Varastin äidiltäni 10 markkaa v. 1975.

Varas.

Kun olin 12-vuotias, asuin maaseudulla, jossa oli yksi kyläkauppa kilometrin päässä kotoa. Siellä myytiin Jenkki-pallopurukumia kahden kappaleen pikkupakkauksissa. Yksi sellainen maksoi 5 penniä.

Minuun iski hirvittävä purukumin himo. Kaivoin esille äitini vanhan kolikkopurkin, jossa oli Suomen suurta rahauudistusta 1963 edeltäneitä vanhoja kolikkoja. Vuoden 1962 kuparinen viiden markan kolikko oli aivan saman näköinen kuin uudempi viiden pennin kuparikolikko.

Ainoa ero oli, että siinä oli sana "markka" verrattuna sanaan "penni". Kaksi viiden markan vanhaa kolikkoa mukaan ja polkupyörällä sotkemaan kauppaan. Sain neljä pallopurukumia, 2 x 2 kpl. Kadun vieläkin, vaikka se tapahtui 1970-luvulla, koska varastin äidiltäni enkä koskaan kertonut sitä hänelle, ennen kuin hän kuoli.

1

114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsin, selvisin

Olen hieman samaa ikäluokkaa. Äiti lähetti minut kauppaan ja ostin omin luvin itselleni pienen sinikantisen ruutuvihkon. Asia on luultavasti aikoinaan vaivannut, en muista tarkkaan. Aijoo. Kerran keskikoulussa meillä oli jotkin kokeet, eikä minulla ollut siihen tarvittavaa tyhjää konseptia. Tiesin, että eräs oppilas säilytti niitä vaatelokerossaan. Kävin ottamassa sieltä yhden. Kaupasta en ole koskaan varastanut. Kerran välitunnilla halusin muuten vaan mennä kauppaan katselemaan. Se oli keskustan liike, enkä tiennyt kuinka siellä käyttäydytään. Olin jo sisällä ja portti esti ulospääsyn. Paniikki meinasi iskeä, mutta luultavasti yläluokan oppilaat pelastivat minut pälkähästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      77
      3095
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      86
      2989
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1852
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1792
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1691
    6. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1677
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1661
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1317
    9. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      32
      1316
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1299
    Aihe