Parikymmentä "tietäjää" tietää, että tasavirrassa ei ole merkitystä kuinka päin napaisuus on. Menkää heittämään autoissanne akkukengät ristiin ja startatkaa. Laittakaa sitten puhallin päälle ja vaikka ilmastointikin.
Kyllä samat sähköopin säännöt toimii veneissäkin, vaikka E.d.K:in ja kainalokasvaimensa "tiedot" jotakin muuta räkättää.
Parikymmentä "tietäjää" tietää, että tasavirrassa
39
841
Vastaukset
- Se mottorimies
Niillä kaikilla on vaihtovirtamoottorit rataspilssipumpuissaan. Vaihda sinäkin sellainen. Pitää vain olla pitkä johto vetää perässä 230 V laiturilta Lauttuksesta Iniöön. Mutta tulee siinä valotkin samalla ja voi keittää kahvit Moccamasterilla.
Älä sinä Wici riitele näiden lahjattomien kanssa!- hiiihiii hyiii
ny mää snaijaaan .....
- Reikä päässä
Lopeta jo tuo länkytys ja käy lukemassa tekstit, jos ei tahallaan halua käsittää väärin. Siellä keskustellaan siitä laitetaanko kytkin miinus vai plus -puolelle pumppua. Voisitko lopettaa palstalaisten kiusaamisen näillä jutuillasi.
- rörrrrrr
Ei sitten kuitenkaan a.k.o tai Välittäjä_LKV nimmareilla?
En oikein ymmärtänyt kuinka tämä liittyy persoonaani, mutta perustiedoissa kirjoittajilla näyttää olevan runsaasti paikattavaa.
Selvittäkää nyt ensin mikä toimintaero on kenttäkäämityllä- ja kestomagneettimoottorilla, niin alkeet rupeaa selviämään ja se miten napaisuus niihin vaikuttaa eri tavalla.
Huvittavaa tässä oli juuri maininta auton starttimoottorista, joka on tyypillinen sarjakytketty ja mainio esimerkki jokaisen itsekin kokeiltavaksi, kuinka se pyörii samaan suuntaan riippumatta napaisuudesta. D: D: DD:- .,uyjmtr
sulla ei sitten ole oikeaa autoa, että kokeilisit ---sillä leikkiautolla vaan matolla?
- Ole tarkka
"Wickström W 3
24.3.2012 06:35
0
Parikymmentä "tietäjää" tietää, että tasavirrassa ei ole merkitystä kuinka päin napaisuus on. Menkää heittämään autoissanne akkukengät ristiin ja startatkaa. Laittakaa sitten puhallin päälle ja vaikka ilmastointikin. "
Ei tuossa Wickström puhu startin kierrossuunnasta mitään, vai kirjoittaako? Sun edkki pitää olla tarkka, tai taas pyyhit naurettavuuksiasi kohta. - Tarkkuutta
Ole tarkka kirjoitti:
"Wickström W 3
24.3.2012 06:35
0
Parikymmentä "tietäjää" tietää, että tasavirrassa ei ole merkitystä kuinka päin napaisuus on. Menkää heittämään autoissanne akkukengät ristiin ja startatkaa. Laittakaa sitten puhallin päälle ja vaikka ilmastointikin. "
Ei tuossa Wickström puhu startin kierrossuunnasta mitään, vai kirjoittaako? Sun edkki pitää olla tarkka, tai taas pyyhit naurettavuuksiasi kohta.Eihän e.d.k. maininnut sanallakaan että Wickström olisi väittänyt starttimoottorin pyörivän mihinkään suuntaan.
Tarkkuutta, ettet vaikuta täysin pöllöltä selittelijältä. - hihiiihiii
Tarkkuutta kirjoitti:
Eihän e.d.k. maininnut sanallakaan että Wickström olisi väittänyt starttimoottorin pyörivän mihinkään suuntaan.
Tarkkuutta, ettet vaikuta täysin pöllöltä selittelijältä.e.d.k
24.3.2012 09:37
0
"Huvittavaa tässä oli juuri maininta auton starttimoottorista, joka on tyypillinen sarjakytketty ja mainio esimerkki jokaisen itsekin kokeiltavaksi, kuinka se pyörii samaan suuntaan riippumatta napaisuudesta. D: D: DD: "
Googlaa! googlaa!
- Eino 63 v.
Niin minun Focuksessani akun vaihdossa syksyllä tunari heitti sen väärin. Ei se startannut, solenoidi kuumeni vaan. Lämppärin puhallin imi ilmaa ja lasinnostimet meni väärin. Kaukosäätö ovissa remppasi sitten viikon ja chk motor valo vilkutteli.
Kyllä kai sillä jotakin väliä on, miten plussat akuun laitetaan ja maahan?- Toinen fossiili
Off topic, mutta muistanpa joskus kun autot oli vielä ilman nykyisiä sähköhirvityksiä, niin jotkut oli alunperin maassa ja kun ensimmäiset autoradiot tuli myyntiin, oli helpompi vaihtaa auton napaisuus kuin radion, ne kun olivat silloin kalliinpia kuin nöösipoikien autonraadot.
Uskokoon kuka mitä haluaa, ainoa toimenpide akun käännön lisäksi oli tasavirtalaturin kentän kytkennän vaihto, startti toimi niine hyvineen, lämppärin puhallin pyöri väärään suuntaan, mutta keskipakopuhallin puhalsi samaan suuntaan, joskin vähän heikommin ja siinä kaikki !
Nykyisiin autoihin ei taida uskaltaa edes katsoa konepellin alle ettei joku failure-valo rupea välkkymään kojelaudassa. - Heh hee
Ei niitä akkuja laiteta väärinpäin vahingossa, on ne navat sen verran erikokoisia puhumattakaan että joku rupeaisi tutkiskelemaan miten lukitukset ym toimivat !
Keksi jotain uskottavampia satuja. - öl.i7yj65ger
Heh hee kirjoitti:
Ei niitä akkuja laiteta väärinpäin vahingossa, on ne navat sen verran erikokoisia puhumattakaan että joku rupeaisi tutkiskelemaan miten lukitukset ym toimivat !
Keksi jotain uskottavampia satuja.Et sitten ole ikinä nähnyt Fordin FoMoGon akkua kenkineen? Se siitä sun tiedoistasi taas. Googlaa!
- Reikä päässä
Tuskinpa Focuksesen mikrokontrollerit starttaa ollenkaan väärillä napaisuuksilla. Täten koko auton can-väylät ja sitä myöden ikkunannostimet ja puhaltimet eivät tottele kytkimiä. Kuulostaa epäuskottavalta.
- 56465464468
Reikä päässä kirjoitti:
Tuskinpa Focuksesen mikrokontrollerit starttaa ollenkaan väärillä napaisuuksilla. Täten koko auton can-väylät ja sitä myöden ikkunannostimet ja puhaltimet eivät tottele kytkimiä. Kuulostaa epäuskottavalta.
iskä ja äiskä hässii kokoajan - Äiti ja isä - Suomi24
22 henkilöä suosittelee tätä. - Niinpä.
56465464468 kirjoitti:
iskä ja äiskä hässii kokoajan - Äiti ja isä - Suomi24
22 henkilöä suosittelee tätä.Wickströmi taas omimmillaan
- grbsfdeasw
Niinpä. kirjoitti:
Wickströmi taas omimmillaan
googlaa poju! googlaaaa pojuuuu!
- Kattaisen kunniaksi
Viikon verranko ajelit autolla, jossa vain solenoidi kuumeni, eikä startannut? Jaksoit sen viikon käydä ainakin istuskelemassa autossa solenoidia lämmittämässä ja siinä ihmetellä kaukosäädön toimattomuutta.
Jos akku oli kytketty väärinpäin, oli kaukosäätimen elektroniikan jännitesyöttö nurin, eikä varmasti toimi, saattaa olla jopa suojaamaton väärältä polariteetilta ja mennä rikki, samoin vikamuisti. Lasinnostimissa on kestomagneettimoottorit, joten ne toimivat väärin päin, sama tilanne puhaltimen moottorissa.
Edki ei jaksanut kirjoittaa tietoaan, joka tällä kertaa oli oikein. Kenttäkäämityn tasavirtamoottorin pyörimissuunta ei vaihdu napaisuutta vaihtamalla, se kääntyy vasta, kun roottorin ja staattorin napaisuudet vaihdetaan ristiin.
Lähtökohdasta taas voisi todeta, että mikään ei näkyvästi muutu siitä, onko kytkin kummalla puolella käyttölaitetta vain. Siis tasavirtatapauksessa plus- vai miinujohtimessa.
Ai niin, eipä ole g-voimilla ja maan vetovoimallakaan muuta keskinäistä tekemistä kuin yksikön suuruuden määritys. Ja tämän kaiken olen oppinut Kattaisen lukion fysiikan oppikirjasta. Oli muuten erittäin pätevä opettajanakin. - jopa sekopää skriva!
Kattaisen kunniaksi kirjoitti:
Viikon verranko ajelit autolla, jossa vain solenoidi kuumeni, eikä startannut? Jaksoit sen viikon käydä ainakin istuskelemassa autossa solenoidia lämmittämässä ja siinä ihmetellä kaukosäädön toimattomuutta.
Jos akku oli kytketty väärinpäin, oli kaukosäätimen elektroniikan jännitesyöttö nurin, eikä varmasti toimi, saattaa olla jopa suojaamaton väärältä polariteetilta ja mennä rikki, samoin vikamuisti. Lasinnostimissa on kestomagneettimoottorit, joten ne toimivat väärin päin, sama tilanne puhaltimen moottorissa.
Edki ei jaksanut kirjoittaa tietoaan, joka tällä kertaa oli oikein. Kenttäkäämityn tasavirtamoottorin pyörimissuunta ei vaihdu napaisuutta vaihtamalla, se kääntyy vasta, kun roottorin ja staattorin napaisuudet vaihdetaan ristiin.
Lähtökohdasta taas voisi todeta, että mikään ei näkyvästi muutu siitä, onko kytkin kummalla puolella käyttölaitetta vain. Siis tasavirtatapauksessa plus- vai miinujohtimessa.
Ai niin, eipä ole g-voimilla ja maan vetovoimallakaan muuta keskinäistä tekemistä kuin yksikön suuruuden määritys. Ja tämän kaiken olen oppinut Kattaisen lukion fysiikan oppikirjasta. Oli muuten erittäin pätevä opettajanakin.Pystyykö joku vielä sekavampaan tarinaan?
"Viikon verranko ajelit autolla, jossa vain solenoidi kuumeni, eikä startannut? Jaksoit sen viikon käydä ainakin istuskelemassa autossa solenoidia lämmittämässä ja siinä ihmetellä kaukosäädön toimattomuutta." - Sjundo pojke
jopa sekopää skriva! kirjoitti:
Pystyykö joku vielä sekavampaan tarinaan?
"Viikon verranko ajelit autolla, jossa vain solenoidi kuumeni, eikä startannut? Jaksoit sen viikon käydä ainakin istuskelemassa autossa solenoidia lämmittämässä ja siinä ihmetellä kaukosäädön toimattomuutta."Etkö ymmärtänyt ?
Sehän oli piikki tuolle satusedälle, joka kertoi keskipakopuhaltimenkin puhaltavan väärään suuntaan.
Muilta osinkin kirjoitus oli yksi harvoista "täyspäisistä" tässä ketjussa. - 13
Heh hee kirjoitti:
Ei niitä akkuja laiteta väärinpäin vahingossa, on ne navat sen verran erikokoisia puhumattakaan että joku rupeaisi tutkiskelemaan miten lukitukset ym toimivat !
Keksi jotain uskottavampia satuja.Olen nähnyt väärinpäin laitettuja. Siinä mielessä tietysti kyseessä ei ole vahinko, että eivät ne ihan vaivattomasti sujahda ristiiin. Mutta hiukan voimaa käyttämällä menevät; jos tekijä ei tiedä napojen erikokoisuutta eikä siten tule ajatelleeksi, että voi olla syy, miksei kenkä tahdo mennä vaivatta paikoilleen, niin sitä voimaa voi tulla käytettyä. Itselleni ei ole sitä käynyt, mutten silti tiennyt napojen erikokoisuutta ennen kuin se yhtä väärinpäin kytkettyä akkua ihmetellessä minulle kerrottiin. Ei se ero niin iso ole, että sen automaattisesti huomaisi, jos ei ajatuksella katso. Minä en ollut huomannut, vaikka kymmeniä akkuja vuosien aikana olen autoissa ja veneissä nähnyt, irrotellut ja kiinnittänyt. Ei kai ole ollut mitään syytä huomata, kun plus- ja miinusjohdot on niissä erottuneet niin selvästi, että akut on aina pistänyt automaattisesti oikein päin.
- öl.i7yj65ger
13 kirjoitti:
Olen nähnyt väärinpäin laitettuja. Siinä mielessä tietysti kyseessä ei ole vahinko, että eivät ne ihan vaivattomasti sujahda ristiiin. Mutta hiukan voimaa käyttämällä menevät; jos tekijä ei tiedä napojen erikokoisuutta eikä siten tule ajatelleeksi, että voi olla syy, miksei kenkä tahdo mennä vaivatta paikoilleen, niin sitä voimaa voi tulla käytettyä. Itselleni ei ole sitä käynyt, mutten silti tiennyt napojen erikokoisuutta ennen kuin se yhtä väärinpäin kytkettyä akkua ihmetellessä minulle kerrottiin. Ei se ero niin iso ole, että sen automaattisesti huomaisi, jos ei ajatuksella katso. Minä en ollut huomannut, vaikka kymmeniä akkuja vuosien aikana olen autoissa ja veneissä nähnyt, irrotellut ja kiinnittänyt. Ei kai ole ollut mitään syytä huomata, kun plus- ja miinusjohdot on niissä erottuneet niin selvästi, että akut on aina pistänyt automaattisesti oikein päin.
Niin se Fordin akku on kahdella suorakaiteenmuotoisella lyijylaatalla. Reikä läpi ja siihen kiristetään pultti/mutterilla samanmuotoinen kenkä. Väitän näistä tumpeloista 80% laittavan sen väärin hieman hämärässä ja suuressa "viisaudessaan".
- Höh...
öl.i7yj65ger kirjoitti:
Niin se Fordin akku on kahdella suorakaiteenmuotoisella lyijylaatalla. Reikä läpi ja siihen kiristetään pultti/mutterilla samanmuotoinen kenkä. Väitän näistä tumpeloista 80% laittavan sen väärin hieman hämärässä ja suuressa "viisaudessaan".
Miten saat kaapelit yltämään, jos akku on väärin päin ?
- uyjtr
Höh... kirjoitti:
Miten saat kaapelit yltämään, jos akku on väärin päin ?
Yltämään? Mitä se on? Googlaa erkki googlaa taas!
- No tässä
uyjtr kirjoitti:
Yltämään? Mitä se on? Googlaa erkki googlaa taas!
- ilukjdef
No tässä kirjoitti:
Käännät siis akun nurinniskoin (alassuin, väärinpäin, pohja ylöspäin) ja yllät sitten kaapeleihin?
- Jospa kuitenkin
Wickström pysyisit lestissäsi.
Jaloteräsveneiden kuparointi on omimpaa aluettasi, sähkömoottorien sielunelämä näyttää sinulle olevan niin mystistä että paras jättää sen käsittely niille, jotka ovat edes alkeista perillä.- 5154545546546
"pillunkorkkausbileet" - Tampere - Suomi24
13 henkilöä suosittelee tätä. - 5
e.d.k
24.3.2012 09:37
Huvittavaa tässä oli juuri maininta auton starttimoottorista, joka on tyypillinen sarjakytketty ja mainio esimerkki jokaisen itsekin kokeiltavaksi, kuinka se pyörii samaan suuntaan riippumatta napaisuudesta. D: D: DD: - otan vaihtovirtaa ai
5 kirjoitti:
e.d.k
24.3.2012 09:37
Huvittavaa tässä oli juuri maininta auton starttimoottorista, joka on tyypillinen sarjakytketty ja mainio esimerkki jokaisen itsekin kokeiltavaksi, kuinka se pyörii samaan suuntaan riippumatta napaisuudesta. D: D: DD:Mä oon sun kans juur samaa mieltä. Tasavirta on yhtä haileeta. Sitä voi laittaa tietsikkaan, blotterii ja vaikka mihin miten päin vaa. Sä oot Ekki palstan viisain. Eläköön E.d.K ja vaihtovirta!
- Pärre Taalintehdas
Jospa lopettaisit tuon räkätyksen jos ei muuten niin ihan Auliksen muiston kunniaksi.
- Muuan mies vain
Täällä lähes kaikilla on tietovajetta siitä mitä on tasavirta ja yksi / kolmivaihevirta ja miten ne toimivat pyörivissä laitteissa.
Vielä hullumpia juttuja on kestomagneetti-, sarjakytketystä, rinnankytketystä, oikosulku-, askel-, kolmivaihe-, epätahti-, sulkunapa-, ja yksivaihemoottorit. Jätin vielä mainitsematta puolitusinaa sovelluksia.
Tasavirtamoottori muuttuu helposti generaattoriksi napaisuusvaihdolla ja virran suuntamuutossyötöllä.
En ole varma onko pyörivä rataspilssipumppu (kahdella rattaalla, epäkeskolla, tai kumihammaspyörällä) vielä yleisin malli, mutta paljon myynnissä niitä on. Ei ole sama asia miten sen kenttäkäämitetyn DC-moottorin syötön kytkee.
Voihan sitä mummolaan ajaa Vantaalta autolla peruuttamallakin, mutta harva sitä kokeilee ja harva haluaa pilssipumpun toimivan väärin.- Hmmm..
Arvostamme vaivaasi erilaisten sähkömoottoreiden nimitysten hakemisesta ja niiden esittämisestä, mutta tässä on pysytty vain tasavirtamoottoreiden parissa ja muu tieteellinen pohdiskelu, esimerkiksi mitä sähkö oikein on, on jätetty keskustelun ulkopuolelle näin vene-palstalla.
Esitit käsityksenäsi että :
"Ei ole sama asia miten sen kenttäkäämitetyn DC-moottorin syötön kytkee. "
? ? ?...
Yleisin tapaus on että moottorista tulee 2 johtoa, joihin kytketään virtalähde. !
Kytkennän voi tehdä vain kahdella tavalla, tietenkin pitäen selvänä että kukaan ei rupea avaamaan moottoria ja tinailemaan käämien keskinäisiä liitoksia.
Mitä tapahtuu eri kytkennöillä ? - öluigyh
Hmmm.. kirjoitti:
Arvostamme vaivaasi erilaisten sähkömoottoreiden nimitysten hakemisesta ja niiden esittämisestä, mutta tässä on pysytty vain tasavirtamoottoreiden parissa ja muu tieteellinen pohdiskelu, esimerkiksi mitä sähkö oikein on, on jätetty keskustelun ulkopuolelle näin vene-palstalla.
Esitit käsityksenäsi että :
"Ei ole sama asia miten sen kenttäkäämitetyn DC-moottorin syötön kytkee. "
? ? ?...
Yleisin tapaus on että moottorista tulee 2 johtoa, joihin kytketään virtalähde. !
Kytkennän voi tehdä vain kahdella tavalla, tietenkin pitäen selvänä että kukaan ei rupea avaamaan moottoria ja tinailemaan käämien keskinäisiä liitoksia.
Mitä tapahtuu eri kytkennöillä ?Oletko montakin henkilöa kun monikossa taas skitsoltasi esiinnyt?
- nthedstg
Hmmm.. kirjoitti:
Arvostamme vaivaasi erilaisten sähkömoottoreiden nimitysten hakemisesta ja niiden esittämisestä, mutta tässä on pysytty vain tasavirtamoottoreiden parissa ja muu tieteellinen pohdiskelu, esimerkiksi mitä sähkö oikein on, on jätetty keskustelun ulkopuolelle näin vene-palstalla.
Esitit käsityksenäsi että :
"Ei ole sama asia miten sen kenttäkäämitetyn DC-moottorin syötön kytkee. "
? ? ?...
Yleisin tapaus on että moottorista tulee 2 johtoa, joihin kytketään virtalähde. !
Kytkennän voi tehdä vain kahdella tavalla, tietenkin pitäen selvänä että kukaan ei rupea avaamaan moottoria ja tinailemaan käämien keskinäisiä liitoksia.
Mitä tapahtuu eri kytkennöillä ?otan vaihtovirtaa ai
24.3.2012 13:01
0
Sulje
Mä oon sun kans juur samaa mieltä. Tasavirta on yhtä haileeta. Sitä voi laittaa tietsikkaan, blotterii ja vaikka mihin miten päin vaa. Sä oot Ekki palstan viisain. Eläköön E.d.K ja vaihtovirta!
- w00terman
En saanut selville mistä tässä kiistellään, mutta sen verran, että auton napaisuuden vaihto kyllä onnistui aikoinaan (kuten joku mainitsikin). Tuskinpa kuitenkaan enää tänä päivänä, johtuen elektroniikasta.
Mutta tein sen itse. Auto oli englantilainen BLMC 850, muistaakseni myös nimellä Austin Minor, vuosimalli 64. Sama korimalli, ja muutenkin sama auto, löytyi myös nimellä Morris Mini. Eli siis juuru vanha (kunnon?) Mini Morris, jolla Timo Mäkinen joskus voitti RAC rallyn.
Siinä oli englantilaisittain rungossa. Jos nyt oikein muistan, ei tarvinnut tehdä yhtään mitään kuin kääntää akun ja kytkeä - runkoon, ei siis vaihtaa mitään osia. Sen verran tapahtui, että laturi pyöri moottorina jonkun aikaan, kunnes sen kestomagneettisuuden polariteetti oli kääntynyt (eli vaikka mottorissa on kenttäkäämi, sen rautasydän kuitenkin magnetosoituu ajan mittaan, "tahattomasti"). Tämän polariteetin pitä kääntää.
Muutoin kaikki toimi kuten ennen, releistä en tarkkaan muista, mutta ehkä Lucas Electronicsin releissä oli kytektää "kahteen suuntaan" juuri tätä ajatellen. Laturikin alkoi lataamaan, ja startti toimi, kuten puola, sähköinen (!) bensapumppu jne.- w00terman
Niin, tarkennuksena vielä, tuosta on 32 vuotta aikaa - en muista juotinko jotain laturissa tms., hehe. Ei mitään suuria muutoksia kuitenkaan.
- huiopåö
w00terman kirjoitti:
Niin, tarkennuksena vielä, tuosta on 32 vuotta aikaa - en muista juotinko jotain laturissa tms., hehe. Ei mitään suuria muutoksia kuitenkaan.
Älä tule selittämään tänne asiaa! Täällä pitää räkättää asioista.
- ho hoijaaa vaanb
Tästä letkusta "viisastuin" sen verran, että tasavirran olemus lienee monille vieläkin arvoitus. Lisäksi olen huomaavinani vain 3-5 henkilön siinä kirjoittavan toisilleen käsittämättömyyden kompiaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565310Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212347- 1111572
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2271524- 931467
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681165Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91133Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi2881078- 721047