Luokanopettajaksi, Tampere vai Joensuu?

kumpikampi

Haen tänä keväänä luokanopettajaksi ensisijaisena vaihtoehtonani Tampereen yliopisto. Olen muutamalta taholta saanut vinkkiä, että kannattaisi hakea mieluummin Itä-Suomen yliopistoon Joensuuhun luokanopettajakoulutukseen, koska sinne on helpompi päästä sisään. Sitten halutessaan voisi hakea siirtoa Tampereelle.

Nyt mietinkin kumpi kannattaa, hakea suoraan Tampereelle vai Joensuuhun?
Tampereella otetaan soveltuvuuskokeeseen maksimissaan 256 henkilöä ja Joensuussa 200. Tampereella soveltuvuuskokeeseen sisältyy lisäksi visuaalisen ajattelun ja medialukutaidon koe, kun taas Joensuussa on vain ryhmätehtävä ja haastattelu. Osaako kukaan sanoa asiaan mitään? Onko fiksumpaa yrittää suoraan Tampereelle, vaikka hakijoita soveltuvuuskokeessa on luultavasti enemmän kuin Joensuussa? Ja kuinka helppoa on siirtyä yliopistosta toiseen, eli onko se ylipäätään varmaa, että se tulisi onnistumaan?

3

612

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hakija_myös

Hei

Itse olin samassa tilanteessa, enkä osannut päättää kumpaan kaupunkiin hakisin. Ratkaisin tilanteen niin että hain 1. Tampere 2. Joensuu ja pistin sitten vielä Joensuuhun luokanopettajan ja matemaattisten aineiden opettajan linjalle (jossa siis sivuaineena matematiikka, jonka todennäköisesti olisin muutenkin ottanut) haun, kun sitä ei tarvinnut priorisoida "tavallisten" luokanopettajakoulutusten tavoin. Nyt jos VAKAVA-koe menee hyvin ja soveltuvuuskokeet eivät satu samalle päivälle, on periaatteessa mahdollista päästä hyväksytyksi molempiin kaupunkeihin. Mutta tämä kannattaa tietysti vaan jos on matematiikasta kiinnostunut :D En osaa vastata miten kannattaa tehdä tai tiedä noista yliopiston vaihtamisista, mutta ajattelin vain infota tuostakin mahdollisuudesta jos et sitä ollut vielä huomannut :)

• kumpikampi

Kiitos vastauksestasi!

Todella hyvä vinkki, en ollut tälläista edes tiennyt. Harmi vaan että itselläni tuo matematiikka ei ole niitä vahvimpia aineita, joten ei varmaan minun kohdallani kannata :D No, onneksi tässä on vielä reilu viikko aikaa miettiä kummin päin kaupungit laittaa! Vaikea päätös tulee olemaan.. :D

• kumpikampi

Nyt aloin kuitenkin miettimään tuota matemaattisten aineiden linjan vaihtoehtoa. Koska eihän sillä väliä ole, jos vuoden opiskelen sillä linjalla ja sitten vaan vaihdan Tampereelle. (Jos se nyt vaan niin helposti onnistuu.)

Mutta toisaalta tuntuisi epäreilulta, jos pääsisin sinne ja joku joka oikeasti osaisi matematiikkaa ja haluaisi paikan ei saisikaan sitä.. Ja en tiedä, onko mitään mahdollisuuksia tuolle linjalle edes päästä, kun en ole matematiikkaa kirjoittanut. Tuskin :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1791
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1571
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1529
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      99
      1455
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      79
      1387
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1239
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      275
      1158
    8. Vähäjärven koululla kouluampuminen/puukotus, 23 loukkaantunutta

Tekijä ilmeisesti mamu onko lisätietoa kellään
      Pirkkala
      19
      1102
    9. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1041
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      1015
    Aihe