Onko mahdollista päästä, - pari kysymystä

Sanni93_

Olen 18-vuotias, juuri merkonomiksi valmistunut tyttö. Olen aina ollut kiinnostunut vaihto-oppilaaksi lähtemisestä USA:han tai Iso-Britanniaan, mutta vasta nyt minulla olisi oikeasti mahdollisuus lähteä. Elikkä haluaisin kysyä pari kysymystä teiltä, jotka tiedätte enemmän:

1. Onko se tosiaan noin kallista? 6000 - 7000 euroa? Kuinka kauan olette säästäneet rahaa matkaa varten - kävittekö töissä(minä käyn), saako vaihto-opiskeluun lainaa?
2. Voiko matkalle lähteä, vaikkei opiskele? Jos ei, niin miten kannattaa menetellä - valmistuin vasta ja käyn töissä.
3. Opiskellaanko ulkomailla aina lukiossa?
4. Miten siellä pärjää, vaikkei olisikaan akateemisesti lahjakkainta sorttia? (yläasteeltä lähdettyä keskiarvo 7.9, mutta kauppakoulusta melkeinpä pelkkää 3 (asteikolla 1-3)) Osaan hyvin englantia, vaikka jännitänkin hieman puhumista

2

243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • student-

Vaihto-oppilaaksi ei juuri ole mahdollisuuksia päästä, ellet enää opiskele missään toisen asteen oppilaitoksessa (en puhu nyt korkeakouluvaihdosta, vaan lukion tai ammattikoulun aikana tapahtuvasta vaihdosta). Ehtona tälle vaihdolle nimittäin on, että hakija on opiskelijana lukiossa tai ammattikoulussa. Rotareilla saattaa olla ikäraja joissain maissa 19-vuoteen asti, mutta maavaihtoehdot ovat siinä tapauksessa muutamia Latinalaisen Amerikan maita.

Vaihto-oppilasvuoteen voi saada lainaa, jotkut järjestöt tarjoavat rahoitusta. Opintorahaa tai -lainaa ei kuitenkaan myönnetä.

Ulkomaiset lukiot eivät aina vastaa Suomen lukiota, vaikka nimenä saattaakin olla lukio. Monissa maissa lukio-opiskelu on vapaampaa ja oppilaan niin valitessa käytännöllisempää. USA:ssa voi ainevalintojen kautta opiskella ammattikoulumaisia aineita, vaikka oppilaitos onkin nimeltään high school. Suomalaiset nuoret pärjäävät lähes aina todella hyvin USA:n kouluissa vaihdossa ollessaan ja huonommillakin keskiarvoilla on saatu vaihdossa hyviä arvosanoja.

Valitettavasti et nyt high school-vaihtoon enää ehdi, mutta voisit harkita au pair -vuotta USA:ssa, joka on halvempi vaihtoehto monessa suhteessa ja voit hakea au pairiksi USA:an aina 26-vuotiaaksi asti. Au pairit USA:ssa opiskelevat myös muutaman kurssin paikallisessa oppilaitoksessa isäntäperheen piikkiin, joten siitä saa hieman kokemusta opiskelustakin. Viisumisäädösten takia au pairiksi pitää pääsääntöisesti hakea jonkin järjestön (esim EF) kautta.

Toinen vaihtoehto on lähteä opiskelemaan AMK:hon tai yliopistoon ja hakeutua sieltä vaihto-opiskelijaksi, mutta sitä kautta on hieman vaikeampaa päästä USA:han, koska paikkoja on usein aika vähän, ellet sitten itse järjestä sellaista. Britanniaan on helpompi päästä ja sinne voit muutenkin hakeutua au pairiksi tai töihin ilman järjestöä tai työlupia, koska kyseessähän on EU-maa.

• .

Olet jo "liian vanha" lähtemään lukiovaihtoon, mutta voit lähteä myös itse määrittämäsi pituiselle kielikurssille, ainakin EF:llä on erilaisia vaihtoehtoja.
      Ja kyllähän se kallista puuhaa on, tuon ikäisenä sinulla voi mennä jopa enemmän kuin se 6000-7000, koska et varmaankaan isäntäperheessä yövy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      95
      3323
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3063
    3. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      20
      1903
    4. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1882
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      38
      1837
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1731
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1419
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1329
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1327
    Aihe