Neuvoja ruokintaan

strösseli

Tässä olen jo vähän aikaa etsinyt tietoja miten saada hieman lihotettua lämminverisiä hevosiani. Muuten ovat hyvässä lihassa mutta kylkiluut meinaa pilkottaa. Olen nyt syöttänyt niille kolme kertaa päivässä pienissä annoksissa yhteensä noin 3/4 litraa kauraa ja litran blackhorse kivennäistä ja sekaan olen rypsiöljyä lorautellut (n.viikko sitten olen tällälailla alkanut ruokkimaan, aiemmin oli pienempi määrä). Tarvisin neuvoa mitä väki/lisärehua voin kivennäisen kanssa syöttää ettei tulisi mitään kivennäisen yliannostuksia. On niin kamalasti kaikkia myslejä, rehuja ettei mitään hajua mikä olisi sopivaa. Eli kokemuksia minkälaisia vaikutuksia erilaisilla rehuilla on ja mielellään jotain sellaista jossa ei ole paljoa energiaa ja jolla saisin lihotettua vähän näitä kopukoita. Niin ja koko päivän on heinää saatavilla joka on säilöheinää ja hyvälaatuista ettei ole heinän määrässä syytä kylkiluiden näkymiseen. Eivätkä ole millään raskaalla liikunnalla. On madotettu ja hyviä syömään.

4

155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruokintaa

heinä lihottaa parhaiten, öljyä kannattaa syöttää useita desejä aina kaurojen seassa, myös esim rasin proteinin lisääminen ruokavalioon kaurojen lisäksi on hyvä ratkaisu, mihinkään seka mysli sotkuihin ei kannata sekaantua.

pussin kyljestä voit lukea kuinka paljon rasing protein ja syöttämäsi kivennäinen sisältää mitäkin kivennäis aineita, mutta kuvittelisin että jos syötät esim rasingin kivennäistä, perinteinen 1 dl kivennäistä päivässä on ihan sopiva annos. ainoa mihin kannattaa kiinnittä huomiota on kalsium forfori suhde, joka on yleensä aina vinksallaan, lisäkalkin lisääminen ruokintaan ei varmasti olisi pahitteeksi.

lainaa tai osta jostakin kirja Ruokinnalla tuloksiin, se on hevosen omistajan perusteos :)

http://www.bookplus.fi/kirjat/lillkvist,_anneli/ruokinnalla_tuloksiin_4-4346718?gclid=CMHb7_zw8K8CFedZmAodVRjdXQ

• strösseli

1dl kivennäistä? itse luin käyttöohjeesta että tällaisille harrastehveosille noin 100-200g päivässä (600g= litra) eli olen nyt vähän vajaan 5dl päivässä näille antanut. Viestissäni laskin aikaisemmin väärin, etten ihan litraa sitä anna kuitenkaan.

• Heppamakkaraa
    • hevosmies2

väkirehua enempi, jos kylkiluut näkkyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2693
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe