Hanna.Riikka Kuisman viime vuonna ilmestynyt "Sydänvarjo" on aivan helvetin hyvä kirja. Se on paitsi onnistunut kuvaus syrjäytyneisyydestä, myös aivan käsittämättömän hieno rakkaustarina jota lukiessa tälaiselle karskillekin miehelle tuli kyynelsilmaan. Kirjan päähenkilöt apatiaan vajonnut entinen alkoholisti ja panomies Anton ja työtön entinen huora Kerttu ovat stalkereita. Molemmat kyttäävät ja varjostavat Antonin entistä tyttöystävää Susannaa, jota itseään rumana ja mitättömänä pitävä Kerttu ihailee ja jota Anton vääristyneiden muistikuviensa takia kaipaa.
Uskomaton suoritus kirjailijalta luoda nämä todella sympaattiset stelkkeri-hahmot. Heidän Stalkkaamisensa kohde keskiluokkainen menestyjä Susanna puolestaan muuttuu koko kirjan ajan aina vastenmielisemmäksi ja vastenmielisemmäksi.
Harvoin olen kirjaa lukiessa tuntenut itseäni niin onnelliseksi, kun onnettomat ja yksinäiset Anton ja Kerttu kirjan lopussa löytävät toisensa. Tästä lopusta huolimatta kirja ei ollut yhtään imelä vaan hyvin tarkka kuvus syrjäytyneistä ihmisistä. Kirjailija oli hienosti ymmärtänyt miten eri tavalla miehen ja naisen syrjäytyminen ja itsetunnon murskautuminen meidän kulttuurissamme tapahtuu.
Suosittelen lämpimästi!
http://www.like.fi/kirjat/sydanvarjo
Kirjavinkki lauantai-illan ratoksi
Lukupiiriläinen
4
93
Vastaukset
- Tosimies(tm)
Lukeminen on homojen hommaa.
- Kuinka kukaan mies
joka ei ole panomies voi olla tyytyväinen loppuratkaisuun jossa panomies saa naista?
- En lue kirjoja
Katson mieluummin elokuvia
Hei kiitti vinkistä, kuulostaa tosi mielenkiintoiselta! :) Näyttää jopa olevan oman lähikirjastoni hyllyssä. Menen heti huomenna lainaamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857455- 965384
- 2574595
- 444495
- 623247
- 492685
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222348Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292322- 492313
- 412184