Uuden ajan taide-elämyksistä?

Kiasman näyttelyssä on kuulemma yhtenä taideteoksena tervaskanto. Luin asiasta toisesta aloituksesta ja pysähdyin pohtimaan, mikä olisi erikoisin taideteos, jonka olen näyttelyssä nähnyt.

Olisikohan se ollut nuoren (nais)taiteilijan muovista rakentama suuri vagina, johon pääsi tutustumaan lähemmin - myös sisäpuolelta. Teos oli ensin esillä Helsingissä Tennispalatsin taidemuseossa ja myöhemmin taiteilija esitteli sitä pyörien päällä kulkevalla alustalla eri puolilla kaupunkia.

Yhden vaikuttavimmista taide-elämyksistäni koin kauan sitten Retretissä, kun luolastossa esitettiin Ekku Peltomäen valoteos Finladia. Sitä esitettiin ensin Retretissä ja myöhemmin muuallakin. Ympäristö antoi esitykselle oman upean lisänsä ja Finlandia virittää patriootin mielen aina hieman erityiseen tunnelmaan.

Olisi kiva kuulla muiden hauskoista, mielenkiintoisista tai erikoisista taide-elämyksistä.

Mikä on Sinun herättänyt ihailusi, saanut pidättelemään naurua tai närkästymään?

36

178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä joku ilta sitten näytettiin muistaakseni uutisissa performanssi-esityksiä Helsingin keskustassa.
      Olisiko ollut Kiasman edustalla.
      Yhdellä humanterilla oli jätesäkki päällään ja lattiamoppi päässään, että semmoinen taide-elämys.

Kaikki mitä taiteeksi väitetään, ei sitä ehkä ole, mutta pitääkö kehua vaikka naurattaisi kuinka.
      Ettei tule leimatuksi taiteesta mitään ymmärtämättömäksi tolloksi, tosin ei se kaukaa liippaakaan.

• :(

Samassa yhteydessä nainen levitteli kukkamultaa jollekin kankaalle suoraan kaupan muovipusseista.
        En tuntenut katsoessani minkäänlaista taide-elämystä.

• :( kirjoitti:

Samassa yhteydessä nainen levitteli kukkamultaa jollekin kankaalle suoraan kaupan muovipusseista.

Niinpä teki, mutta siinä vaiheessa mie taisin jo pyyhkiä naurunvesiä silmistäni, en nähnyt ihan tarkkaan mistä oli kysymys.
        Onneksi en ollut paikan päällä.

• ;)
        Anceli kirjoitti:

Niinpä teki, mutta siinä vaiheessa mie taisin jo pyyhkiä naurunvesiä silmistäni, en nähnyt ihan tarkkaan mistä oli kysymys.
        Onneksi en ollut paikan päällä.

Jos meikä lähtisi kaupungille moppi päässään levittelemäään multaa kadulle, tulisi piipaa-auto nopsaan paikalle.
        Kun sen tekee taiteilija se on Daidetta.
        Woi keisarin uudet vaatteet sentään.

• ;) kirjoitti:

Jos meikä lähtisi kaupungille moppi päässään levittelemäään multaa kadulle, tulisi piipaa-auto nopsaan paikalle.

Pääsisit vaikka lehteen, mieti, sinusta tulisi kuuluisa. :)
        Mie voisin mennä tuohon kylänraitille kävelemään joku kiva asuste ylläni, maine vaan kasvaisi.
        Täytyykin funtsata, mikä herättäisi tarpeeksi huomiota. Pannumyssy päähän, pitkä yöpaita päälle ja paimensauva käteen, esittäisin semmosta hengellistä johtajaa. Se vois olla aika hyvä.

• Anceli kirjoitti:

Pääsisit vaikka lehteen, mieti, sinusta tulisi kuuluisa. :)
        Mie voisin mennä tuohon kylänraitille kävelemään joku kiva asuste ylläni, maine vaan kasvaisi.
        Täytyykin funtsata, mikä herättäisi tarpeeksi huomiota. Pannumyssy päähän, pitkä yöpaita päälle ja paimensauva käteen, esittäisin semmosta hengellistä johtajaa. Se vois olla aika hyvä.

"Anceli"

"Voisiko tällaisen aloituksen tehdä vuorotellen kaikista heistä, jotka ovat pari vrk kirjoittamatta mitään.
        Tuntuu herättävän monenlaisia tunteita ja tuoksuja. :)
        Joku kertoo suolensa toiminnastakin. "

Näin voisi tehdä kopioaloituksiinkin.
        H.

• hunksz kirjoitti:

"Anceli"

"Voisiko tällaisen aloituksen tehdä vuorotellen kaikista heistä, jotka ovat pari vrk kirjoittamatta mitään.
        Tuntuu herättävän monenlaisia tunteita ja tuoksuja. :)
        Joku kertoo suolensa toiminnastakin. "

Näin voisi tehdä kopioaloituksiinkin.
        H.

Meillä on hyvä juttu menossa, paljon mukavampaa kuin sinun suolesi toiminnasta lukeminen.
        Oli kopio tai ei, mitä väliä sillä on.
        Älä aina takerru kaikkeen niin innokkaasti, kyllä tänne mahtuu monenlaista juttua.

• meeriamanda

Ennen näille oli nimike; Kylähullut... jokaisessa kyläpahasessakin ainakin yksi omituinen löytyi !

Kyllä usein ihmetyttää...kummastuttaa taiteeksi sanonta, jostain romukasasta.

• Taideilija!
        ;) kirjoitti:

Tuon multajutun näin. Näin vaan sen ihan
        eri tavalla. Ehkä suurin taide-elämys tänä
        vuonna!

• taideellinen
        Taideilija! kirjoitti:

Tuon multajutun näin. Näin vaan sen ihan
        eri tavalla. Ehkä suurin taide-elämys tänä
        vuonna!

Onneksi jokainen saa ottaa taideellisen elämyksen omalla tavallaan, nauttien tai nauraen.

• muovisilmä.
        :( kirjoitti:

Jos esimerkiksi suomalaiselle annettaisiin
        kiinan kielinen runo, hän sanoisi, että en
        osaa kiinan kieltä.
        Mutta kun hänelle näytetään nykytaidetta,
        on hän heti valmis kommentoimaan, vaik-
        ei hänellä ole mitään koulutusta ymmär-
        tää sitä.

• ,.-*/
        muovisilmä. kirjoitti:

Jos esimerkiksi suomalaiselle annettaisiin
        kiinan kielinen runo, hän sanoisi, että en
        osaa kiinan kieltä.
        Mutta kun hänelle näytetään nykytaidetta,
        on hän heti valmis kommentoimaan, vaik-
        ei hänellä ole mitään koulutusta ymmär-
        tää sitä.

Miksi vaikkapa taulua tai runoa tarvisi ymmärtää? Jokaisellehan se on omanlaisensa.
        Minulle taulussa tärkeintä on sen aiheuttama mielenliike, mielikuva.
        Tietenkin asiantuntuja voi ottaa kantaa omalla laillaan, mutta itse katson omin silmini.

• Pirre*

Ehkä mieleenjäävin on ollut kanaverkosta tehty hökötys, joka oli vuorattu oikeilla kanan höyhenillä... näyttely oli Joensuussa..

Myös elävä patsas oli jossain, eli ihminen oli maalattu jollain aivan patsaan näköiseksi, mutta tarkemmin katsottaessa se liikkui hieman..ja olihan siellä Kiasmassa vaikka mitä askarteluja, van en enää muista tarkkaan mikä oli erikoisin...ehkä kaikki :), no siitä näyttely retkestä jäi mieleen parhaiten mukanamme ollut kehitysvammainen joka katosi kerroksiin..:) - löytyihän hän viimein - hätääntynyt mies "parka".

• L*

En aio tässä elämässäni tunnustaa taiteeksi taiteilijan käsivoimistelua kuolleen kissan päällä, josta vuosia sitten meuhkattiin.

• Taitekauppias.

Hyvä että nostit asian esille.
        Sehän oli suomalaisiin eniten
        vaikuttanut taideteos vuosikym-
        meniin.

• Taitekauppias. kirjoitti:

Hyvä että nostit asian esille.
        Sehän oli suomalaisiin eniten
        vaikuttanut taideteos vuosikym-
        meniin.

Mielestäni lähelle tuota taide-elämystä pääsee Jumalan Teatterin 80-luvulla suorittama pas***heitto ihmisten päälle, siansitä taisi olla.
        Paikalla olleille oli varmasti unohtumaton kokemus ja taide-elämys.

• piipiloo

Kävin Ateneumissa katsomassa kauan sitten sellaisen näyttelyn missä oli joku ihmisen keho,sydän pumppas verta ja koko suolisto tai jotain.

Se oli niin kuvottavaa että meinas tulla oksennus! Äkkiä pois.En muutenkaan ymmärrä nykytaiteesta mitään,en yhtikäs mitään.
      Mulle sanelee sieluun toisenlaiset arvot.

• Seikkailen Hollannissa kuvataiteen syövereissä. Tottumusta vaatii silmäni ymmärtää taiteilijoiden siveltimen vetoja ja kuparilevyn kaiverruksia.

Luin ketjua, nykytaide tuntuu olevan ymmärryksen ulkopuolella tuhertamista.

Eilen myyty taidemaalari Edvard Munchin kuuluisa Huuto-maalauksesta maksettiin yli 90 milj.euroa. Edvard sai aikalaistensa tyrmäävän tuomion taulustaan. Edvardin oli poistuttava taidenäyttelystään takaoven kautta, taulun tuoman negatiivisen ärtymyksen vuoksi.

Yritin sisäistää matkallani viiskytluvun hollantilaista taidetta osaksi ymmärtämystäni. Osa nappasi, osa jäi tajuntani ulkopuolelle.

Tuossa lähipuistossa on Kekkospatsas, kiero vääkyrä torvi. No, joo.

Taideteos on jokaiselle omanlaisensa kokemus. Tosin järki se on oltava kerjätessäkin.

• O - O

Anteeksi Korppis,
        huomasin, että olit ehtinyt jo kirjoittaa samasta asiasta, jota itse ihmettelin. Istuin tietokoneen ääressä ja aloitettuani oman kommenttini jouduin tekemään kaikenlaista muuta välillä. - Jos osaisin, poistaisin Munckin Huudosta kirjoittamani kappaleen.

Iloitsen puolestasi, Hollannissa eivät pitkät välimatkat vaadi erityisiä matkasuunnitelmia samalla tavoin kuin Suomessa usein. Minäkin olen pistäytynyt Keykenhofissa viikonloppuna, kun olen ollut työmatkalla Saksan puolella.

• Korppis*
        O - O kirjoitti:

Anteeksi Korppis,
        huomasin, että olit ehtinyt jo kirjoittaa samasta asiasta, jota itse ihmettelin. Istuin tietokoneen ääressä ja aloitettuani oman kommenttini jouduin tekemään kaikenlaista muuta välillä. - Jos osaisin, poistaisin Munckin Huudosta kirjoittamani kappaleen.

Iloitsen puolestasi, Hollannissa eivät pitkät välimatkat vaadi erityisiä matkasuunnitelmia samalla tavoin kuin Suomessa usein. Minäkin olen pistäytynyt Keykenhofissa viikonloppuna, kun olen ollut työmatkalla Saksan puolella.

Keukenhoff puisto sijaitsee Lissen kylässä Hollannin länsirannikon tuntumassa. Mistä päin Saksaa matkustit Lisseen ja miten?

• Korppis* kirjoitti:

Keukenhoff puisto sijaitsee Lissen kylässä Hollannin länsirannikon tuntumassa. Mistä päin Saksaa matkustit Lisseen ja miten?

Kerran automatkalla Ranskaan kiertelimme Hollannissa ja poikkesimme myös Keukenhoffissa. Silloin heräsi halu päästä näkemään paikka joskus tulppaaniaikaan.

Düsseldorfista ostin kerran viikonloppuna liput valmiille bussiretkelle, kun satuin näkemään mainoksen jossain. Kävin pitkään joka toisena keväänä Düsseldorfissa messuilla. Yhdistin messumatkoihin aina muitakin työtapaamisia messukaupunkien lähiympäristössä, koska Suomesta on kaikkialle pitkä matka. Tein töitä viikonlopun molemmin puolin ja viikonloppuna liikuin turistina.

• Korppis*
        optimisti-orvokki kirjoitti:

Kerran automatkalla Ranskaan kiertelimme Hollannissa ja poikkesimme myös Keukenhoffissa. Silloin heräsi halu päästä näkemään paikka joskus tulppaaniaikaan.

Düsseldorfista ostin kerran viikonloppuna liput valmiille bussiretkelle, kun satuin näkemään mainoksen jossain. Kävin pitkään joka toisena keväänä Düsseldorfissa messuilla. Yhdistin messumatkoihin aina muitakin työtapaamisia messukaupunkien lähiympäristössä, koska Suomesta on kaikkialle pitkä matka. Tein töitä viikonlopun molemmin puolin ja viikonloppuna liikuin turistina.

Kävin Keukenhofissa viime viikolla. Tulppaanit ja kukkapellot olivat kauneimmillaan. Viime vuonna oli poikkeuksellisen kuuma kevät. Äitienpäivän tietämillä matkasimme läpi Lissen kukkaniittyjen Leideniin esikoiseni ja hänen tyttöystävän kanssa. Nuoret olivat pettyneitä sillä pellot olivat mustalla mullalla.

Dussendorfista onkin suhteellisen lyhyt matka piipahtaa Hollantiin.

• Onneksi Ateneumissa on myös meitä vanhempia maalauksia, joiden luo pääsee toipumaan. Siellä on muutamia töitä, joiden ääreen itse pysähdyn aina käydessäni. Jo ensikäynnillä pikkutyttönä Helen Scherfbeckin Toipilas oli kuulemma kiinnostanut minua erityisesti, eikä sen viehätys ole vuosien vieriessä kadonnut.

Luin lehdestä, että Edvard Munckin Huuto-maalauksesta on maksettu eilen huutokaupassa 9,3 miljoonaa euroa! Mietin, kuinka kukaan haluaa maksaa rumasta kuvasta mielettömiä summia. Haluaako ostaja katsella kuvaa, vai piilottaako sen pankkiholviin?

Taide on mielenkiintoista ja kiehtovaa. Sen arvostusta rahassa mitattaessa tulee usein mieleen ylempänä ketjussa mainittu ajatus keisarin uusista vaatteista.

En ymmärrä taiteesta mitään, mutta määrittelen sen mielessäni sellaisiksi töiksi, joita voi katsella koskaan kyllästymättä ja niissä tuntuu olevan ikään kuin jotain elävää mystistä. Järki kysyy, miten ihmeessä minä ja miljoonat muut ihmiset voivat nauttia joidenkin sellaisten kauniiden kuvien katselemisesta, joiden mittasuhteet ovat ihan vinksallaan ja muodot vääristyneet.

• pulla-suti

91,3 miljoonaa euroa siitä taulusta maksettiin. Se on tehty pastelliliidulla. Taulusta on useita versioita.
      Wikipediasta lukien kerrotaan, että taustan näkymä voi olla taulun tekoaikana tapahtuneen Krakatau-tulivuoren muodostaman sääilmiön aikaansaama.
      Hahmo taas on muistuma perulaisesta muumiosta.

Usein olen miettinyt, mikä saa maksamaan taideteoksesta maltaita.
      Yleensä ainakin tekijän pitää olla kuollut. Toisekseen, tuntuu, että kisataan summista, mitä maksetaan. Monikohan ostaja on taiteentuntija, moniko todellisesti nauttii visuaalisesti hankinnoistaan?
      Toivottavasti moni.

Muistini mukaan Vincent van Gogh myi yhden taulun elinaikanaan. Nyt ne ovat huippukalliita. Itse kyllä nautin niiden näkymista monin verroin verraten Huudon näkymiin. Silti täytyy ihmetellä, kuinka paljon on rahaa maailmassa.

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/2012/05/1538742/huuto-huutokaupattiin-90-miljoonalla

• bessie*

Aloitukseen

En tiedä onko mikään nyt saanut närkästymään, mutta performanssit usein ovat saaneet oloni niin vaivautuneeksi, että olen poistunut. Mistä vaivautumiseni milloinkin johtuu, vaihtelee. Liika (ja minun mielestäni yleensäkin tarpeeton) alleviivaus itsestään selvän asian kohdalla, vaikutelma pelkästä sensaatiohakuisuudesta jne..
      Esim. itsensä laittaminen likoon niinkin tavallisen kapineen kuin vaginan johon mennään sisälle, ei puhuttele millään tavalla, vaikka jonkun sortin feministikin olen.

Valoteoksista yleensä pidän, samoin sirkustaiteesta. Wau-arkkitehtuuri pääsääntöisesti ei viehätä, johtunee persoonallisuuteeni jossain määrin kuuluvasta symmetrian "vaatimuksesta". Toki mielelläni kerran voin vasiten käydä vaikkapa Gaudin luomuksia katsomassa, mutta en toista kertaa ilman muuta syytä.

Täytyy kyllä todeta, etteivät mieleeni painuneimmat taide-elämykset ole tämän päivän nykytaiteesta. Tai ovat vain joltain osin, esim. lavastus baletissa, jonka koreografia kuitenkin on 1800 luvulta.
      Lasten teatterista ja tanssiesityksissä ihailua on usein
      herättänyt tavaton kekseliäisyys lavastusten ja puvustuksen kohdalla, vähällä rahalla on saatu paljon aikaan. Ja on siellä joskus joutunut vähän nauruakin pidättelemään, kun joku pikkunapero unohtuu haahuilemaan aivan omiaan.

Mutta ns. nykytaide kaiken kaikkiaan. Ehkä eniten kiinnostaa elokuva- valokuva- ja kuvataide.

http://youtu.be/eX6EwhBWENo

Taidetta tämäkin. Vähän pitkä, mutta alun ja lopun ainakin katsoisin.

• Suomi-taide.

Ehkä kaikkein paras taide-elämys on
        ollut, kun Kaki Hautoniemi teki kusi-
        aispesässä istumisen maailmanen-
        nätyksen. Se oli hyvin mielenkiintoi-
        nen elämys.
        Helppotajuinen ja jännittävä.

• bessie*
        Suomi-taide. kirjoitti:

Ehkä kaikkein paras taide-elämys on
        ollut, kun Kaki Hautoniemi teki kusi-
        aispesässä istumisen maailmanen-
        nätyksen. Se oli hyvin mielenkiintoi-
        nen elämys.
        Helppotajuinen ja jännittävä.

No en mä nyt tiedä...

Ei lainkaan helppotajuinen, minulle. Taiteena siis. Ja varmasti muurahaisia jännittäisi enemmän kuin mitä minua jännittäisi. Löitkö vetoa, vai mikä sinua jännitti?

Tällaiseen taidetapahtumaan eksyessäni saattaisin kyllä poikkeuksellisesti närkästyä. Isot muurahaispesät ovat minusta vähän niin kuin suojelukohteita, asumattomatkin.

• pulla-suti

• pulla-suti kirjoitti:

Kainuuta koluttuaan vielä vuosien päästä muistuu erityisesti kaksi taideteosta.
        Toinen Rantarosvo Neittävällä, toinen Reijo Kelan Hiljainen kansa Suomussalmella.
        Niissä yhdistyy teos ja tausta, luonto moninaisine lisäkkeineen antamaan teokselle pohjaa ja raameja.

http://kuvablogi.com/nayta/476164/

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hiljainen_kansa

Hiljaista kansaa olen käynyt katsomassa parikin kertaa, pidin hyvin paljon. Tunnelma siellä pellolla oli mielenkiintoinen ja pysäyttävä.

• pukija
        Anceli kirjoitti:

Hiljaista kansaa olen käynyt katsomassa parikin kertaa, pidin hyvin paljon. Tunnelma siellä pellolla oli mielenkiintoinen ja pysäyttävä.

Vaatteet vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa,talvi ja kesävaatteisiin.Eräänä kesänä kauan sitten sain olla pukemassa turvepäätä kesäleninkiin ja sukulaisystäväni oli haltioissaan kun huomasi erään taiteen päällä oman vaatteensa.

Oli lahjoittanut vaatteita tapahtuman hyväksi ja näin ollen sai nähdä että oikeaan osoitteeseen menivät.
        Olivathan ne turvepäät muistaakseni eräänä kesänä Suurkirkon rappusilla esillä.

• Aikoinaan kävin yhden taideseuran kanssa pitkin eteläsuomea näyttelyissä.
      Siihen porukkaan kuului monenlaista taiteidentuntijaa.
      En muista mitään erityistä taide-elämystä, mutta kyllä aika usein mulle selitettiin mikä jossain aivan ihmeellisessä teoksessa oli niin "hienoa".
      Noh, minä katselin ja ihmettelin.

Retretissä sitten kerran oli se mun näyttely, se vei sydämen ja sielun.
      Se oli Aivazovskin näyttely.
      Ne purjelaivat ja meri. Kaikki se värimaailma ja uskottavuus.
      No kirja sieltä oli ostettava ja aina välillä sen kirjan kanssa menen sinne näyttelyyn.
      Joskus haluaisin vielä uudestaan nähdä sen, onhan ne tauluina kuitenkin mahtavampia kun kirjan sivuilta.

• Taiteellinen!

Kyllä tuo kusiaispesässä istuminen
      on aitoa suomalaista taidetta.
      Esimerkiksi sitä ymmärtää lähes jo-
      kainen.
      Kansantaidetta! Ei loukkaa ketään!

• TaitEilijoitten työ

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5397
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      556
      1957
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      78
      1125
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      973
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      951
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe