sukunimiasiaa

lloooola

Jos miehellänne on 2 virallista sukunimeä, mutta virallisesti yleensä käyttää vain sitä toista, kuten kotimaassaan on tapana. Toki passissa ym on molemmat ja virallisiin papereihin laittaa molemmat. Lapsi sai molemmat sukunimet myös. Käytättekö te molempia sukunimiä, koska Suomen lain mukaanhan hänelläkin on kaksi sukunimeä. Kuten monilla on kaksiosainen suomalainenkin sukunimi, vaikkapa virtanen mäkinen ja silti emme yleensä käytä vain mäkistä. Yleisiin paikkoihin mentäessä esim. lääkärit saa yleensä koko rotlan sanoa vähintää kolme kertaa ja siltikin kirjoitetaan väärin. Älkää pliis vaivautuko vastaamaan miksi sitten laitomme 2 sukunimeä tai miksi ei sumomalaista sukunimeä.

2

157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liisa-anneli67

Miehelläni oli myös kaksi virallista sukunimeä, ja minulla ja lapsellamme siis myös sama sukunimi. Myöhemmin anoimme maistraatista toisen sukunimen poistamista, koska sukunimi ilman mitään väliviivaa ja vielä ei suomenkielinen aiheutti kohtuuttoman paljon sekaannuksia ja vaikeuksia asioiden hoitoon. Mm. netissä joissain palveluissa meni automaattisesti eka sukunimeni mun etunimeksi ja toinen sukunimeksi. Noh, muutos prosessi kesti aikansa, mutta hyväksyttiin ja nyt meillä kaikilla siis vaan yksi sukunimi, huomattavasti helpompaa. Mutta ennen tätä muutosta itse käytin arkisissa tilanteissan vaan vikaa sukunimeä.

• looola

Meillä taasen maistraatti tulkitsi sukunimen väärin, vaikka ilmoitimme lapsen sukunimeksi vain toisen sukunimen. En jaksanut alkaa asiaa heti korjaamaan mutta juurikin näitä samoja ongelmia on meillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3032
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2901
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1732
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1661
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1620
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1289
    10. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    Aihe