Hei! En ole vielä naimisissa eikä lapsia tällä hetkellä, mutta tulevaisuutta ajatellen tällainen kysymys.
Kihlattuni etunimi on sama kuin veljelläni. Minun sukunimeni on harvinainen(Alle 100 kantajaa), kihlattuni ei(suht. suosittu muttei mikään Virtanen, Koskinen jne.). Tästä syystä haluaisin, että jatkaisimme minun nimeäni. Tavallaan haluaisin, että hän ottaisi nimeni naimisiin mennessämme, jotta koko perhe (eli me kaksi ja lapset tulevaisuudessa) olisi samanniminen.
Eli, haluaisin jatkaa erikoista sukunimeäni, joiden kantajia on vähän, mutta kihlattuni ei halua ottaa sitä, koska veljelläni on sama etunimi. He siis olisivat samannimisiä, jos kihlattuni nimeni ottaisi. Tämä ei kuitenkaan ole se oleellinen ongelma, vaan:
Jos otan kuitenkin mieheni nimen, mitä periaatteessa tahtoisin, voivatko meidän lapset saada minun tyttönimeäni? Naimisiin menon jälkeen! Vähän epäilen tätä, mutta osaatteko sanoa varmasti miten asia on?
Asiallisia vastauksia kiitos!
Lapselle äidintyttönimi?
2
230
Vastaukset
- lakiteksti
Ei onnistu. Lue tuolta, heti kakkosluvusta löytyy:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1985/19850694 - kyselee vaan
Mitenkäs tässä tapauksessa. Lapsi syntyy avoliitossa ja saa äidin sukunimen. Vanhemmat menevät myöhemmin naimisiin ja ottavat yhteiseksi nimeksi isän sukunimen, jääkö lapsi omalle sukunimelleen (äidin tyttönimi) vai vaihtuuko se automaattisesti sukunimeksi, minkä vanhemmat ottivat (isän sukunumi)
Nimilain 4§ sanoo"Lapsen sukunimen muuttaminen vanhempien yhteiseksi sukunimeksi
Jos alaikäisen lapsen vanhemmat menevät avioliittoon keskenään ja he ottavat yhteisen sukunimen, voivat vanhemmat, jotka yhdessä ovat lapsen huoltajia, sopia lapsen sukunimen muuttamisesta siten, että lapsi saa vanhempiensa yhteisen sukunimen."
Oleellinen sana toisella rivillä...vanhemmat VOIVAT... ei siis pakko? muuttaa lapsen sukunimen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682590
- 622552
- 681752
- 241577
- 201490
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91430- 151352
- 381213
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81157- 251076