO?
- ajokortti >30vajoko
Montako kuolonkolaria yli 60-vuotiaat ovat aiheuttaneet vs. alle30-vuitiaat?
Sopii repiä siitä.- samaaaaaaaaaaaaaaaaa
Hohoijaa, typerykset kirjoittelee, että nuorilta kortti pois,- entös kuu onko se juustoa. Avaus käsittelee 65v. kortti juttua. täh
- no hä?
Eikai 20 kmh vauhdissa saa mitenkään itseään hengiltä kolarissa... ? Nykyautot on niin turvallisia, että mitää ensin ajaa kovempaa, että henki lähtis.
- Usko.E.Luttinen
no hä? kirjoitti:
Eikai 20 kmh vauhdissa saa mitenkään itseään hengiltä kolarissa... ? Nykyautot on niin turvallisia, että mitää ensin ajaa kovempaa, että henki lähtis.
Tätähän se on, ajokokeeseen ja vauhti 120 kilomertiä tunnissa. Ymmärsittekö mummot- papat. Elikkä pitäisi pysyä letkassa mukana. Ette pysty, ajatte kuuttakympppiä, kaikki ohittelee, hyvin turvallista. Vaaranatte satojen normaalien matkanteon, ainakin maallisen.
Usko.E.Luttinen kirjoitti:
Tätähän se on, ajokokeeseen ja vauhti 120 kilomertiä tunnissa. Ymmärsittekö mummot- papat. Elikkä pitäisi pysyä letkassa mukana. Ette pysty, ajatte kuuttakympppiä, kaikki ohittelee, hyvin turvallista. Vaaranatte satojen normaalien matkanteon, ainakin maallisen.
Muutaman vuoden kuluttua lähestyn itsekin mainittua ikää. En ole koskaan ollut liikenteen esteenä, vaan ajan aina muun liikenteen huomioon ottaen. Eteeni mahtuu aina yksi auto, olkoon sitten muista piittaamaton kiilari tai liittymästä mukaan pyrkivä. Tiedän kuinka autoni käyttäytyy, koska olen käynyt harjoittelemassa talviradoilla aina tilaisuuden tullen ja osallistunut monille Autoliiton kursseille.
Usein liikennevaloista lähdettäessä muut autot tavoittavat minut vasta seuraavissa valoissa. Luulen, ettei moni tiedä bensankulutuksen pysyvän pienempänä kun kiihdyttää nopeasti ajonopeuteen.
Uskon olevani turvallisempi kuljettaja kuin 30 vuotta sitten. Olen yrittänyt opetella lähtemään ajoissa ja päättänyt, etten ylitä sallittua ajonopeutta ainakaan "pikavoitto"-rajan yli. Nuorempana kaasujalka oli usein kiireessä raskaampi. Nyt puren hammasta ja hidastan vauhtia aina, kun joku kiilaa eteeni ja varastaa turvavälin. Pitemmillä matkoilla huomaan ajavani välillä pitkiäkin matkoja suurta ylinopeutta ja alle sallittua ajonopeutta ajavien letkojen puolivälin vaiheilla, omassa rauhassani. Joskus huomaan ohittavani muutamia kiilareita liikennevirtojen tasaannuttua moottoriteillä.
Halutessani ajella hitaammin maisemia katsellen, päästän ensimmäisen sopivan tilaisuuden tullen takana ajavan auton ohi. Se ei vaadi kuin hetken ja niin välttyy turhilta riskiohituksilta. Samaa toivoisin muilta autoilijoilta, riippumatta siitä ajaako peruutuspeilistä näkyvän auton kuljettaja ylinopeutta vai ei. Liikenteenvalvonta kuuluu poliisille, ei meille muille.
Uskon, että liikenneturvallisuus paranisi, jos itse kukin miettisi enemmän sitä, mitä itse voisi tehdä, eikä keskittyisi arvostelemaan ja tuomitsemaan muita tiellä liikkuvia.
- Näin se vain on
Ei ajokorttia alle 25 vuotiaille. Tämä alle 25 vuotiaiden ryhmä ajaa useimmat kuolemankolarit ja muut sellaiset kolarit joissa vammautuu useita.
Mopoautot käyttöön 25 vuoteen saakka ja sitten jos järkeä on päässä, niin ei muuta kuin autokouluun ja 80km lätkä 5 vuotta käyttöön. - ELÄKELÄISET ON PIENI
RIESA liikenteessä hesalaisiin verrattuna. Nytkin niillä alkoi talvilomaviikko eli koko maassa kolarit lisääntyy varmasti.
- TOINEN RYHMÄ LII-
KENTEESSÄ sekoilemassa on audi ja passatkuskit joille on pakkomielle hieroa muista autoista pikkuhiljaa ohi oli keli ja nopeus mikä hyvänsä.
- mies vaan
TOINEN RYHMÄ LII- kirjoitti:
KENTEESSÄ sekoilemassa on audi ja passatkuskit joille on pakkomielle hieroa muista autoista pikkuhiljaa ohi oli keli ja nopeus mikä hyvänsä.
Suosittu aihe on olen ajanut autoa 46 vuotta ei kolareita ole ollut.
Vielä nuorer lähtee kyytiiin ei ajotavasta ole huomauttaneet.
- Mikä olikaan se
avaajan pointti ? Jokos ne ovat valmiita rallikuskeja F1- sarjaan
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/kortin-saaneiden-jarjeton-kilpa-ajo-kostautui-hameenlinnassa/art-1288449987916.html
Tiehöylämies. - Haus
Voi voi fittiballi ! Eläkeikää nostetaan ja minullakin on yli 65vuotiaita työkavereita joilta kyllä työnteko onnistuu vallan mainiosti. Kysynkon millä perusteelä poistaisit täysin järkeviltä ihmisiltä ajokortin? Toinen kysymys. Miten nämä ihmiset sitten työhön kulkee, kun joutuu lähtemään iltaisin ja viikonloppuisin.Kun katsoo noita onnettomuustilastoja, niin kyllä siellä suurimmat onnettomuuden aiheuttajat on ne nuoret kuskit jotka luulevat itsestään liikoja. Huonoastihan niille yleensä tuuppaa käymään ja kun ei niitä turvavöitäkään käytetä. Että semmotiin. Kaiken ikäisistä löytyy niitä joilta pitäs kortti ottaa poi.
- onnisuuuronen...nen
Kerroppas valopää 65v. oikeisiin töihn lähtijät suomessa. Saat ottaa varpaatkin laskuihin mukaan. Typerää vöyhötystä muutaman onnisuurosen takia, töihin ,- töihin, montako sataatuhatta 65v. töissä................... oikeissatöissä käyvää tiedät.
- pois jaloista
onnisuuuronen...nen kirjoitti:
Kerroppas valopää 65v. oikeisiin töihn lähtijät suomessa. Saat ottaa varpaatkin laskuihin mukaan. Typerää vöyhötystä muutaman onnisuurosen takia, töihin ,- töihin, montako sataatuhatta 65v. töissä................... oikeissatöissä käyvää tiedät.
Huruukot mummot ilakoi eläkeiän nostosta ja ajokortin tarpeellisuudesta, naurua. Yksikään tervejärkinen työnantaja ei ota töihin, jos ainut kulkumahd. on oma auto.
- Pietarin alueella
onnisuuuronen...nen kirjoitti:
asuu noin 10 miljoonaa ihmistä, joten siellä on oltava jotain kolmemiljoonaa työpaikkaa.
Suomessa ei pystytä koko maassa vastaavaan miksi? Asunnot ja elinkustannukset
suunnilleen Helsingin tasoa Pietarissa.
- kortti
Ajokortti pitäs ottaa pois myös sosiaalisin perustein. Esim. Jos ei pysty huolehtimaan itsestään ja asioistaan ei luultavasti pysty myöskään hallitsemaan ajoneuvoa ei omaksumaan liikenne käyttäytymistä. Eli. vetelihtijöiltä kortti pois!
- ei sosiaalisin perus
Minusta ajokortin voisi ottaa pois rikoshistorian perusteella. Jos ajokortin omaava joskus tai ikinä on syyllistynyt esimerkiksi vakaviin talous- tai väkivaltarikoksiin, eli kerrankin istunut linnassa tai muuta, niin minusta niille sopisi erillinen leimakortti- vaikka naamaan painettuna.
Minä en esimerkiksi ymmärrä sitä, että miksi luusereita tämä yhteiskunta "auttaa": itse en ole ikinä syylllistynyt mihinkään rikokseeen, enkä tunne ketään ihmistä joka olisi ja muuta, mutta paremmat oltavat mulla varmaan olisi nytkin yhteiskunnan taholta, jos olisin joku ruippi, joka ymmärtäisi hakea itselleen kaikki mahdoliset yhteiskunnan sosiaalituet ja muuta. Sen sijaan minulle myönnettiin tulottomana - kun aikoinaan hain - 13, 99 euroa toimeentulotukea ja sitten saan lehdistä lukea hyypiöistä, joille yhteiskunta takaa vuokrakämpät ja muut ja monia tukia rinnakkain ja jo vaan tippuu toimeentulotuet ja muut - enkä puhu ulkomaalaista, vaan näistä tyypeistä, joiden kotitausta on sellainen, että yhteiskunta antaa vaikka palvelut Stockmannille, jos vaan vanhempansa ei ole rehtejä eli hyviä veronmaksajia...
Mikä on liikenne välilyönti käyttäytyminen? Itse en laittaisi välilyöntiä siihen sanaan. Ja ymmärän ,että herjaatte mutta vittu olette harvinaisen asiattomia, kun kerran mun nimissäni on jollakin joku minä- profiili jollakin tällaisella vatipääsaitilla!
- ...
Sustakin tulee 65 vee, ellet kuole nuorena...
- U-onnistui +-
Naiskuski töpeksi
http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194698463567/artikkeli/vanhuksen u-kaannos 4-tien rampilla johti kolariin.html - ABECE___
Kovin on suuret luulot aloittajalla vielä itsestään. Jopa niin suuret, että ei itse usko ollenkaan saavansa ikää niskaansa. Nuori lienee, mutta silti jo horisee.
Asiaan.
*Promilleraja Suomessa on liian korkea. Esim. Virossa se on oikein, eli nolla. *Kolaritilastot eivät valehtele. Ajokortti annetaan liian nuorille pojille, jos halutaan turvallisuutta ajatella.
Itse pystyn vertaamaan kykyäni toisiin liikenteessä, samoin kuin he pystyvät arvostelemaan minua. Toistaiseksi eivät ole minua moittineet. Itsellä olisi ollut mieli kyllä sanoa muutamista jotakin.
Mutta eihän minulla vielä ole kokemustakaan _täyteen_ asti. Vasta 1950-luvulla sain ajokorttini. Siinä seisoo, että ABECE. Voimassa huhtikuuhun 2021. Äläkä väitä, että valehtelen.
Kulkeminen jatkuu. Toivottavasti en kuitenkaan törmää sinuun, en Helsingin liikenteessä enempää kuin Euroopassakaan.- mummot suojaa
Koskapa huomaan ettet tiedä promillemittareista mitään, säälin. Verikoe, et tiedä säälin, tyhmyyttä, säälin.
Venäjä ja Viro nolla promille on on mutta,,,mutta.
Turhaa potaskaa. Rehellisten 65v. miesten en lässyttäjien kanssa ottaessani viinaa he ovat puhuneet ajosilmän huononemisesta (lue silmät väsyy pimeän ajossa) rasittuu. Pimeet siivut haluavat antaa nuoremille. Ikä muka "miehet" täällä retostelee, menkää mummonne seläntaakse mörköjä piiloon. - ADHD
Toivottavasti en kuitenkaan törmää sinuun, en Helsingin liikenteessä enempää kuin Euroopassakaan"
Kerro vaan missä ADHD liikut, poistutaan, alueet on vallassasi. - mörkö
mummot suojaa kirjoitti:
Koskapa huomaan ettet tiedä promillemittareista mitään, säälin. Verikoe, et tiedä säälin, tyhmyyttä, säälin.
Turhaa potaskaa. Rehellisten 65v. miesten en lässyttäjien kanssa ottaessani viinaa he ovat puhuneet ajosilmän huononemisesta (lue silmät väsyy pimeän ajossa) rasittuu. Pimeet siivut haluavat antaa nuoremille. Ikä muka "miehet" täällä retostelee, menkää mummonne seläntaakse mörköjä piiloon.OIKEAT TOSI MIEHET TUNNUSTAA IKÄÄNTYMISEN.
- tunnustan
mummot suojaa kirjoitti:
Turhaa potaskaa. Rehellisten 65v. miesten en lässyttäjien kanssa ottaessani viinaa he ovat puhuneet ajosilmän huononemisesta (lue silmät väsyy pimeän ajossa) rasittuu. Pimeet siivut haluavat antaa nuoremille. Ikä muka "miehet" täällä retostelee, menkää mummonne seläntaakse mörköjä piiloon.Näin se menee.
- Suomalainen mies
Aloittajalta ainakin otetaan ajokortti pois. Mikä lienee hörhö kun tuollaisia kirjoittelee. Jos on terve ja raitis, niin mikä ettei voisi ajaa vaikka 100-vuotiaana.
- tikotico
Samaa, jos on perintöä tarjolla. 100v. rattiin vaan ja thaimaan pattajapiitsille huoria naurattaa, patong käy, nam.
- lumilautailija
tikotico kirjoitti:
Samaa, jos on perintöä tarjolla. 100v. rattiin vaan ja thaimaan pattajapiitsille huoria naurattaa, patong käy, nam.
Poliisi tarkkailee jos ajatat kortin ja ostat auton 65v. immeislle. Perintöä odotellessa virkavalta tarkkailee.
- tuskin oikeutta
Ihan mielenkiinnon vuoksi, myönnetäänkö ajolupaa yli 100vuotiaille?
- Sale ja Volvo
Huomenta. 65v. myönnän ajotaitoni heikentyneen, mutta mitäs se kenellekkään kuuluu. Työssä käyty verot maksettu, lääkärit ja poliisit niillä rahoilla koulutettu suomeen. Tutkikoot terveyttä, ja ajokuntoo liinennekäyttäytymistä, ei haittaa autoilu jatkuu.
PS. älä opeta isääs nai-maan.- karavana.-ri
"HS: Räsänen leikkaisi poliisiasemia ja korvaisi niitä partioautoilla."
Olehan tarkkana, partiointi lisääntyy.
- olkaa hyvä
Valtio kun maksaisi 100euroa saisi korttini heti. 65
- Puu- ja palikkalinja
Mun Sierra ainakin jättää kaikki 65vuotiaat kuskit:
http://www.youtube.com/watch?v=VrjK-92Qa5E - 200turbö
Puu- ja palikkalinja kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=VrjK-92Qa5EHomma kohillaan. Ohittele sitten koko ajan näitä teiden tukkoja 50lasissa nop.raj.80.
- puupäänappi
Puu- ja palikkalinja kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=VrjK-92Qa5EKuka noista on 65v.
- gotaksilla
Mikä ihme tämä 0,2 oikein on. Miksi ei suoraan nollapromillea. Jos on nautittu alkoholi tuotteita silloin ei ajeta. Onkos se nyt niin vaikeeta.
- kirkkaampia ledejä
Ravintolat kiinni klo 22. Ajokortit syyniin vuoden välein, mahd. ajokorttiin35v. pois 50v. Nollaraja tai mielellään jos olisi mittarit kuukauden ehd. raittius, maksakoe ym .
Koirat,-kissat lopetettava. Yöllä ei saa kävellä kuin tuohivirsuissa. Kesällä miesten pidettävä paidan ylimmäinen nappi kiinni, eikä saa miehet kävellä käsikädessä eikä kaniskella homohoukutinta pikkukäsiveskaa. Naiset eivät saa kuukautisten aikana käydä ulkona.
Tässä Päkän uudistuksia, lisääkin kerron,-tiedän haluatteko tietää, toivokaa oikein vit--usti niin paljastelen.
Kohti kirkkampia valoja - <65+65
Ideani olisi, että samoin kuin rallikisoissa numero. Tässä keississä numero tarkoittaisi ikää.
- nv200
New Yorkin taksit on keltaisia. 65 autojen väritys samaksi, eroittuisi.
- käävät hoitoon
Se menee mamerot näin:65vuotiaana jos tavataan ratista niin kortti pois ja luoti takaraivoon.Plussa puolet:Ei ole enää eläkekuluja!
- kääpä87v
SALE JA VOLVO nimimerkille:Sää olit margariinipaketin kannessa vielä kun mulla oli eka pirssi!PENTU!
- jumalani päivi
onebig kirjoitti:
Olet kai samaa mieltä, kun täytät itse 65 v?
Kaikkivoipa ministeri Päivi määrää ajokiellon 65 ja klo 23-06 väliseksi ajaksi. Turha itse miettiä.
- Vaarivaarivaari 87
Kaksikymmentävuotta ajoin ilman korttia, kaikkia mahdollisia kulku ja kuljetus välineitä. Sitten poliisi sanoi, että ajappastuo kortti ettet jää kiinni.
Täytän kesällä kahdeksankymmentäseitsemän ja korttikin on ollut jo neljäkymmentä vuotta. Olen kerennyt tavaran kuljetuksessa rampata nämä pohjoismaat tarkkaan.
En ole huippukuski mutta ei ole tullut sanomistakaan. - pate 60+
minä osaan sentään vielä näyttää vilkkua ja pysähtyä suojatien eteen,noudatan nopeusrajoituksia löydän parkkipaikan muualtakin kuin invapaikalta ajan silti varmaan paremmin kuin sinä
- 70+
Kylla elama Amerikassa pysahtyisi jos kuusikymppisilta kortit otettaisiin. Itse ajelen paivittain Los Angelesin viisikaistaisilla freewayilla. Taitaisi monelle talle palstalle kirjoittaneelle menna sormi suuhun.
Kiitos paivan nauruista! - yees pox
70+ kirjoitti:
Kylla elama Amerikassa pysahtyisi jos kuusikymppisilta kortit otettaisiin. Itse ajelen paivittain Los Angelesin viisikaistaisilla freewayilla. Taitaisi monelle talle palstalle kirjoittaneelle menna sormi suuhun.
Kiitos paivan nauruista!Opettelisit kirj. edes ä Ä kirjaimen.
yees pox kirjoitti:
Opettelisit kirj. edes ä Ä kirjaimen.
Toivottavasti aloittaja muistaa kirjoituksensa vielä vanhana, kun itse lähestyy 65 vuoden ikää ja elinikäodotus lähestyy sataa.
70-vuotiaat tarvitsevat lääkärin-todistuksen ennen ajokortin uusimista. Mielestäni se ja kuljettajan lisääntynyt harkintakyky pienentävät riskejä.
Itse toivoisin kaikilta kuljettajilta enemmän muun liikenteen huomioon ottamista, sosiaalisuutta ja kunnon turvaväleistä huolehtimista - kuljettajan ikään ja sukupuoleen katsomatta.
Suosittelen myös aina autonvaihdon jälkeen auton käyttäytymisen ja omien taitojen testaamista jääradoilla tai Autoliiton kursseilla. Turhien riskien ottaminen vähenee, kun huomaa miten helposti auton hallinta voi karata omista käsistä.- Toinen typerys
yees pox kirjoitti:
Opettelisit kirj. edes ä Ä kirjaimen.
Ttietämätön typerys!
Ei tiedä, että maailmassa on paljon tietokoneita, joissa ei ole å-, ä- eikä ö-kirjaimia tai niiden kirjoittaminen vaatisi monimutkaisia toimenpiteitä.
Palstakirjoittelu olisi kiinnostavampaa, jos ihmiset keskittyisivät asiaan kirjoittajien arvostelemisen sijasta. - Toinen typerys
Toinen typerys kirjoitti:
Ttietämätön typerys!
Ei tiedä, että maailmassa on paljon tietokoneita, joissa ei ole å-, ä- eikä ö-kirjaimia tai niiden kirjoittaminen vaatisi monimutkaisia toimenpiteitä.
Palstakirjoittelu olisi kiinnostavampaa, jos ihmiset keskittyisivät asiaan kirjoittajien arvostelemisen sijasta.Tarkoitin tota yees poxia, en optimisti-orvokkia.
- >58v.
Olisi tavallinen ajokortti, milloin on kortin uusiminen käsillä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117265Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista625229- 954884
- 524035
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493986- 2223873
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283588- 413203
- 522809
- 412377