Onko opetusjärjestelmässä jotain vikaa?

McNamaran aave

Satuin vilkasemaan tällaisesta videosta ensimmäiset 5 minuuttia:
http://www.youtube.com/watch?v=7y2KsU_dhwI

Uskoisin ymmärtäväni sen miksi jenkit eivät tunne Euroopan historiaa tai välttämättä edes omaa historiaansa hirveän hyvin. Uskoisin että suomalaiset tai eurooppalaiset tietävät Hitlerin tai holokaustin paremmin. Ainakin näitä asioita opetettiin 90-luvulla kun itse kävin lukiota. Muistaakseni lukiossa näitä opetettiin.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Holokaustin opetuksesta tuli määräys opetussuunnitelmiin/1135259324418

En kuitenkaan ymmärrä miten opettaminen näistä asioista parantaisi ihmisten ymmärrystä siitä miten ihmisten kannattaisi toimia. Jos lapselle kertoo sen että hän tulee kuolemaan jossain vaiheessa tai että lapsen vanhemmat tulevat kuolemaan jossain vaiheessa, alkaa lapsi pelätä tällaista asiaa mitä hän ei ole ikinä kohdannut elämässään. Jos nuorille opetetaan sitä kuinka holokausti on joskus tapahtunut, olettavat nuoret joko että ihmiset ovat oppineet ettei kannata tehdä seuraavaa holokaustia tai sitten että sellainen on mahdollisesti edessä koska historia toistaa itseään. Ihmiset siis opetetaan historian avulla joko pelkäämään tulevaa tai sitten vihaamaan toisia jotka aiheuttavat tulevan. Viha sinänsä liittyy pelkoon jossa kuitenkin syyllistetään toista osapuolta.

Onko asioiden opettamisesta hyötyä jos ihmisille ei opeteta syitä ja seurauksia? Jos ihminen haluaa yksinkertaista elämää, ei ihmisen kannata tehdä elämästään vaikeaa opettelemalla historiaa. Yksinkertaiset ihmiset tuskin pääsevät sellaiseen asemaan yhteiskunnassa jossa he voisivat päättää siitä miten yhteiskuntaa johdetaan. Vaikka eihän tuo Hitler tainnut olla hirveän älykäs, ainakaan sen mukaan millaisena hänet on kuvattu elokuvissa ja historiankirjoissa. Sota ei mielestäni osoita sellaista näkemystä että ihminen kykenisi voittamaan vastustajansa älyllä koska tällöin ihminen turvautuu voimaan.

Jotain pitäisi mielestäni tehdä ihmisten asenteille sen sijaan että asioita opetetaan yksipuolisesti esittäen tietty osapuoli pahana ja toinen osapuoli hyvänä. Mutta toisaalta, jos ihmiset hyväksyvät typerän käytöksen, ei heitä tulisi pakottaa luopumaan typeryydestä. Onhan se helpompi elämä jos elää täysillä välittämättä ketkä jäävät jalkoihin ja sitten kun muut hakevat kostoa niin siitä syttyy sota. Tuskin se pahempi kuolema on kuin syöpä tai sydänkohtaus. Sodissa toki kärsivät tulevat sukupolvet sekä sivulliset uhrit, mutta kenties nämä ovat sellaisia arvoja joista ei tule välittää. Eihän niistä nuorista välitetä edes koulussa koska heidät pakotetaan lukemaan sellaisia oppiaineita mistä he eivät pidä. Enkä usko että oppiaineet auttavat enää siinä vaiheessa kun ihmistä on syrjitty ja kiusattu ala-aste aikoina ja tämän jälkeen opetetaan ylä-asteella tai lukiossa toimimaan rauhanomaisesti muiden ihmisten kanssa. Tuskin kukaan ryhtyisi uusnatsiksi tai vihaamaan jotain tiettyä ryhmittymää ellei hänellä olisi selkeät perusteet vihata toista ihmistä tai ryhmittymää. Siinä ei historiankirjat enää pysäytä ihmistä. Kiusaaja tuskin muuttaa näkemyksiään omasta toimintamallista historiankirjojen kautta. Pikemminkin voisin kuvitella hänen ottavan mallia siitä miten suuret johtajat ovat toimineet. Kiusattu ei myöskään luovu vihasta ja kostosta jos hän arvostaa itseään. Eikö historianopetuksen tarkoitus ole se että ihmiset oppisivat asioita ja tätä kautta ihmiset arvostaisivat ihmisyyttä eli ihmiset arvostaisivat itseään oppivina yksilöinä? Eikö tämä edellytä arvostusta itseään kohtaan? Niin kauan kun ihminen on tyhmä eikä arvosta tietoa, niin kauan ihminen ei pyri hankkimaan tietoa millä hakea kostoa tai paremmuutta toisen ihmisen suhteen.

Meillä opetetaan tietoa, mutta moraaliopetukset jätetään uskontojen harteille. Harva kuitenkaan uskoo oman uskonnon metodeihin niin vankasti että noudattaisi niitä täysin. Suurin ongelma lienee nössöt opettajat ja yhteiskuntarakenne mikä ei salli kovia rangaistuksia niille oppilaille jotka eivät arvosta muita oppilaita. Jos opettaja olisi jumalan asemassa ja saisi antaa kunnollisia rangaistuksia, keskittyisivät oppilaat ennemmin opettajaan ja opetukseen kuin muihin oppilaisiin. Jos karttakepillä lyö näpeille, on se joidenkin mielestä pienempi rangaistus kuin se jos tietyt ihmiset ryhtyvät uusnatseiksi kostaakseen ala-asteaikaisille kiusaajille sen että heistä tuli syrjittyjä. Voi olla melkoisen kallista elättää näitä uusnatseja jotka eivät tule toimeen muun yhteiskunnan kanssa ja hautovat kostoa työttöminä.

http://www.youtube.com/watch?v=tZ-DNbz3wmA
http://www.youtube.com/watch?v=aW9PulYpjGs

2

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mauuuri

      Valtio vaikuttaa aina psykologisesti yksilöön, mutta miksi juuri tällä tavalla?
      Ihmisen psyyke on tunnettu tuhansia vuosia, miksi tulos ei jaksa yllättää?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2892
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2753
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1639
    6. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1590
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      19
      1478
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1249
    Aihe