Eli mulla on käytössä hyvin pitkä jono "täydellisen" sattunnaislukugeneraattorin tekemiä ykkösiä ja nollia 101011001010001100101011001010101...
Haluan siis tietää kuinka monta numeroa täytyy mennä eteenpäin jotta saavun kohtaan jossa 50% tai x% todennäköisyydellä minulla on 8 samaa tai x samaa perättäistä ykköstä tai nollaa? 100%:sella varmuudellahan tuota kohtaa ei kait voi löytää?
Kiitos kaikista asiallisista vastauksista.
Todennäköisyyskysymys
5
94
Vastaukset
Missä piilee peräkkäiset
Vedetään vähän hatusta tai hihasta. Koska täällä
suurin osa vastauksista on "puuta heinää" ei ole
suurikaan häpeä jos minäkin jo kolmannen kerran
erehdyn näillä palstoilla.
Mahdollisuus, että kahdeksan ensimmäistä merkkiä
ovat nollia on (1 / 2) potenssiin 8 = 1 / 256.
ovat ykkösiä on (1 / 2) potenssiin 8 = 1 / 256.
ovat "nollasuora tai ykkössuora" on (1 1) / 256.
Edellä mainitut mahdollisuudet pätevät myös muissa
kahdeksan binäärinumeron (0 tai 1) joukoissa.
"Voittamattomuusmahdollisuuden kautta" laskemalla
saamme ehkä helpoimmin asian selvitettyä:
Ei "putkea" ensimmäisissä kahdeksassa numerossa =
(256 - 2) / 256 = 0.9921875
Ei putkea kahdessa jonossa: 0.9921875 ^ 2 = 0.984436
Ei putkea kolmessa jonossa: 0.9921875 ^ 3 = 0.976745
ja niin edelleen...
Laskukoneella "haarukoimalla" tulemme tulokseen, että
"voittamattomuustodennäköisyys" alittaa 0.50:n rajan
89:ssä "arvonnassa": 0.9921875 ^ 89 = 0.497558
Nyt voimme laskea todennäköisyyden tapauksille:
"Vähintään yksi 8-putki" = 1 - 0.497558 = 0.502442
Koska alkuperäinen binääriluku oli "satunnainen" niin
voinemme päätellä, että kuljettaessa bittijonoa merkki
kerrallaan siirtyen, saavutamme 50%:n todennäköisyyden
nolla- tai ykkösputken löytymiselle paikassa 89 - 96.
Samalla periaatteella voimme selvittää myös x-pituisten
z-todennäköisyydet.
Itse en nyt enää mokomaa jaksa tähän laskeskella..
Ps. Jos alkuperäisen kysyjän tarkoituksena on selvittää
kenorivien numeroiden esiintymisihmeitä ei tämä toimi.
Kenorivihän ei ole satunnainen binääriluku, vaan voimme
sen ajatella ns. vakiopainoiseksi luvuksi, jonka pituus
on 70 ja paino on 20.Päädyin tällaiseen:
(x-7) = 2^6
= 71- zsexdrcft
Sain heikkioskarin kanssa samanlaisen tuloksen. Laskin olettamalla, että numeroita on sellainen sarja (vähintään 8 numeroa), jossa tuo 8 peräkkäisen ehto ei täyty. Kysytään, mikä on todennäköisyys, ettei ehto täyty, kun sarjaan lisätään yksi numero. Se ei täyty, jos alkuperäisen sarjan seitsemän viimeistä numeroa eivät ole ykkösiä tai nollia, tästä todennäköisyys 126/128. Se ei myöskään täyty, jos alkuperäisen sarjan seitsemän viimeistä numeroa ovat ykkösiä (tai nollia), mutta uusi numero ei ole ykkönen (tai nolla vastaavasti). Tästä todennäköisyys (2/128)*(1/2)=1/128. Yhteenlaskettu todennäköisyys on 127/128, eli vakiokerroin peräkkäisten numeron lisäys-vaiheiden välillä. Sarjalla, jossa on n (>7) numeroa, todennäköisyys "ei 8 peräkkäistä" on siis (127/128)^(n-7). Jos sen arvoksi asetetaan < 1/2, saadaan n> 95.
- E.d.K.
Yritin selvitä helpommalla, eli suotuisten tapahtumien suhteesta kaikkiin mahdollisiin.
Jos arvotaan peräkkäin n kappaletta 1 tai 0, niin kaikkien yhdistelmien lukumäärä on 2^n.
8-peräkkäistä samaa merkkiä voi olla n-7 kpl joissa n-8 kpl kumpia hyvänsä ja ne 8 voi olla 1 tai 0 joten suotuisten yhdistelmien määrä =
= 2*(n-7)*2^(n-8) ja kun sen suhde 2^n olisi 1/2 , päädytään lukemaan n=2^6 7.
Tämä hyväksyy siis myös tapaukset joissa peräkkäisiä samoja on useampiakin kuin 8, mutta oletin että haettiin "vähintään" 8-peräkkäin.- zsexdrcft
Eli sun laskelmassasi on kyse "vähintään 8 samaa peräkkäin" odotusarvosta n-pituisessa binäärijonossa. Tätä odotusarvoa kai lisää, jos jonossa on esim. kaksi 8-peräkkäistä ja myös 9-peräkkäistä lasketaan kahdeksi 8-peräkkäiseksi.
Täytyy mennä alkuperäiseen tehtävänasetteluun, mikä kuului "kuinka monta numeroa täytyy mennä eteenpäin jotta saavun kohtaan jossa 50% todennäköisyydellä minulla on 8 samaa", joka on kieltämätä hieman epämääräinen. Jos tuota testattaisiin käytännössä, itse tekisin sen niin, että arpoisin numeroita kunnes tulisi ensimmäinen 8-peräkkäistä, ja laskisin näin saatujen lukojonojen pituuksista keskikohdan. Näihin lukujonoihin ei sisältyisi useampia 8-peräkkäisiä tai "enemmän kuin 8 peräkkäisiä".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565360Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141607
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2321564- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3101116- 721047