Taimien siirtely ulos ja sisään

Tiuna

Hei!
Minulla on tänä vuonna ensimmäinen oma kasvimaani, ja aika iso sellainen myös.
Taimia olen kasvatellut sisällä ikkunoissa, ja nyt kun säät alkaa olee lämpimät olen kantanut niitä leipälaatikoissa ulos aurinkoon päiväksi.

Minua varoitettiin kuitenkin siitä että jotkut kasvit eivät kestä valon suunnan vaihtelua liian monta kertaa.. kuulemma esim hamppu kuolee 7 muutoksen jälkeen?
No nyt mulla ei kasva hamppua, mutta mietin että onko tässä jotain perää, ja mitkäköhän kasveistani saattaisi olla erityisen herkkiä tälle siirtelylle..
oon kuullut ennenkin että jotkut huonekasvit kärsii kovasti jos niiden paikkaa vaihtaa liian usein.

googlettamalla en löytänyt mitään tietoa tästä asiasta.. osaako joku neuvoa?! tai kertoa mistä kysyä?

Kiitos!

6

270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • WTT

Tämä ei liity aiheeseen, mutta sanon sen silti: Suomen kuvalehti on hyysärilehti.

• Hyvästi selvä päivä!

Mitä sinä horajat: ootko jurrissa?

• Toukotyöt

Minä kuskaan paprikoita ja tomaatteja päivällä ulos ja illalla sisälle, samoin kymmentä kukassa olevaa mansikkaa...

• Varovaisuus valttia

Taimien karaiseminen on hyvä juttu, siis tämä ulos-sisään-kuskaaminen.

Ihan suora auringon porotus voi kyllä tappaa sisätiloissa kasvaneet, etenkään pienet taimet eivät kestä niin äkkinäistä muutosta. Toinen paha on tuuli. Perusongelma molemmissa on haihdutus lehdistöstä, hyvä apu tähän on peiteharso. Ei maksa paljon ja auttaa varmasti.

Kasveista eniten kyttyrää tykkäävät ohutlehtiset, etenkin köynnökset kuten päivänsini ja mustasilmäsusanna. Niitä on hyvä ulkoiluttaa vaikka korkealaitaisessa pahvilaatikossa, ettei tuuli pääse riepottelemaan.

• Tagetes

En usko että valon suunnan vaihtelu haittaa taimikasvatuksessa. Itse kääntelen varta vasten esim. samettikukkien taimet kun siirtelen niitä karaistessa, näin tulee suoraan kasvavat taimet. Vaihtuuhan valon suunta luonnostaankin joka päivä, aamulla paistaa idästä ja illalla lännestä. Huonekasvien siirtely voi olla eri juttu, niille ehkä lehtien asettaminen uudelleen valon tulosuunnan mukaisesti on lisästressi talvella kun on muutenkin huonot olot, liian vähän valoa, kuiva ilma ja liian lämmintä.

• käytössä2

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2892
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2753
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1639
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1590
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      19
      1478
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1249
    Aihe