Todennäköisyyskysymys

EiOoMatikkaPää

Eli mulla on käytössä hyvin pitkä jono "täydellisen" sattunnaislukugeneraattorin tekemiä ykkösiä ja nollia 101011001010001100101011001010101...

Haluan siis tietää kuinka monta numeroa täytyy mennä eteenpäin jotta saavun kohtaan jossa 50% tai x% todennäköisyydellä minulla on 8 samaa tai x samaa perättäistä ykköstä tai nollaa? 100%:sella varmuudellahan tuota kohtaa ei kait voi löytää?

Kiitos kaikista asiallisista vastauksista.

5

94

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Missä piilee peräkkäiset

Vedetään vähän hatusta tai hihasta. Koska täällä
      suurin osa vastauksista on "puuta heinää" ei ole
      suurikaan häpeä jos minäkin jo kolmannen kerran
      erehdyn näillä palstoilla.

Mahdollisuus, että kahdeksan ensimmäistä merkkiä
      ovat nollia on (1 / 2) potenssiin 8 = 1 / 256.

ovat ykkösiä on (1 / 2) potenssiin 8 = 1 / 256.

ovat "nollasuora tai ykkössuora" on (1 1) / 256.

Edellä mainitut mahdollisuudet pätevät myös muissa
      kahdeksan binäärinumeron (0 tai 1) joukoissa.

"Voittamattomuusmahdollisuuden kautta" laskemalla
      saamme ehkä helpoimmin asian selvitettyä:
      Ei "putkea" ensimmäisissä kahdeksassa numerossa =
      (256 - 2) / 256 = 0.9921875

Ei putkea kahdessa jonossa: 0.9921875 ^ 2 = 0.984436
      Ei putkea kolmessa jonossa: 0.9921875 ^ 3 = 0.976745
      ja niin edelleen...

Laskukoneella "haarukoimalla" tulemme tulokseen, että
      "voittamattomuustodennäköisyys" alittaa 0.50:n rajan
      89:ssä "arvonnassa": 0.9921875 ^ 89 = 0.497558

Nyt voimme laskea todennäköisyyden tapauksille:
      "Vähintään yksi 8-putki" = 1 - 0.497558 = 0.502442

Koska alkuperäinen binääriluku oli "satunnainen" niin
      voinemme päätellä, että kuljettaessa bittijonoa merkki
      kerrallaan siirtyen, saavutamme 50%:n todennäköisyyden
      nolla- tai ykkösputken löytymiselle paikassa 89 - 96.

Samalla periaatteella voimme selvittää myös x-pituisten
      z-todennäköisyydet.
      Itse en nyt enää mokomaa jaksa tähän laskeskella..

Ps. Jos alkuperäisen kysyjän tarkoituksena on selvittää
      kenorivien numeroiden esiintymisihmeitä ei tämä toimi.
      Kenorivihän ei ole satunnainen binääriluku, vaan voimme
      sen ajatella ns. vakiopainoiseksi luvuksi, jonka pituus
      on 70 ja paino on 20.

• Päädyin tällaiseen:

(x-7) = 2^6
      = 71

• zsexdrcft

Sain heikkioskarin kanssa samanlaisen tuloksen. Laskin olettamalla, että numeroita on sellainen sarja (vähintään 8 numeroa), jossa tuo 8 peräkkäisen ehto ei täyty. Kysytään, mikä on todennäköisyys, ettei ehto täyty, kun sarjaan lisätään yksi numero. Se ei täyty, jos alkuperäisen sarjan seitsemän viimeistä numeroa eivät ole ykkösiä tai nollia, tästä todennäköisyys 126/128. Se ei myöskään täyty, jos alkuperäisen sarjan seitsemän viimeistä numeroa ovat ykkösiä (tai nollia), mutta uusi numero ei ole ykkönen (tai nolla vastaavasti). Tästä todennäköisyys (2/128)*(1/2)=1/128. Yhteenlaskettu todennäköisyys on 127/128, eli vakiokerroin peräkkäisten numeron lisäys-vaiheiden välillä. Sarjalla, jossa on n (>7) numeroa, todennäköisyys "ei 8 peräkkäistä" on siis (127/128)^(n-7). Jos sen arvoksi asetetaan < 1/2, saadaan n> 95.

• E.d.K.

Yritin selvitä helpommalla, eli suotuisten tapahtumien suhteesta kaikkiin mahdollisiin.

Jos arvotaan peräkkäin n kappaletta 1 tai 0, niin kaikkien yhdistelmien lukumäärä on 2^n.

8-peräkkäistä samaa merkkiä voi olla n-7 kpl joissa n-8 kpl kumpia hyvänsä ja ne 8 voi olla 1 tai 0 joten suotuisten yhdistelmien määrä =
      = 2*(n-7)*2^(n-8) ja kun sen suhde 2^n olisi 1/2 , päädytään lukemaan n=2^6 7.

Tämä hyväksyy siis myös tapaukset joissa peräkkäisiä samoja on useampiakin kuin 8, mutta oletin että haettiin "vähintään" 8-peräkkäin.

• zsexdrcft

Eli sun laskelmassasi on kyse "vähintään 8 samaa peräkkäin" odotusarvosta n-pituisessa binäärijonossa. Tätä odotusarvoa kai lisää, jos jonossa on esim. kaksi 8-peräkkäistä ja myös 9-peräkkäistä lasketaan kahdeksi 8-peräkkäiseksi.
        Täytyy mennä alkuperäiseen tehtävänasetteluun, mikä kuului "kuinka monta numeroa täytyy mennä eteenpäin jotta saavun kohtaan jossa 50% todennäköisyydellä minulla on 8 samaa", joka on kieltämätä hieman epämääräinen. Jos tuota testattaisiin käytännössä, itse tekisin sen niin, että arpoisin numeroita kunnes tulisi ensimmäinen 8-peräkkäistä, ja laskisin näin saatujen lukojonojen pituuksista keskikohdan. Näihin lukujonoihin ei sisältyisi useampia 8-peräkkäisiä tai "enemmän kuin 8 peräkkäisiä".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5360
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2367
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1607
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      232
      1564
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      310
      1116
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe