Jos miehellänne on 2 virallista sukunimeä, mutta virallisesti yleensä käyttää vain sitä toista, kuten kotimaassaan on tapana. Toki passissa ym on molemmat ja virallisiin papereihin laittaa molemmat. Lapsi sai molemmat sukunimet myös. Käytättekö te molempia sukunimiä, koska Suomen lain mukaanhan hänelläkin on kaksi sukunimeä. Kuten monilla on kaksiosainen suomalainenkin sukunimi, vaikkapa virtanen mäkinen ja silti emme yleensä käytä vain mäkistä. Yleisiin paikkoihin mentäessä esim. lääkärit saa yleensä koko rotlan sanoa vähintää kolme kertaa ja siltikin kirjoitetaan väärin. Älkää pliis vaivautuko vastaamaan miksi sitten laitomme 2 sukunimeä tai miksi ei sumomalaista sukunimeä.
sukunimiasiaa
2
157
Vastaukset
- liisa-anneli67
Miehelläni oli myös kaksi virallista sukunimeä, ja minulla ja lapsellamme siis myös sama sukunimi. Myöhemmin anoimme maistraatista toisen sukunimen poistamista, koska sukunimi ilman mitään väliviivaa ja vielä ei suomenkielinen aiheutti kohtuuttoman paljon sekaannuksia ja vaikeuksia asioiden hoitoon. Mm. netissä joissain palveluissa meni automaattisesti eka sukunimeni mun etunimeksi ja toinen sukunimeksi. Noh, muutos prosessi kesti aikansa, mutta hyväksyttiin ja nyt meillä kaikilla siis vaan yksi sukunimi, huomattavasti helpompaa. Mutta ennen tätä muutosta itse käytin arkisissa tilanteissan vaan vikaa sukunimeä.
- looola
Meillä taasen maistraatti tulkitsi sukunimen väärin, vaikka ilmoitimme lapsen sukunimeksi vain toisen sukunimen. En jaksanut alkaa asiaa heti korjaamaan mutta juurikin näitä samoja ongelmia on meillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743032
- 712901
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191732- 241667
- 271661
- 201620
- 481307
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91289- 381283