parjattu fasilitointi toimii sittenkin

mysteria

Hyvät autistiset henkilöt!
Hyvät autististen lasten vanhemmat, sisarukset, opettajat ja ystävät!

Minua kiinnostaisi kuulla kokemuksianne tuetusta kommunikaatiosta. Lyhyesti tarkoitan tällä teitä, jotka pystytte kommunikoimaan vain toisen ihmisen tukemana kirjoitetulla kielellä/symboleilla tai olette tällaisen henkilön läheisiä eli kuntoutukseen osallistuvaa henkilökuntaa.

Itselläni on kertynyt 15 vuoden kokemusta ko menetelmästä eri ikäisten autististen tai vaikeasti kehitysvammaiseksi diagnosoitujen henkilöitten kuntoutustyöstä kotona, laitoksissa ja kouluissa. Olen saanut olla myös opettamassa menetelmää vuosiakin kestävissä prosesseissa ja näin havainnut sen toimivuuden - useimmista tuetun kommunikaation käyttäjistä on kehittynyt itsenäisesti kirjoittamalla kommunikoivia. Itse olen vakuuttunut menetelmän toimivuudesta mutta myös siitä, että sitä voidaan käyttää väärin.

Yhteistä kohtaamilleni tapauksille on ollut, että toteutuneen kommunikaation luotettavuus on voitu osoittaa tarkistuksin (sokkona, tiedon välitys jne.) sekä joskus harvoin myös siten, että kommunikoiva vammainen henkilö on halunnut todentaa menetelmän aitouden ja suostunut kokeisiin.

Menetelmä herättää alallani paljon ärtyneitä kannanottoja ja tunnepitoista teilaamista. Ammattiryhmistä lääkärit ja puheterapeutit ovat erityisen provosoituvia, kun taas psykologit, opettajat ja sosiaalithyöntekijät suhtautuvat ennakkoluulottomimmin ja saavuttaessaan autistisen henk. luottamuksen pääsevät nopeasti kärryille menetelmän toimivuudesta ja virhealttiudestakin.

Joka tapauksessahan on kysymyksessä menetelmä, jonka todennettavuus on vaikea kohderyhmän ollessa juuri "autistinen". Poikkeuksetta omat kokemukseni ovat olleet sellaisia, että heillä on suuri kynnys tehdä yhteistyötä useamman kuin kahden-kolmen ihmisen kanssa. Tätäkin kynnystä voidaan onnistuneesti madaltaa - juuri nyt saan työskennellä aivan ihastuttavan 9-vuotiaan kanssa, joka kykenee kommunikoimaan jo 8 ihmisen kanssa. Havaintojeni mukaan aloitusikä on ratkaiseva tekijä, myös sukupuoli. Suurin yksittäinen tekijä näyttää kuitenkin olevan ympäristön ihmisten asenteet ja avoimuuden määrä. Myös autistinen henkilö vastaa kohteluun kuten metsä huutoon. Oudot käyttäytymispiirteet johtavat vieläkin lähes poikkeuksetta siihen, että ympäristö tulkitsee autistisen henkilön olevan kehityksessään vakavasti jälkeenjäänyt. Tämä johtaa kierteeseen: autistinen tulee toistuvasti kohdelluksi väärin, ohitetuksi ja ilman oikeaa opetusta.

1

121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arctium

Mistä julkaisuista voisin lukea kuvauksia niistä tapauksista, missä kokeita on suoritettu?

Mikään koe ei tietenkään todista menetelmän toimivuutta kaikilla, vaan pelkästään sen henkilön kohdalla, joka kokeeseen osallistuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5297
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      538
      1835
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1110
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      953
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe