Mistä roduista paimeneksi

virttahepi

Keskustelua siitä mistä roduista on vielä paimenkoiriksi. Ja jos saan pyytää, ei haukkumista ja muiden rotujen nimittelyä miksikään ala-arvoiseksi, vaikka ne olisivatkin tämän päivän olosuhteissa jo enemmän seura- ja harrastuskoiria.

Olen ymmärtänyt, että bordercolliesta, kelpiesta ja australianpaimenkoirasta pitäisi löytyä vielä aivan toimivia koiria.

Sheltti, collie ja corgi taitavat olla enemmän ja enemmän tänä päivänä seurakoiria. Belgit ja sakut taitavat tehdä aivan muita hommia eikä näistä enää paimeniksi ole?

Miten australiankarjakoira? Lappalaiskoiriakin on ilmeisesti vielä ihan kohtuullisesti porotöissä pohjoisessa. Kertokaa oma näkemyksenne.

15

384

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virttahepi

Ja mistään sao migueleista ja gööteistä mä en tiedä mitään, että vaan parempi jos joku enemmän tietävä kertoo mitä niillä nykypäivänä tehdään.

• 1

Australiankarjakoira on itsellä ja rodussa on hyvin paimennusominaisuudet säilynyt. Oman koiran isä on työkoirana karjatilalla ja suuri apu siellä. Monelta kasvattajalta on mennyt koiria karjatiloille ja paimennusvietti halutaan rodussa säilyttää. Moni kokeilee myös lampailla paimennusta harrastuspohjalta, mutta ihan kaikista yksilöistä ei siihen ole kun rotu paimentaa näykkimällä.
      Rotuna vaativa, tarvitsee paljon tekemistä ja määrätietoisen omistajan. Rakastaa tehdä töitä, hyvin itsenäinen ja älykäs koira.
      Muista roduista ei niin paljon kokemusta, mutta lappalaisia ainakin käytetään paljon porojen kanssa.

• Kivakoira
    • 15

Appenzellinpaimenkoiralla on paimennusominaisuudet tallella, on siis ajava karjakoira.

• g221

Onkos sopivaa koiraa vielä löytynyt? Mä en sano muuta kun AUSTRALIANKARJAKOIRA! :D t. kolmen karjiksen ylpeä omistaja :)

• sportshelt

Maitotilalla on australiankelpie. Lehmät ovat sille kavereita. Mun sheltti ajaa siellä lehmiä laitumelta navettaan. En osaa sitä varsinaisesti opettaa, mutta ihan selkäytimestä" se ajaminen sillä lähtee.

• Onhan näitä rotuja.

Minulla on itsellä bordercollie lammaspaimenena, tosi yvä siinä. Muita hyviä rotuja on
      appenellinpaimenkoira joka on erinomainen paimen ja lyhyt turkkisen helpompi pitää putaana, Kelpie on mainio samoin australiankarjakoira. Meillä on joskus käynyt näitä koiria kokeilemassa paimennusta, siinä sivusta olen seuraillut koirien toimintaa. Nyt tosin ei lampaita ole enää mutta se onkin jo toinen juttu.

• navettapiika

Mulla on toi islantilainen noitten lehmien paimenena. Toimii kiitettävästi, vähän liiankin tomerana välillä, mutta eipä kanttura tuppaanu liian liki. Turkki on ongelma, mutta kesäksi ajelen sen pois ja pesen usein.Onneksi se vihaa kumpaakin toimenpidettä, niin pysyy mieli virkeänä ja sormet joutuisina.

• Meillä kaksi pk collieta. Niitä ei ole opetettu paimentamaan, mutta kyseinen vietti ja taito on silti hallussa. Oli muutama vuosi sitten pari kesälammasta ja niitä kyllä paimensivat aitaukseen ja talliin, ja kun ne epelit muutaman kerran murtautuivat ulos aitauksestaan, koirat paimensivat ne automaattisesti takaisin sinne minne ne kuuluivat.

Nuorempi yritti pentuna paimentaa sorsia lammen rannalla ja hermostui kun ne lähtivät uimaan. Oli naurussa pitelemistä!

En tiedä onko missään collieita oikeasti työkoirina paimentamassa, mutta kyllä ne siihen siihen vielä pystyvät ja taipumukset siihen ovat säilyneet vahvoina.

• mastiffikoira

Kaverini espanjanmastiffi yrittää paimentaa lampaita, kun niitä näkee jossain ja niiden laitumelle pääsee.

• Kankeroo

Jos haluaa terveen koiran, ei kannata ottaa australian karjakoiraa.
      Kuuroutta, aggressiivisuutta ja muita luonneongelmia on PALJON.
      Erittäin sisäsiittoinen kanta.

• Tibbepaimen

Tiibetiterrieri. On luonnostaan paimen ja paimentaa Tiibetissä lampaita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2683
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2624
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe