mikä on alkio??

linnun muna

mikä osa munassa on alkio? lintuni teki munan ja särjin sen katsoakseni onko minulla kaksi naarasta vai uros ja naaras.. miten on? onko se keltuainen alkio?

4

648

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enkuli undu

alkio on se kun poikanen on juuri alkanut kehittyä eli jos rikot munan se keltuainen ei näytä tavalliselta vaan vähän oudolta niin siinä on poikasen alkoi. ps,kommentoikaa jos olen väärässä.

• -M-

Munassahan valkuainen on suurimmaksi osin pehmikettä ja pitää yllä kosteutta, keltuainen eli ruskuainen taas on melkein kokonaan vararavintoa poikasen kasvulle. Alkio on se varsinainen "kasvupiste" eli se munasolun osa joka lähtee jakaantumaan ja kasvamaan poikaseksi. Alkion voi tarkkasilmäinen erottaa rikotusta munasta pienenä täplänä ruskuaisen pinnalla, ja tietysti hedelmöityneessä munassa alkio alkaa haudottaessa kehittyä ja ruskuaisen ympärille kasvaa verisuonia ravinteita kuljettamaan.
      Juuri munitusta munasta ei vielä voi päätellä onko se hedelmöitynyt vai ei vaan vasta muutaman päivän haudonnan jälkeen, ja voihan naaraslintu munia hedelmöitymättömiä munia vaikka kaveri olisi koiraskin...

• Nilla

alkiota vastaa sikiö. Nisäkkäillä sikiö saa ravintonsa istukan kautta, munivilla eläimillä keltuainen on alkion ravintoa. Itse alkio näkyy muutaman päivän kuluttua munimisesta "veritäplänä" keltuaisen pinnassa. Vastamunitun munan ketuaisessa tätä veritäplää ei vielä näe.

• Ida-Emilia

Sukupuolten selvittämiseen on varmasti helpompikin keino. :) Siinäkin tapauksessa, että munia tulisi koiraalle ja naaraalle, ne saattaisivat olla hedelmöittymättömiä.

Kuvailehan lintujesi ulkonäköä ja käyttäytymistä, esim sitä, laulavatko jne. Se jo kertoo jonkin verran. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2570
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2522
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1742
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      21
      1522
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1470
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1420
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1332
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1203
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1147
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1066
    Aihe