potkurin koko

perkinssi

onko putkuri mitoitettu oikein, kun koneen kierrokset 3100 potkurin nousu 24" ja vauhtia 25knots. Moottori CMD 320ES ja vetari Bravo III 1,81/1
teroreettinen nopeushan lasketaan 3100/1,81*24*,0008 32,8 ja mitattu nopeus 25,5. Jotenkin tuo luistonsuuruus ihmetyttää

9

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko 25 % luisto mielestäsi poikkeuksellista ?

    • Bravo kolmosessa on kaksi erinousuista ja vastakkain pyörivää potkuria, joten et voi laskea sitä millään kaavalla (sama koskee Volvon DuoProppeja).

      Jokaisella merkkiliikkeellä on tietokoneohjelma noiden laskemiseen, jotan otappa sellaiseen yhteyttä.

      • Tuplapotkureissakin on teoreettinen nousu vaikka ne jaoiteltaisikin moottoritehon mukaan, eikä laskentarutiini potkurien osalta ole mitään salatiedettä, kaavat ne on syötettävä tietokoneellekin.
        Moottoritehon, työntövoiman/nopeuden riippuvuudet on aika hyvin hallittavissa, taitaapa olla yksi yleisimmistä gradun aiheista, veneen kulkuvastus on se mikä aiheuttaa eniten ongelmia potkurin valinnassa.

        Ps
        Muuten onko tuplapotkureissa (duoprop) todellakin eri nousu ? ?
        Pistätkö jotain tietoa !


      • Mitattu
        e.d.k kirjoitti:

        Tuplapotkureissakin on teoreettinen nousu vaikka ne jaoiteltaisikin moottoritehon mukaan, eikä laskentarutiini potkurien osalta ole mitään salatiedettä, kaavat ne on syötettävä tietokoneellekin.
        Moottoritehon, työntövoiman/nopeuden riippuvuudet on aika hyvin hallittavissa, taitaapa olla yksi yleisimmistä gradun aiheista, veneen kulkuvastus on se mikä aiheuttaa eniten ongelmia potkurin valinnassa.

        Ps
        Muuten onko tuplapotkureissa (duoprop) todellakin eri nousu ? ?
        Pistätkö jotain tietoa !

        Mittailin kerran duopropin nousuja, ja molempien nousu oli melko sama. Lapapinta-ala on pienempi taaemmalla.


      • perkinssi
        e.d.k kirjoitti:

        Tuplapotkureissakin on teoreettinen nousu vaikka ne jaoiteltaisikin moottoritehon mukaan, eikä laskentarutiini potkurien osalta ole mitään salatiedettä, kaavat ne on syötettävä tietokoneellekin.
        Moottoritehon, työntövoiman/nopeuden riippuvuudet on aika hyvin hallittavissa, taitaapa olla yksi yleisimmistä gradun aiheista, veneen kulkuvastus on se mikä aiheuttaa eniten ongelmia potkurin valinnassa.

        Ps
        Muuten onko tuplapotkureissa (duoprop) todellakin eri nousu ? ?
        Pistätkö jotain tietoa !

        molemmissa potkureissa on tietenkin sama nousu, muutenhan loivempi jarruttaus mena, taaempi potkuri on vaan halkaisijaltaan pienempi


      • voi viheliäinen
        perkinssi kirjoitti:

        molemmissa potkureissa on tietenkin sama nousu, muutenhan loivempi jarruttaus mena, taaempi potkuri on vaan halkaisijaltaan pienempi

        Mutta voihan ne pyöriä eri nopeudella? Kun kerran pyörii eri suuntiinkin.


      • Miten ihmeessä
        voi viheliäinen kirjoitti:

        Mutta voihan ne pyöriä eri nopeudella? Kun kerran pyörii eri suuntiinkin.

        No ei voi !

        Vai onko tämä taas niitä "planeettapyörästö hörinöitä"


      • Unohdetaan nää nyt
        voi viheliäinen kirjoitti:

        Mutta voihan ne pyöriä eri nopeudella? Kun kerran pyörii eri suuntiinkin.

        Luota tähän, kyllä sekä Volvon että Mercruiserin alavaihteitsot on kolmella hammaspyörällä-yksi pystyskeslissa joka pyörittää sisemmän ja ulomman potkuriakselin ratasta, jotka molemmat ovat saman kokoiset.


      • Aivan niin
        Unohdetaan nää nyt kirjoitti:

        Luota tähän, kyllä sekä Volvon että Mercruiserin alavaihteitsot on kolmella hammaspyörällä-yksi pystyskeslissa joka pyörittää sisemmän ja ulomman potkuriakselin ratasta, jotka molemmat ovat saman kokoiset.

        " joka pyörittää sisemmän ja ulomman potkuriakselin ratasta, jotka molemmat ovat saman kokoiset. "

        Näiden hammaspyörien koollakaan ei edes ole merkitystä jos pystyakselilla on vain yksi kartiohammaspyörä niin molemmat akselit pyörii samaa nopeutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5410
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      235
      1592
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      321
      1145
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      313
      1108
    Aihe