1. Minkä maalainen puolisosi on?
2. Kauanko olette olleet naimisissa / avoliitossa?
3. Kauanko seurustelitte ennen avioitumista / yhteen muuttamista?
4. Missä tapasit puolisosi ensimmäisen kerran?
5. Jos puolisosi asui ulkomailla, alkoiko suhteenne netin välityksellä?
6. Haluaisitko asua ja oletko asunut puolisosi kotimaassa / kokemuksesi siellä asumisesta?
7. Onko ilmennyt kulttuurien yhteentörmäyksiä arkielämässä (oletteko jostain arkielämän asiasta täysin erimieltä kulttuuriin sidonnaisesti)?
8. Oletko itse muuttanut suhteenne aikana käsityksiäsi / tapojasi radikaalisti?
9. Onko puolisosi muuttanut suhteenne aikana käsityksiään / tapojaan radikaalisti?
10. Mainitse puolisosi kulttuurista yksi erityisen positiivinen ja negatiivinen asia?
11. Asia johon puolisosi on ihastunut / vihastunut suomessa?
12. Puolisosi kotimaassa tyypillinen ruoka jota rakastat / vihaat?
13. Perinteinen suomalainen ruoka jota puolisosi rakastaa / vihaa?
Gallup monikulttuurisessa liitossa oleville
44
1107
Vastaukset
- some one81
- Turkin kurdi
- loppu kuusta 11kk
- 2kk/tuohon toiseen on parempi varmaan olla vastaamatta ;P
- Minun kotona yhteisen kaverin kautta, joka oli samalla ns. tulkki koska silloin mieheni ei ymmärtänyt yhtään suomea.
6. Haluaisitko asua ja oletko asunut puolisosi kotimaassa / kokemuksesi siellä asumisesta?
- Kyllä voisin asua mieheni kotimaassa. En ole asunut siellä, kun en ole koskaan käynyt ulkomailla ruotsia lukuunottamatta.
7. Onko ilmennyt kulttuurien yhteentörmäyksiä arkielämässä (oletteko jostain arkielämän asiasta täysin erimieltä kulttuuriin sidonnaisesti)?
- Ei olla.
- Kyllä olen. Olen eronnut kirkosta ja vaihtanut uskontoni, omasta tahdostani en siksi että mieheni olisi niin käskenyt.
Ja nykyisin siivoan useammin kuin ennen miestäni. Vaikka en edelleenkään ole mikä himosiivoaja.
9. Onko puolisosi muuttanut suhteenne aikana käsityksiään / tapojaan radikaalisti?
- Empäs osaa tuohon sanoa mitään
10. Mainitse puolisosi kulttuurista yksi erityisen positiivinen ja negatiivinen asia?
- En osaa sanoa mitään negatiivista.
-
- En ole siellä vielä päässyt käymään ja maistamaan niin alkuperäisiä ruokia, mutta sekin luultavasti tulee tapahtumaan ensi vuonna in sha Allah. Mutta kaikki mitä mies on tehnyt niin olen tykännyt tosi paljon. En tiedä niiden nimiä. Ainoa mitä voisin sanoa vihaavani on sisäelimistä tehdyt ruuat.
- Makaronilaatikko, mutta ei tykkää että ruuassa käytetään maitoa, mutta vaikea sitäkin tehdä ilman sitä. Lasagne on yksi suosikki mutta sehän nyt ei ole suomalainen.
Muista suomalaisista ruuista ei välitä. Kun hän ei tykkää mistään keitoista tai ruuista missä on kastiketta. Joten sellaisia sitten meillä ei syödä.
Eikä meillä muutenkaan syödä pahemmin perinneruokia koska meillä ei syödä sianlihaa, verta ym. ym. - ..........
1. Minkä maalainen puolisosi on? Intialainen
2. Kauanko olette olleet naimisissa? 4vuotta
3. Kauanko seurustelitte ennen avioitumista? 2vuotta
4. Missä tapasit puolisosi ensimmäisen kerran? Intiassa
5. Jos puolisosi asui ulkomailla, alkoiko suhteenne netin välityksellä?Ei
6. Haluaisitko asua ja oletko asunut puolisosi kotimaassa / kokemuksesi siellä asumisesta? Asunut ja oli aikamoinen kokemus.
7. Onko ilmennyt kulttuurien yhteentörmäyksiä arkielämässä (oletteko jostain arkielämän asiasta täysin erimieltä kulttuuriin sidonnaisesti)? Ei.
En ole.
9. Onko puolisosi muuttanut suhteenne aikana käsityksiään / tapojaan radikaalisti? Ei ole
Positiivistä perhekeskeisyys. Negatiivistä en osaa sanoa.
11. Asia johon puolisosi on ihastunut / vihastunut suomessa? Ei asuta Suomessa.
12. Puolisosi kotimaassa tyypillinen ruoka jota rakastat / vihaat? Pidän intialaisesta ruoasta.
13. Perinteinen suomalainen ruoka jota puolisosi rakastaa / vihaa? Ei syödä suomalaista ruokaa. - Chom chom
1. Minkä maalainen puolisosi on? - Kansallisuudeltaan vietnamilainen, kansalaisuudeltaan suomalainen
2. Kauanko olette olleet naimisissa / avoliitossa? - Naimisissa 11 vuotta, sitä ennen avoliitossa 7 vuotta
3. Kauanko seurustelitte ennen avioitumista / yhteen muuttamista? - 3,5 vuotta
4. Missä tapasit puolisosi ensimmäisen kerran? - Erään järjestön tapahtumassa
5. Jos puolisosi asui ulkomailla, alkoiko suhteenne netin välityksellä? - Ei asunut silloin ulkomalilla
6. Haluaisitko asua ja oletko asunut puolisosi kotimaassa / kokemuksesi siellä asumisesta? - Olen ollut vain lomamatkoilla, max 2 kk. Voisin asua ehkä jonkin aikaa, mutta pelkään, että vaikka saisin koulutusta vastaavaa työtä, en sopeutuisi sikäläiseen byrokratiaan ja hierarkiaan.
7. Onko ilmennyt kulttuurien yhteentörmäyksiä arkielämässä (oletteko jostain arkielämän asiasta täysin erimieltä kulttuuriin sidonnaisesti)? - Eroja on ollut, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.
8. Oletko itse muuttanut suhteenne aikana käsityksiäsi / tapojasi radikaalisti? - Radikaalisti? Tuskin, en ainakaan miehen takia. No, olen oppinut vietnamia. Mutta päälle päin musta ei voine nähdä, ettei mieheni ole suomalainen.
9. Onko puolisosi muuttanut suhteenne aikana käsityksiään / tapojaan radikaalisti? - Ei ainakaan minun takiani
10. Mainitse puolisosi kulttuurista yksi erityisen positiivinen ja negatiivinen asia? - Sosiaalisuus ja suhtautuminen lapsiin/vahvat sukupuoliroolit (tämä ei silti ole ongelma keskinäisessä suhteessamme)
11. Asia johon puolisosi on ihastunut / vihastunut suomessa? - Turvallisuus, vaikutusmahdollisuudet/syrjintä; se, että hänet vieläkin nähdään ensisijaisesti ulkomaalaisena. Tietynlainen kylmyys ja välinpitämättömyys.
12. Puolisosi kotimaassa tyypillinen ruoka jota rakastat / vihaat? - Voi, niitä on paljon, esim. hapan kalakeitto. Melkein kaikkea voin syödä, mutta karvas meloni ei uppoa.
- Esim. karjalanpaisti tai pororuoat. Inhoaa mössöksi keitettyjä/haudutettuja kasviksia ja kermaisia ruokia. - Chom chom
Lisäys: mieheni perheen ja tuttavien silmissä meistä tuli mies ja vaimo, kun muutimme yhteen. Avoliitto on Vietnamissa vielä melko harvinaista (jopa sopimatonta), mutta appivanhempani kiersivät tämän niin, että katsoivat meidän kihlautuneen ja elävän avioparina, kun kerran yhdessä asuimme. Sain heiltä asianmukaiset lahjat.
Ja oikeestikin, teimme päätöksen naimisiinmenosta, kun olimme tunteneet toisemme reilun vuoden. Se oli sitten vain ajan kysymys, milloin hoitaa asiat paperilla ;) - sony
1. Minkä maalainen puolisosi on?kamerunilainen
2. Kauanko olette olleet naimisissa / avoliitossa?10kk.
3. Kauanko seurustelitte ennen avioitumista / yhteen muuttamista?9kk.
4. Missä tapasit puolisosi ensimmäisen kerran?Suomessa.
5. Jos puolisosi asui ulkomailla, alkoiko suhteenne netin välityksellä?ei asunut, eikä alkanut siitä huolimattakaan.
6. Haluaisitko asua ja oletko asunut puolisosi kotimaassa / kokemuksesi siellä asumisesta?Haluaisin kokeilla asua jonkin aikaa, en vakituisesti, sillä meillä on lapsia.
7. Onko ilmennyt kulttuurien yhteentörmäyksiä arkielämässä (oletteko jostain arkielämän asiasta täysin erimieltä kulttuuriin sidonnaisesti)?No itseasiassa kulttuurien yhteentörmäyksiä varmaan sattuisi, mutta olemme molemmat vakaita kristittyjä ja olemme päättäneet elää kuten raamattu meitä kehottaisi, ei niin, että miten kulttuurimme meitä kehottaa ja hyvin on tähän asti toiminut. Tottakai joudumme punnitsemaan asioita ajoittain uudelleen, koska kulttuurisidonnaisia tapoja on joskus vaikea unohtaa.
8. Oletko itse muuttanut suhteenne aikana käsityksiäsi / tapojasi radikaalisti?en pahemmin, tottakai olen yrittänyt ymmärtää puolisoani tietyissä asioissa enemmän ja hän myös minua.
9. Onko puolisosi muuttanut suhteenne aikana käsityksiään / tapojaan radikaalisti?sama vastaus kuin edelliseen. Radikaalein asia kuitenkin on, että meillä Suomessa nainen saa tehdä, mitä haluaa ja se oli hänelle yllätys.
10. Mainitse puolisosi kulttuurista yksi erityisen positiivinen ja negatiivinen asia?Huoleton ja positiivinen elämän asenne ja negatiivinen onkin vaikeampi sanoa, koska niitä on monia, mutta ne eivät ole niinkään kulttuurisia vaan tiettyjen ihmisten tiettyjä käyttäytymistapoja. Mutta ehkä yhtenä negatiivisena voisi sanoa tribalismi heidän maassaan.
11. Asia johon puolisosi on ihastunut / vihastunut suomessa?ihastunut rehellisyys ja "vihastunut", ettei uusia ihmisiä toivoteta heti lämpimästi tervetulleeksi vaan ollaan hyvin varautuneita. Ulkomaalainen ei tällaista tapaa koe vieraanvaraiseksi, kun heidän maassaan taas vieraalle annetaan ensimmäiseksi isoin annos ruokaa ja toivotetaan tervetulleeksi taloon.
12. Puolisosi kotimaassa tyypillinen ruoka jota rakastat / vihaat?rakastan egusi, vihaamiani ei kauheasti ole tähän asti maistamistani.
13. Perinteinen suomalainen ruoka jota puolisosi rakastaa / vihaa? hän rakastaa kotitekoisia lihapullia ja perunoita, sekä karjalanpaistia, vihaa hernekeittoa. - Wife
1. Intialainen.
2. Yhdeksäs avioliittovuosi meneillään.
3. 8 kk.
4. Intiassa.
5. Ei.
6. Ollaan asuttu lyhyt aika puolison kotimaassa. Töiden takia olemme kuitenkin asettuneet Suomeen. Muutto Intiaan ei missään nimessä ole poissuljettu mahdollisuus.
7.Ei törmäyksiä Omaamme hyvin samanlaisen perhetaustan ja arvomaailman, se helpottanee yhteiseloa.
8.En.
9. Ei ole.
10. Yhteisöllisyys on mielestäni yksi parhaimmista asioista. Toisaalta etenkin useamman sukupolven suurperheen yhteisasuminen saattaa joissakin tapauksissa olla myös rasittavaa. Itse sanonkin, että vaikka minulla onkin maailaman ihanin anoppi, niin en siitä huolimatta haluaisi asua yhteistaloudessa - 1½ kk vuodessa riittää ihan hyvin.
11.Ainakin hän rakastaa saunaa ja Suomen kesiä. Ja vastaavasti tietysti talvi viehättää huomattavasti vähemmän. Tietynasteinen rasismi pistää myös vihaksi, ja siitä seuraava eriarvoisuus esim. työelämässä. Alkoholin runsas käyttö on myös hänestä käsittämätöntä.
12. Intialainen ruoka on pääsääntöisesti aivan taivaallisen hyvää. Listalle ei tulisi loppua! Kaikki tandoori-herkut, erilaiset kebabit, munakoiso-, okra- ja pinaattiruoat, jne. jne. Huomattavasti helpompi mainita sellisia joista en pidä. Numero yksi on varmaankin täytetty lampaan vatsalaukku (methi). Ei vaan uppoa. En myöskään tykkää venyvistä, mielestäni mudalta maistuvista lootuksen juurista, enkä pavuista ja linsseistä (joita tosin ei miehen kotona hirveästi harrastetakaan). Jotkut jälkkärit ovat kanssa liian äklö-makeita. Ja kunnollisen kahvin saatavuuden hankaluus aiheuttaa joskus pieniä paineita. Kahvi on tavalisesti mallia instant, mutta kun tietää paikat joista saa kunnon arabialaistyylisen kahvin, niin johan helpottaa kummasti!
13. Mies rakastaa lähes kaikkia kalaruokia. Karjalanpiirakat ja ruisleipä ovat myös suosikkeja. Alkuun hän inhosi jopa juuston hajua, mutta syö nykyään juustojakin, ja on innostunut kokeilemaan uusia, erilaisia makuja. Inhokkeja ovat mauttomat (= vähämausteiset) ruoat, värittömät, rasvaiset kastikkeet. Noin ylipäätään hän ei ole ruoan suhteen nirsoilija, mutta riisiä kiitos! mielummin kuin perunoita:)
Molempien inhokkilistalle päätyy suurin osa suomalaisista perinteisistä jouluruoista. 1. Minkä maalainen puolisosi on?
-Suomalainen
-Melein 11v
-2v
-Japanissa
-Ei
-Jep, asun puolisoni kotimassa.
- Ei sen kummempa.
-Ei
-Ei
-viime aikoina Suomalainen yhteisö muutunut suvaitsematomaksi, se on mielestäni erittäin negatiivinen asia.
-hän toivo Suomen muutuvan ajan kanssa sivistyneksi yhteiskunnaksii.
-Niita on aika paljon:)
-Kai suomalaiset tykkää kotimaista ruoka;))1. Minkä maalainen puolisosi on? Japanilainen
2. Kauanko olette olleet naimisissa / avoliitossa? 10 vuotta
Pari vuotta
Englannissa
Ei kun samasta opinahjosta
Haluaisin kokeilla, mutta töiden takia se on mahdotonta.
7. Onko ilmennyt kulttuurien yhteentörmäyksiä arkielämässä (oletteko jostain arkielämän asiasta täysin erimieltä kulttuuriin sidonnaisesti)? Emme.
8. Oletko itse muuttanut suhteenne aikana käsityksiäsi / tapojasi radikaalisti? En
9. Onko puolisosi muuttanut suhteenne aikana käsityksiään / tapojaan radikaalisti? Ei
10. Mainitse puolisosi kulttuurista yksi erityisen positiivinen ja negatiivinen asia? "Liika" hienotunteisuus ja harkitsevuus niin hyvässä kuin pahassakin.
Hyvä sosiaaliturva ihastuttaa, mutta sen hoitaminen vaikkapa terveyskeskuksessa tai verotoimistossa vihastuttaa.
Inhoan nattoota ja pidän uppopaistetuista ruuista, joita en ikinä ennen tehnyt kotona.
Lohi ja muut kalat. Inhokkilistaa ei ole. Mämmi ja mustamakkarakin kelpaa.- Wani-Kun
1. Minkä maalainen puolisosi on? Japanilainen
2. Kauanko olette olleet naimisissa / avoliitossa? Reilut 2 v
3. Kauanko seurustelitte ennen avioitumista / yhteen muuttamista? Kaukosuhteessa jonkin aikaa.
4. Missä tapasit puolisosi ensimmäisen kerran? Hki:ssä
5. Jos puolisosi asui ulkomailla, alkoiko suhteenne netin välityksellä? Parisuhde ei, kaverisuhde kyllä.
6. Haluaisitko asua ja oletko asunut puolisosi kotimaassa / kokemuksesi siellä asumisesta? Olen asunut.
7. Onko ilmennyt kulttuurien yhteentörmäyksiä arkielämässä (oletteko jostain arkielämän asiasta täysin erimieltä kulttuuriin sidonnaisesti)? Ei pahoja. Pikemminkin molemmille on tullut positiivisia kulttuuriylläreitä.
8. Oletko itse muuttanut suhteenne aikana käsityksiäsi / tapojasi radikaalisti? Lopetin tupakanpolton koska miehenikin on lopettanut jo aikaisemmin.
9. Onko puolisosi muuttanut suhteenne aikana käsityksiään / tapojaan radikaalisti? On oppinut ilmaisemaan mielipiteitään voimakkaammin ja avoimemmin.
10. Mainitse puolisosi kulttuurista yksi erityisen positiivinen ja negatiivinen asia? Positiivista : hauskuus, estetiikka, positiivinen hulluus, vieraanvaraisuus, rauhallisuus. Negaa : suvaisemattomuus, pinnallisuus, massan mukana meneminen, materialistisuus.
11. Asia johon puolisosi on ihastunut / vihastunut suomessa? Ihastunut : luonto, kesämökki, puusauna, kierrätys ja ekoilu, opiskelumahdollisuus aikuisenakin. Vihastunut : rasistiset ihmiset, kylmyys (sää), vaikea kieli.
12. Puolisosi kotimaassa tyypillinen ruoka jota rakastat / vihaat? Tykkään sushista, punaisista pavuista, teestä, mochista. En tykkää nattosta, raa-asta mustekalasta, äyriäisistä, kalansilmistä O.o
13. Perinteinen suomalainen ruoka jota puolisosi rakastaa / vihaa? Pitää: lohi, kotim. vihannekset ja marjat ja mehut. Ei pidä : kaikki liian outo, kuten esim. mämmi... - Baby....
Turkin kurdi
6v.
Yhteen muutto kun tunnettu noin 9kk
Baarissa (Suomessa)
Ei asunut
En haluaisi vakituisesti asua Turkissa.
Kyllä on ilmennyt, mutta vuosien varrella ollaan hiottu pahimmat piikit hiertämästä.
Lopetettiin molemmat alkon käyttö täysin kun saatiin lapsia.
Osallistuu huomattavasti enemmän kotitöihin ja lastenhoitoon kuin maanmiehensä. Ja raportoi hallitukselle kaiken, jonka hallitus haluaa tietää. :)
Kunnialla on kaksi puolta.
Ihastui minuun, ehe ehe. Äh, paljon asioita, joista pitää/ei pidä.
Dolma ja Imam Bayildi suosikkeja, mahalaukkukeitto inhokki- :O
Toimii biojätteenä, syö kaikkea mitä teen :) (Joutuu usein ihan itse kotona toimimaan kokkina). 1. Minkä maalainen puolisosi on?
Kiinalainen
Kesällä tulee 9 vuotta täyteen naimisissa oloa.
nelisen kuukautta ennen yhteen muuttamista ja vajaa puoli vuotta siitä mentiin naimisiin.
Paikallisessa tavaratalossa jossa tuli tulkiksi kun minulla oli kieliongelmia myyjän kanssa.
Ei kun molemmat asuttiin silloin Kiinassa
Olen asunut ja jos myös hotelliasuminen lasketaan asumiseksi niin aika kauankin.
Pidän maasta todella paljon ja mahdollisesti muutammekin sinne takaisin jossain vaiheessa. Sen takia vaimoni asunto on siellä meitä edelleen odottamassa. (Tällä hetkellä sen käyttö rajoittuu meidän tilapäisiin käynteihin / loma-asumisiin)
Kiinalainen on liian kohtelias ja ei voi suoraan sanoa toiselle omaa negatiivista mielipidettään. Tästä olen hänelle monesti valittanut.
Olen lähes puolet aikuisiästäni tehnyt töitä muualla kuin Suomessa joten eiköhän tämä ole ollut sellainen sulatusuuni eri kulttuureihin ettei avioliitto ole enää siihen vaikuttanut.
Ei ole muuttanut paitsi ruokatottumuksiaan.
Positiivisena ystävällisyys / avuliaisuus. Negatiivisena korruptio vaikka joku voisi pitää sitä positiivisenakin asiana koska kaikki järjestyy kunhan siitä on valmis maksamaan.
Ihastunut erityisesti Suomen "viileään" kesään puhtaaseen ilmaan rehellisyyteen. -20 asteen pakkasia vihaa.
Kiinalainen keittiö yleensä on loistava joten siellä on paljonkin ruokia joista pidän. Toisaalta sanotaan että kiinalainen kokki valmistaa ruuaksi kaiken sen minkä pystyy kiinni saamaan mutta tuo ei onneksi päde meidän perheessä.
Meillä ruokavalio on etupäässä suomalaisvoittoinen ja on paljonkin suomalaisia ruokia joita vaimoni erityisesti rakastaa vaikka alkuvuosina niitä oudoksuikin. Oikeastaan vain lakritsi ja salmiakki eivät edelleenkään hänelle maistu.- hvittunut_akka
Vieläkään et vastannut kysymykseeni. Oletko lukenut tuon kirjan? Tiedätkö ihan oikeasti mistä se kertoo vai käytätkö vain otsikkoa omien väitteittesi tueksi?
- Dixi et animam levav
Taisi kysymyksesi mennä väärään gallupiin :D.
- huvittunut_akka
Sorry olet oikeassa. Huonosti luin ketjujen nimet. Kysymykset vaan ovat niin samansisältöisiä :)
- hhgghj
huvittunut_akka kirjoitti:
Sorry olet oikeassa. Huonosti luin ketjujen nimet. Kysymykset vaan ovat niin samansisältöisiä :)
"Kysymykset vaan ovat niin samansisältöisiä :) "
Siis kuinka sä voit väittää että noi kysymykset ois niin samansisältöisiä ettet huomaa eroo kummasta gallupista on kyse?
Tai:
1 . Vihaatko tai oletko vihannut suomalaisia miehiä?
2. Kerrotko tai oletko kertonut ulkomaalaisille, että kaikki suomalaiset miehet ovat alkoholisteja/spurguja n.99% muutamia poikkeuksia lukuun-ottamatta?
3. Vihaatko isääsi, veljiäsi ja isoisääsi?
4. Vihaatko suomalaisuutta?
5. vihaatko Suomea?
Musta kuitenkin noi kahden gallupin kysymykset poikkee tosi paljon toisistaan :)
- Dixi et animam levav
-Virolainen tai siis eestlane :D
-Kuusi vuotta
-Vuoden päivät
-Töissä
-Asuimme molemmat suomessa
-En haluaisi asua, vaikka tuossa ihan naapurissa onkin
-Näin lähinaapureina kulttuurimme on kuitenkin melko samanlainen, joten vastaus on ei.
-Ehkäpä enemmän kunnioitan sitä perinteistä jakoa miesten ja naisten töihin
-Ei ihan niin paljon suojele minua kuin suhteemme alussa, tottunut itselliseen naiseen
-Ei niin paljon eroja että voisi eritellä
-Yleiseen järjestelmällisyyteen / autoverotukseen
-Kilud ja hapapiim / hapankaali
-Karjalanpaisti ja poronkäristys /mämmi - Evelyn
1. Minkä maalainen puolisosi on? Albanialainen
2. Kauanko olette olleet naimisissa / avoliitossa? 13 vuotta naimisissa, 15 yhdessä.
3. Kauanko seurustelitte ennen avioitumista / yhteen muuttamista? Muutin miehen luokse 1kk tapaamisen jälkeen, tosin vain väliaikaisesti. Naimisiinmeno tuli jo yllä.
4. Missä tapasit puolisosi ensimmäisen kerran? Lomamatkalla.Mies oli töissä kohteessa.
5. Jos puolisosi asui ulkomailla, alkoiko suhteenne netin välityksellä? Ei alkanut.
6. Haluaisitko asua ja oletko asunut puolisosi kotimaassa / kokemuksesi siellä asumisesta? En kotimaassa, mutta Kreikassa. Oli ihanaa aikaa, mutta oltiin hyvin nuoria. Se oli sellaista hauskanpitoa. Perheen halusin perustaa Suomessa.
7. Onko ilmennyt kulttuurien yhteentörmäyksiä arkielämässä (oletteko jostain arkielämän asiasta täysin erimieltä kulttuuriin sidonnaisesti)? Ei ole mitään erityisiä törmäyksiä.
8. Oletko itse muuttanut suhteenne aikana käsityksiäsi / tapojasi radikaalisti? En.
9. Onko puolisosi muuttanut suhteenne aikana käsityksiään / tapojaan radikaalisti? Ei. Ei me olla erityisen erilaisia ihmisiä mieheni kanssa. Samanlaiset arvot, haaveet ja tavat elää.
10. Mainitse puolisosi kulttuurista yksi erityisen positiivinen ja negatiivinen asia? Positiivista on iso suku ja se, että pidetään paljon yhteyttä ja "ollaan yhtä". Negatiivista lienee sitten se kaoottisuus, jolla maassa asioita hoidetaan. Hyvällä suunnittelulla voisi jo päästä pitkälle, mutta kun sitä hutkitaan vaan menemään...
11. Asia johon puolisosi on ihastunut / vihastunut suomessa? Mies ei ole kovin verbaali näissä asioissa. Toisin sanoen ei tapaa haukkua tai moralisoida mitään eikä sen puoleen ylistääkään. Kun hän kertoo kotimaastamme Albaniassa kertoo hän yleensä paljon siitä kuinka Suomessa asiat hoidetaan niin hyvin, esimerkiksi Suomen tiejärjestelyistä, turvallisuudesta tai talojen laadukkaasta rakentamisesta (ammattikiinnostusta).
12. Puolisosi kotimaassa tyypillinen ruoka jota rakastat / vihaat? Rakastan esim. lammasta ja maalaissalaattia (periaatteessa kreikkalainen salaatti). En tykkää tavasta syödä monia lämpimiksi mieltämiäni ruokia kylminä.
13. Perinteinen suomalainen ruoka jota puolisosi rakastaa / vihaa? Rakastaa kaalikääryleitä, ei tykkää porkkanoista ja ananaksesta (ei ole suomalaista ruokaa, mutta ei tule muuta mieleen). 1. Minkä maalainen puolisosi on?
-Venäjältä kotoisin.
-5 v. naimisissa.
-Puolitoista vuotta.
-Netissä.
-Kyllä.
6. Haluaisitko asua ja oletko asunut puolisosi kotimaassa / kokemuksesi siellä
asumisesta?
-Olen asunut. Positiivinen kokemus oli. Meidän oli itse asiassa tarkoitus muuttaa pysyvästi Venäjälle, mutta mieheni sai työtarjouksen muualta juuri ennen suunniteltua muuttoamme. Täällä on hyvä asua, voipi olla, että tänne jäämme.
-Emme. Meillä on hyvin samanlaiset arvomaailmat.
-En radikaalisti, mutta toki jonkin verran.
-Sama juttu.
-Positiivista: venäläiset ovat hyvin perhekeskeisiä ja aidosti välittäviä, tekevät mitä tahansa ystävien ja perheen puolesta.
Negatiivista: venäläisillä ei ole minkäänlaista yksityisyydenkunnioitusta, mnet eivät piittaa säännöistä ja laeista, eikä monilla ole vastuuntuntoa.
-Mieheni tykkää Suomessa luonnon kunnioittamisesta ja hyvästä infrastruktuurista ja vihaa rasismia sekä suomalaisten asennetta, että Suomi on maailman paras ja rikkain maa.
-Tykkään esim. borsh-keitosta, varenikeista ja syrnikeistä sekä erilaisista piirakoista. Oikeastaan ei ole inhokkiruokaa.
-Mieheni tykkää erityisesti kalakeitosta, karjalanpaistista ja munakastikkeesta. Ei tykkää esim. maksalaatikosta...- AntaaKaikkienKukkia
1. Minkä maalainen puolisosi on?Afghanistanilainen
2. Kauanko olette olleet naimisissa / avoliitossa?avoliitossa 1,1/2 vuotta.
3. Kauanko seurustelitte ennen avioitumista / yhteen muuttamista?Emme asu vielä toistaiseksi yhdessä.
4. Missä tapasit puolisosi ensimmäisen kerran?Kaupassa
6. Haluaisitko asua ja oletko asunut puolisosi kotimaassa / kokemuksesi siellä asumisesta?Puolison maassa ei voi asua,vuosia kestäneestä rauhattomuudesta joka maassa on yms,Mutta muutosta muualle päin maailmaa on ollut puhetta paljon.
7. Onko ilmennyt kulttuurien yhteentörmäyksiä arkielämässä (oletteko jostain arkielämän asiasta täysin erimieltä kulttuuriin sidonnaisesti)?Pääasiallisesti ei ole,mutta joitain ajatus eroja on toki ollut.
8. Oletko itse muuttanut suhteenne aikana käsityksiäsi / tapojasi radikaalisti?Olen oppinut uutta.
9. Onko puolisosi muuttanut suhteenne aikana käsityksiään / tapojaan radikaalisti?Joitakin.
10. Mainitse puolisosi kulttuurista yksi erityisen positiivinen ja negatiivinen asia?Positiivistä on se,että ihminen ihmisenä merkitsee ja on tärkeä ei materia jne..Noh burqa on asia jota en hyväksy eikä myöskään puolisoni,Jopa hän nauraa kanssani yhdessä leikkimielisesti miten hassulta tuo vaate näyttääkään.
11. Asia johon puolisosi on ihastunut / vihastunut suomessa?Ystävät minä luonto.Mielestäni ei vihaa mitään ei ainakaan ole sanonut sellaista ihmttelee toki joskus suomikansan jäykkyyttä ja kylmää asennetta.
12. Puolisosi kotimaassa tyypillinen ruoka jota rakastat / vihaat?En tiedä vihaanko niinkään mitään,monia mieluisia ruokia on en jaksaisi alkaa luettelemaan niitä.
13. Perinteinen suomalainen ruoka jota puolisosi rakastaa / vihaa? Lohesta tykkää kovasti.Ruisleivästä taas ei tykkää yhtään.- kelasin vaa
Avoliitto tarkoittaa sitä, että asutaan yhdessä...
- jflhdlkflnkds
kelasin vaa kirjoitti:
Avoliitto tarkoittaa sitä, että asutaan yhdessä...
avoliitossa voi olla myös kyseessä kihlat, ei ole pakko asua yhdessä...
- In Luv
1. Minkä maalainen puolisosi on? Haitilainen
2. Kauanko olette olleet naimisissa / avoliitossa? 3vuotta
3. Kauanko seurustelitte ennen avioitumista / yhteen muuttamista? 1,5 vuotta
4. Missä tapasit puolisosi ensimmäisen kerran? Koulussa
5. Jos puolisosi asui ulkomailla, alkoiko suhteenne netin välityksellä? Ei alkanut, mutta käytimme sitä suhteen ylläpitoon.
6. Haluaisitko asua ja oletko asunut puolisosi kotimaassa / kokemuksesi siellä asumisesta? Puolisoni ei ole vuosiin asunut kotimaassaan, asumme kolmannessa maassa.
7. Onko ilmennyt kulttuurien yhteentörmäyksiä arkielämässä (oletteko jostain arkielämän asiasta täysin erimieltä kulttuuriin sidonnaisesti)? Ei ole, arvomaailmamme on melko samanlainen.
8. Oletko itse muuttanut suhteenne aikana käsityksiäsi / tapojasi radikaalisti? En ole.
9. Onko puolisosi muuttanut suhteenne aikana käsityksiään / tapojaan radikaalisti? Ei ole.
10. Mainitse puolisosi kulttuurista yksi erityisen positiivinen ja negatiivinen asia?En osaa mainita kulttuurista johtuvia asioita, menevät luonteenpiirteiden puolelle. Kulttuurista tulevat eniten mieleen musiikki ja ruoka, joista molemmista pidän.
11. Asia johon puolisosi on ihastunut / vihastunut suomessa? Ihastunut luontoon ja arkkitehtuuriin. Ei ole viettänyt niin paljoa aikaa, että olisi vihastunut mihinkään.
12. Puolisosi kotimaassa tyypillinen ruoka jota rakastat / vihaat? Tähän mennessä pitänyt kaikista ruuista.
13. Perinteinen suomalainen ruoka jota puolisosi rakastaa / vihaa? Ei pidä ruisleivästä, rakastaa lohta. - meillä näin <3
1. Minkä maalainen puolisosi on? makedonialainen
2. Kauanko olette olleet naimisissa / avoliitossa? ei olla (vielä)
3. Kauanko seurustelitte ennen avioitumista / yhteen muuttamista? ei asuta (vielä)
4. Missä tapasit puolisosi ensimmäisen kerran? Kaupassa
5. Jos puolisosi asui ulkomailla, alkoiko suhteenne netin välityksellä? ei
6. Haluaisitko asua ja oletko asunut puolisosi kotimaassa / kokemuksesi siellä asumisesta? en ole, enkä ole käynyt
7. Onko ilmennyt kulttuurien yhteentörmäyksiä arkielämässä (oletteko jostain arkielämän asiasta täysin erimieltä kulttuuriin sidonnaisesti)? ei ole, ei ero mielestäni suomalaisesta miehestä muuten kun avoin ja komea ;) ja puhuu englantia.
8. Oletko itse muuttanut suhteenne aikana käsityksiäsi / tapojasi radikaalisti? en
9. Onko puolisosi muuttanut suhteenne aikana käsityksiään / tapojaan radikaalisti? ei
10. Mainitse puolisosi kulttuurista yksi erityisen positiivinen ja negatiivinen asia? en tiedä.
11. Asia johon puolisosi on ihastunut / vihastunut suomessa? vihaa suomalaista juomakulttuuria ja kylmyyttä.
12. Puolisosi kotimaassa tyypillinen ruoka jota rakastat / vihaat? en tiedä
13. Perinteinen suomalainen ruoka jota puolisosi rakastaa / vihaa ei ole tullut vastaan ruokaa jonka jättäisi syömättä :) - Oromo
1. Etiopialainen
2. 3-vuotta
4. 1 vuoden
5. Elisa Shopitissa minä myyjänä ja vaimo asiakkaana.
6. Haluaisin asua.
7. Jotain pieniä, muttei sen enempiä.
8. Olen aika paljon, olen oppinut kuuntelemaan.
9. On, hän ei ole enään niin ujo ja on oppinut löysäämään hieman opiskelutahtia.
10.Rehellisyys en keksi negatiivista asiaa.
11. Turvallisuuteen / Hän ei voi sietää ulkomaalaisia jotka eivät elä yhteiskunnan sääntöjen mukaan.
12. Injera / Etiopialainen voi
13. Lihakeitto / Mämmi - Yksi monista...
-Irakin kurdi.
-Avoliitossa 1v 8kk.
-Vuoden.
-Netissä.
-Suomessa asui, vaikka facebookin kautta tutustuimme.
-En pysyvästi, mutta jonkinlainen kakkoskoti siellä olisi ihan ok joskus tulevaisuudessa.
-Tottakai on, mutta kumpikin joustaa ja tekee kompromisseja päivittäin. Alkoholi ja sianliha ovat ainoat asiat mistä olen kokonaan luopunut suhteen myötä.
-Enpä oikeastaan.
-On, paljon enemmän kuin minä.
10. Mainitse puolisosi kulttuurista yksi erityisen positiivinen ja negatiivinen asia? -Positiivista: ruoka. Negatiivista: vanhanaikainen ja konservatiivinen suhtautuminen meikäläisittäin normaaleihin asioihin, kuten vähissä vaatteissa kulkeminen, rantapukeutuminen, seurustelu&seksi vs neitsyys jne.
-Ihmisten perusluonne on rauhallinen, mistä mieheni pitää. Ei ymmärrä suomalaisten lasten käyttäytymistä vanhempiaan kohtaan (eivät tottele, sanovat vastaan, huutavat ja kiroilevat). Talvi ja ylipäätään kylmyys ovat myös turn-offeja.
-Rakastan dolmaa ja tapsia, en vihaa mitään.
-Lohiruoat ovat herkkua, hernekeitosta ei pidä.- 50/50
Kirjoittajalla "Yksi monista" muutamat kuin itseni kirjoittamia...
- Irakin kurdi.
- Avoliitossa 4kk.
- 2kk.
- Baarissa Suomessa.
- Suomessa asuttiin/asutaan molemmat. Ei alkanut.
- En halua asua.
- On, paljonkin. Ei ymmärrä periaatetta "käyttäydy vaimoasi kohtaan kuten haluaisit vaimon käyttäytyvän sinua kohtaan". Mm. saa itse tehdä jotain kysymättä minulta lupaa mutta sitten minä en saisi tehdä niin. Ja ajattelee, että kun ei olla naimisissa, vaimoa ei tarvitse niin paljoa totella. Eli parisuhteen asetelmat on vähän vinksallaan..
- Olen nyt enemmän kotona, vähentänyt ryyppäämistä reilusti (ex-bilehile) ja oppinut kärsivällisyyttä ja itsehillintää, sekä elämäntavat on terveellisimmät. En pidä enää maahanmuuttajia yleisesti ottaen yhteiskunnan loisina. Ja luulin, että he olisivat vähän kiltimpiä, mutta oikeasti ovatkin kauheita seksihulluja ;D
- Kyllä.
10. Mainitse puolisosi kulttuurista yksi erityisen positiivinen ja negatiivinen asia?Positiivista: se miten tärkeä perhe ja ystävät ovat heidän kulttuurissa/perheessä. Perheessä/parisuhteessa ei huudeta/kiroilla/olla muutoin epäkunnioittavia. Lapset ja rakkaus on tärkeintä, ei ura tai raha!!!
Negatiivista: uskonnon käskyt liittyen vaatetukseen, miehen ja naisen välisiin tasa-arvoeroihin.
- ihastunut: talveen(!!!!)
vihastunut: ei tykkää kun suomalaiset roskaa, ei kunnioiteta perhettä (suomalaiset), vihaa myös suomalaisten yleistä negatiivisuutta.
- Olen tosi nirso ruuan suhteen joten en kamalasti tykkää niistä :/ miehen tekemiä ruokia pääasiassa syödään (ei hänen kotimaan ruokia).
-Lohesta tykkää. Ei tykkää ruisleivästä, kastikkeista, keitoista..
- Taitaapi
suomitytöt olla afrikkalaisten ja turkkilaisten perään. Ilmeisesti aasialaisten ja itä-euroopan tyttöjen perään suomipojat?
- just...
Et tainnut lukea ketjua, oli hyvin erilaisia liittoja ympäri maailmaa. Olen suomalainen nainen ja naimisissa aasialaisen miehen kanssa. Taitaa mennä yleistyksesi pieleen.....
- Kunhanmietin
Jep, sama täällä.. Suomalainen nainen kihloissa aasialaisen miehen kanssa :)
- reina12
Italialainen
Hmmm, avoliitossa nyt noin 5 kuukautta
Periaatteessa oikeastaan olimme joka päivän ja yön samassa osoitteessa alusta asti :)
Yhdessä kebab-ravintolassa
Ei
Asumme parhaillaan Italiassa
Ei ole onneksi
No, olen oppinut täällä ainakin sen, että perhe on todella, siis todella läheinen ja sen kanssa ollaan koko ajan tekemisissä. Vaan ei tuo toistaiseksi ole häirinnytkään.
Ei ole.
Erityisen positiivisena näen sen, kuinka täällä ollaan paljon sosiaalisempia ja avoimempia kuin Suomessa. Negatiivista täällä on paljonkin, sanotaanko vaikka läpimätä politiikka.
Ei ole vielä Suomessa käynyt (kohta pääsee ekan kerran käymään), mutta ihastunut on tällä hetkellä ainakin salmiakkiin ja ruisleipään. Vihastunut ei vielä ole mihinkään.
Rakastan: puolisoni tekemä Parmiggianaa, vihaan: possun ja lehmän nenän palasia ja jalan palasia, siis hyi helv....
Rakastaa: minun tekemiä lihapullia ja puolukkahilloa, vihaa: makaronilaatikkoa :D - poı
1. turkkilainen
2. 2,5 vuotta
3. ennen avioitumista seurustelimme 3 vuotta, yhteen muutetiin vuoden jalkeen.
4. työn merkeissa
5. ei. asuimme molemmat Turkissa.
6. haluaisin ja asunkin, olen asunut taalla 10 vuotta ja tyytyvainen olooni.
7. tietysti eroja on mutta kumpikaan meista ei ole ns. perinteinen oman kulttuurinsa edustaja eika sido itseaan niihin tapoihin ja ajatuksiin.
8. ei
9. ei
10. positiivista on ihmisten valittaminen ja negatiivista uteliaisuus liiallisena
11. han on ihastunut luontoon ja asioiden toimivuuteen mutta ei niinkaan poliisivaltiomaiseen toimintaan.
12. rakastan mezeita ja vihaan lampaansisalmyskeittoa, mieheni rakastaa lohta mutten keksi mitaan mita han vihaa, ehka salmiakkia. - Perheenlisäysmieles
1. Minkä maalainen puolisosi on? Kurdi
2. Kauanko olette olleet naimisissa / avoliitossa? Seurusteltu n. vuosi
3. Kauanko seurustelitte ennen avioitumista / yhteen muuttamista? Tapailtiin muutamia kuukausia kaverimielessä ennen seurustelua.
4. Missä tapasit puolisosi ensimmäisen kerran? Tapasin kaupungilla bussipysäkillä :) huomattiin bussimatkan aikana, että asutaan samassa talossa. Olin muuttanut asuntoon vasta noin kuukausi aikaisemmin niin ei oltu nähty aikaisemmin.
6. Haluaisitko asua ja oletko asunut puolisosi kotimaassa / kokemuksesi siellä asumisesta? En ole vielä käynyt ja tuskin haluaisin asuakaan, lomailu olisi kyllä ihanaa!
7. Onko ilmennyt kulttuurien yhteentörmäyksiä arkielämässä (oletteko jostain arkielämän asiasta täysin erimieltä kulttuuriin sidonnaisesti)? Suurin komplikti oli ehkä tulevien lasten uskonto.. josta pääsiin keskustelujen jälkeen kopromissiin. Muuten ei ole ollut mitään ongelmia..
8. Oletko itse muuttanut suhteenne aikana käsityksiäsi / tapojasi radikaalisti? En ole. Hieman olen joutunut karsimaan miespuolisia tuttavia, mikä ei oikeastaan edes haittaa.
9. Onko puolisosi muuttanut suhteenne aikana käsityksiään / tapojaan radikaalisti? Ei mielestäni.
Positiivista on yhteisöllisyys ja tuki, mitä saa perheeltä ja ystäviltä. Negatiivista naisten asema, mikä onneksi on paranemassa.. miehen kotimaassa naiset saavat opiskella ja käydä töissä ja joissakin perheissä (kuten mieheni perhe) valita puolisonsa itse.
11. Asia johon puolisosi on ihastunut / vihastunut suomessa? Kokeili talvella ensimmäistä kertaa hiihtämistä minun ja isäni kanssa ja tykkäsi! :D muutenkin tykkää Suomesta. Huonoiksi ja hankaliksi asioiksi on sanonut opiskelu ja työpaikkojen saamisen vaikeuden.. ja joskus vaikea saada asuntoa.
12. Puolisosi kotimaassa tyypillinen ruoka jota rakastat / vihaat? Dolma on ihanaa :) ja en varsinaisesti vihaa mitään ruokaa..
13. Perinteinen suomalainen ruoka jota puolisosi rakastaa / vihaa? Tykkää melkein kaikista ruuista. Hieman ihmetteli makaroonivelliä (makaroonia, maitoa, kananmunanvalkuaista) ja ei ole vielä suostunut sitä maistamaan :D- mandariina7
1. Kiinalainen
2. 3 vuotta
3. n.5 vuotta
4. eraassa tapahtumassa
5. ei
6. asun puolisoni kotimaassa
7. ei
8. en
9. ei ole
10. perhekeskeisyys, positiivisuus, iloisuus/ materialistisuus, yhteiskunnallinen korruptio
11. luonto, talvi/ hitaus, kalleus, vaikea kieli
12. tykkaan kiinalaisesta ruoasta
13. tykkaa kaikista tahan mennessa maistamistaan ruoista, erityisesti mustikkapiirakasta ja kanttarelleista
- ghanalove
- ghanalainen
- 4 vuotta naimisissa
- 2 vuotta
- Mieheni kotimaassa. Olimme tutustuneet netissä yhteisen harrastuksen merkeissä.
- Kyllä.
- Aiomme asua mieheni kotimaassa lähitulevaisuudessa. Elämä siellä tulee olemaan (ainakin minulle) alkuun rankkaa -> paljon ihmisiä, ihmiset kyläilee paljon (puolitutut istuu kylässä myöhään iltaan asti yms.) enemmän sosiaalista kanssakäymistä kun mihin olen itse tottunut.
Toisaalta taas yhteisöllisyys ja ilmasto on ratkaisevana tekijänä ja hyvillä mielin muutetaan sinne asumaan kunhan saadaan asiat kuntoon täällä Suomessa.
- No ei oikeastaan. Mieheni oli alkuun huono selvittämään riitoja yms. ja usein vaan "unohtaa" ja lakaisee maton alle, on kuin mitään ei olisi tapahtunut - ei halunnut keskustella asiasta tai käydä läpi. Ei ole niinkään kultuuriin sidonnainen asia, sillä oma isäni ja veljeni on ihan samanlaisia. Taitaa olla joku mies-juttu ;)
- Noh, se vähäinenkin alkoholin käyttö on vähentynyt ehkä 1 krt/vuosi. Mies on täysi absolutisti vaikkei muslimi olekaan. Joudun lisäksi liittymään takaisin kirkkoon, koska mies halusi lapsemme kastettavan eikä hän itse (vielä silloin) kuulunut yhteenkään kaupungissamme olevaan seurakuntaan.
- Ruokailutottumuksiaan on joutunut ilmaston vaihduttua muuttamaan.
- Yhteisöllisyys - tuntemattomatkin ihmiset auttavat jos tarvitsee apua ilman mitään maksua. Eri asia sitten jos on ulkomaalainen, vaaleaihoinen eikä ns. kuulu yhteisöön. Minä pääsen jo helpolla, kun ihmiset tunnistavat ghanalaisen suvun jäseneksi. :)
- Iäkkäät ihmiset, ovat usein ennakkoluulottomampia kuin keski-ikäiset tai nuoret, tulevat juttelemaan yms.
- Ihmisten välinpitämättömyys ja TUPAKOINTI julkisilla alueilla. Hän ei voi sietää sitä että joutuu vastoin tahtoaan hengittämään tupakansavua kun joku tupakoitsija kävelee esim. kadulla ohi.
- en ole tulisen ruoan ystävä (naama turpoaa ja kirvelee ym) joten lempi ruoaksi on valikoitunut paistettu jamssi, pienet kuorineen paistetut katkaravut, mustekala, JOLLOF jos ei ole tulista.
- karmeinta on joku papuhöystö jota syödään paistetun jauhobanaanin kanssa aamuisin. Ei mene alas, eikä se jauhobanaanikaan. Kai siihenkin tottuu kun malttaa tarpeeksi monta kertaa kokeilla.
- makaronilaattikko ja maksalaatikko on hyvää
- kaikenlaiset perunakeitot ja HERNEKEITTO on aika kammotuksia. Perunakeitot vielä menee, mutta hernekeitto jää syömättä, samoin pinaattikeitto. - suomi-kreikka
1. Kreikkalainen
2. 5 vuotta
3. 6 vuotta ennen naimisiinmenoa, 2 vuotta avoliitossa
4. Netissä tutustuimme, Tampereella tapaisimme
5. Hän asui tuolloin jo Suomessa
6. Voisin asua siellä mutta mies on asunut jo niin kauan pois Kreikasta ettei halua palata enää
7. Ei ole ilmennyt
8. Olen oppinut riitelemään huutamatta
9. Ei ole
10. Suku- ja perhekeskeisyys on hyvä asia, negatiivinen asia se että koko asiat oikeasti käsitellään koko suvun kesken
11. Luonto joka puolella, mutta ei vieläkään pidä talvesta
12. Moussaka on namia! Viinilehtikääryleisiin en ole ihastunut, mutta kyllä niitäkin syön
13. Hän on täysin kaikkiruokainen enkä ole koskaan kuullut hänen valittavan mistään ruuasta missään päin maailmaa. Minä olen meistä nirsompi, ja myös allerginen joillekin ruoka-aineille. - tittididiii
1. Minkä maalainen puolisosi on? seurustelukumppanini on Israelilainen
2. Kauanko olette olleet naimisissa / avoliitossa? olemme seurustelleet vasta muutaman viikon
4. Missä tapasit puolisosi ensimmäisen kerran? ollaan töissä samassa rakennuksessa, joten luultavasti näin hänet jo aiemmin, mutta tutustuttiin toisiimme baarissa
6. Haluaisitko asua ja oletko asunut puolisosi kotimaassa / kokemuksesi siellä asumisesta? en voi sanoa, kun en ole koskaan käynyt siellä
7. Onko ilmennyt kulttuurien yhteentörmäyksiä arkielämässä (oletteko jostain arkielämän asiasta täysin erimieltä kulttuuriin sidonnaisesti)? mies on tosi vapaamielinen ja hän on asunut useassa maassa. hän ei ole juutalainen, hän syö kaikkia ruokia jne. muutenkin mies on luonteeltaan rento eli ei ainakaan tähän mennessä ole tullut mitään yhteentörmäyksiä.
8. Oletko itse muuttanut suhteenne aikana käsityksiäsi / tapojasi radikaalisti? en
9. Onko puolisosi muuttanut suhteenne aikana käsityksiään / tapojaan radikaalisti? ei
10. Mainitse puolisosi kulttuurista yksi erityisen positiivinen ja negatiivinen asia? positiivista on vieraanvaraisuus, mitään negatiivista en ainakaan vielä keksi, varmaan muutaman kuukauden päästä osaan paremmin vastata tähän.
11. Asia johon puolisosi on ihastunut / vihastunut suomessa? ihastunut:luonto vihastunut: sää
12. Puolisosi kotimaassa tyypillinen ruoka jota rakastat / vihaat? kaikki miehen tekemät ruoat ovat tähän asti olleet hyviä. mies tykkää kokata ja on todella taitava kokki ;)
13. Perinteinen suomalainen ruoka jota puolisosi rakastaa / vihaa? mies syö kaikkea laidasta laitaan. hänen suosikki ruoat eivät ole suomalaisia, koska ne eivät ole tarpeeksi mausteisia. - ovdok1
1. Kiinalainen
2. 3.vuotta
3. 3kk
4. Kiinassa
5. Netin välityksellä
6. Haluaisin asua/ matkustellut noin 2 kk/ Asuminen ihan ok tosin talvella kylmää kun ei keskuslämmityksiä, yleinen siisteys heikompaa kuin suomessa ja eläminen usein köyhempää, kieli tuottaa ongelmia.
7. Ei, yllättävän sopuisaa, käytännönläheinen kuten minäkin.
8. En
9. Ei
10. Ikäviä asioita ei oteta niin raskaasti ja henkilökohtaisesti kuin suomessa. Asiat eivät aina toimi jämptien aikataulujen mukaan kuten suomessa ja tehdään vähän sinneppäin.
11. Pieni ihmismäärä ja toimiva yhteiskunta, puhdasta/ Pieni ihmismäärä, kylmyys.
12. Chilillä ja Sichuanpippurilla maustettu ja leikelty porsas kastikkeessa riisin ja vihannesten kera. / En varsinaisesti vihaa mutta keitto missä kana luineen ja rustoineen pilkottuna ei tuntunut niin kivalta.
13. Karjalanpaisti, mustamakkara/ Mauton perusruoka. - AccraGirlForever
-Ghanalainen
-Emme ole naimisissa, olemme asuneet yhdessä nyt 1,5 vuotta
-1 vuoden, eli kokonaisuudessaan olemme olleet yhdessä nyt 2,5 vuotta.
-Asuinmaassani (asun EU-maassa, en halua eritellä)
-Ei, ihan "perinteisesti" tavattiin ja tutustuttiin.
-En ole asunut, mutta haluaisin kovasti asua esimerkiksi 50/50 nykyisessä asuinmaassa ja Ghanassa, siten että talvet olisimme auringossa ja kesät Euroopassa. Tulemme tätä varmasti kokeilemaankin tulevaisuudessa.
Ghanaan muutto olisi minulle ehdottomasti positiivinen juttu ja dream come true.
-Ei tule ainakaan mitään mieleen, mieheni kun tosiaan on asunut jo vuosia EU-maassa, joten kulttuurierot välillämme eivät ole suuret.
-En radikaalisti, jotkin käsitykseni ovat toki muuttuneet. Ennen hänen tapaamistaan en tiennyt Ghanasta mitään, nykyään kutsun sitä toiseksi kotimaakseni (Suomen lisäksi). Olen oppinut paljon ns. Afrikkalaisesta mentaliteetista ja Länsi-Afrikkalaisesta elämänmenosta yleensäkin.
-Ei mielestäni. Tottakai hän on vastaavasti oppinut uutta Suomesta ja suomalaisuudesta.
-Positiivinen on ehdottomasti yhteisöllisyys, ghanalaiset eivät tunne suomalaisille tuttua tuppisuu-meninkiä ja tuntemattomiakin autetaan joka tilanteessa. Ghanalaiset ovat äärimmäiset sydämellisiä ja lämpimiä ihmisiä, toisista todella välitetään ja se näkyy.
Negatiivisena sanoisin paatoksellisen uskonnollisuuden. Olemme mieheni kanssa ateisteja (siksi tämä negatiivisena), mutta 99% ghanalaisista on vakaasti uskonnollisia ja erittäin ehdottomia mitä siihen tulee. Tämän vuoksi joissakin asioissa ollaan vanhoillisia ja suvaitsemattomia (esim. homoseksuaaleja ei hyväksytä, yhdessä ei saa asua jos ei ole naimisissa ym) Mieheni on kasvanut hyvin kristillisessä perheessä, joten edelleen joka kerta vierailessamme heidän luonaan saamme kuulla saarnoja milloin mistäkin maailman epäkohdasta.
Tästä huolimatta olen saanut hyvän vastaanoton mieheni perheessä (kts positiivinen-kohta) vaikka mielipiteemme eroavatkin perinteisesta ghanalaisesta ajattelutavasta, olemme silti osa yhteisöä ja meidät hyväksytään (kehotuksia naimisiin menosta tulee kyllä :D, mutta ei siinä mitään kyllä mekin aiomme naimisiin mennä, sitten joskus )
-Emme ole koskaan asuneet Suomessa, mutta hän on silti aikamoinen Suomi-fani yleisesti ottaen, ainoat vihastusta herättävät asiat hänelle ovat viimeaikoina Suomessa runsaasti tapahtuneet perhe- ja koulusurmat.
-Rakastan lähes jokaista maistamaani ghanalaista ruokaa! Suosikkejani ovat esimerkiksi Groundnut soup, Red Red, Fried Plantain, Jollof rice, Fufu, Banku, erilaiset kastikkeet ja jamssi.
Inhoan ainoastaan yhtä ghanalaista ruokaa, Hausa Kokoa (puuro, joka muistuttaa mielestäni hajunsa, ulkonakönsä ja makunsa ansiosta sementtiä).
-En ole hirveästi suomalaisia perinneruokia hänelle kokkaillut, koska ne eivät itselleni maistu (en syö punaista lihaa), mutta ainakin Fazerin suklaa menee aina parempiin suihiin muutamassa sekunnissa!
Asuinmaamme ruokaperinne tosin muistuttaa suomalaista, ja kyllä se hänelle maittaa. Suosimme kuitenkin eksotiikkaa ja ghanalaisia ruokia pyödäsämme.- AccraGirlForever
Unohdin mainita, että ruisleipähän se on, mikä miehelleni maistuu :)
- iloveyoualwayssi
1. Minkä maalainen puolisosi on? Irakin kurdi
2. Kauanko olette olleet naimisissa / avoliitossa? - Seurusteltu 8 kk, asuttu 6 kk yhdessä
3. Kauanko seurustelitte ennen avioitumista / yhteen muuttamista? -4 kk ennen muuttoa
4. Missä tapasit puolisosi ensimmäisen kerran? -Autossa. Exän tuttu, joka lupas heittää mut kotiin
5. Jos puolisosi asui ulkomailla, alkoiko suhteenne netin välityksellä? -Ei asunut
6. Haluaisitko asua ja oletko asunut puolisosi kotimaassa / kokemuksesi siellä asumisesta? - En ole asunut, mutta olisi kiva ehkä joskus käydä lomalla. En varmaan voisi asua siellä.
-Kyllä. Minusta ihmisen pitäisi pärjätä omillaan muutettuaan pois kotoaan, kun taas hänen mielestään perheen (isän,veljen,sukulaisen) pitää auttaa rahallisesti senkin jälkeen, koska on ikään kuin sama raha jos joku tienaa.
Mies ei myöskään hyväksy minulla olevan miespuolisia kavereita, koska hänen mielestään ei ole sopivaa että nainen on tekemisissä muiden miesten kanssa.
-Olen tullut Islamin uskoon ja rukoilen ja luen koraania.
9. Onko puolisosi muuttanut suhteenne aikana käsityksiään / tapojaan radikaalisti? -Alussa kyllä, sillä hyväksyi kaverisuhteeni miehiin, mutta myöhemmin kielsi kokonaan. Alussa oli aina minun kanssa, nyt on aina seurassamme joku hänen kaverikin.
- Pitävät perhettä tärkeänä ja ystäviä. (joskus liiankin..) - - Kuuntelee silloin kun itseään huvittaa, vastaa kysymyksiin vain kun hänelle sopii, mutta olettaa että itse olisin aina valmiina jos hänellä on jotain asiaa.
- Ihastunut minuun ;) vihastunut kun ihmiset käyttävät niin paljon alkoholia ja suomalaiset näyttävät hänen mielestään kuulemma useimmat surullisilta.
- Tykkään riisistä ja kanasta. Lisäksi hän tekee siihen hyvää kastiketta, enkä ole ikinä syönyt niin hyvää riisiä/kanaa miten hän sen laittaa ja sekaa mausteita. En tykkää kun hän laittaa riisiä ja päälle punaista kastiketta.
Tykkää perunamuusista ja jauhelikastikkeesta. Tykkää myös letuista.- Lilya
1. Minkä maalainen puolisosi on? Yhdysvaltalainen
2. Kauanko olette olleet naimisissa / avoliitossa? - Seurusteltu 2 v, naimisissa 7kk
3. Kauanko seurustelitte ennen avioitumista / yhteen muuttamista? -1 v 4 kk ennen muuttoa
4. Missä tapasit puolisosi ensimmäisen kerran? -Nettitreffit
5. Jos puolisosi asui ulkomailla, alkoiko suhteenne netin välityksellä? -Ei asunut
6. Haluaisitko asua ja oletko asunut puolisosi kotimaassa / kokemuksesi siellä asumisesta? - En ole asunut ja ensimmäistä kertaa menossa vasta käymäänkin.
7. Onko ilmennyt kulttuurien yhteentörmäyksiä arkielämässä (oletteko jostain arkielämän asiasta täysin erimieltä kulttuuriin sidonnaisesti)? Eipä ole.
- Ajattelin kääntyä juutalaiseksi.
9. Onko puolisosi muuttanut suhteenne aikana käsityksiään / tapojaan radikaalisti? - Oppinut suomalaiset juomatavat ainakin osin.
- Kohteliaampi ja perinteisempi ehkä kuin suomalaiset miehet. Mitä tulee negatiivisiin puoliin, niin jenkkien asiat hoituu yleensä kovin vanhanaikaisesti, ppelaavat shekeillä vieläkin.
- Rauhallisuus, turvallisuus ja puhtaus. Asiat toimivat niin kuin pitääkin varmasti ja nykyaikaisesti ja ihmisillä on sosiaaliturvakin. Liberalismi ja aito tasa-arvo. Suomalainen byrokratia on hankalaa.
Gefilte fishiin en koske, mutta muuten jenkkiruuat on hyviä, turhan rasvaisia vaan.
13. Perinteinen suomalainen ruoka, jota puolisosi rakastaa/vihaa? Makaroonilaatikko, ruisleipä. Hernekeitto ei uppoa.
- Itärajan takaa
Venäläinen
2. Kauanko olette olleet naimisissa / avoliitossa? n. 3 vuotta
3. Kauanko seurustelitte ennen avioitumista / yhteen muuttamista? n. 8 kk
4. Missä tapasit puolisosi ensimmäisen kerran? Venäjällä, melko kaukana
5. Jos puolisosi asui ulkomailla, alkoiko suhteenne netin välityksellä? Tapasimme netin välityksellä skype. Suosittelen muillekin.
6. Haluaisitko asua ja oletko asunut puolisosi kotimaassa / kokemuksesi siellä asumisesta? Olemme käyneet siellä reissussa pari kolme kertaa vuodessa ja vaimolla on siellä edelleen privatisaatiossa saatu asunto, joka on meidän mökkimme. Kun pääsen eläkkeelle, voisin hyvinkin muuttaa sinne. Lasten aikuistumiseen taitaa mennä vielä 20 v, joten ehkä sitten eläkepäivillä.
Mitään ongelmaksi asti ei mutta loppujen lopuksi yllättävänkin paljon erilaisia tapoja, pukeutumisnormeja yms. joista en aikaisemmin olisi arvannutkaan. Venäläiset naiset odottavat, että heitä arvostetaan ja kohdellaan naisena, autetaan nousemaan kyytiin, avataan ovea jne.
Tavallaan kyllä, kun nyt kotikielenä on meillä venäjä. Vaimoni halusi liittyä ortodoksiseen seurakuntaan ja olemme käyneet nyt yhdessä hänen kirkossaan. Itse erosin evl. kirkosta. Kysymys oli myös taloudellinen.
Minusta tuntuu että ei. Tosin töissä hän ei ole ollut Suomeen muuton jälkeen.
Ruokakulttuuri siellä on hyvin rikas ja maljannostotahti kova. Sitten siellä osataan vielä paljon sellaisia vanhoja käsityötaitoja, joita Suomessa enää vain marttakerholaiset hallitsevat. Venäläiset ovat hyvin sydämellisiä tuttavapiirissään.
Ihmisen kylmyys ja laskelmoivuus ei häntä miellytä. Suomalaisten (varsinkin naisten) pukeutumistyyli on tyylitön ja vaatimaton vaikka rahaa pannaan autoihin yms. Hyvää on, että Suomessa asiat toimivat ja palkkatyölläkin voi elää. Suomalaiset ovat rehellisiä ja varkaita on vähän.
Sashlik maistuu oikein hyvin. Hapankaali ja monet kylmät keitot huonosti, samoin tattaripuuto ei mene alas. Vaimoni on ruuanlaitossa varsinainen mestari, joten pienen neuvonpidon jälkeen on aina löytynyt vaihtoehtoja, jotka kelpaavat molemmille.
Kalakukko, jota hän myös itse mielellään tekee. Suomalainen ruoka periaatteeessa kelpaa mutta hän ei sitä oikein arvosta. Suomessa on kahvi, jäätelö ja suklaa hänestä hyvää. Kalaa taas on vaikea saada, paitsi seitä ja lohta. Eksoottiset ravintolat eivät ole meidän juttuja, matkalla käy hyvin ABC tai omat eväät.- Niinpä niin
Hiukan kärjistäen, suomalaiset ukot hakevat morsiammensa venäjältä ja akat vastaavasti Afrikasta. Omituista, että siellä kulttuuri eroja ei juuri ole kun niitä löytyy noin paljon venäläisenkin kanssa.
- sashlikkiasuomeksi
Venäläinen, suomen kansalaisuus
"me vaan tapaillaan" :)
pari vuotta
Netistä poimin
Asui suomessa
Mahdollista, mutta epätodennäköistä, puolisolla ei toistaiseksi mitään halua taikka tarvetta muuttaa takaisin
Pitää muistaa kohdella Naisena. Kukkia viikottain, niin homma rulaa. Pelkkä "polkupyörän korjaaminen" ei riitä parisuhteen ylläpitämiseksi.
Olen muuttanut tapojani, pyrin huomioimaan puolison tarpeet aina ensin. Kosketus on tärkeää! On joukko kirjoittamattomia tapoja, joiden sisäistäminen vie aikaa.
Eipä juuri - tai en ainakaan huomaa.
Nainen käyttäytyy ja pukeutuu kuin nainen! Pitää itsestään huolta.
Tämä yksilö ei välttämättä ota "kierroksia" suuttuessaan/pettyessään, vaan jättää tällöin ilmaisematta mielentilansa. Tätä saattaa olla vaikea tulkita.
Hyvät duunit ja opiskelut. Kaikki toimii ilman suuria murheita.
Sashlik erityisesti.
Hän on innokas sienien kerääjä - ja sieniruoat ei minulle uppoa.
Suomalaiset makkararuoat tuntuvat maittavan.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j472245- 261843
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271465Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!151289- 1101289
- 181035
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71954Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107874Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333853Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad74846