a-virus

pirkkaliisa

Onko ollut influenssaa kellään?
Sairastin luultavasti influenssan ja oli aika mesevä tauti.Saakohan siitä immuniteetin taas muutamaksi vuodeksi koska en muista olleeni noin kipeenä kuin viimeksi joskus lapsena ja olen nyt 38.
Tauti alkoi yskällä joka kesti yli 2 viikkoa ja sitten nousi kuume joka oli melkein 40 1 päivän ajan ja sitten n 38 pari päivää.Joka paikkaa särki,jopa hampaita.Oli sellainen olo kuin olisi jäänyt rekan alle.Just ja just pystyi vessassa käymään ja silloinkin tuntui ettei pysy pystyssä.Vatsakin oli ripulilla ja oksetti.Hirveä päänsärky.
Makasin 4 päivää aivan raatona,luulin jo että loppu tulee.Asiaa ei paranna se että sairastan paniikkihäiriötä joten nyt jälkeenpäin taas ahdistaa enemmän.Kuumeessa olin niin kipeä etten edes muistanut panikoida.:)
Mutta hengissä selvittiin ja nyt taas elämä voittaa.Nuhaa on vielä.Ostin eilen nenäkannun joka kyllä oli hyvä ostos.Suosittelen.

12

883

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m

no mulla on todennäköisesti kuumetta koska päätä särkee ja on muutenkin aika voimaton olo mutta en oo ihan varma koska mulla ei oo sitä kuumemittaria.

• fluuu86

Mulla iski influenssa sunnuntai aamuna ihan yllättäen kamalalla yskällä, illalla olikin jo sitten kuumetta.

Maanantai aamuna kuumetta oli jo 38,4 ja ihan jumalaton yskä.

Tiistaista ei ole juurikaan muistikuvaa, kuumetta oli reilusti yli 38 koko päivän. Nukuin käytännössä koko päivän ja välillä yritin katsoa telkkua. Yöllä yskin ja yskin ja yskin.. ja kurkku ja keuhkot kuin tulessa. Päätä särki myös kunnes tajusin ottaa tupla buranat ja sain jopa nukuttua muutaman tunnin. Hikoilin koko yön kuin pieni sika, mutta aamulla kuume olikin laskenut.

Keskiviikkona eli tänään ilmestyikin sitten nuha, ja yskä on hirveää röhinää edelleen..maha on ollut myös sekaisin sunnuntaista asti, tosin ei ole tullut hirveästi syötyäkään.

Ensi vuonna harkitsen vakavasti influenssa-rokotteen ottamista, vaikka toisaalta olo onkin jo voiton puolella, harmittaa vaan kun menee koko hiihtoloma tähän potemiseen.

• klkj

Se varmaan vähän riippuu siitä paljonko virus kerkiää muuttumaan. Yleensä se ei kai muutu kovin paljon, enkä tunne ketään joka sairastaisi influenssan joka vuosi. Mulla oli muistaakseni 2003, ei oo sitä ennen tai sen jälkeen ollut, nyt olen 25. Piikkiä en ole koskaan hakenut kun olen perusterve. Saattaa silti olla että pienenä on rokotettu, en ole tullut kysyneeksi.

• lottoa_vaan

Riippuu siitä minkä tyypin (A, B, C) ja minkä alatyypin pöpön on saanut... ainoastaan sitä vastaan syntyy immuniteetti ja on tuurista kiinni onko sama virus liikkeellä seuraavana vuonna.

• vielä ehtii
        lottoa_vaan kirjoitti:

Riippuu siitä minkä tyypin (A, B, C) ja minkä alatyypin pöpön on saanut... ainoastaan sitä vastaan syntyy immuniteetti ja on tuurista kiinni onko sama virus liikkeellä seuraavana vuonna.

Minulla on ollut influenssa 1988, sitten 2003 ja 2008, joten ei nyt ihan noinkaan mene. Tuo -88 influenssa johtui varmaan siitä että olin päiväkodissa töissä. Nämä muut sitten muissa töissä, omista lapsista on yhdellä ollut 2008 influenssa ei sitä ennen eikä sen jälkeen, tosin osa rokotetaan astaman takia.

• lottoa_vaan
        vielä ehtii kirjoitti:

Minulla on ollut influenssa 1988, sitten 2003 ja 2008, joten ei nyt ihan noinkaan mene. Tuo -88 influenssa johtui varmaan siitä että olin päiväkodissa töissä. Nämä muut sitten muissa töissä, omista lapsista on yhdellä ollut 2008 influenssa ei sitä ennen eikä sen jälkeen, tosin osa rokotetaan astaman takia.

Tuo sairastuminen on monimutkainen juttu ja siihen vaikuttaa monet asiat; oma terveys, ympäristön tartuntalähteet, onko immuniteettia, miten vahva se on, omasta puhtaudesta huolehtiminen, onko viruksia saanut tarpeeksi jotta ne voittavat elimistön puolustuksen yms,. Eli ei mikään joko/tai juttu ollenkaan.

• rouva räkänenä

oon ollu kipeenä nyt 2viikkoa,ensin tuli yskä ja nuha sitten kuume ja kurkkukipu,siihen lisäksi päänsärky,muutaman päivän kuume pois ja taas uudelleen,kävin tänään lääkärissä mutta ei siihen lääkettä ole kuulemma. 2viikon talviloma meni sairastaes ja jatkuu ainakin seuraavat 3päivää. ens vuonna harkitsen vakavasti flunssarokotteen ottamista.

• Pää halkes

Mä sairastin A-viruksen, määrättiin Tamiflu:ta, mielestäni helpotti oloa ja nopeutti paranemista. Sitä yl pitää oottaa heti ekana pvänä, niin ei tule niin rajuna.Mulla iski voimakkaasti hengityselimiin, ja hain avaavan lääkityksen, etten tukehdu, myös niistä oli apua. Selvisin vko:ssa koko hommasta. Pahinta oli tajunnan räjäyttävä päänsärky johon ei särkylääkkeet tepsineet pitkään, vaan heräsin keskellä yötä. Sain myös 600mg Buranaa. Näillä lääkityksillä en kärsinyt niin paljon. Itsellä tuli vain lievä lämpö, mut pää meinas haljeta.

• vcnfnghndgff
        Pää halkes kirjoitti:

Mä sairastin A-viruksen, määrättiin Tamiflu:ta, mielestäni helpotti oloa ja nopeutti paranemista. Sitä yl pitää oottaa heti ekana pvänä, niin ei tule niin rajuna.Mulla iski voimakkaasti hengityselimiin, ja hain avaavan lääkityksen, etten tukehdu, myös niistä oli apua. Selvisin vko:ssa koko hommasta. Pahinta oli tajunnan räjäyttävä päänsärky johon ei särkylääkkeet tepsineet pitkään, vaan heräsin keskellä yötä. Sain myös 600mg Buranaa. Näillä lääkityksillä en kärsinyt niin paljon. Itsellä tuli vain lievä lämpö, mut pää meinas haljeta.

se päänsärky oli täälläkin kyllä jotain ihan kamalaa. ikinä ei ole ennen niin paljoa särkenyt päätä ja kun sitä kesti sen koko viikon mitä kuumekkin. lääke laski kuumetta mutta särkyyn ei auttanut, ei sitten yhtään

• lapsiperhe

Meidän koko perhe sairasti influenssa A:n. Itsellä ma-pe kuumetta. Korkeimmillaan vaan 37,8. Perusruumiinlämpöni 36,2 Lihaskivut olivat hirveät ja päänsärky jotain niin jäytävää että luulin sekoavani. Olo oli kuin olisi jäänyt jonkun alle ja sai kärsiä kolotuksia ja jomotuksia ja viiltämistä. Yskä tuli kuvioihin melko pian ensin kärsittyäni kurkkukivusta. Yskä repi sisuksia ja yökkäily oli kamalaa.En jaksanut kuin vartin olla jalkeilla. Join vain marjakeittoja ja lämmintä mehua. Ruoka ei maistunut. Ei muuten silloin saisi syödäkään sillä elimistöä ei sais rasittaa ruualla. Nuorimmainen,5v, aloitti pahanololla ja oksentamisella jo alle viikko kuumeesta. Ja se päänsärky haittasi joka pv. Ihmettelin ja huolestuin. Juuri ennen kuumeen nousua hän taas oksensi. Nyt tauti on sairastettu, mutta nuorimmainen valitti päänsärkyä vielä 4pv sen jälkeen. Mulla itselläkin kunto romahti hieman jonka tunsin kun kävelin ylämäkeä ja tunsin kuinka jalat hieman raskaat ja hengitys normaalia raskaampaa. Mitään jälkitautia ei kait tässä olla saatu. Kroppa vaan tuntuu oudolta. Vatsan toiminta kuumeen jälkeen muuttui. Ilmavaivoja aamuyöstä ja turvottelua. Joudun hoitamaan suoltani katsomalla tarkkaan mitä suuhuni laitan. Hapanmaitotuotteet,pellavansiemenet,vihreä tee,entsyymejä ennen ateriaa,kalaöljyä.....ja ja ja ja..Kai se influenssa sekoitti suoleni

Ilman lääkitystä selvittiin. Mustaherukkamehulla,valkosipulilla,ja kun jotain maistui niin mustaherukoita tyrnimarjoja mustikoita väännettiin luonnonjogulla.

• iha_naa

Viime influenssani pari vuotta sitten oli ihanaa lomaa... tietenkin kaikki oireet jota edelläkin on kerrottu mutta olin ekstaasissa koska kukaan ei ollut vaatimassa mitään. En ota rokotetta uuden loman toivosa.

• dsFDFDSFDSFDSASDfdss

enpä tiedä tuosta immuniteetista. ite olen 26vuotias ja ekaa kertaa elämäni aikana sairastin influenssan parisen vkoa sitten. yskä alko ihan täysin yhtäkkiä, siitä muutama tunti ni oli jo reilut 39c kuumetta joka kestikin viikon, päälle keuhkot tukossa ja yskä, nuhaa ei ollut kuin nimeksi. olo oli kyllä samoin ku sulla, rekan alle jäänyt. pienikin liike sai hengästymään. tätä hengästymistä kesti vielä melkein viikon kuumeen loppumisen jälkeen. nyt on jo jokseenkin normaali olo, ei sama kuin ennen tautia mutta melkein. päänsärky oli taudissa jostain ihan toisesta ulottuvuudesta. itselläni ei ollut vatsaongelmia ollenkaan, mies tosin oksensi kerran ja oli vatsa kuralla. vasta ns.parantumisen jälkeen oli viikon verran huono olo eikä ruoka maistunut.

ehkä itselläni on ollut vain niin hyvä tuuri ettei ole aiemmin osunut influenssa kohdille, flunssaa vähän ollut mutta se on kyllä juhlaa influenssaan verrattuna.

pari vkoa melkein makasin raatona kun sen ns.parantumisen jälkeen oli fyysisesti vielä niin p..kana.

yllättävää tässä taudissa oli se että se alkoi todellakin yhtäkkiä. mitään oireita ei ollut silloin aikasemmin sairastumis päivänä ku vasta illalla alkoi sormia napsautamalla yskittään ja se olikin sit menoa jo. yleensä flunssassa alkaa vähitellen kurkkukivulla mutta tää oli ihan uutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4905
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      501
      1565
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      728
    Aihe