onnistuuko kokoomus torppaamaan tuon Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson'in vanhustenhoitolakiesityksen.
Muutamat Kokoomuksen ministerit ja kansanedustajat ovat jo selvästi kieltäytyneet kannattamasta sitä, mutta Pääministeri Katainen on viisaampi, hän laajentaisi lakiesityksen kattavutta, mutta samalla sen hinta nousee huomattavasti ja silloin se voidaan helposti pistää tulevaisuuden haaveeksi eli siis roskakoppaan, eikä Kokoomus menettäisi kasvojaan meidän vanhojen ja viisaiden edessä.
Saas nähdä kuin meidän käy?
Saas nährä
53
234
Vastaukset
Minusta Jyrki Katainen oli niin selkeä kannanotoissaan MTv 3 haastattelutuokiossa tänään.
Toimittajan asetellessa kysymyksensä melko " härskisti " oli Pääministerimme hyvin selkeä vastauksissaan. Peräti inhimillinen, mitä ei voi sanoa toimittajan "tenttauksesta".
Loppulausunnossaan kutenkin vakuuttui ja osoitti asiaankuuluvaa käytöstä. Kyllä sympatiani ovat Jrkin Kataisen puolella,...harvalla pääministerillämme on ollut niin tukala asema eurokrisistä johtuen kuin hänellä!
Minulle ainakin on selkiytyi mielikuva ihmisestä, jota voin kunnioittaa!
Eri asia on sitten miten budjetinjaossa yksimielisyys saavutetaan kaikkia tyydyttävällä tavalla,- yhtä kilpajuoksua
Olen kyllä sitä mieltä, että ei Jyrki Kataisella ole helppoa noiden demareitten kanssa. Koko ajan sooloilevat, ilmeisesti kuntavaaleja silmällä pitäen. Tämä vanhuspalvelulaki on Risikon aikaan saama ja nyt tämä Maria demareista ottaa pinnat itselleen. Kyllä siitä syntyy melkoinen kiistakapula. Liekö edes hyvä tämä mitoitussysteemi?
Toinen on tämä Urpilaisen uusi rahastusvero, johon Katainen jo sanoi oman
mielipiteensä, niin myös Vanhanen.
Katainen koettaa myötäillä ja pysyä sovussa, jotta hallitus pysyisi kasassa. Ei ole helppo hallitus, pani Jyrki Katainen päänsä melkoiseen kusiaispesään.
Lykkyä hänelle tehtävässään.- myrsky
Kello Kalle.
Ei riitä että hoitajia lisätään pelkkä lisäys ei poista ongelmia, työnmäärän mitoitus hoitajaa kohti olisi välttämätöntä suorittaa, koska mieluisten tehtävien kanssa puuhastelu taukoineen, ei lisää tehtyä työtä, siksi kehottaisinkin hakemaan teollisuudesta mallia kello Kallea myöten, muuten valtio ei saa lisä rahoitukselle vastiketta.
- *Kukkahame*
Rautahermo on Katainen, kaikessa tuossa pyörityksessä on aina haastattelussa asiallinen ja asioissa ajantasalla.
Ei moiti hallituskumppaneita, mutta ilmaisee oman mielipiteensä tavalla jonka jopa minäkin ymmärrään.
Aloittajan kysymys onnistuuko torppaamaan M.G.R.n esityksen, siinä onkin kunnon kysymys.
Onko MGR, antanut kertaakaan tyhjentävän selityksen, mistä rahat?
Olisi ihan paikallaan kai alkaa tutkimaan nettiä, mutta jospa sen joskus kuulolla ollessa saisi selväksi, ikävää on jos se on tehdään kuten olen kuullut, lääkekustannuksista, silloinhan asia menee hullummaksi.
Vai onko niin että silloin vanhustenhoidossa tarvitsee vähemmän porukkaa kun tainnuttavien pillereiden jakoon ei tarvita niin monta ihmistä! ? Nyt näyttää siltä, että kun politiikka astui peliin, niin meidän kanssasisaret ja -veljet saavat kärsiä.
Ja kaikki taitaa johtua vain siitä, että kahden naisen kemiat eivät toimi.
On siinä Kataisella vääntämistä.- Katainen osaa
luistella vastuusta, nyt ex-peruspalveluminiserin pani sanomaan.
- Vaara on että
lapsi menee pesuveden mukana kun naiset alkaa tappelemaan.
- Se...
Maria G R nyt on...näitä isestin uhreja, itse kertoi. Ministerinä nyt.
- Espoo taitaa
olla tällä hetkellä yksi Suomen parhaitten kuntien maineessa noissa sosiaaliasioissa.
Kun Maria G R valittiin valtuustoon ja paneutui voimallisesti perhe- ja sosiaalikysymyksiin, se aiheutti aluksi hämmennystä, mutta kyllä sillä vaikutusta oli.
Aina pörisee, kun ampiaispesää tonkaisee. - k.taattori
Espoo on ihan oma asiansa.
Kaupunki on täynnä rikkaita ja ylirikkaitakin veronmaksajia. Verotulot ovat suuret ja sosiaalikulut pienet.
Pitäisi erottaa Suomi rikkaista ja toimia sen mukaan.- Yks espoolainen
Väärin oletit.
Espoossa on paljon pienituloisia, niin Suomen sukuisia, kuin muualta tulleita.
Rikkaiden päättäjien takia he meinasivat unohtua ja oli hyvä että asiaan puututtiin.
Silti paljon olisi vielä tehtävää. - Kauniainen,
Grankulla on se rikkaitten veroparatiisi.
Espoossakin rikkaita riittää, asuntojen hinnat ihan pilvissä. mutta paljon myös autettavia, esim. Suvela täynnä mamuja.
- Kutsestiinaton
Ihan viisaasti Kokoomus jälleen kerran asiat ymmärtää. Kyllä minimistä helposti tulee maksimi. Kiitos Kokoomus hoxaavaisuudestasi.
Demariressut populisteina taas. - Kauniainen onkin
Espoon siipieläjä.
- Ottaa hyödyn pelkäs
tään. Ei osallistu kustannuksiin, siksi vero% on alhaisin siellä.
- Hugo VI
Mistä ottaa hyödyn?
Kyllä Kauniainen on itsenäinen kaupunki vaikka se sattuu nykyisen Espoon kaupungin "sydämeen", perustettu jo 1900 kuvun alussa, sitten kauppala, sittemmin kaupunki
http://www.kauniainen.fi/tietoa_kaupungista/- Nimi muuttuu
varmaan Espooksi, kun se on alle 20000 asukkaan yhteisö ja sellaisten täytyy liittyä.
- bb..Koskija
Sehän koskee vain kuntia.
- Eikä siis
siipieläjiä
- sama se
Kunta liitetään kaupunkiin tai päinvastoin = kuntaliitos.
- Kataisestakin takin-
kääntäjä. Näin se on, vaikka jämäkkä kundi onkin. Ei sille mitään voi kun omat pistää seinää vasten.
Hesarikin heittäytyi samaan MGR:n morkkaajien joukkoon. Totta kai, onhan se porvariakin porvarillisempi lehti.
Sellasta se on, kun vaalit lähestyy, vaikka vain kuntavaalit. Tärkeintä on politiikka. Vanhuksista viis, vaikka meitä on jo yli miljoona Suomessa.
Tai onhan sekin jotain, kun ei tehdä mitään ja mennään niin kuin ennenkin.
Meinaa Jopel - Makriina ek
Eräs ammatti-ihminen sanoi haastattelussa, että kun otetaan kaikki laitoksen henkilökunta lukuun mukaan, niin minimimäärä ei riitä mihinkään, sillä eiväthän kaikki talon palveluksessa olevat tee nimenomaan hoitotyötä.
Niin että asiassa on useita näkökantoja, joiden korostaminen voi muuttaa lopputulosta totaalisesti.
Keitähän Maria G-R. on laskenut mukaan minimimäärään, entä Risikko?
Minimiä pitäisi korottaa kaksinkertaiseksi. Hoitajatkaan eivät jaksa hellittämättä tuntikausia raskasta työtä. Kyllä he tarvitsevat lepohetket ja kaverin apua.
Luulisi, että nimenomaan demarit ajattelisivat henkilökunnan työmäärää ja työn tuloksia.
Nykyisin kotonaolo voi jatkua hyvin pitkäikäiseksi asti. On kotihoitoa, siivousapua, ruokahuoltoa jne. Laitoshoitoon siirrytään vasta kun omat voimat eivät mitenkään enää riitä. Asiakasjoukko siis muuttuu ajan myötä yhä huonokuntoisemmaksi. Haastetta riittää. - --==00``
Demarit tekivät pahan virheen valitessaan Maria G-Rn joukkoihinsa.
Tunnen Marian ja taustansa ja lopetin äänestämästä demuja hänen takiaan.- Entä nyt,
ketä äänestit?
- MYRSKY
RAHASTA ON KYSYMYS.
Tottakai Kokoomus taistelee aatteensa mukaisesti lakia vastaan, sehän heikentäisi yksityisten vanhuus palvelujen törkeetä rahastusta.- Makriina ek
Ihan voisit pysähtyä miettimään, onko jollakin puolueella syytä kannattaa yksityistä hoitolaitosta ja sen kalliita maksuja.
Mitä ihmeen hyötyä puolueelle siitä on?
Miksi joku puolue kannattaisi toimintaa, joka nielee vanhuksen omaisuuden niin ettei perittävää jää?
Tähän tulisi kiireesti saada kunnollinen selonteko, niin että keskusteluun tulisi uusi näkökulma. Selitä siis meille, jotka emme tiedä. - myrsky
Makriina ek kirjoitti:
Ihan voisit pysähtyä miettimään, onko jollakin puolueella syytä kannattaa yksityistä hoitolaitosta ja sen kalliita maksuja.
Mitä ihmeen hyötyä puolueelle siitä on?
Miksi joku puolue kannattaisi toimintaa, joka nielee vanhuksen omaisuuden niin ettei perittävää jää?
Tähän tulisi kiireesti saada kunnollinen selonteko, niin että keskusteluun tulisi uusi näkökulma. Selitä siis meille, jotka emme tiedä.Hei? hetkinen puhutko nyt kokoomuksesta,sillähän kulkee aina politiikassa sijoittajien etu edellä äänestäjiin nähden.
- Jopelkuneiviittiny
Risikon nimi tuolla usein mainitaan.
Hänen piti saada viime eduskuntakaudella samasta aiheesta laki aikaiseksi, mutta ei saanut. Vedätti hommaa melkein 4 vuotta, eli niin kauan, että sitä ei keritty eduskunnassa käsitellä.
Nyt tekee kaikkensa, että kävisi samoin.- Miksi?
Miksi?
- Politiikkaa,
Miksi? kirjoitti:
Miksi?
politiikkaa ja politiikkaa.
Demarit saattasivat saada pisteitä eli ääniä.
Ehkä - Satuitteko huomaan
Politiikkaa, kirjoitti:
politiikkaa ja politiikkaa.
Demarit saattasivat saada pisteitä eli ääniä.
Ehkäviimevaalien jälkeen, kuinka loukkaantunut Risikko oli kun MGR avasi tuon Ristiko vaalien yli siirtyneen lain. Voihan se käytös olla myös vähän henklökohtaistakin.
Meinaa Jopel
- katleija
Kestää ja kestää, ei ihme.
Lueskelkaahan vähän kertomusta asian etenemisestä.
http://lib.eduskunta.fi/Resource.phx/kirjasto/oikeudellinentieto/tietopaketit/vanhuspalvelulaki.htx- Ka, niinhän
se meni kuin muistelin.
Kiitos, kun kaivoit linkin esiin.
Terveisin.
J - Makriina ek
Ka, niinhän kirjoitti:
se meni kuin muistelin.
Kiitos, kun kaivoit linkin esiin.
Terveisin.
JEikö noin riitaisaa lakia voi käsitellä uudelleen ja vielä kerran pohtia parempaa ratkaisiua?
Pitääkö aina olla laki?
Eikö maalaisjärkeä kannattaisi herätellä henkiin?
Vanhukset eivät ole samalla muotilla muovatut, Jokaisella on omat tarpeensa ja vahvuutensa. Ei niitä voi lakipykäliin sitoa.
Kun muistan omat vanhus-vanhempani muutaman vuosikymmenen takaa, niin huomaan, että olen elänyt heitä vanhemmaksi, ja kuitenkin he olivat "vanhuksia".
Apua heille oli saatava ja huoli oli kova miten he pärjäävät.
Nyt olen kuin en olisikaan "vanhus". Vanhuslaki on minulle kaukainen, enkä ymmärrä sen koskevan itseäni.
Herätys! Meitähän tämä laki tulee koskemaan. - Satu*
Makriina ek kirjoitti:
Eikö noin riitaisaa lakia voi käsitellä uudelleen ja vielä kerran pohtia parempaa ratkaisiua?
Pitääkö aina olla laki?
Vanhukset eivät ole samalla muotilla muovatut, Jokaisella on omat tarpeensa ja vahvuutensa. Ei niitä voi lakipykäliin sitoa.
Kun muistan omat vanhus-vanhempani muutaman vuosikymmenen takaa, niin huomaan, että olen elänyt heitä vanhemmaksi, ja kuitenkin he olivat "vanhuksia".
Nyt olen kuin en olisikaan "vanhus". Vanhuslaki on minulle kaukainen, enkä ymmärrä sen koskevan itseäni.
Herätys! Meitähän tämä laki tulee koskemaan.Niinpä, todellakin. Vanhempani olivat kuollessaan paljon vanhempia kuin nyt olen, joten ei sitä osaa vielä kai varautua.
Mutta se ainakin on selvää, että mikäli liikuntakyky menee,
niin se on eräänlainen maailman loppu ihmiselle.
Vaikka sitten "säilytettävänä" jossain kolossa olisikin vielä.
Äitini oli yli yhdeksänkymmentä vuotiaana vasta vuodepotilas. Isä hiukan aikaisemmin. - Eikö uusiks vaan
Makriina ek kirjoitti:
Eikö noin riitaisaa lakia voi käsitellä uudelleen ja vielä kerran pohtia parempaa ratkaisiua?
Pitääkö aina olla laki?
Herätys! Meitähän tämä laki tulee koskemaan."Eikö noin riitaisaa lakia voi käsitellä uudelleen ja vielä kerran pohtia parempaa ratkaisiua?"
Ootellaan 3 vuotta kunnes uus eduskuta ja hallitus on koossa ja alotetaan sitten...............uus riita. - Makriina ek
Eikö uusiks vaan kirjoitti:
"Eikö noin riitaisaa lakia voi käsitellä uudelleen ja vielä kerran pohtia parempaa ratkaisiua?"
Ootellaan 3 vuotta kunnes uus eduskuta ja hallitus on koossa ja alotetaan sitten...............uus riita....niin ja siihen saakka käytettäisiin vanhaa ja kunnioitettavaa maalaisjärkeä.
Sitä on ehkä vaikea saada puristetuksi esiin tämän päivän poliitikoilta, joille oman puolueen kanta on aina tärkeämpi kuin se maalaisjärki.
Kun nyt on laissa määrätty jokin minimi, niin sitähän ei sitten millään ylitetä, koska puolueiden kisailussa vedetään aina esiin toisten "tuhlaavaisuus", joka tulee esiin esim. minimin ylittämisessä.
Toivoa vain sopii, ettei itse joudu vanhainkotiin, jossa henkilökunta lähtee kotiin klo 18, jota ennen vanhat on pedattu yöpuulle ja yöpöydällä odottaa voileipä iltapalaksi.
Kunhan pysyvät sängyissään aamuun asti, niin aamuvuorolaiset sitten vaihtavat vaipat ja tuovat aamuteen varmasti jo ennen puoltapäivää. Mitään pahaa ei tapahdu yön aikana. Vanhojen pitää vain muistaa ohjeet.
- Mg
Syksylla on kuntavaalit, sitten asian voi taas unohtaa.
Sitten eduskuntavaaleissa taas esille sen ken ensin ehtii, voi tätä maailman menoa.
Siinä sitä vaan pyöritetään ja lopulta vanhukset alkaa vähenemään kun suuret ikäluokat poistuu keskuudestamme.
Voihan olla että tämä juttu on kesto kiisteltävä. - Jopelkueiviittiny
Tämän päivän uutisissa nämä kaksi rouvaa tuli julki kinansa kanssa.
Rahastahan se näyttää olevan kiinni. Ero tai olla siinä 100milj.
Huikea summahan se tietysti on, mutta ei se ole kuin murunen siitä, mitä me syydetään noiden ylivarojensa eläneiden valtioiden tukemiseen.
Suurin ero on tietysti siinä, että me vanhat suomalaiset tyydymme täällä hiljaa olemaan ja paaskaisissa vaipoissamme tuntikausia odottamaan, kunnes hoitaja tulee apuun, kun taas nuo etelän maat huutaa kurkku suorana, että kuinka kehtaatte olla maksamatta. - EMU
."..nuo etelän maat huutaa kurkku suorana, että kuinka kehtaatte olla maksamatta."
Se on heille ollut koko EMU:n perustamisen motiivi,
saada tyhmät pohjoismaat maksumiehikseen.
Uudenlaista siirtomaa-politiikkaa.
Muut pohjoismaat eivät siihen ruvenneet, mutta katteettomilla ''Mooses-Lipposen EU:n -presidentiksi-pääsy-lupauksilla'' saatiin Suomi mukaan, vaikka vedätys olikin valehtelua - ja vaikka Suomessa siihen päästiinkin demokratia-vajeen avulla, kansanäänestystä eivät Lipponen & Niinistö järjestäneet. Koska tiesivät, että kansa sanoisi: ei.
. - Jopelkuneiviittiny
Niinhän tässä taitaa käydä, niin kuin alussa pelkäsin.
Kinastellaan ja kinastellaan ja loppuksi tehdään joku kompromissirakaisu, että saadaan asia pois päiväjärjestyksestä ja budjetti kasaan.
Arvata melkein jo voi, että häviäviä ovat ne vanhukset, jotka eivät jaksa enää itseään hoitaa.
Tärkeimmäksi kriteeriksi tulee epämääräiseksi määritelty laatu, jota voi tulkita kaikki parhain päin.
Kaikken vähiten äänenpainoa on sillä vuoteeseen sidotulla, vaikka hänen vaipoissaan ne paskat ovat tunti tolkulla. - oliskohan aika
omaisten ottaa vastuuta vanhustensa hoidosta, niin tehdään Etelä- Euroopassa. Varsinkin yksin jäänyt mummo asuu lapsensa perheessä.
- ullamirjahan minä
Olisitko sinä tosiaan se joka saisi paikan jossain peräkamarin nurkassa , ja lapset jalastenlapset toisivat sinulle ruokakupin , vaihtaisi vaipat , ja käyttäisi suihkussa
Minä en ainakaan missään olosuhteissa mene asumaan lasteni luokse .
Haluan kuolla omassa sänkyssä , Tai vielä parempi , se tulee keskelläkatua (sydän toppaa) , sitten saisin sairaalasta hoitopaikan , jos joku pöljä herättäis minut vielä henkiin ja laittaisi letkuihin .
Onneksi on hoitotestamentti tehtynä.
- Tänään me sitten
saadaan nähdä ja kuulla, mikä meidän kohtalomme on, tai siis jäikö kahden naisen kamppailussa vanhuksille mitää.
Meitä vanhuksia käytetään rumasti politiikan aseina . Ainahan maan hiljaiset saa kärsiä . Mutta jos nytkin , kun lakialoite on näinkinpitkällä tapahtuu vääryys , ja tällaisessa tilanteessa vielä , kun ollaan myönnetty ja myöntämässä lisää näille Lämpösen maan asukkaille pelirahoja .
Hoitaisivat omanmaan asiat kanssa , tuntuu kun katseet politikoilla on vaan eu.n suuntaan .No niin, niinhän siinä sitten kävi.
Esitys torpattiin ja asioita jäädään tarkkailemaan suositusten muodossa. Vähän niin kuin alussa ounastelinkin.
Laiminlyönteihin puututaan juuri ennen vaaleja, jolloin koko homma siirtyy seuraavalle vaalikaudelle.
Silloin on tietysti uusi ministeri, joka tietysti haluaa omat sormensa peliin ja uusi keskustelu alkaa ja silloinkaan ei ole tietysti rahaa juuri vanhusten hoitoon.
Tosiasia tietysti on, että monelle meistä seuraavan vaalikauden päätökset ovat jo toisarvoisia.
Niin myös ehkä minulle.Sillon vuosia sitten ,kun olin ollut jo jonkunaikaa eläkkeellä , kuulin (luin) tästä hankkeesta Vanhuselääkkeeksi .
Lupasin sillon omaisilleni täällä ruotsissa että palaan takasin synnyinseudulleni kun se laki tulee voimaan . Pikku hiljaa olen jo luopunut ajatuksesta
Mutta äänestämässä käyn siittäkin huolimatta joka kerta . sielä ja täällä.
- Näin aina...
Ennen vaaleja on aina saatu tyhjää suun pieksäntää ja parran pärrytystä vanhusten asioiden kuntoon pistämisestä.
Kun vaalit ovat ohi, ei enää hisaustakaan vanhuksista,
heidät unohdetaan märkiin sänkyihinsä koko vaalikaudeksi, sinne kuolevat. Sen verran tuosta hoitajaprosentista Turun kaupungin osalta, että ainakin kaupungin laitoksissa, joissa myös pitkäaikaispotilaita hoidetaan henkilökuntaa on tyydyttävä suositusten määrä. Se oli jo 80-luvulla 0,6 ja tällä hetkellä 0,64.
Lisänä on varahekilöstö.
Silti hoidon taso ei ole tasaisesti samanlainen joka osatolla edes laitoksen sisällä. Eivät hoitajat ole yhtä puuta, ei hoidon organisointi eikä hoitokäytännöt. Voi kun se on monesta kiinni.
Ainahan lisää otettaisi, tokko ylärajaa olisi. :-)- muuan seurailija
Onhan se niin, että meitä ihmisiä on niin monen luonteisia. Hoitajissakin on todella vastuuntuntoisia työntekijöitä, mutta niitä lepsujakin löytyy. Eikä ylihoitajakaan varmaankaan ehdi jokaisen perässä katsoa, miten asiat on hoidettu. Siellä saattaa sitten joku avuton mummu tai ukki jäädä vähemmälle hoidolle, varsinkin, jos asianomainen ei pysty apua anomaan eikä valittamaan.
Saa niitä hoitajia olla vaikka tusina, mutta jos ei ole intoa työhön, niin minkäs teet.
Tulin seuranneeksi eräässä hoitolaitoksessa, kuinka hoiutajat ringissä istuivat hoitajien seurusteluhuoneessa ja hoidokit olivat käytävällä, siellä oman onnensa nojassa oli nuo onnettomat. Joku halvaantunut oli luiskahtanut pyörätuolistaan ja oli aivan surkeassa asennossa. Toivoa vain sopii, ettei itse joudu vanhainkotiin, jossa henkilökunta lähtee kotiin klo 18, jota ennen vanhat on pedattu yöpuulle ja yöpöydällä odottaa voileipä iltapalaksi.
Kunhan pysyvät sängyissään aamuun asti, niin aamuvuorolaiset sitten vaihtavat vaipat ja tuovat aamuteen varmasti jo ennen puoltapäivää. Mitään pahaa ei tapahdu yön aikana. Vanhojen pitää vain muistaa ohjeet.
VASTAA
Jaa viesti
Makriinaa ja muitakin lohduttelen että älkää ihmeessä kuvitelko joutuvanne noin suuriin vaikeuksiin vaikka palvelukoteihin joutuisittekin., tai oikeammin pääsisitte sillä näihin on kova tunku.
En nimittäin jaksa uskoa että tämä koti jossa minä nyt asustelen sairaiden vanhusten joukossa olisi Suomen ainoa kunnonkoti.
Myönnän että hoitajat väsyvät kuunnellessaan ja nähdessään (palvellessaan) monia samanlaisia, jo otteensa menettäneitä ihmisiä yöt ja päivät.Siihen ei jaksa enää kiinnittää huomiota ja ajatella miten vastuun alaista työtä tekee, vaan "tottuu" niinkuin muihinkin tekoihin kuka mitä elämässään tekeekin.
Myös eroavaisuus on jokaisessa, toinen "onnistuu" työssään paremmin kuin toinen.
Mutta palvelu alttius on sama kuitenkin, jokainen tekee oman tehtävänsä oli se vaikea tai helppo.
Hoitajista on pulaa ja heitä ilman muuta tarvitaan enemmän, sekin riippuu varmasti paljon kuntien päättäjien oikeamielisyydestä.
Mutta älkää ihmeessä päätykö siihen tulokseen että vanhukset jää yksin yökausiksi ilman hoitoa ja turvaa. Ainakin tämän 5 kk kokemukseni perusteella voin näin kirjoittaa.
Ei varmaankaan monen vanhuksen ole kaikkein helpointa kotonakaan asua, minä ainakin olen tyytyväinen kun pääsin tähän tilanteeseen.
Aamulla 8:00 haetaan aamupalalle jos ei itse jaksa ruokahuoneesseen mennä, 11:30 lounaalle, 14:00 kahville, päivälliselle16:00
, iltapalalle 18:00 .
Niin, ja vapaaehtoiset avustajat käyttävät vanhuksia jopa torilla kerran viikossa ja muutenkin ulkoilemassa.
Vuoteessa oleviakin on , ja heitäkin hoidetaan tarpeen mukaan.
Mitään pelkoa huonosta hoidosta ei ainakaan tässä kodissa ole, ja on ihan tavallinen kunnallinen laitos.
Hyvää ja helppoa lopp vanhuusaikaa toivotan kaikille.Hyvä kirjoitus kerrassaan! Minullakin on hieman ollut oppositiota sitä käsitystä vastaan, etteikö vanhuksia oteta sentään huomioon palvelutaloissa.
Oma tätini oli valinnut sen muodon loppuelämälleen, ja asui parissa kolmessa eri palvelutalossa yli 20 vuotta.
Kävinhän häntä katsomassa ja näin kotinsa, joka ei eronut yksiöstä millään lailla, vain soittokello hoitajille oli alkovissaan.
Siellä hän saattoi tarjota talon kahvilassa niin aamiaista kuin lounastakin vierailleenkin, maksusta tietenkin ja olimmpa mukana aivan jokapäiväisessä iltapäivä kahvituokiossa muiden asukkaiden kanssa, viedessämme omenia heille.
Mitään en nähnyt ikävää ympäristössä, eikä tätini moittinut koskaan hoitohenkilökuntaa minulle.
Asukkaista saattoi sanoa, kuinka jotkut olivat ikävän tyytymättömiä kaikkeen.
Varmaan on oma luonteenlaatu se ratkaiseva, miten osaa suhtautua saamaansa loppuelämän turvaan, siksi olikin niin hyväätekevää lukea fiuliinin kirjoitus paikan päältä.
Lämpimin iltaterveisin!Hyvä texsanell.
Minusta sanoit tuossa yhden oleellisista asioista.
"Asukkaista saattoi sanoa, kuinka jotkut olivat ikävän tyytymättömiä kaikkeen.
Varmaan on oma luonteenlaatu se ratkaiseva, miten osaa suhtautua saamaansa loppuelämän turvaanssa "
Saman olen itsekin havainnut vierailuilla käydessäni. Jotkut komentavat hoitajia, kuin kuninkaallisia olisivat ja mikään ei ole hyvin.
Huono kello kuuluu kauas, hyvää kelloa ei edes huomata. Näin se on.
Meitä ihmisiä on monenlaisia ja kaikkien kemiat ei käy yksiin ja valitettavasti vanhuus kärjistää luonteita.
Ollaanhan me nähty se ilmiö täälläkin.
Kärttyisiä ollaan joskus, kuka milloinkin ja kuka mistäkin.
Toivottavasti muistan tämän, kun itse olen sitten joskus hoidettavana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394983Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734219Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732321Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192105MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401888- 961716
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711483OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921203
- 941144