Montako kummia teillä?

ahdistaa......

Heippa,

Miten teillä on toimittu lapsen kastamisasioissa? Tai miksei tietty, jos pidetty nimiäisetkin.. Minua ahdistaa ihan tolkuttomasti, kun on tyttöä povattu (rv36) ja tuntuu, että ei ole ketään sellaista ns. läheistä ystävää, joka kuuluisi kirkkoon ja jota olisi ns. luontevaa pyytää kummiksi. Tässä tapauksessa mietin nyt enemmän, että olisi hyvä olla naispuolinen kummi, kun tytöstä kyse. Miehen puolelta ei myöskään ole. Kummeja kai pitäisi olla kaksi ja meillä olisi vain yksi tiedossa, hänm on mies. Valinnanvaraahan olisi hyvin, jos saisi olla kirkkoon kuulumaton, mutta nyt ei tietenkään he käy.:) Onko teillä ollut monta kummia? Luin, että saisi poikkeusluvalla olla vain 1 kummi, onko kellään kokemuksia tästä?

Olen varmasti kovin "pinnallinen" ja ei pitäisi välittää muiden mielipiteistä, mutta minua jotenkin "nolottaa" se ettei meillä ole ehkä kuin yksi kummi.. Tai tuntuu että ihmiset ajattelevat, että minulla/meillä ei ole ystäviä.. Itse olen vähän hiljaisempi ja on kyllä kavereita mutta ei niin paljon ja tämä asia ahdistaa, kun en pysty lapselleni "tarjoamaan" kummeja..:(

2

182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku

Mikään pakko ei ole kastaa lasta, mutta jos sen tekee (kuten monet tekee), niin periaatteessa on se parin kummin minimipakko... Poikkeuslupaa voi toki pyytää, mutta eikö jotain toistakin voisi pyytää kummiksi? Mielestäni lapsen sukupuolesta riippumatta olisi hyvä, jos kummeina olisi kumpaakin sukupuolta olevia ihmisiä ;)
      Itselläni on neljä kummia, ja se on mielestäni hyvä määrä - mutta vähemmälläkin toki pärjää ;)

• Ollos huoleton

Voit pyytää yhtä tai useampaa kirkkoon kuulumatonta ystävääsi lapsen kummiksi, vaikka kirkkoon kuulumatonta ei voida merkitä kirkon papereihin. Lapsi ei tule sinulta kyselemään virallisia papereita kummiudesta. :) Kirkkoon kuulumatonkin voi osallistua ristiäisiin, jos omat hermot kestävät kuunnella toimituksen (ja toisaalta kirkkoon kuuluvankaan kummin ei ole pakko olla läsnä kastajaisissa, jos siellä muuten on vähintään kaksi todistajaa).

Kirkko vaatii uskontokasvatusta varten kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia, joten pyydä vaikka jotain kirkkoon kuuluvaa sukulaista toiseksi kummiksi. Vaikka omaa tai miehesi tätiä tai setää tai omia kummejanne. Iäkäskin henkilö käy, kun lapsella on muita nuorempia kummeja, jotka ovat luultavasti kuvioissa kauemmin. Ja vanhempi kummi voi olla aika kivakin. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2962
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      68
      2837
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1822
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1679
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1602
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1600
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1297
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1273
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1269
    Aihe