Mitä kasviksia voi vielä laittaa kasvamaan? Mitä ehtii vielä heinäkuussa istuttaa? Viljelypalstallani on vielä tilaa ja haluaisin laittaa jotain kasvamaan.
Sitten pelkään sellaista, että en saa mitään satoa tänä vuonna. Päätin kokeilla käyttää viime vuoden siemeniä, mutta vielä ei ole paljonkaan itänyt. Retiisi, koristekurpitsa ja porkkana ja ehkä yksi jättikurpitsa ovat itäneet. Mutta jättikurpitsa, herne ja yrtit eivät ole itäneet vieläkään. Istutin ne kesäkuun alkupuoliskolla tai puolivälissä. Kaikissa oli päiväystä tämän vuoden loppuun tai ensi vuoteen.
Ja teinkö virheen siinä, että en laittanut kasvimaalle suojaksi peitettä? Laitoin vime vuonna ja koin sen vaikeaksi. Ne piti aina ottaa pois kastelun ajaksi, kun kastellessa suurin osa vedestä valui käytäville. Ja harsojen alle kasvoi hirveästi rikkaruohoja.
Mikä ehtii vielä kasvaa?
3
1595
Vastaukset
- lopikopi
Salaatti ja retiisi ainakin kerkiää vielä tuottaa satoa.
Et tehnyt virhettä kun et laittanut peitettä kasvimaalle. Minäkään en laita peitettä ja silti kaikki kasvaa hyvin.
Käytän peitettä vain hallanarkojen kukkien suojaamiseen syksyn hallaöiltä.Pidä tavallisia ruokaherneitä vedessä päivä tai pari, kylvä sitten maahan n.5-10 cm
välein, tarrautuvat toisiinsa eikä tukea tarvitse.Lämpimässä maassa ennättävät satoa antamaan. Samoin punajuuri ja kyssäkaali ennättävät syksyn maistiaisiin.
- Aloitteleva tarhuri
Kiitos teille kummallekin. Laitoin lisää retiisiä kasvamaan. Taidan laittaa myös lisää salaattia. Voisin myös kokeilla laittaa uudestaan herneitä. Keväällä en liottanut niitä. Herneeni eivät ehkä ala enää kasvaa, kun vieläkään ei näy mitään, vaikka jo kesäkuussa istutin ne. Katsonpas myös, jos löydän punajuurta ja kyssäkaalia.
Nyt näkyy kasvimaalla jo kasvua enemmän. Nyt on ollut niin lämmintä. Alkukesällä oli niin kylmä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa732480En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361799- 101654
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721587Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181552Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681407- 1111187
- 121128
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91105- 201019