Isokokoisen sheltin elinikä vs. normaali/pienikokoisen

amphassu

Täällä pian 8 vee sheltti, joka on säkäkorkeudelta 48 cm. Olen aina miettinyt, että onko isokokoisemmilla shelteillä lyhyempi elinikä kuin pienemmillä/normaalikokoisilla? Onko koolla mitään merkitystä elinikään? Oon viime aikoina huomannut, että shelttini "uneksii" paljon eli iltaisin aina näkee unia kovasti, vinkuu jne. Ennen ei ollut jokailtaista tuo unekseminen. Olen pari kertaa ihan todella säikähtänyt, että kuoleeko koira siihen eli onko joku kohtaus tms. :( Muutenkin tuntuu, että koiruus nukkuu aika paljon, mutta tilanteen tullen virtaa riittää, eikä vanhuus sinänsä näy ulkoisesti mitenkään. Pelkään vain kovin sitä, että rakkaasta luopuminen tulee eteen ennemmin tai myöhemmin. :( Eihän kukaan voi sanoa milloin. Onko kenelläkään kokemusta isokokoisten shelttien eliniästä?

4

3741

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sheltin omistaja

Omistan itsekkin hiukkasen isokokoisen sheltin, joka leikkautettiinkin vasta. Se on 1vuotta ja 4kuukautta vanha, ja 44-45cm. Se näki jo pienestä pitäen paljon unia joissa se vikisi tai vispasi jalkojaan. Ja tuskin huolehtisin tuosta unissaan vikisemisestä vielä, koska sheltit ovat usein kovin pitkäikäisiä. Koirasi on vasta 8vuotta, eli seniori. Luulen että saat viettää koirasi kanssa vielä ainakin 5vuotta:). Mutta jos katsot koirasi vanhempia, milloin ne menehtyvät voit ehkä määrittää milloin suurinpiirtein oman koirasi aika koittaa. En usko että tuo isokokoisuus vaikuttaa:)

• JepJep

No meillä oli narttu sheltti säkä n. 45-47cm eli about kakstoista vuotiaaksi:)...lopetettiin pari kuukauta sitten :( ikävä on kova..

• Anonyymi

Miksi lopetettiin, oliko joku sairaus. Minulla isokokoinen 12 v uros sheltti.

• Anonyymi

Minun rakas isokokoinen sheltti-poika 12,5 vuotta "puhuu" paljon unissaan ja jalatkin välillä vispannut. Olen joskus itse jopa herännyt siihen ja herätint kerran koiran kesken uniensa. Koira-poika nosti päätäsä ja jatkoi unia, kun sanoin nuku vaan köllö-köllö. Köllö-köllö on meillä se merkki, että mennään nukkumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2683
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2624
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe