Usein kuulee kuinka kristityt sanovat että Jumala on ihmisen kärsimyksissä "mukana". Juuri äskenkin toisessa ketjussa pappi sanoi seuraavasti:
"elämän koettelemuksissa meillä on Jumala, joka on meidän kanssamme kärsimyksessä ja antaa meille voimaa. "
Rupesin miettimään että onko esimerkiksi lapsena hyväksikäytetyt kokeneet kärsimyksissään että Jumala on jotenkin mukana siinä hänen kanssaan? Epäilenpä erittäin vahvasti että tuollaisissa tilanteissa ja muissa vastaavissa hyvin traumaattisissa tapahtumissa kokee aivan päinvastoin, että ei ole yhtään mitään eikä ketään siinä hänen kanssaan. Juuri siksi ne traumatisoikin hyvin vahvasti.
Katson että tuollaiset väittämät että Jumala on kärsimyksessä mukana, on jonkinasteista paljon kärsineiden kärsimyksen väheksymistä koska todellisuudessa he ovat kokeneet äärimmäistä turvattomuutta.
Jos palataan vielä esimerkkiini, että joku lapsi on hyväksikäytön kohteena, niin tuntuisi suorastaan irvokkaalle ajatella että jokin rakkauden Jumala olisi "läsnä" jollain tapaa näissä raskaissa tapahtumissa kuitenkin täysin toimettomana. Hän sallisi hyväksikäyttäjän käyttää sitä "vapaata tahtoaan" tehden viattomalle lapselle vääryyttä julmalla tavalla, ja Jumala vain seuraisi vieressä tai taustalla.
Kykenisitkö sinä ihmisenä katselemaan kun viatonta lasta kiusataan jos tietäisit pystyväsi helposti auttamaan? Niin arvelinkin, et pystyisi. Mutta tämä "rakkauden" Jumala ilmeisesti sitten pystyy.
Jumala on kärsimyksessä "mukana"?
22
101
Vastaukset
- teodikean ongelma
»Jumala joko haluaa poistaa pahat asiat mutta ei pysty tähän, tai pystyy mutta ei halua, tai ei halua eikä pysty, tai sekä haluaa että pystyy. Jos hän haluaa mutta ei pysty, silloin hän on heikko – eikä tämä päde jumaliin. Jos hän pystyy mutta ei halua, silloin hän on pahansuopa – mikä on yhtä vierasta jumalan luonnolle. Jos hän ei halua eikä pysty, hän on sekä pahansuopa että heikko, eikä näin ollen jumala. Jos hän haluaa ja pystyy, joka ainoastaan on jumalalle sopivaa, mistä kaikki pahat asiat tulevat tai miksi hän ei poista niitä?[2]»
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pahan_ongelma- onko lupa
saako tänne laittaa linkkejä muka?
Hei,
Kuten on viitattukin tässä on kyse teodikeaongelmasta. Miksi Jumala sallii pahan jos hän on hyvä ja kaikkivaltias.
Uskonnollinen puhe siitä että Jumala on kärsimyksessä läsnä tarkoittaa sitä, että Jumala uhrasi itsensä Jeesuksessa meidän pahuutemme takia. Jeesus on kärsinyt meidän kärsimyksemme, hän tietää mitä on kipu ja pahuus jota toinen ihminen aiheuttaa. Kristittyinä saamme luottaa ja uskoa siihen, että Jeesus on kärsii myös kaikissa kiusatuissa, hyväksikäytetyissä ja sorretuissa ihmisissä. Kärsimyksen hetkellä tai surussa meillä on vain toivo, että Jumala armahtaisi ihmistä, antaisi uuden toivon.
Ja en kykenisi katselemaan viatonta kärsimystä, ja tiedän että viattomia ihmisiä kohdellaan nytkin väärin. Tämähän on myös meidän kaikkien ongelma. Sinun ja minun. Tiedämme sen missä pahuus on, mutta teemmekö oikeasti mitään? En laittaisi aina kaikkea pahuuden sallimista Jumalan syyksi, vaan meidän ihmisten. Miksi minä sallin pahan tapahtua?
Kaisa-pappi- vai sellaista
"Kuten on viitattukin tässä on kyse teodikeaongelmasta. Miksi Jumala sallii pahan jos hän on hyvä ja kaikkivaltias."
Ja kaikkein loogisin vastaus tähän on että ei ole sellaista Jumalaa.
"Jumala uhrasi itsensä Jeesuksessa meidän pahuutemme takia"
Minusta tuo on hölmöä antaa periksi pahuudelle ja uhrata itsensä sen vuoksi. Se on kuin sanoisi että tehkää vain pahaa, ei teidän tarvitse muuttua koska uhraan itseni ( uhraa muuten kenelle? meille vai itselleen?).
Toisaalta saviastia on juuri sellainen miksi savenvalaja sen luo. Luojan pitää katsoa peiliin jos luotu on paha.
"Kristittyinä saamme luottaa ja uskoa siihen, että Jeesus on kärsii myös kaikissa kiusatuissa, hyväksikäytetyissä ja sorretuissa ihmisissä."
Ai että oikein pitäisi olla tyytyväinen että vielä joku ulkopuolinenkin on mukana kärsimässä? No olipa taas jalon rakkaudellinen ja itsekäs ajatus.
" En laittaisi aina kaikkea pahuuden sallimista Jumalan syyksi, vaan meidän ihmisten. Miksi minä sallin pahan tapahtua?"
Kyllähän asia on niin että ihminen ei ole kaikkivoipa. Esimerkiksi minulla ja miljoonilla muilla olisi halu estää pahaa tapahtumasta mutta puuttuu siihen tarvittavat kyvyt. Jumalalla taas olisi kyvyt mutta ei halua. Jotenkin kyllä Jumala on ehdottomasti enemmän syyllinen kuin ihminen. Mutta eihän kristitty nyt voi Jumalaansa syyttää mistään tietenkään. Jumalaa pitää vain nuoleskella taivaspaikan toivossa kun ollaan niin itsekkäitä että luovutaan moraalistakin taivaspaikan eli palkinnon takia. Moraalista luopuminen näkyy selkeimmin siinä että kristinuskossa hyväksytään ei-uskoville ja eriuskoisille kadotustuomio. - kashimirr
kaisa voi kommentoida uudelleen. sinulle on vastattu.
- Ongelma?
"Kuten on viitattukin tässä on kyse teodikeaongelmasta."
On kyllä vähän väärin puhua ongelmasta, koska siitä voi saada käsityksen että on jokin ratkaisukin olemassa. Ongelmiinhan on ratkaisu tai ainakin asia on sen luonteinen että ratkaisu on kuviteltavissa.
Tässä on kyse ihan selvästä mahdottomuudesta, antinomia voisi olla parempi ilmaus. - sehän on paha
Todellisuudessa kristinuskossa ei ole teodikean ongelmaa koska kristinuskon Jumala ei ole hyvä. Raamattu antaa ymmärtää Jumalan olevan paha tekstien valossa. Se vaatii palvontaa ja on jopa tappanut sen vuoksi ettei ole joltain saanut sitä. Se on tappanut esikoisia ja yhdenkin kerran lähes kaikki ihmiset.
- xxxxxx x
Satutkos Kaisa tietämään, että maailmassa on niin paljon sellaista kärsimystä, mikä ei ole ihmisten aiheuttamaa.
- 93122
Kaisa kirjoittaa: "Kärsimyksen hetkellä tai surussa meillä on vain toivo, että Jumala armahtaisi ihmistä, antaisi uuden toivon." Siis tuntuu toivottomalta, toivotaan uutta toivoa.
Tämä muistuttaa kovasti kirkon homomietintöä: perustettiin työryhmä sitä valmistelemaan, ja kun se monta vuotta valmisteli, se päätyi tulokseen, että perustetaan uusi työryhmä.
"Tiedämme sen missä pahuus on, mutta teemmekö oikeasti mitään?"
Kuule Kaisa, minä en tiedä missä lapsia raiskataan, koska minulla ei ole kaikkinäkeviä silmiä enkä pysty lukittujen ovien läpi menemään. Jos olisi, tekisin kaikkeni. Jumalalla taas kuuluu olevan kaikki vempaimet ja valvontalaitteet, mutta hän vain seisoo vieressä katsomassa. Ja vielä puhutte ihmisen pahuudesta ja Jumalan hyvyydestä...
- dikduk
Teodikeaongelma on vain niiden uskontojen ongelma joissa on sekä kaikkivaltias että hyväksi uskottu jumala. Ongelma silloin on todellinen eikä millään pois selitettävissä ..
Tässä ollaan viiltävän tärkeän asian äärellä. Ja kuten dikduk viisaasti toteaa: Ongelma on todellinen, eikä millään pois selitettävissä. Miksi Jumala saallii äärimmäisen pahuuden ja viattomien lasten silmittömän kärsimyksen? Se on kysymys, johon meillä ei kerta kaikkiaan ole vastausta, mikä kelpaisi. Kärsimyksen ongelmaan ei ole vastausta.
Mietin tässä Maijan tarinaa - seksuaalisesti hyväksykäytetyn ja yhteisönsä hylkäämän lapsen tarinaa. Kun hän aikuisena pääsi terapiaan ja sai korvaavia, turvallisia kokemuksia ihmisistä, jotka välittävät, seisovat rinnalla, kestävät kuulla kaiken sen, mitä hän on joutunut kokemaan ja rakastavat ehdoitta, niin vähitellen Maijalle hänen omien sanojensa mukaan tuli myös ymmärrys turvallisesta Jumalasta, joka auttoi häntä elämässä eteen päin. Eli todella rajua ja kohtuutonta väkivaltaa lapsuudessa kokenut ihminen voi myöhemmin kokea saavansa lohtua, turvaa ja oikeutta Jumalalta. Tätä kokemusta minulla ei ainakaan henkilökohtaisesti ole lupa mitätöidä - eikä kenelläkään muullakaan. On todella mysteeri, miten näin voi käydä. Eikä tämä tietenkään selitä pois ongelmaa, MIKSI ihmeessä Jumala salli kaiken pahan tapahtua Maijan lapsuudessa. Mutta se kertoo silti siitä, että ihminen voi kokea saavansa äärimmäisen kärsimyksen jälkeenkin (ja usein jo tuon kärsimyksen keskellä) suurta apua, lohtua ja turvaa Jumalasta.
Emilia (toimittaja)- mysteerious
" Se on kysymys, johon meillä ei kerta kaikkiaan ole vastausta, mikä kelpaisi"
On siihen vastaus joka kelpaa. Se on se ettei ole sellaista Jumalaa.
"On todella mysteeri, miten näin voi käydä"
Ei tuo ole yhtään mysteeri. Juurihan selitit miten hän sai terapiaa ja turvallisia hyviä kokemuksia ihmisiltä, ei Jumalalta. Ihminen vain kääntää asiat Jumalalta tulleksi vaikka ne olisi ihmisiltä. Sellaista on usko. Jos kuitenkin katsottaisiin asiaa tilastojen valossa niin erittäin harvinaista on toipua vakavista traumaattisista kokemuksista lapsena. - xxxxx x
Mikä näitä kirkon lapsukaisia vaivaa, kun ne näkevät kärsimysten syyksi vain ihmisten pahuuden. Eikö ne tiedä, on paljon sairauksia tai vaikka luonnonkatastrofeja, joita ei ole ihminen aiheuttanut.
- Ei tajua ?
"Mutta se kertoo silti siitä, että ihminen voi kokea saavansa äärimmäisen kärsimyksen jälkeenkin (ja usein jo tuon kärsimyksen keskellä) suurta apua, lohtua ja turvaa Jumalasta."
Piti oikein miettiä miten voisi olla mahdollista että kärsimysen keskellä kokisin saavani apua siltä, joka niitä kärsimyksiä parhaillaan minulle aiheuttaa. Täytyy myöntää että en päässyt jyvälle. - asiaan.
Miksi sinulle ei kelpaa täysin looginen vastaus, että kristinuskon mukaista Jumala ei ole olemassa?
Ihmisten kokemukset lohdun saannista kertovat ihmisen psykologiasta, ja on myös tapauksia, joissa kovia kokenut päinvastoin ei saa lohtua ja menettää uskonsa. - juutas.
"Miksi Jumala saallii äärimmäisen pahuuden ja viattomien lasten silmittömän kärsimyksen? Se on kysymys, johon meillä ei kerta kaikkiaan ole vastausta, mikä kelpaisi."
Parahin Emilia,
Kyllähän siihen vastaus on, vaan taitaa olla juuri niin, että se vastaus ei kelpaa.
Vastaus on helppo: Ei ole sen paremmin kaikkivoipaa taikka hyvää jumalaa, joka olisi asioita ohjaamassa.
Ongelmahan syntyy vain silloin, kun uskotaan olevan olemassa sellainen jumalolento, jonka ominaisuudet ovat ristiriidassa todellisuuden kanssa. Eli ongelma on uskonnon itseaiheuttama.
Mutta kuten totesitkin, tämä vastaus ei taida kelvata. Koska jostain syystä joidenkin on pidettävä yllä absurdia uskoaan. - vastaus2
juutas. kirjoitti:
"Miksi Jumala saallii äärimmäisen pahuuden ja viattomien lasten silmittömän kärsimyksen? Se on kysymys, johon meillä ei kerta kaikkiaan ole vastausta, mikä kelpaisi."
Parahin Emilia,
Kyllähän siihen vastaus on, vaan taitaa olla juuri niin, että se vastaus ei kelpaa.
Vastaus on helppo: Ei ole sen paremmin kaikkivoipaa taikka hyvää jumalaa, joka olisi asioita ohjaamassa.
Ongelmahan syntyy vain silloin, kun uskotaan olevan olemassa sellainen jumalolento, jonka ominaisuudet ovat ristiriidassa todellisuuden kanssa. Eli ongelma on uskonnon itseaiheuttama.
Mutta kuten totesitkin, tämä vastaus ei taida kelvata. Koska jostain syystä joidenkin on pidettävä yllä absurdia uskoaan.kiteytit asian hyvin! ongelma syntyy vain koska ylläpidetään absurdia uskoa rakastavaan välittävään jumalaan.
Kirjoitan tähän vielä muutamia katkelmia edesmenneen papin Jaakko Eleniuksen seurapuheesta (vuodelta 1984), jonka aiheena on kärsimyksen salaisuus:
"Sinulle, murheelliselle ja ahdistetulle sydämelle, juuri sinulle pyhä Jumala on kaiken armonsa ja rakkautensa tarkoittanut. Et ehkä voi kertoa merkittävistä hengellisistä kokemuksista, et voi viitata innokkaaseen osallistumiseesi kirkon elämään, et lujaan uskoosi etkä käänteentekeviin ratkaisuihisi. Et voi nostaa kättäsi etkä puolustautua, kun vaativan uskonnollisuuden edustajat nimittävät sinua pakanaksi tai vieraaksi. Mutta Jumala, sinun Luojasi ja Pelastajasi, katselee sinua rakkauden silmin. Hän on rinnallasi elämän raunioilla vielä senkin jälkeen, kun kaikki toiset ovat kaikonneet, kun olet jäänyt yksin.
Tässä on Jumalan vastaus, Jumalan sanan yksinkertainen vastaus ihmisen hätään, oli se mitä tahansa hätää. Vastaus kärsimykseen on lohdutus.
Jo vanhan liiton kansalle, joka oli historiansa aikana tottunut symään kyynelten leipää, vakuutettiin vakuuttamasta päästyäänkin, että Jumala on järkemme käsityskyvyn ylittävällä tavalla läsnä ihmisen pimeässä. Jumala on erityisen lähellä niitä, joilla on särjetty sydän (Ps.34:19). Hän asuu heidän tykönään, särkyneiden ja murrettujen ihmisten asunnoissa, ei ainoastaan korkeudessa ja pyhyydessä (Jes. 57:15). Monetkaan vanhan liiton hurskaat eivät rohkene Jumalan nimissä lupailla murheen alla eläville ihmisille pimeyden väistymistä, parempia päiviä, tasapainon palautumista tai mielenrauhaa, mutta yhdestä he ovat kaikki varmoja: Yksin ei kukaan ihminen hätänsä kanssa kamppaile - aina on rinnalla ihmisen Jumala. Tämä luottamus, tämä usko lohdutti heitä ja täytti heidän sydämensä salatulla, kirkastetulla ilolla. "Kun minun henkeni minussa nääntyy, niin sinä Jumala tunnet minun tieni". (Ps.142:4)
Tämän lohdutuksen, tämän Jumalan tahtoon turvallisesti tyytymisen vahvistaa ja lahjoittaa Jeesus Kristus, ristin mies, sairauksien tuttava, heikkojen ja syntisten ystävä. Aitona, tosi ihmisenä hän kulki itse läpi inhimillisen kärsimyksen kaikki asteet. Aitona, totisena ihmisenä hänessä tuli kipeästi näkyville, mitä on olla ihminen.
Taivaallinen Isämme, kaiken lohdutuksen Jumala, lohduttakoon kuormiensa alla omaa erämaataivaltaan tekeviä ihmisiä. Hän itse vapauttakoon ahdistetut sielut katkeruudesta. Pehmentäköön tietoisuus ihmisen ankarasta osasta meidän otteitamme ajaessamme läpi näkemyksiämme kirkossa ja yhteiskunnassa. Koskettakoon vapautta etsivien, sorron alla elävien kansakuntien epätoivo kipeämmin meitä suomalaisia, joille oman kansamme kärsimykset vielä ovat tuoreessa muitissa. Ja olkoon lakkaamaton, Jumalan tahtoon tyytyvä rukouksemme: "Älä köyhyyttä, älä rikkautta minulle anna; anna minulle ravinnoksi määräosani leipää." (Snl.30:8)
Emilia (toimittaja)Jotenkin minulle tulee mieleen tästä ketjun aiheesta Tukholma-syndrooma.
Jumala kaapparina ja uskovaiset syndroomasta kärsivinä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tukholma-syndrooma- 93122
Palstalla kysymykseen vastanneet kirkon edustajat koettavat parhaansa mukaan selittää ongelmaa sellaiseen muotoon, että Jumala ei näyttäytyisi sadistisena kiduttajana, jollainen hän kuitenkin maailman tapahtumien valossa näyttäisi olevan (jos nyt uskoo Jumalaan).
Syy tähän selittelyyn on selvä: omasta uskosta on pidettävä kiinni, jos siitä saa elantonsa, kuten kirkon työntekijät saavat. Muuten hajoaa pää. Asiaa voi katsoa realistisesti vain, jos palkansaanti ja perheen toimeentulo ei ole kiinni pohdinnan tuloksesta. Eihän Bäng-puhdistusaineen markinoinnissa työskenteleväkään oikein voi alkaa ajatella tai varsinkaan julkisesti puhua, että Bäng-puhdistusaine on tosiasiassa tehoton ja oikeastaan paremminkin haitallinen kuin hyödyllinen, vaikka sellaiselta alkaisikin tosiasioiden valossa vaikuttaa.
Suunnaton sanatulvanne, jossa toistuvat armo, lohdutus, kaiken keskelläkin toivo, hoitava kosketus, rukouksen ihme, mysteeri, johdatus, Jumalan rakastava katse, ei saa mitätöidä jonkun parantumiskertomusta jne. ei kuitenkaan auta. On paljon niitä jotka sortuvat taakkansa alle ja niin kutsuttu Jumala ei auta millin vertaa.
Jos saisitte palkkapussinne vaikkapa siivousfirmasta tai putkihommista, voisitte nähdä asian kirkkaasti: ei ole mitään Jumalaa, tai jos on, hän on oikeasti luonteeltaan sellainen, että katsoo lapsen raiskausta vierestä mitään tekemättä. Kaiken "järkevän"? keskustelun pohjana pitäisi olla yhteinen ymmärrys mitä käytetyillä käsitteillä tarkoitetan.
Raamtun kertomuksista koottu jumala käsitys on niin ristiriitainen ettei se anna minkäänlaista mahdolisuutta yhteiseen näkemykseen.
Ehkäpä juuri tässä on perusteet sille että Jeesus Nasarerilainen ei itse kirjoittanut mitän muistiin vaan "helluntaina" vuodatti Pyhän Hengen jokaiselle joka oli valmis vastaan ottammaan sen.
Tällä hän halusi alleviivata että se joka on halukas saa itse vatauksen Hengeltä suoraan NYT kaipaamaansa kysymykseen.Se valmius mitä Jesuksen kerrotaan osoittaneen läheistensä auttamiseen kuvaa sitä minkälaisiin kysymyksiin PH. ensisijaisesti vastaa.
Ensinnä siis yhteinen hyvinvointi eikä (ehkä) lainkaan mulle kaikki heti tai ainakin enemmän kun kaverille pyyntöihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565460Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212387Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2491652- 1141647
- 931497
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681185Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3241181Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91173Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3301171