Kaverit esteenä sinkkumiehen elämälle?

sillitrooli

Oletteko huomanneet omassa elämässänne sellaista, että kaverit saattavat haluta pitää sinut siinä asemassa ja siinä roolissa, missä olet aiemmin ollut?
Siis että kaverit eivät oikeasti edes halua, että löydät naisen, tai ammatin jossa viihdyt, tai uuden harrastuksen josta tykkäät mutta jota kaverisi eivät osaa?

Ajatus tuli mieleeni eilen illalla, kun kaverit rupesivat jankuttamaan vastaan ja esittämään vastoin parempaa näkemyksiään elämästäni, kun on tulossa yksi elämänmuutos ja muutan toiselle paikkakunnalle. Minulla on kavereita sekä vanhalla kotipaikkakunnalla että nykyisellä asuinpaikkakunnalla, ja kummatkaan eivät ole osainneet iloita puolestani eikä nähdä sitä, miksi se muutos on hyödyllinen. Jotenkin masentavaa huomata, että vuosikausia tunnetut kaverit onkin niin huonoja kavereita... Eilen ei edes viina auttanut kun kuunteli parinkin ihmisen jankutusta, rupes ärsyttämään.

111

3531

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sillitrooli

unohtui yksi sana tuolta välistä. Kaverit siis esittivät eilen niitä näkemyksiään _vastoin parempaa tietoa_.

• bioloogi

Sillit ovat parvikaloja, ja ihmiset ovat laumanisäkkäitä.
        Silleillä ei ole mahdollisuutta vaihtaa parvea, mutta ihmisillä on onneksi mahdollisuus vaihtaa laumaa. Ihmislauman vaihtaminen tosin vaatii voimaa ja henkistä kestävyyttä, mutta voi olla myös samanaikaisesti suuri vapautus entisestä elämäntavasta tai hankalista olosuhteista. Eläimellistä meininkiä joka tapauksesssa.

• aika selvää
        bioloogi kirjoitti:

Sillit ovat parvikaloja, ja ihmiset ovat laumanisäkkäitä.
        Silleillä ei ole mahdollisuutta vaihtaa parvea, mutta ihmisillä on onneksi mahdollisuus vaihtaa laumaa. Ihmislauman vaihtaminen tosin vaatii voimaa ja henkistä kestävyyttä, mutta voi olla myös samanaikaisesti suuri vapautus entisestä elämäntavasta tai hankalista olosuhteista. Eläimellistä meininkiä joka tapauksesssa.

Sitä ei voi kiistää etteikö sillitroolin jutussa jotain perää olisi.

Monesti olen baarissa tutustunut täysin uusiin ihmisiin vähintään yhtä hyvin, ellen paremminkin kuin niin sanottuihin "omiin kavereihini", ja tulee mieleen että mihin oikeasti tarvitaan vakikavereita.

Todellisuus on kuitenkin se, että vaikka jotkut siihen pystyvätkin, niin suurin osa ei lähde siihen mukaan, koska heillä on niitä vakikavereita jne...

Tätähän tässä haettiin?

No haettiinpa tässä sitten mitä tahansa, niin se ei muuta sitä yksinkertaista faktaa, että kyseessä on provo. Provo jolla yritetään saada ihmiset jättämään tosielämän kaverinsa, ja viettämään enemmän aikaa suomi24:ssä.

• aika selvää kirjoitti:

Monesti olen baarissa tutustunut täysin uusiin ihmisiin vähintään yhtä hyvin, ellen paremminkin kuin niin sanottuihin "omiin kavereihini", ja tulee mieleen että mihin oikeasti tarvitaan vakikavereita.

Todellisuus on kuitenkin se, että vaikka jotkut siihen pystyvätkin, niin suurin osa ei lähde siihen mukaan, koska heillä on niitä vakikavereita jne...

Tätähän tässä haettiin?

No haettiinpa tässä sitten mitä tahansa, niin se ei muuta sitä yksinkertaista faktaa, että kyseessä on provo. Provo jolla yritetään saada ihmiset jättämään tosielämän kaverinsa, ja viettämään enemmän aikaa suomi24:ssä.

provo sitä provo tätä.

• PROVONAATTORI
        aika selvää kirjoitti:

Tätähän tässä haettiin?

Suhun se ainaki tepsii. Teetkö muuta kuin selaat kaikki palstat läpi etsien provoja?

• niin olet
        PROVONAATTORI kirjoitti:

Suhun se ainaki tepsii. Teetkö muuta kuin selaat kaikki palstat läpi etsien provoja?

Nuo ovat minun yksityisasioitani, mutta kieltämättä en internetissä tee juurikaan mitään muuta.

Toisekseen tekemiset elämässä ovat itse kullekkin hyvin kausiluonteisia, vain idiootti tekee samaa koko elämänsä ajan.

Mitä sinuun tulee, niin olet todellakin häikäilemätön provottaja.

• Mika taivaassa

Heh, kyllä on tuttua! Kallion kundi Mika-vainaa aikoinaan esteli, että "älä muuta sinne landelle" , kun olin lähiöön muuttamassa. Muttei Mika tosissaan koettanut mitään estellä, oli vain kivaa, että budjattiin lähellä siihen aikaan.

• luottaa vai ei

Tuo on totta. Älä vaan kuuntele noita kavereita, vaan tee kuten näet parhaaksi. Joku asiantuntija voisi selittää tarkemmin, mutta on tunnettu asia, että jonkun ryhmän jäsenen elämän muuttuminen tuntuu muista huonolta asialta. Ei esimerkiksi haluttaisi sallia aseman paranemista joko itse ryhmässä tai jäsenen muussa elämässä. Yksi selitys on se, että silloin toisten elämä vaikuttaa suhteessa huonommalta.

On onni omata sellaisia ystäviä, jotka tahtovat hyvää. Heitä kannattaa kuunnella, mutta muiden mielipiteille ei kannata antaa arvoa. Olet tajunnut, että kavereittesi puheet eivät ole rehellisiä. Älä kuuntele niitä, vaan rakenna elämääsi suunnitelmiesi mukaan. Toivottavasti sinulla on ainakin yksi tosiystävä myös. Ihminen tarvitsee lähelleen ihmisiä, joihin voi oikeasti luottaa.

Onnea sinulle!

• sillitrooli

Joo. täytyy vaan uskoa omaan visioonsa, vaikka vain harva haluaakin tukea. Tulee mieleen hokema, jota jostain syystä toisteltiin peruskoulussa joskus 10-13 -vuotiaina: "Kaverit erottuu".

• kanders

Kavereitasi taitaa pelottaa rohkeutesi aloittaa uusi elämä ilman heitä. Uusi elämäsi voi myös auttaa saamaan elämäsi hallintaan paremmin kuin miten kaverisi hallitsevat omaansa. Se saa ehkä heidät hetkellesesti näkemään oman elmänsä vajavaisuudet ja sen takia sinun uutta juttuasi vastustavat.
      Useimpien ihmisten ensimmäinen reaktio on vastustaa muutosta, oli kyse mistä tahansa. Sekin voi olla syy heidän negatiivisiin kommentteihin.

• Ensinnäkin: onneksi olkoon muuten tuon elämänmuutoksen johdosta!

Sitten asiaan. Tekisi mieli heittää jotain "Kun ei ole kavereita, ei kukaan ole pidättelemässä", "Ihmissuhteettomuus on lääke elämänjarruja vastaan", mutta annetaan nyt olla. Ehkä se oleellinen tuli jo noissa muutamassa aiemmassa kommentissa, mutta käytännössä ilmiö on ehkä havaittavissa myös tällä palstalla. Jos jotakuta ATM:ksi luokiteltua on onni potkaissut, tulee omalta viiteryhmältä yleensä varsin negatiivista palautetta. "Ei tuo kuitenkaan kestä.", "ATM=ATM=ATM", "Se nainen on kuitenkin läski ja jättää sinut heti kun löytää paremman". Hitto, minäkin tunnen välillä kateuden jäytävän kun ajattelen joidenkin palstalaisten pariutumisia.

Toisen puolesta iloitseminen on vaikeaa, jos jotenkin itse kokee polkevansa paikoillaan. En tiedä, miksi kaverisi sitten suhtautuvat niin kuin suhtautuvat, mutta ongelma on heidän. Perustelivatko he ehkä näkemyksiään jotenkin, vai jankuttivatko vain vastaan?

• sillitrooli

Kiitos onnitteluista! Se on se juttu, josta puhuin aiemmin.

Joo, sinänsä asiassa on tietenkin tuo "Irti elämästä ry" puolikin, eli en ihan usko siihen, että lopettamalla kaikki ihmissuhteet elämä paranisi. Harmittaa vain se, että saadakseni sen elämänmuutoksen kunnolla käyntiin, joudun varmaankin unohtamaan osan kavereistani, ainakin jos niiden suhtautuminen jatkuu samanlaisena. Ei sellaista jankutusta kestä.

Eikä ne kaverit mitenkään erityisesti perustelleet muuta kuin että selkeästi tilanne jotenkin rikkoi heidän olettamuksiaan vastaan; tämä toinen kaveriporukkani on aika "epäakateemista" porukkaa, jossa on amiksia ja pelkän lukion käyneitä, ja joilla yleisestikin asenteena kaikkeen tietoon ja taitoon hyvin välineellinen näkemys. Vähän BB-henkistä porukkaa, jos näin voisi sanoa. Eivät ole kiinnostuneita asioiden pohtimisesta pidemmälle, eivätkä arvosta sitä.

Pakko sanoa, että itse en ole ikinä oikein tajunnut tuota "ATM=ATM=ATM" juttujen heittämistä. Nyt kun toit sen esiin tässä yhteydessä, niin sitähän se taitaa tosiaan osaksi olla, että toivotaan ettei muutkaan omasta viiteryhmästä saisi kehitystä elämässä eteenpäin. En oikein ymmärrä tällaista. Esimerkiksi, kun käytiin silloin kaljalla, vaikka reissu jäi harmillisen lyhyeksi, niin jäin miettimään, että sun kohdalla kyseessä on niin selkeästi kohtaamisongelma. Sun täytyisi vaan tavata jossain niitä tietyntyyppisiä naisia, joidenlaisia ei varmaankaan löydy teidän työpaikan piireistä. Niin tai näin, niin en tosiaankaan usko tähän ATM=ATM=ATM juttuun.

Taistelu on tosi kovaa, jos itse tietää olevansa kykenevä johonkin, mutta ympäristö vaan jankuttaa ATM=ATM=ATM.

• sillitrooli kirjoitti:

Joo, sinänsä asiassa on tietenkin tuo "Irti elämästä ry" puolikin, eli en ihan usko siihen, että lopettamalla kaikki ihmissuhteet elämä paranisi. Harmittaa vain se, että saadakseni sen elämänmuutoksen kunnolla käyntiin, joudun varmaankin unohtamaan osan kavereistani, ainakin jos niiden suhtautuminen jatkuu samanlaisena. Ei sellaista jankutusta kestä.

Eikä ne kaverit mitenkään erityisesti perustelleet muuta kuin että selkeästi tilanne jotenkin rikkoi heidän olettamuksiaan vastaan; tämä toinen kaveriporukkani on aika "epäakateemista" porukkaa, jossa on amiksia ja pelkän lukion käyneitä, ja joilla yleisestikin asenteena kaikkeen tietoon ja taitoon hyvin välineellinen näkemys. Vähän BB-henkistä porukkaa, jos näin voisi sanoa. Eivät ole kiinnostuneita asioiden pohtimisesta pidemmälle, eivätkä arvosta sitä.

Pakko sanoa, että itse en ole ikinä oikein tajunnut tuota "ATM=ATM=ATM" juttujen heittämistä. Nyt kun toit sen esiin tässä yhteydessä, niin sitähän se taitaa tosiaan osaksi olla, että toivotaan ettei muutkaan omasta viiteryhmästä saisi kehitystä elämässä eteenpäin. En oikein ymmärrä tällaista. Esimerkiksi, kun käytiin silloin kaljalla, vaikka reissu jäi harmillisen lyhyeksi, niin jäin miettimään, että sun kohdalla kyseessä on niin selkeästi kohtaamisongelma. Sun täytyisi vaan tavata jossain niitä tietyntyyppisiä naisia, joidenlaisia ei varmaankaan löydy teidän työpaikan piireistä. Niin tai näin, niin en tosiaankaan usko tähän ATM=ATM=ATM juttuun.

Taistelu on tosi kovaa, jos itse tietää olevansa kykenevä johonkin, mutta ympäristö vaan jankuttaa ATM=ATM=ATM.

Kai tuossa triplayhtäsuuruudessa on taustalla ajatus siitä, että menestyäkseen naisten maailmassa tulee miehen historian olla oikealla tavalla menestyksekäs, eli jos on johonkin tiettyyn ikään mennessä selvinnyt ilman naista, ei tule enää koskaan nousemaan samalle tasolle kuin joku sarjakorkkaaja, kun ei sitä menneisyyttä muuttaakaan voi. Itsekin kyllä vastustan tätä näkemystä, koska se toisaalta myös nojaa siihen käsitykseen, että vain teini-ikäiset missineitsyet ovat naisia, ja kaikki muut sitten jotain kävelevää biojätettä, johon ei kunnian miehen tule koskeman. Pohjimmiltaan kuitenkin on kyse siitä, että jos ei itse olla onnellisia, ei muutkaan saa olla ja jos joku muu onkin onnellinen, pitää onnellisuus yrittää turmella jotenkin.

Tulee kuitenkin mieleen, että ehkä kavereidesi kohdalla onkin kyse silti siitä, ettei ymmärretä miksi joku haluaa tehdä niin kuin teet. Jos kerta heillä on tietoon ja taitoon välineellinen näkemys. Muistelen lukeneeni joskus, että (ainakin Yhdysvalloissa?) jos elää sellaisessa sosiaalisessa viiteryhmässä, jossa kouluja ei ole käyty, ei siitä kouluttautumalla irtoutumista yrittävää myöskään katsota hyvällä, vaan ajatellaan että tuo yksi on olevinaan jotain niin erinomaista ja parempaa kuin muut, ja yritetään ehkä palauttaa musta lammas ruotuun tavalla tai toisella. En tiedä, onko Suomessa tällaista ilmiötä havaittavissa (ja oliko tuo lukemani vain jonkun ilkeämielistä kärjistystä), mutta ainakin omassa, vahvan duunaritaustaisessa suvussani olen havainnut ettei esimerkiksi minun kouluttautumista ole hirveästi arvostettu. Muutamia kertoja on saanut kuulla hienovaraisia vihjailuja miesten töistä. Poikkeuksena vanhemmat, jotka ovat olleet iloisia että poika yltää luultavasti (tai on yltänyt jo) pidemmälle kuin vanhempansa ainakin työelämässä.

No. Kävi noiden nykykavereidesi kanssa miten hyvänsä (saattoihan kyse vain olla siitä, että yllättyivät muutoksen tuulista eivätkä osanneet yhtäkkiä reagoida asiaan?), niin ainakin uuden elämän myötä tulee myös uusia mahdollisia tuttavia.

• ...;...;
        sillitrooli kirjoitti:

"Pakko sanoa, että itse en ole ikinä oikein tajunnut tuota "ATM=ATM=ATM" juttujen heittämistä."

Se saattaa johtua siitä, kun et itse ole ATM. Olethan pannut ja seurustellutkin.

• leimasimet vittuun
        ...;...; kirjoitti:

"Pakko sanoa, että itse en ole ikinä oikein tajunnut tuota "ATM=ATM=ATM" juttujen heittämistä."

Se saattaa johtua siitä, kun et itse ole ATM. Olethan pannut ja seurustellutkin.

Tai ehkä se johtuu siitä, että hän ymmärtää, miten tuhoisia tuollaiset itseään toteuttavat negatiiviset ennustukset ovat. Joo, elämässä toiset pärjäävät paremmin kuin toiset, toisilla syntyvät kultalusikka suussaan jne, mutta itsensä määritteleminen sinne häviäjien marginaaliin on vain itsetuhoista pelkuruutta. Toistaiseksi jatkunut naisettomuus ei saa olla se määräävin tekijä, kun ihminen määrittelee kuka tai mikä hän on. Et varmaankaan ole mikään kaunis uniikki lumihiutale elämän myrskyissä tms, mutta ihan varmasti jotain muutakin kuin vain pelkistetty kolmikirjaiminen lyhenne.

• M29-ENFP
        leimasimet vittuun kirjoitti:

Tai ehkä se johtuu siitä, että hän ymmärtää, miten tuhoisia tuollaiset itseään toteuttavat negatiiviset ennustukset ovat. Joo, elämässä toiset pärjäävät paremmin kuin toiset, toisilla syntyvät kultalusikka suussaan jne, mutta itsensä määritteleminen sinne häviäjien marginaaliin on vain itsetuhoista pelkuruutta. Toistaiseksi jatkunut naisettomuus ei saa olla se määräävin tekijä, kun ihminen määrittelee kuka tai mikä hän on. Et varmaankaan ole mikään kaunis uniikki lumihiutale elämän myrskyissä tms, mutta ihan varmasti jotain muutakin kuin vain pelkistetty kolmikirjaiminen lyhenne.

"itsensä määritteleminen sinne häviäjien marginaaliin on vain itsetuhoista pelkuruutta"

Eli ei saa olla realistinen? Parempi yrittää katkeroitua lisää "luulemalla luuta lihaks"?

"Toistaiseksi jatkunut naisettomuus ei saa olla se määräävin tekijä, kun ihminen määrittelee kuka tai mikä hän on."

Sanopa tuo naisille...

• MI-MESP-vm78
        M29-ENFP kirjoitti:

"itsensä määritteleminen sinne häviäjien marginaaliin on vain itsetuhoista pelkuruutta"

Eli ei saa olla realistinen? Parempi yrittää katkeroitua lisää "luulemalla luuta lihaks"?

"Toistaiseksi jatkunut naisettomuus ei saa olla se määräävin tekijä, kun ihminen määrittelee kuka tai mikä hän on."

Sanopa tuo naisille...

Parisuhde ei ole mikään elämän keskipiste, vaan yksi elämän osa-alue. Jos sillä sektorilla ei tunnu natsaavan, onnistumista voi kokea muilla aloilla - mutta tämän palstan väelle naisettomuus on vaan (teko)syy syrjäytyä ja laiminlyödä itseään. "En mee töihin/kouluun/lenkille/salille/ihmisten pariin, kun en mä kumminkaan saa (teini/neitsyt)naista, ATM=ATM" jne.

Totta hitossa maailma on paha, mutta ei silti kannata vapaaehtoisesti ilmoittautua ulos pelistä. Kello käy, ja aika kumminkin loppuu joskus.

Naisille on ihan turha porata, ei ne täällä palstalla notku, eikä yksittäisen juipin kohtalo niitä liikuta. Mutta ATM:n tulevaisuuden pitäis kyllä kiinnostaa miestä itseään.

• Höpönlöpön
        MI-MESP-vm78 kirjoitti:

Parisuhde ei ole mikään elämän keskipiste, vaan yksi elämän osa-alue. Jos sillä sektorilla ei tunnu natsaavan, onnistumista voi kokea muilla aloilla - mutta tämän palstan väelle naisettomuus on vaan (teko)syy syrjäytyä ja laiminlyödä itseään. "En mee töihin/kouluun/lenkille/salille/ihmisten pariin, kun en mä kumminkaan saa (teini/neitsyt)naista, ATM=ATM" jne.

Totta hitossa maailma on paha, mutta ei silti kannata vapaaehtoisesti ilmoittautua ulos pelistä. Kello käy, ja aika kumminkin loppuu joskus.

Naisille on ihan turha porata, ei ne täällä palstalla notku, eikä yksittäisen juipin kohtalo niitä liikuta. Mutta ATM:n tulevaisuuden pitäis kyllä kiinnostaa miestä itseään.

Niin, pitäisi vain olla iloinen työmuurahainenko muiden pannessa?

• M29-ENFP
        MI-MESP-vm78 kirjoitti:

"Parisuhde ei ole mikään elämän keskipiste, vaan yksi elämän osa-alue."

Kyllä se on keskipiste. Ei kukaan halua olla yksin. Ja mitä väliä niillä muilla osa-alueilla lopulta sitten on? Miksi opiskella tai käydä töissä vain paremman tekemisen puutteesta? Ei minua kiinnosta elää vain yksinäisesti itselleni, haluan paljon enemmän ja parempaa...

"Naisille on ihan turha porata, ei ne täällä palstalla notku, eikä yksittäisen juipin kohtalo niitä liikuta."

Sehän se niin tragikoomista tässä onkin. Naiset ovat syy - eikä heitä kiinnosta pätkääkään. Ei, vaikka aina mainostavat olevansa muka niin empaattisia ja ymmärtäväisiä.

"Mutta ATM:n tulevaisuuden pitäis kyllä kiinnostaa miestä itseään."

Miksi?

• <tähän joku lyhenne>
        M29-ENFP kirjoitti:

Kyllä se on keskipiste. Ei kukaan halua olla yksin. Ja mitä väliä niillä muilla osa-alueilla lopulta sitten on? Miksi opiskella tai käydä töissä vain paremman tekemisen puutteesta? Ei minua kiinnosta elää vain yksinäisesti itselleni, haluan paljon enemmän ja parempaa...

"Naisille on ihan turha porata, ei ne täällä palstalla notku, eikä yksittäisen juipin kohtalo niitä liikuta."

Sehän se niin tragikoomista tässä onkin. Naiset ovat syy - eikä heitä kiinnosta pätkääkään. Ei, vaikka aina mainostavat olevansa muka niin empaattisia ja ymmärtäväisiä.

Miksi?

Oon ollut huonossa parisuhteessa, ja mieluummin oon yksin kuin kokeilen samaa uudestaan. Mun elämän keskipiste ei oo naiset, vaan minä itse. Kukaan muu ei pysty takaamaan mulle onnellista elämää, jos mä en itse siihen pysty. Siksi mun tulevaisuus kiinnostaa kovastikin mua itseäni. Jos jonkun mielestä normaali arki on työmuurahaisen orjanelämää, vika on omassa havainnoinnissa.

Mutta ihan vapaasti täällä saa edelleen itkeä sitä miten epäempaattisia naiset on ja kuinka maailmassa on virhe. Hyvä jos se auttaa. Mä en vaan haluais kustantaa verorahoillani kenellekään pillereitä ja sessioita kallonkutistajan luona, ihan vaan jotta se voi sitten sanoo näille sankareille samat totuudet kuin minä tässä.

• M29-ENFP
        <tähän joku lyhenne> kirjoitti:

Oon ollut huonossa parisuhteessa, ja mieluummin oon yksin kuin kokeilen samaa uudestaan. Mun elämän keskipiste ei oo naiset, vaan minä itse. Kukaan muu ei pysty takaamaan mulle onnellista elämää, jos mä en itse siihen pysty. Siksi mun tulevaisuus kiinnostaa kovastikin mua itseäni. Jos jonkun mielestä normaali arki on työmuurahaisen orjanelämää, vika on omassa havainnoinnissa.

Mutta ihan vapaasti täällä saa edelleen itkeä sitä miten epäempaattisia naiset on ja kuinka maailmassa on virhe. Hyvä jos se auttaa. Mä en vaan haluais kustantaa verorahoillani kenellekään pillereitä ja sessioita kallonkutistajan luona, ihan vaan jotta se voi sitten sanoo näille sankareille samat totuudet kuin minä tässä.

"Oon ollut huonossa parisuhteessa, ja mieluummin oon yksin kuin kokeilen samaa uudestaan."

Siispä ohjeesi on... mikä? Että hyviä parisuhteita ei ole olemassakaan? Että ihmisille ei ole tärkeää päästä kokemaan itse asioita? Että muiden pitäisi uskoa tasan ja vain se mitä sinä satut sanomaan?

"mun tulevaisuus kiinnostaa kovastikin mua itseäni"

Jee, hyvä sulle. Hedonismin kautta voittoon!

• <lisää lyhenteitä>
        M29-ENFP kirjoitti:

"Oon ollut huonossa parisuhteessa, ja mieluummin oon yksin kuin kokeilen samaa uudestaan."

Siispä ohjeesi on... mikä? Että hyviä parisuhteita ei ole olemassakaan? Että ihmisille ei ole tärkeää päästä kokemaan itse asioita? Että muiden pitäisi uskoa tasan ja vain se mitä sinä satut sanomaan?

"mun tulevaisuus kiinnostaa kovastikin mua itseäni"

Jee, hyvä sulle. Hedonismin kautta voittoon!

Jaa ihmeessä viisauttasi, ole hyvä. Oletko sitä mieltä että on helpompi muuttaa maailmaa kuin itseään? Onko kotisohvalle kaljakorin ja nettipornon ääreen tylsistyminen ainoa sallittu vaihtoehto? Onko masennus ja katkeruus suosittelemasi elämäntapa?

Tuntuu että osaat kyllä kysellä mutta vastauksista et tajua mitään. Mun toimintamalli toimii edes mulle, kuinkahan monesta täällä voi sanoa samaa??

• M29-ENFP
        <lisää lyhenteitä> kirjoitti:

Jaa ihmeessä viisauttasi, ole hyvä. Oletko sitä mieltä että on helpompi muuttaa maailmaa kuin itseään? Onko kotisohvalle kaljakorin ja nettipornon ääreen tylsistyminen ainoa sallittu vaihtoehto? Onko masennus ja katkeruus suosittelemasi elämäntapa?

Tuntuu että osaat kyllä kysellä mutta vastauksista et tajua mitään. Mun toimintamalli toimii edes mulle, kuinkahan monesta täällä voi sanoa samaa??

"Oletko sitä mieltä että on helpompi muuttaa maailmaa kuin itseään?"

Idealistisena antihedonistina ajattelen että todella ON kunniakkaampaa yrittää muuttaa maailmaa, kuin elää vain itselleen. Jälkimmäinen on toki helpompaa, mutta miksi tyytyä siihen?

Minä tosin en pääse valitsemaan. En saa kiksejä "kaljakorista ja nettipornosta", eikä minulla myöskään ole mahdollisuutta kehittyä sellaiseksi tai siihen asemaan, mitä "maailman muuttaminen" vaatisi. Ja se ristiriita aiheuttaa masennusta.

Jos yksinolo kelpaa sinulle, ok, mutta pakkohan sinun on ymmärtää, ettei se yleisesti ottaen ole sitä, mitä ihmiset haluavat! Sen sijaan pitäisi taistella tasa-arvoisemman maailman puolesta, sellaisen, jossa kukaan ei jäisi vastentahtoisesti yksin. Kinkkisen tästä pelistä tekee se, että naisia ei kiinnosta pelata lainkaan sääntöjen mukaan, ja ne miehet, jotka pärjäävät, eivät tietenkään halua luopua etulyöntiasemastaan... Jo pelkkä se, että tämän rakennelman olemassaolo myönnettäisiin, olisi suuri edistysaskel. Se on minun missioni AT-miehenä.

• M29-ENFP kirjoitti:

Miksi?

Minun on kyllä edelleen vaikeaa mieltää parisuhdekeskeistä ajattelutapaa, jossa mitään muuta ei voi tehdä asioiden itsensä vuoksi, tai sen vuoksi että se mahdollistaa jotain muuta. Minä, ja uskoakseni en ole poikkeus, olisin paljon onnettomampi, jos en kävisi töissä (opiskelu mahdollistanut kakkuduunin paskaduunin sijasta), koska se rytmittää elämää, tarjoaa jotain sosiaalista elämää (ei kylläkään "riisuttuja teininaisia", joten kai se on sitten "ihan sama"), plus säännöllinen palkka mahdollistaa kaikenlaista aktiviteettia ilman, että tarvitsee murehtia fyffen riittävyydestä tai, mikä varsinkin opiskelu- ja sossupummiaikoinani ahdisti, fyffensaannin epäsäännöllisyydestä ja epäluotettavuudesta.

Ylipäätään tuntuu aika vaikealta ajatukselta, että parisuhde voisi olla olemassa ilman että ihmisellä on MITÄÄN muuta.

• M29-ENFP
        lord.boredom kirjoitti:

Minun on kyllä edelleen vaikeaa mieltää parisuhdekeskeistä ajattelutapaa, jossa mitään muuta ei voi tehdä asioiden itsensä vuoksi, tai sen vuoksi että se mahdollistaa jotain muuta. Minä, ja uskoakseni en ole poikkeus, olisin paljon onnettomampi, jos en kävisi töissä (opiskelu mahdollistanut kakkuduunin paskaduunin sijasta), koska se rytmittää elämää, tarjoaa jotain sosiaalista elämää (ei kylläkään "riisuttuja teininaisia", joten kai se on sitten "ihan sama"), plus säännöllinen palkka mahdollistaa kaikenlaista aktiviteettia ilman, että tarvitsee murehtia fyffen riittävyydestä tai, mikä varsinkin opiskelu- ja sossupummiaikoinani ahdisti, fyffensaannin epäsäännöllisyydestä ja epäluotettavuudesta.

Ylipäätään tuntuu aika vaikealta ajatukselta, että parisuhde voisi olla olemassa ilman että ihmisellä on MITÄÄN muuta.

Sehän siinä just onkin; jos ei voi saada parisuhdetta, miksi hommata MITÄÄN muutakaan? Kaikenlainen sijaistoiminta on kuin laastari - se voi peittää haavan muttei varsinaisesti paranna mitään.

Ja toisaalta jos voisi saada parisuhteen, voisi samantien saada kaiken muunkin...

• M29-ENFP kirjoitti:

Sehän siinä just onkin; jos ei voi saada parisuhdetta, miksi hommata MITÄÄN muutakaan? Kaikenlainen sijaistoiminta on kuin laastari - se voi peittää haavan muttei varsinaisesti paranna mitään.

Ja toisaalta jos voisi saada parisuhteen, voisi samantien saada kaiken muunkin...

On tympeää vastata kysymykseen kysymyksellä, mutta miksi EI hommata mitään muuta? Jos kärsii parisuhteenpuutteesta (tai sen teininaisen), eikä voi sitä asiaa korjata, niin onko ihan pakko sitten kärsiä kaikin muinkin tavoin? Ja ylipäätään, miten parisuhde mahdollistaisi "kaiken muun"?

(Olemme varmaan jutelleet tästä ennenkin, emmekä ole ennenkään päässeet yhteisymmärrykseen aiheesta).

• M29-ENFP kirjoitti:

M29-ENFP, kuitenkin sinäkin olet niitä, jotka täällä itkevät ettei nainen huoli muuta kuin rikkaan ja menestyneen miehen. Eli eikö siinä olisi jo syytä hommata jotain muutakin? Jos sulla olisi normaali ammatti ja normaalit tulot, joku normaali nainen pitäisi sinua puoleensavetävänä. Ehkei se teinimissi, mutta joku tavallinen nainen. Mutta jos olet itsesäälissä kieriskelevä työtön luuseri joka ei mitään muuta haluakaan tehdä elämässään, kuin nostaa kelan päivärahoja ja kirjoitella suomi24:n foorumille itsesääliviestejä, niin onko ihmekään, ettei kukaan nainen susta kiinnostu?

• M29-ENFP
        lord.boredom kirjoitti:

On tympeää vastata kysymykseen kysymyksellä, mutta miksi EI hommata mitään muuta? Jos kärsii parisuhteenpuutteesta (tai sen teininaisen), eikä voi sitä asiaa korjata, niin onko ihan pakko sitten kärsiä kaikin muinkin tavoin? Ja ylipäätään, miten parisuhde mahdollistaisi "kaiken muun"?

(Olemme varmaan jutelleet tästä ennenkin, emmekä ole ennenkään päässeet yhteisymmärrykseen aiheesta).

On pakko kärsiä, joo. AT-elämä ON kärsimystä.

Kaikki tai ei mitään.

• ....................

"Jos sulla olisi normaali ammatti ja normaalit tulot, joku normaali nainen pitäisi sinua puoleensavetävänä."

Tässähän nainen olisi taas kiinnostunut siitä miehen asemasta yhteiskunnassa ja tuloista, ei miehestä itsestään.

Ei se saa niin olla, että sama ihminen (persoona siis) ei pienituloisena kelpaa naisille lainkaan, mutta normaali/suurituloisena kyllä.

Huoraamisestahan siinä on silloin kysymys, eikä mistään oikeasta ihmissuhteesta.

• .................... kirjoitti:

"Jos sulla olisi normaali ammatti ja normaalit tulot, joku normaali nainen pitäisi sinua puoleensavetävänä."

Tässähän nainen olisi taas kiinnostunut siitä miehen asemasta yhteiskunnassa ja tuloista, ei miehestä itsestään.

Ei se saa niin olla, että sama ihminen (persoona siis) ei pienituloisena kelpaa naisille lainkaan, mutta normaali/suurituloisena kyllä.

Huoraamisestahan siinä on silloin kysymys, eikä mistään oikeasta ihmissuhteesta.

Mutta eikö se, että pystyy hankkiutumaan normaali/suurituloiseksi, kerro jotain ihmisestä? Esimerkiksi että pystyy ajattelee myös seuraavaa iltaa pidemmälle? Että ei ole pohjimmiltaan täysin saamaton? Samoin kuin vaikkapa yliopiston tutkintotodistus: se ei kerro niinkään pätevyydestä johonkin työhön, se ei sinänsä ole matkalippu eteenpäin, vain on kirjallinen todistus henkilön piirteistä: omalla kohdallani vaikkapa todiste kyvystä lukea ja ymmärtää matematiikkaa ja matemaattisluonteisia asioita.

Jotenkin tässä ollaan taas sen äärellä, että esimerkiksi jotkut täällä lutkittelevat sen vuoksi, kun eivät vaan viitsi olla kohteliaita kun eivät kuitenkaan saa pillua. Kuitenkin melkoinen osa (naisten parissa kehnosti menestyvistäkin) eivät lutkittele, koska he ovat luonteeltaan sellaisia etteivät ihan vain huvin vuoksi ole töykeitä.

• 678iujhgj
        lord.boredom kirjoitti:

Mutta eikö se, että pystyy hankkiutumaan normaali/suurituloiseksi, kerro jotain ihmisestä? Esimerkiksi että pystyy ajattelee myös seuraavaa iltaa pidemmälle? Että ei ole pohjimmiltaan täysin saamaton? Samoin kuin vaikkapa yliopiston tutkintotodistus: se ei kerro niinkään pätevyydestä johonkin työhön, se ei sinänsä ole matkalippu eteenpäin, vain on kirjallinen todistus henkilön piirteistä: omalla kohdallani vaikkapa todiste kyvystä lukea ja ymmärtää matematiikkaa ja matemaattisluonteisia asioita.

Jotenkin tässä ollaan taas sen äärellä, että esimerkiksi jotkut täällä lutkittelevat sen vuoksi, kun eivät vaan viitsi olla kohteliaita kun eivät kuitenkaan saa pillua. Kuitenkin melkoinen osa (naisten parissa kehnosti menestyvistäkin) eivät lutkittele, koska he ovat luonteeltaan sellaisia etteivät ihan vain huvin vuoksi ole töykeitä.

"Mutta eikö se, että pystyy hankkiutumaan normaali/suurituloiseksi, kerro jotain ihmisestä?"

Ei kerro. Tämä on taas tätä kokoomuslaista "oma vikasi jos olet työtön/paskaduunissa" -syyllistämistä.

Pelkällä hyvällä tuurilla ja suhteilla voi päästä kiinni isoon rahaan, vaikka olisi kuinka saamaton ja tyhmä.

• 678iujhgj kirjoitti:

"Mutta eikö se, että pystyy hankkiutumaan normaali/suurituloiseksi, kerro jotain ihmisestä?"

Ei kerro. Tämä on taas tätä kokoomuslaista "oma vikasi jos olet työtön/paskaduunissa" -syyllistämistä.

Pelkällä hyvällä tuurilla ja suhteilla voi päästä kiinni isoon rahaan, vaikka olisi kuinka saamaton ja tyhmä.

Joo, toki voi olla kyse myöskin hyvästä tuurista ja suhteista. Melkoinen osa aikuisista suomalaisista on kuitenkin vähintään normaalituloisia. Luuletko, että heillä kaikilla on käynyt ihan mieletön tuuri ja että loputkin kuuluvat johonkin hyvävelikerhoon? Ei minusta ole ihan hatustavedettyä olettaa, että keskituloiseksi pääsemiseksi kertoo, että ihmisessä on jotain, mikä sen on mahdollistanut.

Huomaa, että tästä ei seuraa (enkä siis myöskään ole niin väittänyt) se, että työttömyys implikoisi ettei tällaista ominaisuutta ole.

• sillitrooli
        lord.boredom kirjoitti:

Joo, toki voi olla kyse myöskin hyvästä tuurista ja suhteista. Melkoinen osa aikuisista suomalaisista on kuitenkin vähintään normaalituloisia. Luuletko, että heillä kaikilla on käynyt ihan mieletön tuuri ja että loputkin kuuluvat johonkin hyvävelikerhoon? Ei minusta ole ihan hatustavedettyä olettaa, että keskituloiseksi pääsemiseksi kertoo, että ihmisessä on jotain, mikä sen on mahdollistanut.

Huomaa, että tästä ei seuraa (enkä siis myöskään ole niin väittänyt) se, että työttömyys implikoisi ettei tällaista ominaisuutta ole.

Tässä kohtaa joudun vähän olemaan eri mieltä. Minulla on hyvä esimerkkikin: ne kaverit, joista puhun aloituksessa, ja jotka ovat jättäneet koulut amikseen tai lukioon, ovat päässeet keskituloisiin töihin, vaikka eivät ole koulutettuja eivätkä ole kiinnostuneita edes pahemmin oppimaan omista ammattialoistaan sen syvemmin. He vain sattuvat olemaan BB-tyyppisiä, supliikkeja, rentoja, jatkuvasti verkostoituvia , omia taitojaan reteesti liioittelevia veikkoja ja tytsyjä.

Sen sijaan minä olen suurella vaivalla kouluttautunut, mutta suurimmaksi osaksi sillä vaivannäöllä voi pyyhkiä peppua. Aivan järjettömän katkeraa.... Eli sinänsä ymmärrän kyllä mistä se ATM=ATM=ATM lähtee. Olen vain sitä mieltä, että mitä kamalampi ja katkerampi tilanne (oli sitten työ- tai naismarkkinoilla), niin sitä enemmän miehen täytyy käyttää oveluuttaan ja harkintaa markkinoita alistavien YTM:ien nujertamiseksi. Sen takia en ymmärrä, mitä hyötyä on hokea ATM=ATM=ATM. AT- ja KT-miesten pitäisi pitää yhtä ja miettiä yhdessä miten YTM:iä estetään alistamasta muita miehiä. :)

Laitan muuten meilin sulle ja eATMe:lle.

• sillitrooli
        M29-ENFP kirjoitti:

"jos ei voi saada parisuhdetta, miksi hommata MITÄÄN muutakaan?"

Muita asioita kannattaa hommata, koska onnistumisen elämykset tuovat intoa ja tsemppiä muuhunkin elämään. Se, kun on jossain hyvä, ja pääsee sitä tekemään, tuottaa tosi hyvän fiiliksen. Niin hyvän fiiliksen, että se joskus kiinnostaa naisiakin.
        Ei toki teininaisia, mutta pakkoko sitä on tähdätä vain niihin teininaisiin, jotka on korkattu jo 13-vuotiaana, ja joilla on ollut sen jälkeen parikymmentä poikaystävää. Itse ainakin etsin enemmän oman tyylisiäni naisia, joihin ei siis lukeudu nuo sängystä sänkyyn pomppivat teininaiset.

Täällä oli muuten joku aloitus jossain vaiheessa jonkun anonyymin perustamana, että valmistuit ylioppilaaksi. Onnittelut! Niin ja laitan sulle ja Loordille meiliä tässä lähiaikoina.

• Utelias kissa
        sillitrooli kirjoitti:

Muita asioita kannattaa hommata, koska onnistumisen elämykset tuovat intoa ja tsemppiä muuhunkin elämään. Se, kun on jossain hyvä, ja pääsee sitä tekemään, tuottaa tosi hyvän fiiliksen. Niin hyvän fiiliksen, että se joskus kiinnostaa naisiakin.
        Ei toki teininaisia, mutta pakkoko sitä on tähdätä vain niihin teininaisiin, jotka on korkattu jo 13-vuotiaana, ja joilla on ollut sen jälkeen parikymmentä poikaystävää. Itse ainakin etsin enemmän oman tyylisiäni naisia, joihin ei siis lukeudu nuo sängystä sänkyyn pomppivat teininaiset.

Täällä oli muuten joku aloitus jossain vaiheessa jonkun anonyymin perustamana, että valmistuit ylioppilaaksi. Onnittelut! Niin ja laitan sulle ja Loordille meiliä tässä lähiaikoina.

Mitä sä niille oikeen aiot meilata?

• sillitrooli kirjoitti:

Tässä kohtaa joudun vähän olemaan eri mieltä. Minulla on hyvä esimerkkikin: ne kaverit, joista puhun aloituksessa, ja jotka ovat jättäneet koulut amikseen tai lukioon, ovat päässeet keskituloisiin töihin, vaikka eivät ole koulutettuja eivätkä ole kiinnostuneita edes pahemmin oppimaan omista ammattialoistaan sen syvemmin. He vain sattuvat olemaan BB-tyyppisiä, supliikkeja, rentoja, jatkuvasti verkostoituvia , omia taitojaan reteesti liioittelevia veikkoja ja tytsyjä.

Sen sijaan minä olen suurella vaivalla kouluttautunut, mutta suurimmaksi osaksi sillä vaivannäöllä voi pyyhkiä peppua. Aivan järjettömän katkeraa.... Eli sinänsä ymmärrän kyllä mistä se ATM=ATM=ATM lähtee. Olen vain sitä mieltä, että mitä kamalampi ja katkerampi tilanne (oli sitten työ- tai naismarkkinoilla), niin sitä enemmän miehen täytyy käyttää oveluuttaan ja harkintaa markkinoita alistavien YTM:ien nujertamiseksi. Sen takia en ymmärrä, mitä hyötyä on hokea ATM=ATM=ATM. AT- ja KT-miesten pitäisi pitää yhtä ja miettiä yhdessä miten YTM:iä estetään alistamasta muita miehiä. :)

Eihän se tietenkään täydellä varmuudella kerro mitään - mutta jos on päässyt keskituloisiin töihin, niin ei ainakaan ole liian rohkeaa olettaa että on jotain aitoja edellytyksiäkin siihen. Ilman muuta on niitäkin, jotka ovat päässeet asemaansa silkalla tuurilla, hyväveliverkostolla ja luovalla valehtelulla.

Jään odottamaan sähköpostia!

• <lyhenteitä>
        678iujhgj kirjoitti:

En mäkään kokoomusta tms. menestysteologiaa diggaa, mutta kommunismi ei ole sen parempi vaihtoehto, ei ihmissuhteissa eikä talousasioissa. Kuten sanoin, maailma on epäreilu ja häviäjiä on aina, mutta sellaiseksi ei pidä itse ilmoittautua - ei tässä maailmassa mitään saa jos ei yritä. Tänään menee ehkä vähän heikosti, mutta jatkossa toivottavasti paremmin, näin ainakin toivon. Ja väitän myös, että maailmasta löytyy myös huomattavasti huonommalla korttipakalla pelaava porukkaa, jotka on silti vähemmän katkeria kuin osa palstalaisista...

• <lyhenteitä>
        M29-ENFP kirjoitti:

Idealistisena antihedonistina ajattelen että todella ON kunniakkaampaa yrittää muuttaa maailmaa, kuin elää vain itselleen. Jälkimmäinen on toki helpompaa, mutta miksi tyytyä siihen?

Minä tosin en pääse valitsemaan. En saa kiksejä "kaljakorista ja nettipornosta", eikä minulla myöskään ole mahdollisuutta kehittyä sellaiseksi tai siihen asemaan, mitä "maailman muuttaminen" vaatisi. Ja se ristiriita aiheuttaa masennusta.

Jos yksinolo kelpaa sinulle, ok, mutta pakkohan sinun on ymmärtää, ettei se yleisesti ottaen ole sitä, mitä ihmiset haluavat! Sen sijaan pitäisi taistella tasa-arvoisemman maailman puolesta, sellaisen, jossa kukaan ei jäisi vastentahtoisesti yksin. Kinkkisen tästä pelistä tekee se, että naisia ei kiinnosta pelata lainkaan sääntöjen mukaan, ja ne miehet, jotka pärjäävät, eivät tietenkään halua luopua etulyöntiasemastaan... Jo pelkkä se, että tämän rakennelman olemassaolo myönnettäisiin, olisi suuri edistysaskel. Se on minun missioni AT-miehenä.

"Lääkäri, mikset paranna itseäsi?" Toi sun kurjuuden ja asketismin maksimointiin pyrkivä filosofia ei vaan toimi, ei edes sulle itsellesi, jos se kerran tekee sut onnettomaksi. Kärsi, kärsi niin kirkkaamman kruunun saat, vai? Mun näkökulmastasä vaan pidät itseäsi liian hienona pelataksesi samoilla säännöillä kuin muut, et edes yritä ymmärtää maailmaan vaan ainoastaan kritisoit sitä. Musta sulla on joku kompleksi omasta ainutlaatuisuudestasi... Mä taas en halua viettää koko elämääni vaihtopenkillä, jos vaan voin tehdä asialle jotain.

• M29-ENFP
        <lyhenteitä> kirjoitti:

"Lääkäri, mikset paranna itseäsi?" Toi sun kurjuuden ja asketismin maksimointiin pyrkivä filosofia ei vaan toimi, ei edes sulle itsellesi, jos se kerran tekee sut onnettomaksi. Kärsi, kärsi niin kirkkaamman kruunun saat, vai? Mun näkökulmastasä vaan pidät itseäsi liian hienona pelataksesi samoilla säännöillä kuin muut, et edes yritä ymmärtää maailmaan vaan ainoastaan kritisoit sitä. Musta sulla on joku kompleksi omasta ainutlaatuisuudestasi... Mä taas en halua viettää koko elämääni vaihtopenkillä, jos vaan voin tehdä asialle jotain.

"Kärsi, kärsi niin kirkkaamman kruunun saat, vai?"

Katsos kun vaihtoehtoja ei ole. ATM=ATM=ATM.

"Mun näkökulmastasä vaan pidät itseäsi liian hienona pelataksesi samoilla säännöillä kuin muut"

Totta, ei huvita pelata korteilla joilla tappio on varma.

"Musta sulla on joku kompleksi omasta ainutlaatuisuudestasi..."

Tämä onkin mielenkiintoinen juttu - paljonko AT-miehiä on Suomessa? Jotkut jaksavat väittää että meitä ei ole kuin minimaalinen vähemmistö (eli olisin aika ainutlaatuinen) tai sitten että meitä olisi ihan hillittömät määrät, mutta tietynlaisten ihmisten takia - joita sinäkin edustat - asiasta ei voi puhua. Which is it?

• M29-ENFP
        sillitrooli kirjoitti:

"AT- ja KT-miesten pitäisi pitää yhtä ja miettiä yhdessä miten YTM:iä estetään alistamasta muita miehiä."

Uskon että myös KT-miehet elävät sen verran laiskanpulskeaa (parisuhde)elämää, ettei heitä kiinnosta korjata vääryyksiä...

• M29-ENFP
        <lyhenteitä> kirjoitti:

En mäkään kokoomusta tms. menestysteologiaa diggaa, mutta kommunismi ei ole sen parempi vaihtoehto, ei ihmissuhteissa eikä talousasioissa. Kuten sanoin, maailma on epäreilu ja häviäjiä on aina, mutta sellaiseksi ei pidä itse ilmoittautua - ei tässä maailmassa mitään saa jos ei yritä. Tänään menee ehkä vähän heikosti, mutta jatkossa toivottavasti paremmin, näin ainakin toivon. Ja väitän myös, että maailmasta löytyy myös huomattavasti huonommalla korttipakalla pelaava porukkaa, jotka on silti vähemmän katkeria kuin osa palstalaisista...

"väitän myös, että maailmasta löytyy myös huomattavasti huonommalla korttipakalla pelaava porukkaa"

Läiskäisepä pöytään pari konkreettista esimerkkiä?

• M29-ENFP
        sillitrooli kirjoitti:

"Se, kun on jossain hyvä, ja pääsee sitä tekemään, tuottaa tosi hyvän fiiliksen."

En ole tällaista kokenut, niin en hevillä sitä myöskään usko. Ja vaikka olettaisikin tuon olevan totta, niin mitä sitten? Minulle olisi tärkeää "kehittyä yksilönä", jonka koen mahdottomaksi ilman tiettyjä juttuja - kuten seksielämää - ja ylipäätänsä saada jotain poikkeavaa aikaan. Mutta poikkeuksellisuus vaatii niin hillittömiä juttuja, että on ihan mahdotonta ponkaista nollasta sinne...

"pakkoko sitä on tähdätä vain niihin teininaisiin, jotka on korkattu jo 13-vuotiaana"

Muunlaisia ei ole. Tilastot osoittavat tämän.

PS: En valitettavasti valmistunut ylioppilaaksi, suoritin ainoastaan kaikki pakolliset kurssit. Enkä edes hakenut mihinkään keväällä, kun olin niin masentunut.

• <lyhenteitä>
        M29-ENFP kirjoitti:

"Mun näkökulmastasä vaan pidät itseäsi liian hienona pelataksesi samoilla säännöillä kuin muut"

Tämä onkin mielenkiintoinen juttu - paljonko AT-miehiä on Suomessa? Jotkut jaksavat väittää että meitä ei ole kuin minimaalinen vähemmistö (eli olisin aika ainutlaatuinen) tai sitten että meitä olisi ihan hillittömät määrät, mutta tietynlaisten ihmisten takia - joita sinäkin edustat - asiasta ei voi puhua. Which is it?

Koko ajanhan tässä puhutaan. Ratkaisuja vaan puuttuu, Laasasellakaan ei ole mitään ihmereseptiä tarjolla. Mä en usko että kulttuuria voi muuttaa, mitenkään ohjatusti - kulttuuri on se mitä ihmiset on. Enkä usko että me ymmärrettäis pariutumismekanismeja ja muiden yhteiskunnallisten asioiden vuorovaikutusta niin hyvin että osattais niitä (vielä) muuttaa. Iso osa ihmisistä kuitenkin pariutuu, mutta valtaosa suhteista on vain tilapäisiä. Ja joo, yksinäisyys on ongelma, mutta väärä eukko hellan ääressä on vielä pahempaa.

Fakta kuitenkin on, että ihmisiä, jotka eivät halua auttaa itseään, ei voi kukaan mukaan auttaa. Sinä olet tekemässä omasta elämästäsi saamattomuuden muistomerkkiä, luuletko että että sen äärelle kertyy isokin joukko itkijänaisia?

• M29-ENFP
        <lyhenteitä> kirjoitti:

Koko ajanhan tässä puhutaan. Ratkaisuja vaan puuttuu, Laasasellakaan ei ole mitään ihmereseptiä tarjolla. Mä en usko että kulttuuria voi muuttaa, mitenkään ohjatusti - kulttuuri on se mitä ihmiset on. Enkä usko että me ymmärrettäis pariutumismekanismeja ja muiden yhteiskunnallisten asioiden vuorovaikutusta niin hyvin että osattais niitä (vielä) muuttaa. Iso osa ihmisistä kuitenkin pariutuu, mutta valtaosa suhteista on vain tilapäisiä. Ja joo, yksinäisyys on ongelma, mutta väärä eukko hellan ääressä on vielä pahempaa.

Fakta kuitenkin on, että ihmisiä, jotka eivät halua auttaa itseään, ei voi kukaan mukaan auttaa. Sinä olet tekemässä omasta elämästäsi saamattomuuden muistomerkkiä, luuletko että että sen äärelle kertyy isokin joukko itkijänaisia?

"yksinäisyys on ongelma, mutta väärä eukko hellan ääressä on vielä pahempaa"

Tätä en kyllä millään suostu uskomaan. Varsinkin kun aina on mahdollisuus olla yksinkin, joten miksi valita "vääriä eukkoja"? Tai jäädä vaikeroimaan, vaikka olisi vahingossa valinnutkin? Eikö kaikki ihmissuhteet opeta jotain? Ja minua kutsutaan pessimistiksi...

"luuletko että että sen äärelle kertyy isokin joukko itkijänaisia?"

En ymmärrä mihin pyrit tuollaisella retoriikalla. Ei kuolleitakaan kukaan oikeasti muistele. Kuolleet itse kaikkein vähiten.

• <lyhenteitä>
        M29-ENFP kirjoitti:

"väitän myös, että maailmasta löytyy myös huomattavasti huonommalla korttipakalla pelaava porukkaa"

Läiskäisepä pöytään pari konkreettista esimerkkiä?

Masennushan sulla on, mutta mites on esim. fyysisten vammojen kanssa? Ajoko rattijuoppo sun yli, kun olit 9 v? Ryyppäsikö äitisi sulle aivovamman? Puriko naapurin koira arvet naamaan, kun olit 3v? Onko sulla perhettä, vai kasvoitko lastenkodissa? Oliko ainoa turvallinen aikuinen elämässäsi nuoriso-ohjaaja, joka pani sua perseeseen? Onko isäsi laitokseen suljettu psykopaatti, sukulaiset alkoholisteja ja narkkareita, tekikö paras kaverisi itsemurhan juhannuksena kun olitte 14v? Jätitkö lukion kesken, koska ei ollut rahaa kirjoihin vaan piti mennä siivoamaan rappuja, jotta pikkuveljelle voitais ostaa ruokaa ja vaatteita eikä sitä huostaanotettais? ...tutustuisit ihmisiin, voisit yllättyä millaisten asioiden kanssa voi oppia elämään.

• M29-ENFP
        <lyhenteitä> kirjoitti:

Masennushan sulla on, mutta mites on esim. fyysisten vammojen kanssa? Ajoko rattijuoppo sun yli, kun olit 9 v? Ryyppäsikö äitisi sulle aivovamman? Puriko naapurin koira arvet naamaan, kun olit 3v? Onko sulla perhettä, vai kasvoitko lastenkodissa? Oliko ainoa turvallinen aikuinen elämässäsi nuoriso-ohjaaja, joka pani sua perseeseen? Onko isäsi laitokseen suljettu psykopaatti, sukulaiset alkoholisteja ja narkkareita, tekikö paras kaverisi itsemurhan juhannuksena kun olitte 14v? Jätitkö lukion kesken, koska ei ollut rahaa kirjoihin vaan piti mennä siivoamaan rappuja, jotta pikkuveljelle voitais ostaa ruokaa ja vaatteita eikä sitä huostaanotettais? ...tutustuisit ihmisiin, voisit yllättyä millaisten asioiden kanssa voi oppia elämään.

"Onko isäsi laitokseen suljettu psykopaatti, sukulaiset alkoholisteja ja narkkareita, tekikö paras kaverisi itsemurhan juhannuksena kun olitte 14v? Jätitkö lukion kesken, koska ei ollut rahaa kirjoihin"

Hei, näähän osuu aika lähelle jopa, heh... Mutta en silti ymmärrä mikä relevanssi listallasi on? Siis sinä väität että noistakin lähtökohdista on onnistuttu ponkaisemaan pitkälle? Uskon että fyysiset vammat ovat vaikeita skipattavia, samoin mikäli koti/perhe on todella ongelmainen, niin ihan varmana ei koulut maistu tai muutkaan asiat. (Tosin osa niiden perheiden lapsista muuttuu öykkäreiksi ja muiksi koulukiusaajiksi, jotka tottakai saavat tyttöjen huomion.)

• M29-ENFP kirjoitti:

"Se, kun on jossain hyvä, ja pääsee sitä tekemään, tuottaa tosi hyvän fiiliksen."

En ole tällaista kokenut, niin en hevillä sitä myöskään usko. Ja vaikka olettaisikin tuon olevan totta, niin mitä sitten? Minulle olisi tärkeää "kehittyä yksilönä", jonka koen mahdottomaksi ilman tiettyjä juttuja - kuten seksielämää - ja ylipäätänsä saada jotain poikkeavaa aikaan. Mutta poikkeuksellisuus vaatii niin hillittömiä juttuja, että on ihan mahdotonta ponkaista nollasta sinne...

"pakkoko sitä on tähdätä vain niihin teininaisiin, jotka on korkattu jo 13-vuotiaana"

Muunlaisia ei ole. Tilastot osoittavat tämän.

PS: En valitettavasti valmistunut ylioppilaaksi, suoritin ainoastaan kaikki pakolliset kurssit. Enkä edes hakenut mihinkään keväällä, kun olin niin masentunut.

"Muunlaisia ei ole. Tilastot osoittavat tämän."

Eipä olekaan, tosiaan!

• M29-ENFP kirjoitti:

Mitä hittoa toi ATM tarkoittaa?

• 26

"Mistä tiedät? Miksi normaali teinimissi ei pitänyt minua puoleensavetävänä silloin kun minäkin olin teini?"

Pakko kommentoida, tai siis kysyä..(vaikka en koko keskustelua lukenutkaan, mutta tämä kommentti pisti silmään.) Miksi kuvittelet, että kaikki pariutuvat teineinä tai että pariutuminen olisi samaa tasoa kuin aikuisena?

• ___6
        M29-ENFP kirjoitti:

"AT- ja KT-miesten pitäisi pitää yhtä ja miettiä yhdessä miten YTM:iä estetään alistamasta muita miehiä."

Uskon että myös KT-miehet elävät sen verran laiskanpulskeaa (parisuhde)elämää, ettei heitä kiinnosta korjata vääryyksiä...

Mistä tämä ATM-ajattelu oikein kumpuaa. Siis, että yhteiskunnassa vallitsee kieroutuneet parisuhde- ja rakennemallit joiden vuoksi atmmiehet eivät saa pillua, eivätkä varsinkaan naista tai semmoista laatunaista, joita he kelpuuttaisivat. Ja toiset ylemmän tason miehet ja välitason miehet estävät näitä toisensa heikommaksi määritteleviä miehiä saamasta naisia ja sortavat heitä. Ja kaikki vääränlaiset naiset ovat huonoja ja tai täysin kelvottomia. no miksipä he eivät täällä valita. Että parisuhteet eivät ole henkilökohtainen juttu ja riippuu yksilön omista jutuista vaan suuri rakenteellinen kompleksi, johon liittyy yhteiskunnan kammottava sorto miehiä kohtaan. Se on muodikas ja yleinen teoria. jota pitää hokea nykyään jokapaikassa. Mutta onko se muka totta. Ei minun nuoruudessani tiedetty tällaistä olevan. Ehkä se on helpottavampaa ajatella. että oma pariutumattomuus johtuu ympäröivistä seikoista. Eikä omasta itsestä tai luonteesta tai persoonallisuudesta.

• 65 i7
        M29-ENFP kirjoitti:

Et sä ole mikään antihedonisti. Etkä edes epäitsekäs. Itsestään pitää ottaa vastuu, sä syytät vaan muita. "Naisten syy eikä naisia kiinnosta" juupa, ja kunniakkaampaa yrittää muuttaa maailmaa? No, ensi alkuun voisi näinkin ajatella, mutta kun muistaa, että niin se Hitlerkin ajatteli, niin tajuaa mikä on se totuus siinä. Hän halusi myöskin muuttaa nimenomaan muita ja maailmaa, ja näki sen kunniakkaana.

Semmoinen ihminen ei halua ottaa vastuuta itsestään, omasta onnestaan eikä suostu myöntämään olevansa vain yksi ihminen... jolla ei juuri maailmanparannuskykyjä ole, vaan omilla valinnoillaan lähinnä vaikuttaa pienen piirinsä kautta isompaan.
        Maailman muuttamisen kuvitelmat on muiden muuttamista. Taas pitäisi koko muun maailman muuttua. Mitä kunniakasta siinä on että sinäkin (?) kuvittelet olevasi epäitsekäs kun haluat hallita muita, hallita maailmaa (et voi muuttaa sitä muuten)?
        On paljon helpompaa elää harhassa, mitä ei voi toteuttaa.

Itsestään vastuunottaminen vaatii juuri sitä, että ihan itse opiskelee, käy töissä ja elää. Pyrkii tekemään elämästään merkityksellisen vaikka omilla jaloillaan, jopa yksin, seisten. Ei odota parisuhdetta joka on enemmän ja parempaa itselle, ei odota saavansa ulkopuolelta, vaan tekee itse. Tottakai, hyvä parisuhde parantaa varmaan elämää, mutta kyllä elämästään itse vastuunkantava ja muutakin näkevä on ihan onnellinen ilmankin.
        On helpompaa uskotella itselleen olevansa joku mahdoton maailman parantaja, ja syyttää kuten tässä, naisia, eli muita, omasta elämästään. Että " ei minulle riitä vain tämä oma elämä"... Niin, ei tunnu riittävän tosiaan!

Ei ole sääntöjä eikä ole takuita. Jokaisella on oma elämä ja siitä omasta elämästään on vastuussa ja sitä kautta myös muista. Sinä vaikutat vain sinun valintoihisi ja asenteeseesi. Ei ole mitään velvoitetta naisilla pelata sinun sääntöjesi mukaan, muuttua sinun toiveiksesi, eikä se koko muu maailma edes halua sitä. Kuten huomaat: he elävät jo toisin!

Idealistinen toki voit olla, mutta älä valehtele itsellesi olevasi mikään maailman parantaja tai eläväsi muka muille. Sinähän nimenomaan toivot muiden muuttuvan, sinähän nimenomaan toivot muiden elävän sinulle.

Oma tulevaisuus nimenomaan pitää kiinnostaa itseä. Ei siitä muutkaan ole vastuussa. Eikä siinä ole hedonismia, tuo on todella outo sanavalinta, oletkohan ihan tietoinen mitä se edes tarkoittaa?
        Itsestään vastuunottaminen ja oma tulevaisuutensa luominen on usein rankkaakin, työntäyteistä, joustamista, sopeutumista, tien ja keinojen etsimistä, muiden huomioon ottamista, itse itsestään vastuunkantamista ja vaikeuksista selviämistä. Asioiden hyväksymistä sellaisina kuin ne on, että ne voi nähdä sellaisina kuin ne on, että niitä voi muuttaa siten miten se on mahdollista.

• suski1984 kirjoitti:

Mitä hittoa toi ATM tarkoittaa?

nooh ainakin jenkeissä se tarkoittaa pankkiautomaattia eli Automated Teller Machine ,. mut mitä noi tarkoittaa, ei hajuakaan ,. veikkaan jotain itsekeksittyä juttua ,.

• swghsghsdgh

Noinhan se luonnollisesti menee et siitä ei tykätä jos kaverilla paranis tilanne jollain elämän osa-alueella. Myönnetään että enpä kerran itsekkään pitänyt siitä kun kaveri löysi naisystävän. Tämäkin johtui ihan siitä että se vaikutti ystävyyteemme aikalailla kun vanhoista tottumuksista oli luovuttava. Eräs kaverini kerran selvästi suivaantui kun löysin paremman työpaikan. Ennen väänsi kovasti vitsiä hanttihommistani ja itsekkin itseironisesti siitä työpaikasta vitsailin. Huomasin vaan joskus että kaverilla jäi tästä aiheesta jotenki "levy päälle" eli rasittavuuteen asti jankutti samaa vitsiä. No sitkun sain koulutustani vastaavan työn ni tajusin heti, että toi kaveri murtuu ku kuulee tosta ja että onnitteluita ei tolta tule. Ja niin kävikin. Tilanteesta ilmoitettuani oli tämä kuin myrkyn niellyt eikä koko päivänä tainnut sanaa suusta tulla. No eräs toinen kaveri taas kannusti ettimään kokoajan parempia töitä ja saattoi jopa asioikseen soittaa jos oli molista jonkun mulle sopivan bongannu. Tän kans sitä työpaikkaa sit kossun voimalla juhlittiinkin.

• sillitrooli

Yksi harmittavimmista asioista oli se, että yksi vanha kaveri, joka on itse joutunut elämässään hankalaan tilanteeseen ja sieltä joutunut kipuamaan ylös, ja jota meikäläinen tuki silloin parhaani mukaan, oli yksi pahimmista eilen. Siis mikä kaveri se sellainen on, jota eka tukee vaikka kuinka, mutta sitten sama kaveri ei osaa yhtään olla iloinen puolestasi, vaan tosiaan melkeinpä suivaantui ja alkoi selittämään jotain omia juttujaan, jotka voisi tiivistää "olen parempi sinua tässä aiheessa" (vaikka ei hän edes ole parempi oikeasti).

• hgkdrghkj
        sillitrooli kirjoitti:

Yksi harmittavimmista asioista oli se, että yksi vanha kaveri, joka on itse joutunut elämässään hankalaan tilanteeseen ja sieltä joutunut kipuamaan ylös, ja jota meikäläinen tuki silloin parhaani mukaan, oli yksi pahimmista eilen. Siis mikä kaveri se sellainen on, jota eka tukee vaikka kuinka, mutta sitten sama kaveri ei osaa yhtään olla iloinen puolestasi, vaan tosiaan melkeinpä suivaantui ja alkoi selittämään jotain omia juttujaan, jotka voisi tiivistää "olen parempi sinua tässä aiheessa" (vaikka ei hän edes ole parempi oikeasti).

kiinostaa hieman näin itsekkin muuttaneena tietää muuton syy. muutatko työn perässä vai viihtyisämpien sosiaalisten piirien perässä. itsellä oli vähän sekäettä.

• sillitrooli
        hgkdrghkj kirjoitti:

kiinostaa hieman näin itsekkin muuttaneena tietää muuton syy. muutatko työn perässä vai viihtyisämpien sosiaalisten piirien perässä. itsellä oli vähän sekäettä.

En oikein halua tässä kertoa sen tarkemmin muutostani, ettei kukaan vaan tunnista. Itselläni sosiaalisten piirien vaihtaminen ei ole pääsyy, mutta on sekin yksi ihan jees homma kyllä siinä muutoksessa. Olen melkeinpä ekaa kertaa elämässä menossa sellaiseen juttuun, jossa on paljon minuntyyppisiäni ihmisiä.

• lippu korkealla

Älä välitä, ei ne sellaiset ihmiset jotka eivät halua kannustaa tai osaa olla iloisia puolestasi ole mitään ystäviä. Sama juttu se on naisillakin, jos joku menee jotenkin eteenpäin elämässään - tai uskaltaa edes yrittää jotain muutosta - niin heti löytyy dissaajia kaveriporukasta. Ja näkyyhän se kiero asenne tällä palstallakin, puretaan tänne vain omaa katkeruutta ja lytätään jos joku toinen ei alistu samanlaiseen itsesäälissä rypemiseen. Rohkeasti vaan eteenpäin, never mind the losers... :-) Kulman takana voi olla kivempia kavereita odottamassa.

• Aivan kuin he pelkäisivät "menettävänsä" sinut ja ilmaisevat itseään ärsyttävällä tavalla kiertäen.

• Siis

hieman omituisia puheenvuoroja tässä ketjussa. Itse en ole koskaan seurustellut ja olen nykyisin jo aivan 100% varma, että en koskaan tule seurustelemaankaan. En silti oma elämänfilosofiaa, että antaa kaiken muunkin mennä ihan läskiksi. Kouluja on käyty kohtuullisesti ja ihan ok työpaikkakin on alla. raha-asioissa olen tarkkana ja muuten pyrin pitämään elämässä jämptin meiningin.

• Helsinki kartalle!
      • buuuuuuu

"Keskustelu alue"? Joo, pitäkää hyvänänne...

• Tseims

Heh, mulla taas käänteinen ongelma. Olen tyytyväinen tasapaksuun muutoksettomaan sinkkuelämääni, mutta kavereiden mielestä minun pitäisi elää just samanlaista elämää kuin heidänkin. Käydä läpi ne samat vakiot: muija, pari kakaraa, farmariauto ja kallis velkalukaali. Lopuksi ehkä sitten ammutaankin koko perhe kun kaikki se onkin liikaa omille henkisille kapasiteeteille.

• asdgsagd

ATM:llä on ATM kaverit. Valitse seuras oikein.

• miehenkuvotus

On kyllä melko surkeita kavereita, jos eivät muutoksen lähestyessä kannusta. Tämä on ainakin minun mielipiteeni. Minun kaverit ovat aina kannustaneet lähtemään kesätöihin muille paikkakunnille, kunhan työpaikka ollut kiinnostava. Itseasiassa kun olen miettinyt valmistumisen jälkeistä muuttoa ulkomaille, kaikki kaverini ovat siihen kannustaneet. Naisen etsimiseenkin he ovat kannustaneet, mutta empä tuossa muutamaan vuoteen ole itse ollut siihen valmis. Nyt kun sitäkin tulee silloin tällöin harrastettua, he ovat kannustaneet vastoinkäymisissä (muutahan toistaiseksi ei ole tulluktaan.) Tietenkään he eivät voi monestikkaan lähteä esim. baareihin mukaan tai mitään sellaista, mutta heidän kanssaan voi jutella. He eivät todellakaan pyri nolaamaan, vaan kannustavat jatkamaan ja yrittämään vastoinkäymisistä huolimatta.

• alkoholi

Olen elämäni varrella huomannut, että jos en juo alkoholia, niin se tuntuu riepovan joitakin tuttuja todalla paljon.. Varsinkin suurkuluttajille se on kova pala, jos ystävä ei juokkaan alkoholia ja haluaa hieman freshimpäåä elämää. Uskomatonta, mutta totta.

• hienoa sillisein

Hyvä Silli, pääsit taas etusivulle!

• Leski -78

Tuo on totta.. Narkki/alkkis piireissä ollaan kauhun vallassa ja pahimmassa tapauksessa sabotoidaan toisen 'normi-elämään' ryhtymis yritykset ja saatat jopa saada satsit/ illan kierrokset ilmaiseksi varsinkin jos olet muutaman kuukauden kuivilla onnistunut olemaan... Ollaan itse pohja suossa niin halutaan pitää muutkin suossa, ettei jäätäis yksin sinne makaamaan, ex-miehelläni oli tämä ongelma ja lopulta piri, alko ja juoppokaverit vei.. nyt haudassa tosin, minä ja kaksi muksua jäi taakse.

• Jiihaaaaaaaa

Ei kannata välittää "kavereiden" puheista. He itse pelkäävät muutosta ja haluavat sitoa sinut heidän omaan tuttuu ja turvalliseen toimintamalliin. Tekemällä muutoksia he pelkäävät että heidänki oma surkeus paljastuu sinulle koska lähdet avaramille vesille. Go for it.

• jk

ennole

• KJ

NIIN ETTÄ MITÄ,

• tuijuiii

ne ei vaa haluu menettää sua, tulee polosille ikävä.

• ehkä.

Joko kaverit haluavat olla kanssasi tekemisissä ja kaipaavat vanhaa aikaa /nykyaikaa. Tai sitten tuo kuvaamasi juttu.
      Moni yrittää pitää vanhaa asuinpaikkaa kasassa, eli hyviä juttuja siellä.

• Älä anna "kavereiden" jarruttaa elämääsi ja kehitystäsi..siten teet ja elät mikä parhaalta tuntuu. Muutama vuosikymmen taaksepäin oli ex-miehelläni aivan sama tilanne.. voi voi kyllä rouvallakin oli monta niin hyvältä kuulostavaa lempinimeä.. joita kaverit kilpaa keksivät ;) Parhaimmat kaverit jäi sitten kuvioihin mukaan hengailemaan ja ovat vielä tänä päivänäkin. Loput olivatkin täysiä luusereita. Nämä ovat vain kavereita nyt sitten se ystävyys punnitaan. http://www.youtube.com/watch?v=sREk3WmG7Ao

• *N*

On vain yksi menestyksen mittari - se , että elät elämääsi haluamallasi tavalla. Jos et suunnittele ja toteuta omaa elämääsi, joudut noudattamaan jonkun toisen tekemää suunnitelmaa. Ja arvaa. Mitä se toinen on suunnitellut sinua varten ? Ei paljon mitään, vaan haluaa sun tallaavan samoja polkuja joihin olet kyllästynyt. Itsellesi sinä elämän rakennat ja elät, et kavereillesi !!!!! Rohkeasti vaan toteuttamaan muutoksia, sen myötä näet ketkä niitä aitoja kavereita / ystäviä rinnallasi on,,,,,,

• Tulkaa järkiinne

Unohda ne "lässyn lässyn kaverit". Oikeet kaverit kohtelee lähimmäisiään hyvin.
      Ja suurin osa"kavereista" ei ole oikeesti mitään kavereita vaan sua kaikenlaisee pinnallisee typeryyteen vetäjiä ja sun oman elämän rajottajia

• Taidat olla itse

Oletko sinä aloittajalle, oikea, vai lässyn lässyn kaveri?

• Nothing is forever

Onnea elämänmuutoksesta!

Ei ole oikeita kavereita sellaiset, jotka eivät ole iloisia jos päätät muuttaa elämääsi. Olen vielä nuori ja minulla on samanlaisia kokemuksia. Yhteen aikaan tykkäsin käydä baarissa parin vuoden ajan. Lukioaikana en käynyt ollenkaan, ensimmäisen kerran kävin kunnolla baarissa 22 -vuotiaana. En ole baari-ihmisiä.

Baarissa kuitenkin tutustuin ihmisiin, joita pidin mukavina ja aina kun heitä näki, juttu luisti. Mutta sitten jossain vaiheessa alkoi baarissa käyminen tökkiä. Aloin juoda vähemmän vaikka en kyllä muutenkaan juonut niin hirveästi, en pidä väkevistäkään. Nyt juon todella harvoin. Se oli sitä samaa joka kerta kun meni sinne, samat naamat jne, Ykskaks sitten päätinkin että enpäs enää menekkään. Ja nyt kun en ole tänäkään vuonna käynyt baarissa kuin kaksi kertaa en ole nähnytkään noita kavereita.

Uskalsin tehdä niin sanomatta mitään siitä kenellekkään. Ja miksikö en ole nähnyt? Joidenkin numeroita on, mutta eivät juurikaan ole yhteydessä. Eipä haittaa. Ne olivat niitä baarikavereita jotka ovat yhä siellä baarissa ja juovat. Onneksi en ole enää sellainen. Uusia kavereita sitten tulee tilalle jos vanhat jättää. Sitä se elämä on. Mikäään ei täällä ole ikuista.

• lopullisia päätöksiä

Tekstistäsi paistaa selvästi läpi se, että joko et ole täysin rehellinen, tai sitten et mieti mitä kerrot, vaan lämpimiksesi kirjoitat tarinaa.

Eikö kokemus ole opettanut sinulle sitä, mitä kirjoitit tekstisi loppuun?
        "Mikäään ei täällä ole ikuista"

Tuohan on täysin yleistä baarityypin eli viihdejuopon (ei alkoholistin) elämässä, että joskus voi tulla pitkäkin tauko siihen hommaan, ja sitten se voi taas myöhemmin ihan hyvillä mielin jatkua.

Minkä ihmeen lopullisen päätöksen muka olet keksinyt itsellesi, kun et muka enää ole sellainen, ja mistä luulet tietäväsi että loppuelämäsi on nyt tuollaista?

Olen samaa mieltä että mikään ei tosiaan ole ikuista, ja samat jutut yleensä alkaa alusta, ja hyvä niin.

Vuodenajatkin ovat aika samoja, vaikka kuitenkin vaihtuvat.

• Ou_jee

Aloittajalla vaikuttaa olevan TOSI HYVIÄ kavereita...

• vm.70

Kyse on silkasta kateudesta ja siitä, että heitä ottaa pähän rohkeutesi. Eivät uskalla tehdä samaa. Tee omat ratkaisusi ja etene sen mukaan piittaamatta kavereiden rutinoista.

• Matkaaja&muuttaja

Älä huoli, niin ne on sikkunaistenkin elämässä.
      Olen silti muutaman kerran vaihtanut maisemaa, opiskelun takia alkuun, sitten työtä ja työkavereita jen...
      Aina kaverit ja jopa sukulaisetkin motkottaa asiasta ja minä saan enimmäkseen kulkea kavereitani tapaamaan, koska olen muuttanut muualle. Mutta onneksi on noita uusia kavereita tullut ympäri pitkää maatamme ja osa jopa koko läntiselle pallonpuoliskolle.
      Ei kannata elämäänsä elää kavereiden toiveiden mukaan, vaan elää ihan omaa elämää, niin ne kaveritkin lopulta tekee, vaikkei ne koskaan sitä tunnusta.

• ystävät painostaa

Olet aivan oikeassa!
      Olen törmännyt samaan asiaan monen monituista kertaa elämässäni.
      Vaikka olen jo yli kuuskymppinen niin sama ralli jatkuu vaan, jos yrität tehdä jotain massasta poiukkeavaa, niin sinut naulitaan heti ja sanotaan, että oletko aivan hullu, kun tuollaisia ajattelet.
      Joskus tosi vaikeata tehdä omia päätöksiä, kun ystäväpiiri painostaa eikä ymmärrä lainkaan minun aatoksiani.

• uncle sam

just juu..mullla sama ongelma...mutta tiedän että
      kun oikeasti haluan elämän muutosta niin ensimmäisenä pitää vain uskaltaa hypätä kelkasta ulos...kavereita parempia saa ajan myötä..
      kaveri piiri pitää ja sitoo sinut johonkin rooliin ja jos haluaa muutosta niin..
      omia ajatuksia kehään ...

uncle sam

• of
    • of
    • mollimalouns

Hei! Kantsii pitää ne entisetkin kaverit kuvioissa. Sitten kun menee muutama vuosi niin osaat arvostaa niitäkin. Se on kyllä totta, että jossain vaiheessa kaverit yrittää estää asioista muuttumasta. Sitten vähän ajan (juuri muutaman vuoden) päästä huomataan, että muutos on hyvästä. Ei kannata jäädä entisiin kuvioihin junnaaman. Ne ihmiset jotka tippuu kyydistä elämän käänteistä, oli "tarkoituskin" tippua. He eivät olleet tarkoitetutkaan elämääsi.

• Pakoon!

Olet hyödyllinen heille. He tarvitsevat rahojasi ja statustasi. Siipeilevät kustannuksellasi kuten Elviksen ja Matti Nykäsen ns.kaverit tekivät. Eivät ole mitään ilman sinua. Siksi sinut pidetään heidän tasolla. Perhe eikä raittius saa sinua heiltä viedä.

• kaverit on kavereita ja ystävät ystäviä. Siinä on iso ero ja itse kunkin päätettävä miten kavereihin ja niiden lausuntoihin suhtautuu...

Tietämättömänä pakko kysyä et mikä hitto on ATM ? Oppis taas jotain uutta...

• vihaajat

• Siluou

Silliä kullekin...
      Ei ole pakko noudattaa kavereiden mielipiteitä joka asiassa.

• fgdssdgfgs

varmaan porista muuttamassa?

• Ystävä

Rohkeasti vain tekemään sitä mitä oma sydän sanoo.
      Kaverisi varmasti pelkäävät, että pian he menettää muutkin kaverit kun yksi lähtee. Mutta, ei ne tosiystävät jätä ikinä. Aina niille löytyy paikka molempien sydämistä ja sen tuntee sitten kun tulee asia todeksi.
      Anna heille hiukan aikaa tottua ajatukseen, sen sijaan, että heitä suopaisit. He vain pitävät sinusta.
      Itse olen usein muuttanut ulkomaille vuosiksikin ja aina ne samat ja uusista paikoista aina uudet ystävät pysyvät silti mukana koko elämän, ainakin sydämessä. Mutta sitten taas kun tapaa niin tunnistaa sen tosiystävän kun hän on aidosti iloinen nähdessään sinut.
      Paljon on kiinni myös siitä miten itse heille asian ilmaiset ja se että kertoisit heille vain ihan rohkeasti kuinka paljon heistä välität ja toivot, että etäisyys ei toisi säröjä ystävyyteen.
      Aidon ystävnän tuntee sydämmessään, ei järjessä.
      Tsemppiä :)

• EINO LEINO+EU

LIIAN LYHYT JUTTU JOTTA PYSTYIS OTTAA KANTAA, LAITA TEKSTII PALJON ENEMMÄN ,KYLLÄ NIILTÄ POLIITIIKAN MIEHILTÄ ONNISTUU.

• TUMMA MIES

EN OLE HUOMANNU,KOSKA OLEN HYVÄ JA KOMEA!

• Muuttaja Make

Itsellänikin oli ollut vaikeuksia kavereiden kanssa muuttoa koskien. Kun aloin puhumaan, että muuttaisin jonnekkin kauemmas kotikaupungistani tai ulkomaille niin kaverini alkoivat samantien keksimään eri syitä pitääkseen minut aina täällä vihaamassani kotikaupungissa. Heidän perustelujaan oli: pitkä matka, ei voi tavata niin usein, kenen kanssa sitten hengaan jos he eivät ole mukana ja jos ulkomaille niin kielivaikeudet.
      Vastaukseni kaikkiin näihin oli, että ulkomailla pärjää englannilla ja mikään ei estä oppimasta kieltä, matkan ei pitäisi olla este tapaamisille vai oletteko tosiaan niin laiskoja, että ette pysty matkustamaan 5km kauemmaksi ja kavereita voi saada muualtakin. Näiden lisäksi luettelin kaiken mitä olin ottanut selville muuttokohteistani.

Lähimmät kaverini jotka voidaan jo melkein lukea ystäviksi ovat tosin paremmin koulutettuja kuin minä ja ovat saaneet jopa kunnon töitä silloin kun ovat halunneet. Itseltäni on keskeytynyt opiskelut useaan otteeseen alhaisen motivaation takia (mihin tosiaan on nyt tullut muutos) ja olen saanut vain työkkärin kautta työharjoittelupaikkoja (hyvää palautetta esimieheltä tullut). Siksi en ymmärrä syytä miksi he haraavat vastaan. Yrittävätkö he pitää minut edelleen alemmalla tasolla vai onko syy siinä sitten, että minä pelastin heidät aikoinaan koulukiusaajilta yläasteen aikoihin ja siitä asti olemme hengailleet?
      Ensimmäinen on tradenomiksi kouluttautunut ja jatkaa todennäköisesti ekonomiksi ja toinen on diplomi-insinööri. Ovat käyneet lukion ja yliopiston ennen näitä aloja kun minä vain ammattiopistoissa pyörinyt eri aloilla.

Molemmilla tosin on pienempi kaveripiiri ja lähinnä miespuolisia (omani koostuu sekä miehistä, että naisista sekä monenlaisista ihmisistä ja ikähaarukasta 16-40) ja kumpikaan ei ole ollut naisten suosiossa toisin kuin minä itse useampaan otteeseen. Eli onko tässä syynä nyt kateus siihen mitä minulla on vaikka keskeytyneet koulutukset vai se, että he eivät halua enempää hyviä pisteitä minulle. Vai sitten se, että ei haluta eroon kaverista.

Mutta luettuani ihmisten tekstejä palstalta niin täältä löydätte muutamia hyviä lausahduksia jotka itse olen sisäistänyt ja elämäni on sujunut hyvin http://fi.wikiquote.org/wiki/Albert_Einstein#Einsteinista_sanottua

• Vaikka olenkin nainen niin kuulostaa niin pirun tutulta.. Itse muutin vieraalle paikkakunnalle ja n. 100 km päähän kuukausi sitten ja kaverit oli kovasti vastaan. Sain kuulla siitä miten en tule viihtymään ja kuinka vanhalla paikalla kaikki on paremmin ja ei kannata sinne mennä kun ihmisetkin on ihan erilaisia. Päätin silti muuttaa ja hetkeäkään en kuukaudesta ole katunut. Töissä on ollut mukavaa ja vapaa-ajasta saa mukavaa jos vaan yrittää ja haluaa. :)
      Jos viinakaan ei auta niin sitten onkin jo parasta vaihtaa sitä maisemaa ja nopeaan. :D

• Kromoson-X

Mikäli jättäisit tilaisuuden käyttämättä, et ikinä tule tietämään miten pitkälle pääset elämässäsi.

Suomalaiseen peruskateuteen kuuluu pelko, et toinen ei saa olla enempää koulutettu/ammattisa yleneminen mitä itse on.

Kolmanneksi, mikäli jätät tilaisuuden käyttämättä, et milloinkaan tule tietämään mitä sinusta olisi tullut. Tuo taas saattaa hiertää mieltäsi ja pikkuhiljaa ne kaverit, ketkä eniten painosti unohtamaan etenemisen, tippuvat pois kaveripiireistä.

Mikäli kyseiset estelijät eivät hyväksy etenemistä työurallasi tai seurustelusuhteitasi, eivät he ole kunnon kavereita.

• jaa.

En ole kokenut tuollaista. Ihmeellinen ja sairas avaus. Mitäs jos hankkisit mielikuvitusvirtuaalin tilalle ihan oikean elämän? Keksittyjen tarinoiden kirjoittaminen on todella sairasta käytöstä netissä. Sori, mutta vaikeaa ottaa todesta nimettömällä foorumilla joitakin horinoita, missä joku haukkuu omia kavereitaan "huonoiksi kavereiksi". Jos sulla olisi ystäviä elämässäsi, et tällaisessa nimettömässä netissä kehtaisi edes viitata kavereihisi, vaan et avautuisi tolla tavalla nimettömänä sellaisista asioista yhtään. Korkeintaan joku peruskouluikäinen tai muuten jotenkin yksinkertainen(?) edes puhuu "kavereista", edes käyttää sellaista sanaa.

• yksityisasioita

Onko sulla 5000 ihmistä taas koneella tekemässä sulle kirjoitusvirheitä?

• mk

Aikoinaan kun lähdin tumppukylästä muualle töihin niin joku tuttu sanoi kun näki kun menin pikavuoropysäkille että mihin menossa ja sanoin että rauman telakalla olen duuniss niin mihin sitä kotikylästä lähdet että silleen. Nykyisin asun pääkaupunkiseudulla ja minua ei enää pikkukyliin saa asumaan koska en pidä siitä että naapuri tietää paremmin minun asia kuin itse että silleen. Täälä kun lähtee stadin keskustaan baarikierrokselle niin ei kukaan tule sanomaan että olit siellä ja silloin mutta pikkukylissä kyllä huomautetaan kun josku paikallisessa käy ja vielä monen kuukauden jälkeen. Ne juntit eivät osaa lähteä sieltä pikkukyliltä pois kun pelkäävät mailmalle lähtöä.

• ihminen on

Joo, kyllä vain. Eivätkä kaikki kaverit iloitsekaan menestyksestä, vaikka se tulisi millaisten vastoinkäymisten jälkeen. Osa ei jaksa muuta kuin jankuttaa omista asioistaan ja kun sinä saat tarpeeksi roskatynnyrinä olosta, sinä oletkin se paha ihminen... Juu, hyvin inhimillistä!

Tuossa tapauksessa, onneksi olkoon ensinnäkin! Kuitenkin sinä ihan itte rakkennat oman elämäsi ja teet päätökset yms. siihen. Ja se on hemmetin hienoa, että sinä saat valita, uskallat valita ja kuljet eteenpäin.
      Se miksi kaverit siitä jankkaa voi olla myös... pelko.
      Ihmiset usein haluaa asioitten säilyvän samanlaisina "hei älä koskaan ikinä muutu!": painajaismainen toive!!! Ne suhtautuu sinuun kuin aina, yrittää pakottaa rooliin, minkä he ovat valinneet ja mitä sinä voisit sitten toteuttaa heidän mielikseen. Pelko muutoksesta, tyhmyys nähdä asioita laajemmin ja epäempaattisuus toisen elämään, omat liian vahvat mielikuvat toisesta, jopa ja joskus etenkin kaverista. Ärsyttäviä mutta inhimillisiä. Usein meille jää tosi vanhojakin mielikuvia ja jumittumia.

Ihan kuten ensivaikutelmista, mitkä eivät tosiaankaan pidä paikkaansa: ja jokainen tietää tämän. Ihmistä ei opi tuntemaan hetkessä, ensihetkessä ei tiedä kuin OMAT mielikuvansa ja mielleyhtymänsä, ei toista ihmistä. Mutta juu, jos me joku kuva saadaan, me saatetaan roikkua siinä vuosia. Samanlainen ilmiö. Vaikka me itekin muututaan, halutaan saada muuttua, ja sitten ne sinunkin kaverit toivoo että sinä kuitenkin olisit onnellinen heidän valinnoistaan ja onnestaan.
      Ihminen on hieman pönttö ja yksinkertainen pieni eläin.

Älä masennu siis. Kaverisi eivät välttämättä ole sinänsä huonoja, he eivät edes tajua itse tuota asiaa suurimmaksi osaksi. Todennäköisesti, he eivät oikeasti tiedä edes tekevänsä noin. He toimivat jonkun oman sokeutensa pohjalta, tajuamatta ollenkaan!
      Kysy ja juttele suoraan parin tärkeimmän kanssa. Yritä puhua suoraan ja rehellisesti, kertoa miltä tuo tuntuu. Ja kysyä enemmän, koska muista: he eivät ole oikeasti uhka sinulle. Sinähän voit tehdä, elää, muuttaa, mennä, sinähän olet vapaa!
      Tuollaista roolitusta käy perheessäkin!

Onneksi tosiasia on kuitenkin se, että on aivan sama, mitä muut luulee: SINÄ olet sekä vastuussa omasta elämästäsi että oikeutettu tekemään juuri kuten haluat ja muut sopeutukoot tai suksikoot kuuseen. Ei sinun tarvitse ottaa stressiä heidän jumeistaan ja peloistaan. Jos he pelkäävät muutosta, niin antaa heidän pelätä. Jos joku on oikein paha, eli yrittää jo manipuloida ja pakottaa jotenkin esim. kieroilemalla tai pelottelemalla sinua omiin valintoihinsa, niin siitä kerran sano suoraan ja sen jälkeen, jos se ei herää, ala ottamaan etäisyyttä!

Ihmisen on vaikea olla epäitsekäs ja vilpitön. Iloa tulee riittämään, kun osaa iloita muidenkin puolesta, mutta harva osaa. Se vaatii kateudesta ja vertailusta luopumista.
      Kaverisi siis ovat inhimillisiä, vaikka tyhmiä. Inhimillisiä, tavallisia ihmisiä, tavallisen kaveruussuhteen muutoksissa.

(Pelkoesimerkkejä vielä:
      Siis että kaverit eivät oikeasti edes halua, että löydät naisen => he pelkäävät että sinun aikasi menee naiselle. Nyt olet ehkä ikisinkku, mutta heidän ystävä, uskottu, aina vapaana. Pelko sinun menettämisestäsi voi olla todellinen.

- tai ammatin jossa viihdyt => Äskeisen lisäksi, tähän voi liittyä kateus menestyksestä. Kateus siitä, että sinä uskallat valita ja he itse eivät. He siis heijastavat omat pelkonsa sinun arvosteluun/jankkaamiseen. He yrittävät vakuuttaa sinun kauttasi ITSELLEEN että ovat valinneet itse oikein. Ja sinun elämänmuutoksesi on kiljuva esimerkki siitä että he eivät ehkä olekaan...

- tai uuden harrastuksen josta tykkäät mutta jota kaverisi eivät osaa?
      => Äskeisten pelkojen lisäksi, että he menettävät sinut, että haiheutatkin kauteutta, on myös ikäänkuin yhdistetty pelko: että sinä hurahdat, olet lahjakas, jätät vanhat piirit ja muutut, menestyt ja kaikki edelliset ovat totetutuneet. Sinulla on uusi elämä, uudet ystävät, uudet kuviot... ja kaikkea! Siinä kauhukuvassa)

• surrealismus

En tarvitse kavereita. Koira ja dildo riittää.

• Hanhisääski

Hmmm...toivon, että oma poikani tekisi tuon saman tempun ja jättäisi nykyisen seurapiirinsä "etäasteelle" ja alkaisi rakentaa omaa elämäänsä muualla kuin nykyisellä paikkakunnallaan. Tällä hetkellä kaveripiirissä paljon työttömyyttä, päihteitä jne. Kun joku jää asunnottomaksi, mennään kaverin sohvalle, syödään kaverin jääkaapista niin kauan kun siellä riittää. Ilmapiiri on negatiivinen ja yhteiskuntavastainen ja sossun tuki on se millä eletään. Samankaltaisuus on tietysti myös voimaa, olet hyväksytty sellaisena kuin olet, mutta jos huomisesta ei huolehdi niin huonosti käy. Olen yrittänyt puhua järkeä ja toivonut että poika herää huomaamaan tilanteensa ja uskaltaa tehdä jonkin radikaalin liikkeen elämässään. Ystäviä hänellä on muuallakin ja sellaisia jotka elättävät jo itsensä työllä, vaikka se ei olekkaan ainoa arvon mitta.

• heräämisiä toivoen

Joo, ei työ olekaan ainoa arvo, mutta olet oikeassa. Ihmisellä pitää olla tekemistä ja kaveriporukka voisi kyllä keksiä jotain kivaa, terveellistä ja hauskaakin ajanvietettä, vaikka olisivatkin työttömiä. Mikään ei estä harrastamasta, lenkkeilemästä, lukemasta, pelaamasta shakkia ja muita ja keskustelemasta, on kaikenmaailman nettilukioista kansanopistoihin ja työvoimatoimistokin jotain kursseja järjestää. On ihan eri asia, onko työtön joka tekee jotain ja on aktiivinen vai kasa itsensä "syrjäyttäneitä" toisiaan lannistavia, luuseriuteen ajavia ja sokeuttavia laiskureita, jotka eivät tajua vain vahingoittavansa itseään.
        Passiivisuus lisää laiskuutta, negatiivisuus samoin, ja kun ollaan toivottomia, negatiivisia, passiivisia ja kaikinpuolin jauhamalla jauhetaan sitä, niin johan on yhteistä tunnetta... Ja erillisyyttä kaikesta muusta!

Samankaltaisuus on voimaa, ja heikkoutta! Ei siellä kukaan ole hyväksytty sellaisena kun se on, vaan sellaisena kuin kaikki muutkin. Hyväksyttäisiinkö poikasi näiden aitojen ystävien keskelle, jos hän tekisikin jotain, olisi aktiivinen, iloinen ja suhtautuisi positiivisesti asioihin? Ei. Joten ei, siellä ei hyväksytä ihmisiä sellaisina kuin he ovat vaan siellä hyväksytään sellaiset ihmiset jotka ovat hyväksyttäviä.

Päihteet pahentaa asiaa. Tupakka ja viina passivoi entisestään.

Jos poikasi heräisikin, sillä tavoin, että joku muu hänelle kertoo ja ehdottaa, sen pitäisi siltikin olla hänen ideansa. Eli, jos hänelle puhuu järkeä, se että puhuu kuten itse käsittäisi paremmin saa vain vastaanpanemista aikaan. Saarnat, järkevyys ja muu sellainen saa vain tunteen, että joku jäkättää. Pitäisi osata mennä empaattisesti, aidosti sinne tasolle, siihen elämään ja YMMÄRTÄÄ sitä, miksi se on niin helppoa ja miksi siitä on niin vaikea irrottautua. Lisäksi pitäisi saada se muutos se ihmisen omaksi ideaksi. Niin että hän itse keksii sen, haluaa itse sitä. Oman etunsa siinä parantamisessa.
        Mutta se onkin vaikeaa... Tekosyitä, vastaväitteitä ja muuta riittää, ja kuten aina, on vaikeaa keskustella ihmisten kanssa muutenkin, puhumattakaan jostain tuollaisesta.

Toivotaan, että hän saa elämänsä kondikseen.

• Pälä pälä

Joskus kaverit määrää liikaa, heh :)

• ^^

Ymmärrän sinua hyvin, haluat edetä elämässä. Ymmärrän kavereitasi hyvin, he haluavat pitää hyvän ystävän lähellä

• olet juoppo

No eihän tuollaista känni-idioottia kohtaan voi tuntea minkäänlaista myötätuntoa, kun ainut elämän tarkoitus sulla on "kännit". Vitun idiootti.

• pävö

Muutos on ihmis elämässä vaikea ehkä pelottavakin ajatus.Ehkä kavereidesi on vaikea hahmottaa miten se muuttaa heidän elämäänsä tai miten he kuuluvat siihen sitten unohdatko vanhat kaverit onko uudet kaverit parempia koska varmasti saat lisääkin uusia kavereita.Heillä on menettämisen pelko.Olet heille niin hyvä kaveri että he pelkäävät sinun uutuuden viehätyksestäsi unohtavan kaikki vanha. Kyllä He rauhoittuvat kun huomaavat että pidät heihin yhteyttä kuten tavallisestikkin.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe