Mistä tämä viha ja halveksunta kumpuaa?

Albert Goodman

Aivan sattumalta tälle palstalle eksyin ja kun luin juttuja olin aivan ihmeissäni. Romanit kuvataan paholaisen lapsiksi, rosvokansaksi, kerjääjiksi. Mistä tälläinen viha ja halveksunta voi kummuta, minulla ei ole kuin hyviä kokemuksia romaneista. Onhan tästä aikaa mutta lapsena heidän kanssa leikin, tunsin heidän vanhempensa, eivät he mitään pahoja ihmisiä olleet. Nyt yhteydet katkenneet mutta aina lämmöllä muistan ystävääni.

Enkä minä mikään naivi ole mutta minulle opetettu että jokainen vastaa vain omista teoistaan. Silloin kun suomalaisia Ruotsiin meni ja lehdissä oli "en finne igen", suomalainen taas kun jotain ikävää tapahtui niin kyllä jotkut ruotsalaiset suomalaisia yleisti. Suurin osa eli fiksuimmat tiesivät että se on pieni vähemmistö joka rikoksia tekee.

Sama asenne on minulla, ihminen on OK kunnes toisin todistetaan. En ole tyhmä ja kyllä huomaan jos minua yritetään vedättää. Ainoastaan valkolaiset ovat tälläistä yrittäneet.

Ei minulla tässä muuta sanottavaa ole että kun toista ihmistä kunnioittaa eikä halveksi, oli tämä rikas tai köyhä, minkä värinen tahansa niin hyvin elämässä pärjää. He jotka vihaa kylvävät elävät vihassa ja se syö ihmisen sisältä päin.

31

553

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • romani

Hienoa. KIITOS!

• ")#&)=#?

Minusta vaikutat kyllä vähän tyhmältä, vaikka väität ettet ole.
      Muuten ymmärtäisit, että jokaisessa ihmisryhmässä on monenlaisia "tyyppejä".
      Ymmärtäisit että mollaajia ja katkeria, pahansuopia ym. on kaikissa roduissa, niin suomalaisissa kuin mustalaisissa ynnä indokiinalaisissa.
      Ymmärtäisit myös, että sinun kokemuksesi on vain sinun kokemuksesi, pisara meressä. Toisilla on toiset kokemukset.
      Ihminen on ihminen oli pintaväri mikä tahansa.
      Yhtään virheetöntä ei taida löytyä...

• Albert Goodman

En minä väitä olevani viisas, minä vain kerron mitä ajattelen. Jokainen saa siitä tehdä omat johtopäätökset. Eikö kuitenkin jokainen vastaa vain omista teoistaan?

• #%¤&/#(
        Albert Goodman kirjoitti:

En minä väitä olevani viisas, minä vain kerron mitä ajattelen. Jokainen saa siitä tehdä omat johtopäätökset. Eikö kuitenkin jokainen vastaa vain omista teoistaan?

Enkä minä väittänyt sinun väittävän olevasi viisas.
        Väitit vain itse että et ole naiivi ja et ole tyhmä. Lainasin siis omia sanojasi. ;)
        Mut hyvää yötä ja peace!

• ksdgsjgjsjgjsg

Itse en tuomitse rodun tai minkään muun perusteella.
      Mutta olen huomannut että romaneiden keskuudessa rikollisuus on huomattavasti yleisempää kuin valtaväestöllä.
      Ymmärrän että työn saaminen on romanille vaikeaa ja ärsyttää kun yleistetään, mutta sille ei voi mitään. Omilla teoilla voi vaikuttaa siihen mitä ihmiset ajattelevat.
      itse tunnen monia romaneita, heistä kaikki tekevät rikoksia enemmän tai vähemmän, eikä yksikään ole töissä.
      Ja romaneilla on yleisempää muistakin säännöistä piittaamattomuus. Autoilla ajetaan jalkakäytävillä ja pysäköidään mihin sattuu.
      Mutta lupaan silti etten tuomitse yhtäkään romania ennenkuin olen tutustunut häneen paremmin. On romaneissakin rehellisiä ihmisiä

• Carolin

Pari kesää sitten ihmettelin mikä "tiiliskivi" olkalaukkuuni tipahti. Vilkaisin vasemmalle, aivan siinä rinnallani juosta sipsutteli vanhahko Romanian kerjäläinen. Hänen yksi käsi oli syvällä käsilaukussani, vispasi siellä edestakaisin, etsien kukkaroani. Pyytelin englanniksi ensin anteeksi, sitten, että hän antaisi ystävällisesti lopettaisi ja ottaisi kätensä pois laukustani. Vielä sanoin, että olen hyvin pahoillani, anna anteeksi. Hän katsoi minua tosi vihaisesti KULTA-HAMPAAT suussa, ja karjui: "non, non , non!!! " en tiedä mitä hän sillä karjumisella tarkoitti. Pidin kyynärpäälläni laukkua vartaloani vasten, joten hän ei saanut heitettyä kukkaroani pienen matkan päässä olevalle mustalaiselle, joka odotti "kopparia". Kolmaskin mustalainen oli siinä juonessa mukana. Onneksi sain pidettyä tiukasti kukkaroani kyynärpäällä käsilaukussa.

• Syitä löytyy

Me, jotka muistamme vielä ne ajat 60-luvulta, jolloin mustalaiset kiersivät maaseudulla, voimme hieman valottaa syitä, miksi heitä vieroksuttiin.
      Syynä on heidän kulttuurinsa, jossa perheen toimeentulo ja kaikki vaivannäköä vaativat ponnistukset oli sälytetty heikomman sukupuolen taakaksi. Eikä mustalaiset ole ainoa tällaisen toimintatvan omaksunut kulttuuri. Mutta Suomen karuissa ja kylmissä oloissa tällaista elämäntyyliä on jo todella vaikea soveltaa.

Siis mustalaisnaisia ei voi syyttää vähätöisyydestä. Hehän joutuivat elättämään itsensä lisäksi perheiden vanhukset, lapset, miehet ja hevoset. Miehet käyttivät fyysistä voimaansa hankkiakseen itselleen etuoikeutetun aseman, jossa keskityttiin pääasiassa tupakan polttoon ja ajan kuluksi kauppojen hierontaan.

Naisten osa oli vaikea, sillä eivät entisaikojen maaseudun köyhät ihmiset kovinkaan suosiolla luovuttaneet työnsä tuloksia kierteleville mustalaisille. Varakkaimmilla taas oli paremmat mahdollisuudet puolustaa omaisuuttaan. Siinä sitten jouduttiin käyttämään omankäden oikeutta ja turvautumaan toisten yksityiskodeissa siihen vastenmieliseen ilmiöön , josta nykyään käytetään ilmaisua aggressiivinen kerjääminen.

Voitte kuvitella mitä siitä seurasi, kun valtaväestö raatoi kesäisin lähes ympäri pyöreitä työpäiviä ja samaan aikaan kiertelevät mustalaiset viettivät hupaisaa elämää varautumatta millään tavoin tulevan talven ruoka- tai polttopuuhuoltoon. Siinä jäi vilja kylvämättä, heinät tekemättä, kutukalat pyytämätä ja peruna istuttamatta.Ei heidän nälkäisiä vierailujaan sitten kylmän talven tullen kovinkaan suosiollisesti otettu vastaan.

• kaaleriorja

Poikeuksellisen rehellinen ja todeperäinen puheenvuoro nimimerkiltä' syitä löytyy',

"Siis mustalaisnaisia ei voi syyttää vähätöisyydestä. Hehän joutuivat elättämään itsensä lisäksi perheiden vanhukset, lapset, miehet ja hevoset. Miehet käyttivät fyysistä voimaansa hankkiakseen itselleen etuoikeutetun aseman, jossa keskityttiin pääasiassa tupakan polttoon ja ajan kuluksi kauppojen hierontaan."

• saako sanoa

Kirjoitin näin 14.2.:

Minulta kysyttiin: "Vastaatko sinä ns pääväestön edustajana henkilökohtaisesti Juha Valjakkalan, Volvo Markkasen ja Jammu Siltavuoren rikollisista teoista? Jos vastaat niin millä tavoin?"

En vastaa henkilökohtaisesti kyseisten henkilöiden rikosista. En toisaalta ole vaatinut teikäläisiäkään vastaamaan yhdenkään Tino Allanin rikoksista HENKILÖKOHTAISESTI.

Olen kysynyt teiltä yhteisönne jäseninä, milloin alatte ottaa vastuuta yhteisönne tilasta?

Jos meikäläisten joukossa vaikka joka viides olisi Juha Valjakkala, minä ja loput meikäläisistä olisimme yhdessä etsimässä syitä, miksi näin on päässyt käymään ja miten me yhteisönä voisimme toimia muutoksen puolesta. Ottaisimme siis vakavassa tilanteessa yhteisöllisen vastuun valtavasta rikollisuudesta keskuudessamme.

Mutta mitä teikäläiset tekevät?

Kieltävät totuuden, ummistavat silmänsä ja sama vanha sen kuin jatkuu. Suurin osa teikäläisistä elää yhteiskunnan ulkopuolella, mutta kuitenkin sen elätteinä. Tilannetta kritisoivia meikäläisiä te nimitätte rasisteiksi, vaikka emme täytä yhtäkään rasismin kriteeriä. Tilannetta kritisoivia teikäläisiä te yritätte vaientaa uhkailuilla. Te mitä ilmeisemmin haluatte tilanteen jatkuvan näin, koska ette tee mitään tilanteen muuttamiseksi.

• Anonyymi

Yöllä huudetaan kerrostalojen pihoilla.

• saako sanoa

vaikeuksia ymmärryksessä?

Kirjoitin: "JOS meikäläisten joukossa vaikka joka viides olisi Juha Valjakkala..."

Mutta kun ei ole. Valtaväestöstä hyvin hyvin pieni prosentuaalinen osa syyllistyy rikoksiin, joista saa esim. vankilatuomion.

Kun taas teikäläisillä....

SE on se ratkaiseva ero. Ei ihonväri.

• juippilan juippi

Niin muuten teikäläisethän ei saa kaikki edes rikoksista vankilatuomiota,olihan ykköstien varessakin bordelli monta vuotta ilman ,että kukaan olis puuttunut vaikka sen ties jopa yleistietona alakoululaisetkin :D Ja sitten mitä tulee yleisesti tiedettäviin rikkolisjengiläisiin ,niin suhteelisen vapaata toimintaa.
        Ja sitten toki kun vielä ottaa huomioon murhat,murhaajilla on aina mielenterveysongelmia,jotka todetaan sitten murhan jälkeen,niin eihän siittä sitten jouduta vankilaan vaan hoitolaitokseen. Ei se meinaa se ihonväri ku sitä,että ruskee näkyy parenmmin hangessa :D

• jeesus <3 rakkaus

On pelottavaa huomata kuinka vihattu minä olen vaikka ette minua tunne,jos puolustaisin ainakin itseäni edes täällä sillä olenhan minäkin ihminen ja oikeuteni on ihmisyys,mutta toki myöskin velvollisuus ja onhan tämä vieläpä romaneiden keskustelupalstakin,jos ymmärätte mitä tarkoitan.-Jos sanoisin mitä minä en ole oleva sanoisitte ei pidä paikkansa,jos taas sanoisin olevani ihminen sanoisitte olet romani.-
      Ihminen voi osoittaa ainakin olevansa ihminen itselleen ja se on tärkeämpää kuin muille todistaminen ihmisyydestään,jota muut eivät välttämättä arvosta tai käsitä, nöyryytettynä ja valmiiksi murskattunakin ihminen löytää kunniansa elämällä ihmisyyttä arvostaen ja kunniottaen.
      Olen filosofisen elämänasenteen myötä oman elämäni tutkija ja voin sanoa ,että vaikka olenkin yrittänyt aina todistaa olevani ihminen ,olen lopulta todistanut sen vain itselleni.
      Minä tiedän kyllä ulkopuolisen näkökannan ja voin ajatella sitä kautta ja ymärtääkin joitain niitä näkemyksiä mitä meistä teillä on,mutta yhtä en ymmärrä vieläkään.Miksi romanista on vaikea puhua yksilönä? Olenpa kuullut minua puhuteltavan monestikkin monikko muodossa niin ikään kuin minua olisi monta. Myöskin olen huomannut ,että hyvää puhuminen romaneista tai romanista aihauttaa närää monnillekin kiivastuneille kuulijoille. Hämmenystä jopa nekatiivistäkin joillekin herättää sellainen romani henkilö joka poikkeaa jotenkin käytöksestään tai yleiskuvastaan yleisnäkemyksestä siittä millainen romani on ja miten romanin pitäisi toimia ja puhua. Jos ilmapiiri olisi parempi ja suvaitsevampi,niin ettei tarvitsisi lapsesta vaarin asti kokea olla romanina jo leimattu enaltaan vastenmieliseksi olisi varmastikkin romaneiden helpompi myöskin olla yhteiskunnassa vastuullisina jäseninä muiden jatkeena,mutta totuus on se ,että sosiaalisesti syrjäytettynä on hankalaa rohkaista itseään muiden ihmisten joukkuun kouluttautumaan,sillä erillaisuuden ja hyljiksinnän ilmapiiri on hyvin vahva ja pellotava ystävä.Siten romanit ovatkin yleensä tiivisti keskenään,jotta he saisivat yhteisöllisyyttä jostain mitä ihmiset tarvitsevat,myöskin on turvallisempaa ja lohdullisempaa jakaa syrjäytetyn asema toisen syrjäytetyn kanssa.Tälläinen tietois muiden asenteista voi saada ihmisen taantumaan ,kun ihminen uskoo olevansa sellainen miksi hänen uskotaankin olevan. Toivottavasti kaikki syrjäytyneet saisivat rohkeiden olla yhteiskunssa normaali jäseninä ja kun Suomessa on mahtavan hieno laki,joka tukee ja suojaa ihmisoikeuksia ja ihmisyyttä,niin pidetään siittä kiinni ja muistetaan olevamme ihmisiä toisillemme.

• Karin F.

Poliisi varoittaa vanhuksia ja vammaisia ryöstelevistä mustalaisista.Kohta kielletään vanhusten liikkuminen kadulla yksin.Vammaisille annetaan kaasuase.Sitten asiaan, miksi Suomalaiset suhtautuvat mustalaisiin kielteisesti.

• Anonyymi

Niinpä. Sitten kun törmään rehelliseen romanoon niin voi asenteeni muuttua.

• saako sanoa?

Oma käytyöksenne on se ratkaiseva ero. Ei ihonväri.

• masentavaa

tottahan se on että paljon on meissä huonosti käyttäytyviä ja epäsivistyneitä röyhkimyksiä ,mutta kun itse otan ainakin huomioon aina kaikki muut ja osoitan ystävällisyyteni ja käytäydyn kuin etikettikirjan fanaattinen himo snobi.. niin miksi sitten minut yleistetään,ei varmaankaan syytä visuaalisen havainnoinin mielikuvasta romani=varas,väkivaltainen,työtön,salakavala peto,hirviö.
        Ei ole mielestäsi lokerointia tälläinen ajattelutapa.... no jaa alankohan mä kohta itsekin uskoa olevani täys p..ka kun manipuloidaan joka hetkessä....

• eiromani

Monet romanit ovat hyvin hartaita uskovaisiakin ja silti pakanakansaksi haukutaan. On romaneissakin kaikenlaista väkeä parempaa ja huonompaa mutta tällainen solvaaminen ja haukkuminen mitä suomalainen "herrakansa" näillä sivuilla harjoittaa on todella häpeällistä.

• moraali kohdallaan

Nämä hartaat helluntailaisuskovaiset kertoivat työkavereilleni, joka on myös helluntailainen: On ihan ok ottaa unohdettu lompakko sisältöineen omaan käyttöön, jos joku on ollut niin tyhmä ja huolimaton, että on lompakkonsa johonkin unohtanut. Että syyttäkööt muut itseään, nämä uskovaiset ottavat käsiinsä sen minkä saavat.

Tämä moraalinen käsitys liittynee siihenkin, että vanhukset ovat vaarassa, kun vesilasia pyytävät - varmaan hartaita uskovaisia hekin - pääsevät vanhuksien asuntoon sisään ja tyhjentävät sen lojumaan jätetyistä rahoista ja koruista.

Jos tällainen on harrasta uskovaisuutta, niin olen mieluummin ilman uskontoa!

• näytön paikka

Ei muuta sitten kuin vain näyttämään, että teistä SUURIN OSA on täysin kunnon väkeä, niin eiköhän ne ennakkoluulot pian siitä parane. Sitä näyttöä odotellessa...

• Anonyymi

Aloittaja ihmettelee mistä viha ja halveksunta kumpuaa. Itse en vihaa ketään. Kunnioitan rehellisiä, työteliäitä ihmisiä olivatpa mitä alkuperää hyvänsä. Halveksun toisten siivellä makoilijoita, huijareita, valehtelijoita ja heikompien hyväksikäyttäjiä olivatpa mitä alkuperää hyvänsä.

• Anonyymi

Kuvauksesi arkadianmäestä on varsin osuva.

• Anonyymi

Minä olen valtaväestöön kuuluva ja mulla on hyviä muistoja vuosikymmenten takaa kun meillä kävi vanhempi romaninainen kerran pari kuussa. Hän kävi asioilla ja takaisin kotiinpäin mennessä kahvitteli meillä äidin kanssa bussin lähtöä odotellessaan. Oli erittäin mukava ihminen ja me kävimme myös koko perhe heillä kylässä kerran. Sitten me muutimme paikkakunnalta jossain vaiheessa mutta äiti ja tuo romaninainen laittoivat toisilleen joulukortit vielä kauan jälkeenpäin.

• Anonyymi

Käytöksestä.

Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5130
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      513
      1689
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1090
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      793
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe