Luin juuri Paavalin 1. kirjettä korinttilaisille. Tässä uudestisyntyneitten pyhien seurakunnassa oli monenlaista riitaa, epäjärjestystä ja hurmosta, huoraamista ja juopottelua Herran ehtoollisellakin.
Nykyään ovat uskovien yhteisöt aiheuttaneet paljon ongelmia jäsenilleen. Sen takia on jouduttu perustamaan Uskontojen uhrien tuki ry joka pyrkii auttamaan uskonliikkeissään vaikeuksiin joutuneita. Järjestöön kuuluu entisiä Jehovantodistajia, helluntailaisia, lestaadiolaisia, viidesläisiä ym.
UUT:n tuki on lähinnä vertaistukea. Nykyisin yhdistyksellä on myös päätoiminen palkattu toiminnanjohtaja ja yhdistys saa apua jäsenmaksujen ja lahjoitusten lisäksi RAY:ltä. Tekeekö usko jeesukseen paremmaksi vai pahemmaksi? Tulokset näyttävät synkiltä. Psykologit ja psykiatrit eivät ymmärrä uskon nimissä tapahtuvaa väkivaltaa ja kirkon papit ovat ohitsekatsomisen mestareita ja pyrkivät vain miellyttämään kaikkia ja kaikkea.
Tekeekö usko paremmaksi vai pahemmaksi?
32
112
Vastaukset
- UUT
Lisätietoja:
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/ - Tärkeää!
Siksi nosto.
- Ex-foliohattu
Mukana on myös entisiä mormooneja. Kaikilla uskonlahkoilla on samankaltaiset metkut ihmisen alistamisessa. Kun tuntee yhden lahkon tuntee muutkin.
- Lue lisää
Lue eteenpäin ja varsinkin 1 Kor.5-luvusta kannattaa ottaa oppia, jonka käytäntöön soveltaminen varjelee uskovia.
- Lukija---
1. Kor. 5 opetus on seuraava: Arto Merisalolle kenkää HETI. Miksi tällaisia roistoja hyysätään helluntailaisissa?
- Mirka...
Tämä todistaa että uskonnot todellakin saastuttaa ja vaurioittaa aivotoimintaa.
- YAK-42
Taas kerran täällä puhutaan lahkojen ja herätysliikkeiden sisällä tapahtuvista vääryyksistä. Olen kuitenkin hyvinkin varma siitä, että jokainen voi olla tavallisen evankelis-luterilaisen seurakunnan jäsen turvallisin mielin. Mitä taas tulee tuohon Paavalin 1. kirjeeseen korinttilaisille, niin se sisältää yhden hienoimmista kohdista, mikä Raamatusta löytyy:
"1. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
2. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
3. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
6. ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
7. kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
9. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
10. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista. ..."
1. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
2. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
3. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
6. ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
7. kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa. ..."
(http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Kor.13.html)- YAK-42
Niin painavaa asiaa, että tuli vahingossa kahteen kertaan!
Sehän se.Voiko enään olla turvallisin mielin Suomen evankelisluterilaisen kirkon jäsen,kun kaiken mailman lahkoille on sielläkin avattu ovat.
Kysyt tekeekö usko ihmisen paremmaksi vai pahemmaksi.
Mielestäni ihmisen ”paremmuus” ei ole kiinni hänen uskostaan vaan siitä miten hän pystyy uskonsa elämään todeksi.
On hyvä, että löytyy tukea myös heille jotka ovat joutuneet ”ylilyöntien” kohteeksi uskoon liittyvissä asioissa.
mono kuoppala
nuorisotyönohjaaja- zyrt
Kysyt siis sitä, että jos uskoo johonkin niistä kymmenistä tuhansista jumalista, joita ihmiset ovat keksineet, niin tekeekö se ihmisen paremmaksi.
Siinäpä sinulle miettimistä. Hyvä kysymys ! Minusta on paikallaan katsoa Jeesusta ja ajatella miten hän tekisi? Jeesus ei ole tehnyt kenellekkään pahaa, vaikka hänen seuraajansa ovat. Ei pidä sekoittaa asioita.
- Nasse.
Katsoa totuutta silmiin, sitä seikkaa että Raamtun Jeesusta ei koskaan ollut?
"Jeesus ei ole tehnyt kenellekkään pahaa, vaikka hänen seuraajansa ovat."
Jostain luin:
Jeesus tappoi pikkupoikana pojan joka tönäisi sitä. Sen vanhemmat tulivat valittamaan asiasta Josefille. Jeesus suuttui ja sokaisi tappamansa pojan vanhemmat.
Vai oliko tuo (Mirkaa lainaten) satua ja höpötystä :)
- Kristinusko
Kysymyksen voisi kääntää niin, että kysyy itseltään olenko Jumalan silmissä hyvä?
Jokainen voi miettiä vastausta. Kun koin voimakkaan ilmestyksen Jumalan kanssa, niin tästäkin asiasta keskusteltiin hänen kanssaan. Tai hän vain sanoi oman mielipiteensä asiasta.
Varoitti kuitenkin, että omille lapsillesi et saa huutaa tai minä huudan sinulle yms. UUT sanoi :
Nykyään ovat uskovien yhteisöt aiheuttaneet paljon ongelmia jäsenilleen.
Johanneksen evankeliumi:
10:27 Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua- qsetus jatq
Riippuu mihin jumalaan uskoo. Jos palvonnan kohde on Raamatun massamurhaaja, sairauksien ja vitsauksien levittäjä, hyökkäyssotiin osallistuva despootti, niin ei ihme jos usko sellaiseen tekee pahaksi.
Usko Leniniin ja Hitleriin pelastaa meidät.He ovat aitoja ihmiskunnan oikeita enkeleitä.He eivät ole murhanneet ketään,eivät harrastaneet hyökkäysotia.Hitler ja Stalin.Heitä ei kukaan voi pitää despootteina.
Luulen PERTSA, ettet sinä voi kuulla Jeesuksen ääntä. Matteus 15:24 Jeesus sanoi: "Minua ei ole lähetetty kuin Israelin huoneen kadonneiden lampaiden luo".
Matteus 10:5-6 Jeesus korostaa myös opetuslapsille, missä heidän pitää saarnata: "... menkää ennemmin Israelin kadonneiden lammasten luo". Vaihtoehona oli mennä myös muualle.
Kovín oli pienet piirit, ja Jeesuksen syntymään, elämään. kuolemaan, taivaaseen nousuun ja takaisin paluuseen liittyy kovin paljon epämääräsisyyksiä ja jopa täydellsiä ristiriitaisuuksia, joten uskon pitää ollakin vankka, jos pystyy uskomaan.helsinkijokkeri
24.4.2012 20:33
>>>Jeesuksen syntymään, elämään. kuolemaan, taivaaseen nousuun ja takaisin paluuseen liittyy kovin paljon epämääräsisyyksiä...joten uskon pitää ollakin vankka, jos pystyy uskomaan.ikiateisti kirjoitti:
helsinkijokkeri
24.4.2012 20:33
>>>Jeesuksen syntymään, elämään. kuolemaan, taivaaseen nousuun ja takaisin paluuseen liittyy kovin paljon epämääräsisyyksiä...joten uskon pitää ollakin vankka, jos pystyy uskomaan.Ja usko Staliniin ja sosialismiin pelastaa ihmisen.
- Kristinusko
Lukekaa raamatusta Jeesuksen lähetyskäsky: Ristiriitaisuuksia ei kannata etsiä vaan uskoa raamatun Jumalan sanaa.
Matt 28:19,20; Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso,olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti”
Rakkauden kaksoiskäsky
»Kun fariseukset kuulivat, että Jeesus oli tukkinut saddukeuksilta suun, he kokoontuivat neuvonpitoon. Sitten yksi heistä, joka oli lainopettaja, kysyi Jeesukselta pannakseen hänet koetukselle: "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?"
Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.»"Kristinusko". Sanot, ettei "ristiriitaisuuksia kannata etsiä".
Mutta kun asiat kerrotaan ristiriitaisesti, niin siinä alkaa hälytyskellot soida. Jokainen joka ajattelee, eikä vain sokeasti usko, näkee ettei asiat ole kohdallaan.
Minusta ei ole uskottavaa, että Jeesus nousi taivaaseen kolmesta eri paikasta; ruokailun yhteydessä, Betanian tiellä ja Öljymäellä. Ja epäuskoa lisää, kun silminnäkijöinä pidettävät Matteus ja Johannes eivät noin merkittävästä tapahtumasta kirjoittaneet mitään.
Ja tuon Matteus 28 lähetyskäskyn Jeesus sanoi "niille yhdelletoista opetuslapselle". Ei tarkoittanut muita ihmisiä. Mutta Jeesuksen maailma oli todella pieni. Hän luuli, ettei opetuslapset ehdi käydä edes Israelia läpi ennenkuin hän jo palaa.
Mutta Markus 16: 16:16-18 Jeesuksen sanat koskevat "niitä, jotka uskovat". Asia oli jopa niin tärkeä; että "joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen". Ja mitä se usko on, joka vie taivaaseen: "Nämä merkit seuraavat niitä, JOTKA USKOVAT; parantavat sairaita, myrkkyjuoman juominen ei heitä vahingoita, puhuvat uusilla ennenkuulumattomilla kielillä".
Nuo Jeesuksen sanat Mark 16 ovat minulle myös ristiriita: en tiedä yhtään USKOVAA. joka tekisi juuri niin kuin Jeesus sanoi. No, jos omituiset höpinät ovat? Siten nuo sanat ovat yhtä tyhjän kanssa. Niissä ei ole jumallista voimaa. Näin se helsinkijokkeri ajattelee asioita kaikilta kanteilta. Mutta "uskovat" vain uskovat. Itse voisin uskoa, kun näkisin että kaikki on kohdallaan ja niinkuin Raamatussa ilman ristiriitoja kerrotaan.
- kjjjmyhhggtf
Matt 28:19,20; Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso,olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti”
Kristinuskolle tiedoksi, että tässä puhutaan opetuslasten kastamisesta. Opetuslapset ovat sellaisia jotka jo ovat uskossa. Vastasyntyneet vauvat eivät voi olla Jeesuksen opetuslapsia. Jos tässä puhuttaisiin kansojen kastamisesta, sanamuoto olisi toinen. "Kastamalla niitä" voisi viitata kansojen kastamiseen mutta, koska siinä ei lue niin vaan "kastamalla heitä", se voi tarkoittaa ainoastaan opetuslasten kastamista sillä "heitä" on persoonapronomini ja se viittaa aina henkilöihin. Monolla oli hyvä pointti tuossa aiemmin, kysymys on myös siitä miten on osannnut elää uskoaan todeksi.
Tässä ketjussa on nyt paljon sitä, miten ihmiset lyttäävät kristinuskoa. Olen sitä mieltä, että esimerkiksi Uskontojen uhrien tuki ry. tekee tärkeää työtä. Silti on aika älytön ajatus niputtaa kaikkea uskonnollisuutta tai kaikkea kristinuskoa vahingolliseksi, kuten tässä ketjussa on nyt tehty. Kristinuskoa lytätessä on unohdettu kaikki se positiivinen mitä uskonto on tuonut ihmisten elämään. Siitä nyt ei vain pääse minnekään, että esimerkiksiksi kristinuskon kautta ihmiset ovat voineet kokea elämänsä merkitykselliseksi, löytäneet yhteisön jossa heillä on hyvä olla tai uskon kautta löytäneet motivaation tehdä hyvää.
Vilppu H.
pappi- zyrt
Hyvän tekemisestä puheenollen. Minusta olisi ihan hyvä juttu, jos kirkon edustajat tällä palstalla vastaisivat linkkien kera kysyjille esimerkiksi niinkin konkreettisista asioista kuin hautaustoimesta. Te vaan ilmoitatte, että "välitin viestisi eteenpäin", eikä vastausta koskaan kuulu.
- _______________
zyrt kirjoitti:
Hyvän tekemisestä puheenollen. Minusta olisi ihan hyvä juttu, jos kirkon edustajat tällä palstalla vastaisivat linkkien kera kysyjille esimerkiksi niinkin konkreettisista asioista kuin hautaustoimesta. Te vaan ilmoitatte, että "välitin viestisi eteenpäin", eikä vastausta koskaan kuulu.
Mikä ihme sua tossa hautaamisessa jaksaa kiinnostaa päivästä toiseen .O
- zyrt
_______________ kirjoitti:
Mikä ihme sua tossa hautaamisessa jaksaa kiinnostaa päivästä toiseen .O
Kysyn uudelleen, koska vastauksia ei saa. Kirkon edustajat eivät keskustele täällä, eivät vastaa kysymyksiin ja jos vastaavatkin, niin vain ylimalkaisesti ja kun pyytää tarkennusta, niin sitä ei saa.
- tässä on jotain
Ihminen näyttää paremmalta Jumalan silmissä Jeesuksen sovitustyön ansiosta, ei sentakia, että se uskoo.
Toisen ihmisen silmissä ihminen on aina samanlainen paskiainen, usko tai ei. - Kristinusko
Jesuksen lähetyskäsky on, kuin loputon dominopalkioiden kaatuminen.
Ainoastaan ero on siinä, että dominoryhmiä saattaa kaatua samaan aikaan lukemattomia. Jotkut ryhmät menevät hitaammin eteenpäin. - Ei ihan simppeliä
Mikään usko tai se, ettei usko tee ihmistä automaattisesti paremmaksi tai pahemmaksi. Jokainen ihminen muodostaa kuitenkin itse moraalikäsityksensä ja arvonsa. Viimeksi mainittu on sitten monen asian summa, sen muodostumiseen vaikuttavat , yhteiskunta,oma asema, yhteisö, perhe, mielenkiinnonkohteet ja yksilön elämänkatsomus.
Kuinka yksinkertaista elämämme olisikaan jos automaattisesti voisimme sulkea pahan pois toteamalla vaikkapa, että ainoastaan ateistisen elämänkatsomuksen omaavat syyllistyvät rikoksiin.- Niinpä...
Valitettavasti myös ennakoluulot ja antipatiat, ihminen on mestari keksimään moraalisia oikeutuksia teoilleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391669En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271578Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly131373Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411329Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681265- 121028
- 81021
- 20939
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7931- 71846