Esikoista odotan, ja tein nyt listauksen mitä tuonne vaatekaappiin on kertynyt. Onko tämä vaatemäärä ja vaatteiden koko hyvä, vai tulisiko jotain olla enemmän? Vastailkaa te kokeneemmat, itse kun ei yhtään osaa ajatella paljonko jotain housuja tai bodeja tarvitsee. Laskettuun aikaan on enää n. 6 viikkoa. Loppukesän/alkusyksyn vaavi siis.
Neulehaalari vastasyntyneelle
2 pipoa
2 paria sukkia
2 uniasua 56 cm
shortsit 56 cm
lyhythihainen mekkobody 56 cm
lyhythihainen body 56 cm
2 x pitkähihainen body 56 cm
pitkähihainen body 1 M (tarkoittaa varmaan 50-56cm?)
3 x housut 62 cm
3 x pitkähihainen body 62 cm
ohut villatakki 62 cm
lyhythihainen mekko 62 cm
pehmeä karvatakki up to 3 months
takki 62 cm
lämpimät tossut
karvahaalari 62 cm
villakangastakki 68 cm
haalari peanuts baby 62 cm
travellen 74/80 cm pussihaalari
Tässäpä siis kaikki mitä tällä hetkellä löytyy. Mitä kannattaa hankkia lisää ja onkohan jotakin liikaa? Haalareita ja takkeja olen saanut halvalla, joten siksi niitä on useampi. En kaipaa ilkkujoita, vaan vastauksia itse kysymykseen.
Tämä vaatemäärä sopiva esikoiselle?
33
2362
Vastaukset
- Lunatar-72
Kyllä tuolla alkuun pääsee, mutta itsellä oli varsinkin bodyja useampi, kun useimmat vauvat puklaavat enemmän tai vähemmän, niin ei tarvitse joka päivä pyykkiä pestä (joka toinen vain ;) ).
Riittää, kun pääsee alkuun, ajan myötä huomaa, jos jotain puuttuu. Itsellä on edellisestä raskaudesta monta laatikollista vauvan vaatteita, mutta ihan noita pienimpiä ei ole kovin montaa, joten niitä meinaan nyt tälle toiselle muutaman vielä hankkia. Ja jos nyt tulee tyttö, jotain tyttömäistä pitää tietenkin ostaa, kun esikoinen on poika. :)- Lunatar-72
Ps. Tumppuja kannattaa myös ostaa, pysyy pienet sormet lämpiminä. :) Ja kypäräpipo on hyvä, suojaa kaulaa ja päätä.
- Otitko
ollenkaan äitiyspakkausta? Ihan varmasti pääset noilla hyvin alkuun, sitten kun vauva on syntynyt niin vasta kunnolla näkee paljonko vaatteita todella tarvitsee. Aika paljon riippuu erityisesti siitä, puklaako vauva paljon tai sotkeeko muuten vaatteita ja siitä kuinka usein peset pyykkiä. Meillä esikoinen oli todella kova puklaamaan ja päivässä saattoi sotkeentua 4-5 paitaa/bodya, vaikka ei ihan joka pulautuksen jälkeen edes vaatetta vaihtanut. Toisella lapsella taas tuli varsinkin pikkuvauvana jatkuvasti kakat ohi vaipasta, joten lähes joka päivä meni jotkut housut kakkaan ja lähes poikkeuksetta oli aamuisin yökkäri kakassa. Mekkojen kanssa varsinkin syksyn tullessa tarvii varmasti sukkahousuja ja talvella housujen alle sukkahousut tai puolipotkarit.
Itselläni on ollut aika paljon enemmän vaatteita, mutta vähemmälläkin olisi kyllä pärjännyt. - hweg
Mieti kuin usein peset pyykit ja kauanko kuivaus vie. Laske suurinpiirtein bodeja ja housuja sen verran, että saa yhden kaksi päivää kohden. Minä en ole vauvalla käyttänyt koskaan lyhythihaisia vaatteita tai shortseja, mutta meidän vauvat ovatkin olleet alle 3kg, joten lämmintä on saanut pukea päälle. Mutta kaupathan ovat auki vielä syntymän jälkeenkin, joten piankos tuota käyt varastoja täydentämässä sitä mukaa, kun tiedät mitä tarvitset.
- Kokevas
Kiitos vinkeistä, näin olen ajatellutkin, että ei ihan kaikkea tarvitse saman tien olla.
Otin äitiyspakkauksen rahana, sillä siskoltani saan sen makuupussin ja haalarin edelliseltä vuodelta, ja joitakin vaatteita, sitten kun häntä pääsen näkemään, asuu nimittäin kauempana. Kirppareilta olen kierrellyt vaatteita, saanpahan ainakin juuri sellaisia mitkä minua miellyttää täysin ja rahaa jää sitten vielä muihinkin tarvikkeisiin esim tutteihin ja pulloihin ja harsoihin.
Tosiaan en muistanutkaan, että sukkahousut ovat hyvä olla, niitä pitää hankkia.
Kuinka paljon pienellä vauvalla käytetään sukkia? Tarvitseeko niitä olla paljoa? Esim tuskin kukaan pukee sukkahousujen päälle vielä erikseen sukkia?;) Tyhmä kysymys mutta jäin miettimään.. Entä talvella, tarviiko pieni missä vaiheessa suurin piirtein ensimmäiset kengät? Katselin kaupassa että siellä näytti olevan sen kokoisia kenkiä mitkä ei mahu enää jollekin puolivuotiaalle jalkaan.. Nähtävästi niitä joku käyttää pienelläkin.- SannaMamma
hyvä perusvarasto vaatteita sinulla, mitä kyllä kerkeät täydentämään sittten sen mukaan mitä vauva tarvitsee niin syntymän jälkeenkin. Meillä ainakin suku toi niin paljon vaatetta, että riitti ekaksi puoleksi vuodeksi oikein hyvin vauvalle.
Kenkiä tarvitset vasta siinä vaiheessa kun vauva alkaa kävelemään eli ehkä ensi kesänä/syksynä riippuen kehityksestä. Minä ostin vuosi sitten syntyneelle toukokuun vauvalle huhtikuussa ekat kengät kun pihallakin tahtoi pystyyn nousta. Siihen saakka pihalla kuivassa lumessa riitti oikein hyvin äp:n toppapukuun kuuluneet paksut tumput ja töppöset. Meillä ekat kengät olivat kokoa 19. - fisutt
Sukkia ei kovin monia tarvitse, mutta talvella pitäisin kyllä sukkahousujen päällä myös sukkia mekon kanssa niin pysyy jalat lämpimänä. Pikkuvauvalla myös usein karkaa sukkahousut, yökkärit ym. jaloista karkuun vauvan potkiessa niin silloin pienenä olen pitänyt sukkia pitämässä "vaatteet paikallaan". Jos ymmärrät mitä tarkoitan. Kenkiä en ole pitänyt esikoisella ennen kuin oppi kävelemään 1v 2kk ikäisenä. Ja tosiaan pienelle vauvalle saa olla 2-3 paria tumppuja.
- mo
Kyllä minä laittaisin sukkahousujenkin päälle sukat, jos on taipuvainen kylmiin varpaisiin (&sormiin) tai jos on liian isot, niin pysyy paremmin paikoillaan :)
- .....
Itse puin talvivauvalle sisällekin potkuhousujen päälle villasukat :)
Kenkiä en osanut kuin sitten vasta, kun opetteli kävelemään.. Jotkut sanoo, että parempi ostaa jo aiemmin, että tottuu pitämään niitä sitten..
Itse ostaisin ainakin yhden yöasun lisää.. Meillä on nyt tulevalle vauvalle valmiina 5-6 yöpukua.. Muutenkin vaatetta on aika paljon, bodejakin lähemmäs 10.. Mutta niitä kyllä kerkeät ostaa lisää, jos tarve vaatii.. Ja ainakin me saatiin vielä kavereilta ja sukulaisilta paljon vaatetta vauvalahjaksi :) - Jonskutar
Täällä yksi esikoista odottava, vähän pihalla oleva... Nyt kun luin aloittajan listaa, rupesin miettimään että jossain perhevalmennuksessa taidettiin mainita että lapsella pitäisi ekat viikot pitää lapasia tms kädessä ettei raavi itseään. Oonkohan nähnyt unta vai onko näin? En äkkiä muista että olisin missään lastenvaateosastolla nähnyt mitään tuohon viittaavaa tuotetta. Meillä on LA ensi viikolla, joten pitänee ehkä siis lähteä vielä kaupoille ennen h-hetkeä...
Muuten, kiva lukea keskustelua jossa on (ainakin tähän mennessä) vain asiallisia vastauksia :) - Kesämassu
Itse lisäisin tuohon vielä muutaman 56 puolipotkuhousun. Yhdet lapaset tulee ainakin siinääitiyspakkauksessa mutta aika monesta lastenvaate kaupasta löytyy.
- .............
Meinasit selvitä täysin ilman 50cm vaatteita?
- niin...
Mulle on toinen tulossa ja tällä kertaa olen esikoisesta oppineena hankkinut vähän enemmän vaatteita, 56cm bodeja on ainakin 10 kpl, koska en jaksa joka päivä pyykkiä pestä, samoin housuja suunnilleen saman verran. Vaatteet on kuitenkin kokoajan joko puklussa tai maitokakassa :D Ja kyllä, ilman 50cm vaatteita ajattelin minäkin pärjätä, mitä nyt on noi äitispakkauksesta saadut, mutta yhtään en ole itse ostanut, eipä tarvinut esikoinenkaan, vauvat kasvaa niin nopeasti ja hihat ja lahkeet saa helposti käännettyä sopiviksi :) Ja joillainhan raskaus menee yliaikaiseksi, eikä ne 50cm vaatteet välttämättä mahdu ollenkaan. Itse en ainakaan pidä niitä välttämättöminä, maalaisjärkeä saa käyttää, hyvä aloituskoko on juurikin tuo 56cm :)
- ..............
No mulla vauva syntyi rv 42 1 ja 50cm vaatteet menivät noin kuukauden. Olisi hukkunut 56cm vaatteisiin. Pituutta syntyessä 51cm.
- 4+3
Esikko oli lähes nelikiloinen ja syntyessään 53cm, syntyi 41 6. Nytkään en ole ostanut kokoa 50 vaatteita vaan suoraan 56, viikkoja jo 37. Nyt kyllä näyttäisi että tulee vaavi aikaisemmin. Hiukan pistää miettiin että olinko kuitenkin liian rohkea tuon koon kanssa. Joka tapauksessa aion mennä näillä ja jos niitä pienempiä sitten akuutisti tarvii, niin kaupat on auki syntymänkin jälkeen.
- SannaMamma
minä kans hankin noita 56 cm koon vaatteita kun pelkäsin isoa vauvaa. Syntyi tyttö rv 41 1 ja pituutt oli 48 cm. Synnytysosastolla käytin tietysti osaston pikku vaatteita ja sitten kun päästiin synnytyslaitokselta pois niin kävin päivä sen jälkeen ostamassa 50 cm vaatetta kaupasta. Tyttö hukkui noihin 56 cm vaatteisiin :D tytön ollessa 5 viikon ikäinen aloin siirtymään 56 cm vaatteisiin. Noita vaatteita kerkeää hankkimaan sen vauvan syntymän jälkeenkin vaikka kuinka paljon! Ja sitten näkee mikä on vauvalle käytännöllinen vaatetus ja mitä tykkää käyttää vauvalla. Toiset vauvat ovat viluisia ja toiset taas kuumapäitä, että niska on aina märkä hiestä. Itse käytin body housut yhdistelmää.. Itsellä jäi hankkimani hihattomat potkupuvut (vai mitä ne nyt ovat nimeltään) käyttämättä kokonaan.
Joku kysyi vauvan tumpuista käsiin. Niitä kynsiä on tosiaan hankalaa leikata alussa ja ne ovat teräviä. Käsiin voi laittaa vaikka sukat suojaksi, ettei voi raapia itseään... Kannattaa myös katsella ostettavia bodyja "sillä silmällä" josko löytyisi kääntöhihoilla olevia bodyja.. Ne ovat näppäriä. Villasukissa ja tavallisissa sukissa muuten suosin pitkävartisia, sillä nilkkasukat kuoriutuvat nopeasti pois.
- Joku_mamma
Hei, itselläni ei ollut mitään 50 cm vaatteita varastossa kun ajattelin pärjätä ilman niitä. No kotiuduttuani jouduttiin heti hankkimaan 50cm vaatteita ne menivätkin useamman kuukauden pojan päälle. Joten sinuna varaisin myös joitakin 50cm vaatteita.
- fisutt
Meillä myös lapset niin pieniä, että ensimmäiset 2kk on käytetty 50 kokoisia vaatteita. Parilla tutulla vauva oli niin pikkuinen, että alkuun oli 44 kokoisiakin käytössä.
- -----__
Moi kyl kantsii noita bodeja sekä puolipotkareita hommata vähän lisää. Ja tosissaan ne tumput on erittäin hyvä keksintö.
- 2xäippä
puolipotkareita/housuja kannattas olla ehkä parit lisää,muuten sulla on aika hyvästi varattu. ite käytin vastasyntyneellä bodyjen sijaan aika paljon kietasupaita/puolipotkarit yhdistelmää.ihan johtuen siitä että oli helpompaa pukea ja riisua (jos vaikka kakat tuli läpi vaippojen niin huomattavasti vähemmällä sotkulla pääsee kietasupaidan kuin bodyn kanssa).
- tytön äiti
Minä ostaisin sinuna vielä lisää sukkia, pitkähihaisia bodyja ja housuja (esim. puolipotkuhousuja, sukkahousuja ja veluurihousuja) joita voi pitää bodyn kanssa. Sekä tumppuja käteen ettei raavi (ja lämmittää myös). Meillä esikoinen oli syysvauva ja jalkaan tarvittiin alussa useat sukat päällekkäin, vauvojen jaloissa on usein tosi huono verenkierto. Villasukat ostaisin jopa kesävauvalle juuri tästä samasta syystä! Siskollani on kaksi kesävauvaa eikä hän muuten käyttänyt yhtään lyhythihaista paitaa tai bodyja vaan pitkähihaista vaatetta kuumallakin ilmalla. Vauvaa pidetään joka tapauksessa varjossa kesällä.
Hameisiin ja mekkoihin en tyttövauvalla kovasti panostaisi koska ovat niin hankalia päällä, vauvahan vain pötköttää selällään ja hame nousee selästä ylös ikävästi. Mekkoja ehtii kyllä pitää vähän isommalla lapsella kyllästymiseen asti ;) Satsaa alussa bodeihin, jotka kiinnitetään neppareilla kietaisutyyliin. Pään yli vedettävät vaatteet ovat tosi vaikeita vastasyntyneellä kun sitä niskaa pitää puettaessa tukea.
Minusta kannattaa panostaa juuri 56-senttisiin vaatteisiin, meillä tyttö oli syntyessä 50 cm eikä käyttänyt yhtään 50-senttistä vaatetta. Saahan niitä sitten nopeasti ostettua jos tuleekin pieni vauva.- .,.,.
Nimenomaan koska vauva vain pötköttää, voi hyvin pitää mekkoja :) Kyllä ne on ihan hyviä! Meillä ainakin..
Meillä vauva oli syntyessään 49cm ja kolme ekaa kk käytti 50cm, sillä en halunnut hukuttaa noin pientä 56cm vaatteisiin.. Jokainen tietysti tyylillään.. - mekot ja paidat
.,.,. kirjoitti:
Nimenomaan koska vauva vain pötköttää, voi hyvin pitää mekkoja :) Kyllä ne on ihan hyviä! Meillä ainakin..
Meillä vauva oli syntyessään 49cm ja kolme ekaa kk käytti 50cm, sillä en halunnut hukuttaa noin pientä 56cm vaatteisiin.. Jokainen tietysti tyylillään..on niin makuasia.Itse en tykännyt niistä kun aina vauvaa nostaessa hame ja paita korvissa ja housut ja vaippa nilkoissa.Ihan tavalliset bodyt ja housut oli parhaimmat,esikoisella tykkäsin bodeista mitä ei puettu pään kautta mutta muilla tykkäsin jo ihan pään kauttakin puettavista kun kokemusta oli kertynyt pään ja niskan kanssa:)
- .,.,
mekot ja paidat kirjoitti:
on niin makuasia.Itse en tykännyt niistä kun aina vauvaa nostaessa hame ja paita korvissa ja housut ja vaippa nilkoissa.Ihan tavalliset bodyt ja housut oli parhaimmat,esikoisella tykkäsin bodeista mitä ei puettu pään kautta mutta muilla tykkäsin jo ihan pään kauttakin puettavista kun kokemusta oli kertynyt pään ja niskan kanssa:)
Totta, makuasiahan tuo on :) Ehkä ei kannata ostaa montaa mekkoa valmiiksi, jos ei pitäisi hameista! Ja mulla oli taas tuo, että pidin enemmän pään yli puettavista bodeista.. Meillä jäi vähemmälle käytölle nuo kietaisubodyt.. Suosittelen siis hankkimaan vähän molempia ja kokeilemaan mikä itsestä on paras :)
- hmmm...
Niin ja kietaisubodyt parhaita! Pään yli puettavat todella hankalia, miksi niitä edes valmistetaan...
- gdsgadfgdfs
neuvolasta minulle aikoinaan sanottiin hyvä ohje kun mietin että paljon pitää olla mitäkin vaatetta: yksi päällä, yksi pyykissä, yksi kaapissa(yksi kuivumassa pesusta), eli 3-4kpl niin niillä pärjää.
me ei ostettu erikseen ns sisätumppuja vauvalle, mitä pidetään sisällä ettei raavi itteensä vaan pistettiin vaan vauvan omat puhtaat sukat käsiin.- en suosittele
Mun mielestä tämä ei ole toimiva.. Yksi kuivuu ja se päällä oleva likaantuu kun tulee esim iso puklu.. Mitäs sitten puetaan päälle? Ja aina pitäisi pestä todella vajaita koneellisia pyykkiä..
- 789798879
Meillä 56 senttiset vaatteet menivät hoikalle, mutta pitkälle tytölle vain vajaan kuukauden, sitten siirryttiinkin jo käyttämään seuraavaa kokoa. Harmittavan paljon ihania pikkuvaatteita jäi pitämättä. Seuraavan kohdalla panostaisin enemmän 62 senttisiin vaatteisiin. Napakkavyötäröisten housujen kanssa isommatkin (kapeamalliset) bodyt menevät hyvin.
Hyvin napakat sukat oli meillä ainakin ihan ehdottomuus ja niitä käytiin syntymän jälkeen ostamassa lisää. Tyttö sai muuten sätkyteltyä kaikki housut pois jalastaan eikä mitkään tumput pysyneet käsissä, sukkia käytettiin myös siis lapasina. Käyttökelpoisia ovat meillä olleet myös "puklulaput" kaulassa, ei tarvitse koko ajan vaihtaa päälle kuivaa bodya. - ..........
Noista vauvojen sukista tuli mieleen, että kaikista parhaimmat sukat on mun mielestä KappAhlin ne froteiset :) Myydään kahden kpl paketeissa ja hinta muistaakseni 3.95e
Ne ei purista, ovat helppo pukea ja pysyvät jalassa! Etukäteen kannattaa ainakin selvittää, mistä saa tarvittaessa pienen pieniä vaatteita. Meidän vauvalla ensimmäinen kuukausi meni 38-44 senttisissä keskosten vaatteissa. Täytyi kotiutua synnäriltä vauvanvaateliikkeen kautta.
- näin meil
Meillä oli neiti kova puklaamaan joten noita nepparillisia tai nauhallisia kietaisubodeja piti sitten hommata isompi pino. Kätevintä oli mun mielestä pukea vauva just kietaisubodiin ja puolipotkareihin.. Tai sit pelkkään kantoliinaan.
- kolmas syksyllä
Triplaisin satsin, siis bodyt, puolipotkarit, kietaisupaidat ym. (en tietenkään mitään karvahaalareita, shortseja, villakangastakkeja sun muita, vaan ihan noita perusvaatteita). Tuossa on todella vähän ns. käyttövaatteita.
- äippäli
Varmaan noilla pääsee ihan hyvin alkuun, jos vauva ei hirveästi "sotke" ja lisäksi ois hyvä olla se äitiyspakkaus, mutta toi koko 62cm on aika suuri (riippuu tietty, minkäkokoinen vauva tulee).. Meillä esimerkiksi vauva oli syntyessään 3950g ja 53cm ja hänelle ekan kuukauden oli juuri sopivia 50cm vaatteet. Nyt vauva on 2kk ja tällä hetkellä juuri sopiva koko hänelle on 56cm.. Tietty, jos ei vältä, ovatko vaatteet juuri sopivia vai vähän liian isoja, niin sitten ihan sama, mutta itse tykkään, että vaatteet ovat juuri sopivia.. Kirppiksiltä tekee hyviä löytöjä ja halvalla, suosittelen.. Vauvat ovat erilaisia, joten voi olla että tarvitset enemmän vaatteita, meillä alkuun meni 2-3 vaatekertaa päivässä, kun kakka lensi selkäänkin asti, joten ei haitannut ollenkaan vaikka minulla olikin kaapissa paljon 50cm vaatteita ja silti sai koko ajan pestä pyykkiä...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262173
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161484- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883