Maanpuolustusta koskeva eduskunnan välikysymyskeskustelu herättää kysymyksiä. Kun hallituspuolueitten kansanedustajien taholta kohdistetaan kritiikkiä puolustusministeri Wallinin esittämiin ratkaisuihin, mm. lukuisten varuskuntien lakkauttamisiin, niin onko tuo kritiikki helppoheikkimäistä teatteria vai painavatko kritikoitsevat hallituspuolueitten kansanedustajat myös käytännössä sitä äänestysnappia, jolla annettaisiin epäluottamuslause hallitukselle? Jos ryhmäkurin merkeissä keskustelussa kriiittiseksi ilmoittautunut kansanedustaja kuitenkin äänestää luottamuslauseen puolesta, niin mitä siitä pitäisi päätellä? Onko kyseessä teko- tai lumekriittisyys maakunnissa hallituspuolueisiin kohdistuvan arvostelun loiventamiseksi? Erityisesti tulee mieleen SDP:n kannatus Pohjois-Karjalassa ja Keski-Suomessa sekä Kokoomuksen kannatus Etelä-Pohjanmaalla. Hajoaako SDP? Onko Kokoomus isänmaallinen puolue?
Tiukkoja kantoja vai teatteria?
2
<50
Vastaukset
- faktat pöytään
Sdp tulee hajoamaan, äänestäjät petetty.
Kokoomus ei ole isänmaallinen puolue enään, vaan EU-fanaattinen puna-viherpuolue. Puolueen sisällä valtava kirjo, suurempi kuin kokoomuksen ja demareiden ero. Miksi tästä asiasta media ei kirjoita mitään. Kovalla kädellä on meillä eduskunnassa pidetty puoluekuria. Yhtenä konkreettsena osoituksena tilanteesta on kahden Vasemmiston kansanedustajan rankaiseminen oman ajattelun vuoksi. Sinänsä ankaran puoluekurin voimalla hallitus on onnistunut viemään läpi "voitolliseen" päätökseen kuta kuinkin kaikki hallituksen esitykset olivatpa ne kansalaisten kannalta miten haitallisia tahansa.
Koska eduskunta on kuitenkin Suomen kansan valitsema edustusinstanssi, niin kiinnostuksella tässä ounastelen mahdollisuutta puoluekurin vastaisen käyttäytymisen yleistymisestä. Puoluekurille olisi tehtävä jotain.
Olen muutamaan otteeseen jo aikaisemminkin kirjoittanut, että tehokkain puoluekurin murtamiskeino olisi puoluetuen jakaminen suoraan yksittäisille kansanedustajille sen sijaan että tuki jaetaan nykyään puolueille. Jakoperusteena on kuitenkin kunkin puolueen kansanedustajien lukumäärä, jotenka tuen jakaminen suoraan yksittäisille kansanedustajille ei puoluetuen määrää nostaisi. Jos kansanedustajat sitten katsoisivat aiheelliseksi jotain roposia antaa vaikkapa oman puoluetoimistonsa kassaan, niin se olisi yksin kansanedustajien itsensä päätösvallassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1058277- 1125784
- 565266
- 2895216
- 783871
- 583051
- 662757
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222558Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292532- 452501