toyotalla oli jo 70 luvulla edistyksellisempi moottori kuin esim vagin nykyiset tsi viritykset
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&u=http://toyotablog.co.za/blog-entry/toyota-twin-cam-history&prev=/search?q=toyotan twincam&hl=fi&client=firefox-a&hs=J26&rls=org.mozilla:fi:official&channel=fflb&prmd=imvns&sa=X&ei=EjSIULSQO_P34QST7oDIDA&ved=0CGMQ7gEwCg
edellä jo aikoja sitten
sanooko twin cam mitään
17
422
Vastaukset
- voi sinua pelle
Twin cam eli kaksoisnokka-akseli oli jo käytössä monilla automerkeillä, kun Toyoda teki vielä poljettavia ompelukoneita.
- kölfhgozsr<hgå<pjDS
vinkamit 16 valve oli pappakorollassa vakiotavaraa jo -80 luvulla, vagru.kut nysväsi silloin sivuventiilikoneitten kanssa.
- missä tohjota?
Among the early pioneers of DOHC were Isotta Fraschini's Giustino Cattaneo, Austro-Daimler's Ferdinand Porsche, Stephen Tomczak (in the Prinz Heinrich), and W. O. Bentley (in 1919); Sunbeam built small numbers of racing models between 1921 and 1923 and introduced one of the world's first production twin cams in 1924 — the Sunbeam 3 litre Super Sports, an example of which came second at Le Mans in 1925.[6] The first DOHC engines were either two- or four-valve per cylinder racing car designs from companies like Fiat (1912), Peugeot Grand Prix (1913, four-valve), Alfa Romeo Grand Prix (1914, four-valve)[7] and 6C (1928), Maserati Tipo 26 (1926), Bugatti Type 51 (1931).
When DOHC technology was introduced in mainstream vehicles, it was common for it to be heavily advertised. While used at first in limited production and sports cars such as the 1925 Sunbeam 3 litre, Alfa Romeo is one of the twin cam's greatest proponents. 6C Sport, the first Alfa Romeo road car using a DOHC engine, was introduced in 1928. Ever since this, DOHC has been a trademark of most Alfa Romeo engines (some Alfa V6 engines are SOHC, not DOHC. Most Alfasud boxer engines were also SOHC).[7]
Fiat was one of the first car companies to use belt-driven DOHC engines in some of their products in the mid-1960s.[citation needed], Jaguar's XK6 DOHC engine was displayed in the Jaguar XK120 at the London Motor Show in 1948, and used across the entire Jaguar range through the late 1940s, 1950 and 1960s. By the late 1970s, Toyota was the best seller of DOHC engines.[citation needed]
http://en.wikipedia.org/wiki/DOHC#DOHC
The first motorcar in the world to have an engine with two overhead camshafts and four valves per cylinder was the 1912 Peugeot L76 Grand Prix race car. Its 7.6-litre monobloc straight-4 with modern hemispherical combustion chambers produced 148 bhp (0.32 bhp per cubic inch). In April 1913, on the Brooklands racetrack in England, a specially built L76 called "la Torpille" (torpedo) beat the world speed record of 170 km/h.[2] Robert Peugeot also commissioned the young Ettore Bugatti to developed a GP racing car for the 1912 Grand Prix. This chain-driven Bugatti Type 18 had a 5-litre straight-4 with SOHC and three valves per cylinder (two inlet, one exhaust). It produced appr. 100 bhp at 2800 rpm (0.30 bhp per cubic inch) and could reach 99 mph. The three-valve head would later be used for some of Bugatti's most famous cars, including the 1922 Type 29 Grand Prix racer and the legendary Type 35 of 1924. Both Type 29 and Type 35 had a 100 bhp 2-liter SOHC 24-valve NA straight-8 that produced 0.82 bhp per cubic inch.
http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-valve#Before_1914
A timeline of these turbocharged cars is shown below:
1962 Oldsmobile Cutlass Jetfire / Chevrolet Corvair Monza Spyder
1973 BMW 2002 Turbo
1974 Porsche 911 Turbo
1977 Saab 99
1978 Buick Regal
http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharged_petrol_engines#History - heh heh hee
jo meni terolle jauhot suuhun
- Hymyilyttää kovin
Tais mennä Toyota leiri hiljaiseksi :- )
Oli minullakin aikoinaan twincam Fiiatti. Sittemmin olen parantunut ja vietän normaalia elämää. Muuta hyvää siinnä ei sitten ollutkaan. Tämä näin Tojotatuunareille lohduksi, toivoa paremmasta on.
- jäljessä edelleen....
sinne 70luvulle se toyon kehitys on jämähtänytkin, nykyään uutuudet ostetaan mm.pökötiltä ja bmwltä!!
- Maailman
myydyin merkki jäljessäkö,mistä?
- Mieti sitä
Maailman kirjoitti:
myydyin merkki jäljessäkö,mistä?
no vit...u kehityksestä. Ei sitä tarkoita että vaikka olisi suurin valmistaja niin on kehityksen kärjessä. Se tarkoittaa sitä että valmistaa sellaisia tuotteita jotka ovat värittömiä, mauttomia ja hajuttomia eli ne kelpaavat sopulilaumoille jotka juoksevat toistensa perässä jyrkänteeltä ala.
- Mitähän tuokin
Mieti sitä kirjoitti:
no vit...u kehityksestä. Ei sitä tarkoita että vaikka olisi suurin valmistaja niin on kehityksen kärjessä. Se tarkoittaa sitä että valmistaa sellaisia tuotteita jotka ovat värittömiä, mauttomia ja hajuttomia eli ne kelpaavat sopulilaumoille jotka juoksevat toistensa perässä jyrkänteeltä ala.
lässytys on? Väritön: Toyota kaupassa voi valita useita eri värejä; Mauton: Kuka nyt autoja maistelee - syö ruokaa poitsu; Hajuton: Onneksi Toyota on hajuton - ei tarvita siihen niitä pettereiden Wunderbaumeja haisemaan......
- Mieti sitä
Mitähän tuokin kirjoitti:
lässytys on? Väritön: Toyota kaupassa voi valita useita eri värejä; Mauton: Kuka nyt autoja maistelee - syö ruokaa poitsu; Hajuton: Onneksi Toyota on hajuton - ei tarvita siihen niitä pettereiden Wunderbaumeja haisemaan......
kato leppiksen poikaystävä on löytänyt tietokoneen. Ääliö.
- tietysti
Mieti sitä kirjoitti:
kato leppiksen poikaystävä on löytänyt tietokoneen. Ääliö.
petteri koneella, kuinkas muutenkaan heti aamusta kellon tarkkuudella
- åoiuytddwe
Ei Toyota 16v koneita keksinyt, mutta se mitä Toyota keksi on kuinka saadaan sellaisia tuotettua kustannustehokkaasti ja ennen kaikkea niin että koneet kestää.
80-luvulla kun saksalaiset vielä miettivät miten saadaan 8 venttiiliä pysymään järjestyksssä, niin Toyota jo massavalmisti 16v moottoreita jotka olivat jo silloin erittäin luotettavia.
Tässä on koko japanilaisen autoteollisuuden salaisuus. Eli kuinka siirretään huipputekniset innovaatiot massatuotannoon siten että laatu on kuitenkin edelleen erittäin korkealla tasolla. Tätä ei vielä tänä päivänäkään esim. eurooppalaiset valmistajat osaa. Mutta heillehän riittääkin paras ohjaustuntuma laadusta viis :)- urpo turpo
Tojota on ollut tosi nopea myös bensaturbojensa kanssa. Nyt vasta kymmenen vuotta muita perässä mutta aika kuluu ja ostajat vaihtavat merkkiä.
- Hondamies
Kyllä honda dohc koneet on aina ollu parempia kun toyotan vastaavat . Siinä missä toyotan koneet on lussuja purisijoita, lyö hondan renkaat tyhjää vtec-alueella kakkoselta kolmoselle vaihdoissa. Pienemmissä nykymoottoreissa on järkevämpää käyttää yhtä nokkaa, mutta jos tehoa halajaa niin imu ja pakopuolelle vaan vtec-systeemit niin ollaan jo siellä 100-125hp:n litratehoissa. Toyon perhepökkyröissä saadaan hikisesti 80hp per litra.
- x40 t
joo ja Volvon jo muinoinen 1,9 x40 t4 sarjassa twincam 16 valve turbo 200 hv/300 nm tehtiin vielä vuonna 2000, missä tojota?
- 797
turbo..ilman turboja volvo ei osaakaan tehdä koneita..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422234- 251813
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271445- 1091274
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!151259- 181035
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71954Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107874Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333853Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad74846