Hapanjuuren tuoksu

Ms59

Yritän tehdä elämäni ensimmäistä ruisleipää. Hapanjuuren olen tehnyt itse ja sen pitäisi nyt olla valmis, mutta tuoksu muistuttaa lähinnä hapanta oksennusta. Onko se nyt pilalla? Heitänkö pois ja aloitan alusta? Kiitos neuvoista!

7

1679

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha juuri

Voithan yrittää tuostakin leiåää tehdä, mutta parasta olisi aloittaa alusta.

• Ms59

Kiitos vastauksestasi! Kippasin sen haisevan juuren pois ja nyt uusi yritys!

• Sampo ***
        Ms59 kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi! Kippasin sen haisevan juuren pois ja nyt uusi yritys!

Onnistuikohan Ms59:n leipä? Ite oon tehnynnää ruisleipää jo neljävuotta. Alku: kädenlämpöistä vettä ( 42, kuivahiiva vaatii) puoli litraa, ja pussillinen kuivahiivaa, ja pieni ripaus (ruokalusikka, kaksi) ruisjauhoja, puolidesiä siirappia. Reilu sekoitus että hiiva ja ruisjauhot sekoittuvat tasaisesti, liina päälle ja antaa olla pari tuntia. Sitten vähitellen lisää jauhoja, että tulee löysä velli, sekoittelee kahden päivän ajan vaikka kolme kertaa päivässä. pitäisi alkaa kuplimaan jo vuorokaudessa.
        Riittävä nesteen lämpö pistää hiivan toimimaan, ja siirappi taas on hiivalle "ruokaa" alkukäymiseen, jota sittemmin myös uudet ruisjauhotkin ovat.

• Ruisleipää

Tässä eilen aloittamani blogi:

rukiista.blogspot.fi

Olen 30 v mies, ja olen neljä vuotta tehnyt leipäni lähestulkoon itse. Pakkasessa toki aina varalla jotain, mutta syömättähän nuo usein, kaupan leivät, jäävät. Kannattaa tehdä itse! Kyllä se on vaivan arvoista.

Tuolta voi käydä katsomassa vinkkiä: Rukiista.blogspot.fi

Terveisin Sampo

• juurtajaksain

Kun mä olin kakara niin landella mun tätini kyllä käytti kiinteää ruisleivän juurta eikä mitään löysää hiivalla herätettyä töhnää. Aina juuri liotettiin veteen ja siitä sitten tehtiin taikina, joka sai levätä muutaman tunnin. Nyrkin kokoinen kimpale taikinasta säilöttiin liinan alle pimeään ja viileään paikkaan seuraavan viikonlopun leipomista varten tuloksena parhaat karjalanpiirakat mitä olen syönyt koskaan.

Joten unohda hiivat ja tee kiinteä taikina ruisjauhoista, vedestä ja suolasta. Kääri taikina kelmuun ja unohda se jääkaapin perukoille muutamaksi viikoksi. Liota se taikinan sekaan ja säästä taas taikinasta kimpale seuraavaan kertaan muovikelmuun käärittynä jääkaapissa.

• juu***

Tjaa... tuleekohan juuresta juuresta, jos tekee kuten ed. kirjoittaja. En tiedä, en ole kokeillut. Mutta tuo kuiva/tuorehiiva on tietenkin vain se ensimmäinen herätys sille juurelle. Siten tein itse ensimmäisille leiville, eikä kaikki edes luota juuren riittävän, vaan lisäävät hiivan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1720
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe