Pidimme muutaman ystäväni kanssa pienimuotoista lukupiiriä Thomas Mannin novellista Kuolema Venetsiassa. Kirja herätti ajatuksia meissä, mutta "tajuamus" jäi hieman pinnalliseksi. Osaatteko kukaan auttaa ja kertoa jotai ajatuksia mitä kirja on teissä herättänyt? Lukupiirillemme jäi hieman tyhjä olo ja kiusallinen hiljaisuus.
Kuolema Venetsiassa
2
279
Vastaukset
- Hiontavaiheessa
Voin vain antaa vertaistukea, sillä myös minulle jäi tyhjä olo enkä edes lukenut sitä loppuun. Se oli minulla mukana Venetsiassa, tietysti oli ihan kiva kun näki niitä paikkoja joista kirjassa puhuttiin. Olen kyllä lukenut kauan sitten Mannin Buddenbrookit, joka on sukuromaani ja josta pidin paljon. Kuolema Venetsiassa oli aiheeltaan ikävä ja muutenkin ihan eri lajia kuin olin olettanut.
Käsitin novellin niin, että Gustav von Aschenbach on Thomas Mannin alter ego. Mann lienee ollut kaappihomo, mikä vaikutti hänen ihmissuhteisiinsa. "Kuolema Venetsiassa" on kirjoitettu 1912, jolloin Mann oli nuori kirjailija. Homouden olemassaolosta, sen kieltämisestä ja tästä ristiriidasta plus sen seurauksista novellissa ainakin on kyse. Novelli lienee julkaisuaikanaan ollut kuuma peruna.
Toisaalta kaikista Mannin teksteistä jää ainakin minulle tyhjä ja kiusallinen olo. Kuin olisi hammaslääkärissä ja hammasta porattaisiin. Mann kirjoittaa kuin muuraisi tiiliseinää. Mikään hänen teksteistään ei imaise mukaansa. Eikä niitä tee mieli lukea toista kertaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692653
- 622592
- 681772
- 241597
- 201520
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91460- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81187- 251096