Kun olin 12-vuotias, asuin maaseudulla, jossa oli yksi kyläkauppa kilometrin päässä kotoa. Siellä myytiin Jenkki-pallopurukumia kahden kappaleen pikkupakkauksissa. Yksi sellainen maksoi 5 penniä.
Minuun iski hirvittävä purukumin himo. Kaivoin esille äitini vanhan kolikkopurkin, jossa oli Suomen suurta rahauudistusta 1963 edeltäneitä vanhoja kolikkoja. Vuoden 1962 kuparinen viiden markan kolikko oli aivan saman näköinen kuin uudempi viiden pennin kuparikolikko.
Ainoa ero oli, että siinä oli sana "markka" verrattuna sanaan "penni". Kaksi viiden markan vanhaa kolikkoa mukaan ja polkupyörällä sotkemaan kauppaan. Sain neljä pallopurukumia, 2 x 2 kpl. Kadun vieläkin, vaikka se tapahtui 1970-luvulla, koska varastin äidiltäni enkä koskaan kertonut sitä hänelle, ennen kuin hän kuoli.
Varastin äidiltäni 10 markkaa v. 1975.
1
97
Vastaukset
- etsin, selvisin
Olen hieman samaa ikäluokkaa. Äiti lähetti minut kauppaan ja ostin omin luvin itselleni pienen sinikantisen ruutuvihkon. Asia on luultavasti aikoinaan vaivannut, en muista tarkkaan. Aijoo. Kerran keskikoulussa meillä oli jotkin kokeet, eikä minulla ollut siihen tarvittavaa tyhjää konseptia. Tiesin, että eräs oppilas säilytti niitä vaatelokerossaan. Kävin ottamassa sieltä yhden. Kaupasta en ole koskaan varastanut. Kerran välitunnilla halusin muuten vaan mennä kauppaan katselemaan. Se oli keskustan liike, enkä tiennyt kuinka siellä käyttäydytään. Olin jo sisällä ja portti esti ulospääsyn. Paniikki meinasi iskeä, mutta luultavasti yläluokan oppilaat pelastivat minut pälkähästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374835Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4901498Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59840
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses57717