Mikä allergia: oireet alkoivat syksyllä?

Herra Nenäkutina

Olen hieman yli 30-vuotias mies, ja vaikkei minulla ole koskaan virallisesti todettu (tai testattu) allergioita, siitepölyallergioiden oireet ovat vaivanneet yhä pahemmin viimeiset neljä vuotta, aina keväisin ja kesäisin siitepölykauden aikaan päivälleen silloin, kun vaikkapa koivukausi alkaa.

Nyt tänä syksynä alkoivat kamalat allergiaoireet syyskuun alussa, ja ne jatkuvat yhä yhtä pahoina kuin alkaessaan. Osan päivästä saatan olla ihan kunnossa, sitten alkaa nenän kutina ja vuotaminen, nenäverenvuoto, kurkkukipu, silmien kutina, kuiva yskä joka on niin kovaa että usein oksennan yskiessäni. Olen kokeillut antihistamiinia oireisiin, ja se tehoaakin aika nopeasti kaikkeen muuhun paitsi nenäverenvuotoon ja yskään.

Mikä oireiden syynä voisi olla? Kotonani on hyvin pölyistä, mutta oireet eivät helpota ulkonakaan ollessani. Kaupungilla, kaupoissa, ravintoloissa ja kaikkialla liikkuessani oireet pysyvät samoina. Viime aikoina myös autojen pakokaasut ovat alkaneet yskittää ja vaikeuttaa hengittämistä. Voinko olla allerginen kaupunki-ilmalle? Pölylle? Mille ihmeelle? Ja miten asian voisi selvittää? Voiko tämä olla astmaa tai kehittyä sellaiseksi? Masentaa ajatus, että olisin niin allerginen kaupunkini ilmalle, että joutuisin kärsimään allergiaoireista ympäri vuoden ja syömään lääkkeitä päivittäin. :(

Kiitos mahdollisesta avusta!

1

254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teija.dunder

Allerginen nuhasi vaikuttaa kertomasi perusteella ainakin keskivaikealta, koska antihistamiinien teho on osittainen. Se, että oireet ovat pahentuneet vuosi vuodelta on riski astmankin kehittymisen suhteen ja suosittelisin, että hakeudut astmatutkimuksiin (2 viikon pef-seuranta, spirometria bronkolyyttikoe jne) esim terveyskeskuksen tai työterveyshuollon kautta. Allergiatestillä (verikoe/ihopistokoe) voidaan selvittää herkistyminen siitepölyille, eläinepiteeleille, pölypunkille ja miettiä tulosten perusteella sopivin hoito. Hoitamaton/osittain hoidossa oleva allerginen nenän limakalvo reagoi monenlaiselle ympäristön pienhiukkaselle (liikenne ym). Tämä oireilu helpottaa kun lääkitys saadaan kohdalleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4905
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      501
      1565
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      728
    Aihe