Omenaviiniä

omppupomppu

Jos tekee sellasen normi 25 litran satsin omenaviiniä niin paljonkohan suunnilleen niitä omppusia tarttis olla? Tuskin mikään kourallinen riittää ja säkillinen on jo liikaa? Ikinä tehny, mutta hotsittais koklata.

5

4733

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BA

Noin viisi kiloa riittää/ 25l viiniin. Laita lisäksi rusinoita n.500-800g, antavat hyvän aromin.
      Omenoiden on hyvä olla kiinteitä ja hapokkaita. Omenoita ei tarvitse kuoria, mutta halkaise ne neljään osaan niin saat siemenet ja siemenkodan pois (jos tätä ei tee viinistä voi tulla karvasta).
      Olen tehnyt kotiviiniä kymmenen vuotta käyttäen erilaisia hedelmiä, marjoja tai mehuja. Myös näin raparperien sesonkiaikana kannattaa kokeilla raparperiviiniä. Raparperia n. 4kg ja 2kg omenoita rusinat. Raparpereita ei tarvi pieniä kuin n- 10cm pätkiksi.
      Kaikki tekemäni viinit ovat onnistuneet, toisista on tullut kuivempia, toisista makeampia. Jos maku ei ole oikein natsannut niin aina voi makeaan viiniin lisätä hivenen vichyä ja kuivaan spriteä.
      Muistakaa puhtaus ja maltti, niin hyvää tulee.
      Viininautintoja!!

• omppupomppu

Tattis! Ei muuta kun oppusesonkia odottelemaan :)

• Kotikemisti

Laita suunnilleen ämpärillinen omenoita normaaliin 25 litran satsiin. Riko omenat. Siemeniä en ole poistanut, eikö maku mielestäni siitä kärsi. Mutta laita ehdottomasti sitruunahappo. Jos omenat on tarpeeksi happamia voi olla että ei tarvitse. Mutta ei kannata ottaa riskiä. Jos hiiva ei saa tarpeeksi happoa menee maku pilalle. Sitruunahappo takaa sopivan happamuuden ja maku tulee tältäosin kohdalleen. Jos löytyy hieman urheilumieltä ei välttämättä tarvita viinihiivaakaan. Omena lähtee käymään kuoressa olevalla omalla hiivallakin aivan hyvin, mikäli käytät kotimaisia tai muuten säilöntäkäsittelemättömiä omenoita. Olen kokeillut ja hyvin onnistui. Ravintosuola kannattaa kuitenkin laittaa mukaan. Viininteossa maltti on valttia. Parin vuoden varastointi viileässä pullotuksen jälkeen yleensä parantaa makua. Kirkastaminen ja pullotuskaan eivät hosumista kaipaa.

• ämätööri, vinkkejä?

Vain makea omenalaji vaatii sitruunahappoa, hapan omenalaji ei kaipaa sitä. Mielenkiintoista tietoa, että happamalla omenalajin kuoren alla löytyy oma "hiiva", jonka avulla saadaan omenaviini käymään...
      Olen aina tehnyt Gold Wine-kotipakkauksella.
      Mustikka, vadelma jne. vaatii sitruunahappoa tai hapotetta. Taas raparperiviini viiniliitua.
      En käyttänyt ja tarvinnut lisätä rusinoita kotiviinille, käynnistyminen onnistui joka kerta. Jos käynnistyminen kangertelee, niin sitten rusinoita joukkoon kahden päivän sisällä.
      Tässä vaiheessa hapan omenasatsi käy kivasti, eka viikko menossa.

• bornslippy1

laitoin viipaloituja ja keitettyjä omenalohkoja 2 ämpärillistä 30 litran sammioon, ja ei mitään sivumakua antavia rusinoita, sitruunahappoja tai jälkimakeutuksia. viinistä tuli niin hyvää että tuttavat lipittäneet juoman muutamassa viikossa ja sain heti perään tehdä 2 sammiollista lisää samaa tavaraa.
      Ei kaikesta tarvitse tehdä niin tieteellistä kun jotkut "ammattiharrastajat" yrittävät saarnata. ps. olen tehnyt viinejä 20 vuotta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2825
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2713
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1802
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      16
      1590
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1570
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1412
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1277
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe