Verkolla vai ilman

Raskasbetoni

Onko moni jättänyt verkot pois valuharkko talon sisä seinistä vai pitäisikö kysyä onko moni verkottanut?

17

2776

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä tee sitä virhettä

Järkevä verkottaa kaikki kivitalon seinät molemmin puolin

• 5435

Sip ja kevytbetoniharkot ovat kaukana kivestä ja valuharkosta kuten lammi on nyt kyse. Eikä todellakaan tarvitse mitään verkkoja.

• ei haleillut

Ei ollut valuharkko vaan kevytbetoni, mutta vastataan kuitenkin:

Verkotettiin ikkunoiden ympärykset ja muut riskikohdat kuten välipohjan kohta portaikon seinällä jne.

Muutamia halkeamia tuli tasoitteen kuivuessa erityisesti ikkunoiden ympärystöihin, yleensä niin että halkama "alkoi" siitä missä tiesin verkon loppuvan... Näiden paikkaaminen oli helppo homma, mutta jos nyt rakentaisin uudelleen niin verkottaisin kaikki seinät niin ei tarvisi sitä pientäkään paikkailua (toivottavasti) tehdä. Ei se verkotus kovin kummoinen kustannus kuitenkaan ole.

Paras tapa välttyä halkeilulta on antaa rungon kuivua riittävästi.

• 5554

Missä ohjeessa kehoitetaan verkottammaan betonitalon seinät, ei missään.

• Muut jääköön huomiotta

Kaikissa järkevissä ohjeissa

• 5666
        Muut jääköön huomiotta kirjoitti:

Kaikissa järkevissä ohjeissa

Ei ainkaan lammitalon ohjeissa.

• verkotkotkot

Seinätasoitteet kun tuppaavat ilman pintavahvikekangasta halkeileen.

• 5435

Ei ainakaan lammiharkossa halkeile, koska harkon pinta on rosoinen ja siihen tarttu laasti hyvin ilman verkkoja. Eikä seinä myöskää elä kuten ehkä muuratut elävät.

• Fdkdkdkkd
        5435 kirjoitti:

Ei ainakaan lammiharkossa halkeile, koska harkon pinta on rosoinen ja siihen tarttu laasti hyvin ilman verkkoja. Eikä seinä myöskää elä kuten ehkä muuratut elävät.

- miten muurattu seinä "elää"?

- jos valuseinä on niin stabiili niin miksi valetut betonilattiat halkeilevat, käpristelevät ja nousevat nurkista (laskeakseen taas myöhemmin)? Laitetaanko sen valuharkon sisään jotain kallista erikoisbetonia? :-)

Eikä se seinä millään harkolla mihinkään halkea. Se mikä halkeaa on 99% tapauksista tasoite joka repeilee kuivuessaan.

• 3466yy

Vastaaja huom: valuharkko=betonista valettu harkko joka veltaa betonilla. Ei verkoteta.

• Tonnin stiflat

Olen itse tuollaisen Lammiseinän nähnyt, missä oli hiushalkeamia paljon. Ei voi kun ihmetellä, miksi säästetään väärässä kohdassa!

• 33344456

Sisäpuolelta ehdottomasti pintavahvikekangas riippumatta harkosta. Tavara maksaa reilun euron neliö ja itse liimailin pohjatasoitteen päälle muutamassa päivässä koko talon läpi. Tällöin toki liimaan menee vielä parisataa. Mutta kokonaisuudessaankin max 800e koko talo rätitettynä. Voi sen kankaan toki upottaa tasoitteeseenkin.

• Tonnin stiflat
        33344456 kirjoitti:

Sisäpuolelta ehdottomasti pintavahvikekangas riippumatta harkosta. Tavara maksaa reilun euron neliö ja itse liimailin pohjatasoitteen päälle muutamassa päivässä koko talon läpi. Tällöin toki liimaan menee vielä parisataa. Mutta kokonaisuudessaankin max 800e koko talo rätitettynä. Voi sen kankaan toki upottaa tasoitteeseenkin.

Aika paljon saa olla neliöitä että saa 600€ menemään verkotukseen. Mitä hyötyä on liimailla kun helpommin ja halvemmalla saa paineltua tasoitteeseen?

Olikohan metrin leveä vahvikeverkko rulla muistakseni reilu 20€/50m (etelässä)

• 11+5
        Tonnin stiflat kirjoitti:

Aika paljon saa olla neliöitä että saa 600€ menemään verkotukseen. Mitä hyötyä on liimailla kun helpommin ja halvemmalla saa paineltua tasoitteeseen?

Olikohan metrin leveä vahvikeverkko rulla muistakseni reilu 20€/50m (etelässä)

Etelässä firman alennuksilla noin 60e / 50m rulla. Normihinta esim. K-raudassa on 100e, että ihan ei pidä arviosi paikkaansa.

Meillä 210m2 talossa meni 9 tai 10 rullaa vahvikekangasta. Ja jätettiin tekninen tila ja varasto laittamatta. Eli 540-600e meni pinnanvahvikekankaisiin.

Laastin sekaan kankaan painaminen hidastaa kierrosta selvästi, eikä sitä ilmaiseksi tasoitemiehet tee. Sitä paitsi yllättävän suuri aika kankaan kanssa leikkimisestä menee leikkelyyn. Mitä olen kuullut niin 3e neliö ottavat kankaan laitosta materiaaleineen. Eli 200m2 talossa puolisentoista tonnia. Kyllä siinä vielä itse palkoille jää.

• Tonnin stiflat
        11+5 kirjoitti:

Etelässä firman alennuksilla noin 60e / 50m rulla. Normihinta esim. K-raudassa on 100e, että ihan ei pidä arviosi paikkaansa.

Meillä 210m2 talossa meni 9 tai 10 rullaa vahvikekangasta. Ja jätettiin tekninen tila ja varasto laittamatta. Eli 540-600e meni pinnanvahvikekankaisiin.

Laastin sekaan kankaan painaminen hidastaa kierrosta selvästi, eikä sitä ilmaiseksi tasoitemiehet tee. Sitä paitsi yllättävän suuri aika kankaan kanssa leikkimisestä menee leikkelyyn. Mitä olen kuullut niin 3e neliö ottavat kankaan laitosta materiaaleineen. Eli 200m2 talossa puolisentoista tonnia. Kyllä siinä vielä itse palkoille jää.

Noin se menee Suomessa, pitää mennä etelämmäksi...

MIten se painelu muka hidastaa? Liimaushan se on yksi turha työvaihe lisää?

• Tasoitus

Aivan sama mistä harkosta seinät ovat tehty. Tasoitteissa on vettä. Tasoitteen kuivuessa tasoitteesta haihtuu vettä ja tasoite kutistuu. Ilman pintavahvikekangasta on mahdollista että seinään ilmestyy halkeamia tasoitteen kutistumisen seurauksena.

Pintavahvikekangaskaan ei aina estä halkeamia kun tasoite määrä on seinässä useita millimetrejä.

Kipsipohjaiset tasoitteet kutistuvat kaikista vähiten jos ollenkaan. Sementtipohjaiset tasoitteet kutistuvat eniten.

• Lammi on paras

Lammi ei suosittele pintavahvikekangasta, sillä Lammiharkko on vaan paras.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4875
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      498
      1541
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      717
    Aihe