Mistä tehtävistä luokanopettaja ei saa palkkaa? Mitkä tehtävät siis kuuluvat työajan ulkopuolelle?
Miten luokanopen palkka todellisuudessa muodostuu? Mitä kaikkia lisiä on olemassa? Esim. paljonko aineenopen pätevyys nostaa palkkaa? Ja kuinka usein kokemuslisät tulevat? En ymmärrä tätä luokanopen TES:iä. Onko luokanopen palkka oikeasti taulukoissa esitetty 3000 euroa? Paljonko aloittava luokanope voi saada pääkaupunkiseudulla esim. Espoossa?
Ja sitten vielä sellainen juttu. Onko luokanopettajan pakko osallistua joulu,-ja kevätjuhlien järjestämiseen? Voiko näistä kiemurrella pois? Ja vielä luokkaretket? Saako ope palkkaa niiden järjestelystä? Jos ei niin voiko ne "sysätä muiden vastuulle"?
luokanopettajan palkan lisät? mistä saa ja mistä ei?
6
1090
Vastaukset
- uneton2.19
Palkasta ja tehtävistä http://aijaa.com/xz5TfF ja http://aijaa.com/DZR9BN sekä http://www.oaj.fi/pls/portal/docs/PAGE/OAJ_INTERNET/01FI/05TIEDOTTEET/03JULKAISUT/OAJ_OPETTAJANOPAS_12_WEB.PDF sivu 22 -23
Kokemuslisistä http://www.oaj.fi/pls/portal/docs/PAGE/OAJ_INTERNET/01FI/01OAJ_ETUSIVU/SUUNNITTELUPAKETTI_V_2012_2013.PDF sivulla 24 ja
yhteissuunnittelusta sivulla 26
Juhlien suunnittelu kuuluu yhteissuunnitteluajan puitteissa suoritettaviin tehtäviin ja juhlapäivät ovat opettajan työpäiviä. Luokkaretket ja leirikoulut eivät ole pakollisia. Opettaja ei saa niistä välttämättä mitään erillistä suunnittelukorvausta vaan normaalin palkan kuten muinakin päivinä sekä mahdollisen päivärahan. Opintokäynneille ja -retkille on suotavaa viedä oppilaita.
Työnantajan näkemys opettajan perustehtävästä http://www.kuntatyonantajalehti.fi/fi/arkisto/2009/3/Documents/309_Rehtorin_abc.pdf - opex
No enpä haluaisi sinua saada työkaverikseni. Jo ennen töihin menoa keskityt miettimään, miten voisin "sysätä työt muiden vastuulle". Keitähän sitten mahtavat olla ne muut, jotka mielellään tekevät sinunkin työsi? Pirullisimpia kollegoja ovat juuri sinuntyyppisesi ihmiset, jotka kuvittelevat, ettei työhön kuulu kuin omat tunnit, oma aine, omat oppilaat. Koulu on yhteisö, jonka hyvinvoinnista kaikki ovat vastuussa, ja lukuvuosi juhlineen ja tapahtumineen on kokonaisuus, jonka sujumisesta kaikki opettajat vastaavat yhdessä.
Työajasta sen verran, että opettajilla ei ole työaikaa. Hänen pitää suunnitella ja pitää tuntinsa ja arvioida oppilaansa ja tehdä vähintään kolmen tunnin verran viikossa ns. yt-aikaa eli yhteistyötä kollegojen kanssa, yhteydenpitoa koteihin, vanhempainiltoja jne.
Opettajan työ ei lopu, kun kello lyö jotakin, se loppuu, kun työt on tehty.- Luokanopettaja
Ja sinun, opex, kaltaistesi työkavereiden vuoksi ME KAIKKI olemme tässä saamarin palkkaloukossa, jossa jo seitsemän vuotta työssä olleena ansaitsen bruttona yhä vain 2900€. Meidän on yhdessä vaadittava lisää palkkaa, eikä kukaan saa tehdä enää niitä duuneja, joista ei makseta. On turha ruveta syyllistämään sitä, joka pyytää rahaa omasta työstään. Pyhällä hengellä ei valitettavasti elä, eikä meidän kansankynttilöiden tarvitse enää tehdä tätä työtämme ilman asianmukaista korvausta, vain siksi, että opettajuus on "kutsumusammatti".
Kun kaikki opettajat vaativat, myöskin sinun koulussasi, opex, että saamme tehdystä työstä palkkaa, ei kenenkään tarvitse tehdä toisten hommia. On järkyttävää kuinka puukotamme alallamme toisiamme selkään, silloin kun joku uskaltaa avata suunsa ja kysyä, että maksetaanko tästä.
Kuntani ei maksa minulle ylimääräisestä duunista, enkä minä sille aio myöskään sellaista tehdä. Se ei johdu työkavereistani, eikä rehtorista, eikä omasta laiskuudestani vaan siitä, että minä haluan seistä ammattiylpeyteni takana ja vaatia tehdystä työstä palkkaa, ja parempaa palkkaa. - opex
Luokanopettaja kirjoitti:
Ja sinun, opex, kaltaistesi työkavereiden vuoksi ME KAIKKI olemme tässä saamarin palkkaloukossa, jossa jo seitsemän vuotta työssä olleena ansaitsen bruttona yhä vain 2900€. Meidän on yhdessä vaadittava lisää palkkaa, eikä kukaan saa tehdä enää niitä duuneja, joista ei makseta. On turha ruveta syyllistämään sitä, joka pyytää rahaa omasta työstään. Pyhällä hengellä ei valitettavasti elä, eikä meidän kansankynttilöiden tarvitse enää tehdä tätä työtämme ilman asianmukaista korvausta, vain siksi, että opettajuus on "kutsumusammatti".
Kun kaikki opettajat vaativat, myöskin sinun koulussasi, opex, että saamme tehdystä työstä palkkaa, ei kenenkään tarvitse tehdä toisten hommia. On järkyttävää kuinka puukotamme alallamme toisiamme selkään, silloin kun joku uskaltaa avata suunsa ja kysyä, että maksetaanko tästä.
Kuntani ei maksa minulle ylimääräisestä duunista, enkä minä sille aio myöskään sellaista tehdä. Se ei johdu työkavereistani, eikä rehtorista, eikä omasta laiskuudestani vaan siitä, että minä haluan seistä ammattiylpeyteni takana ja vaatia tehdystä työstä palkkaa, ja parempaa palkkaa.No höpönlöpön. En saata ymmärtää näitä "palkattomia" töitä tekeviä valittajia. Opettajalla on mahdollisuus mitoittaa työnsä palkan mukaan. Ei tarvitse tehdä 50 tuntia viikossa töitä, jos ei halua. Jos opettaja opettaa vaikkapa tavallisen 25t/vko, jäljelle jää kaiken järjen mukaan vielä 10-15t/vko palkallista aikaa. Ihmettelen suuresti, jos siinä ajassa ei saisi tunteja suunniteltua, arvioitua oppilaita ja kokouksia juhlien suunnitteluineen pidettyä. Jos minä huomaan siirtyväni palkattomalle ajalle, harkitsen toisen kerran, kuinka työläitä arvioitavia suorituksia teetän oppilailla tai teenkö itse uusia materiaaleja vai menenkö vanhoilla jne. Minä en tee palkatonta työtä. Piste.
Se, että open palkka on joskus turhan pieni, ei mielestäni merkitse sitä, että olisi oikein jättää työkaverinsa pulaan. Juhlien järjestämiset ynnä muut eivät ole kohtuuttoman vaivalloisia silloin, kun tehtävät jaetaan työyhteisössä reilusti kaikkien kesken.
- John Jr.
Yliopiston käyneelle 2 900 euroa kuussa on hyvä alku.
Nimimerkki opex voi opettaa pikku palleroisilleen miten lyhenteitä käytetään. Numeron ja lyhenteen välissä on välilyönti. Mutta tämänhän jokainen opettaja tietää. Ja myös näyttää kirjoituksissaan.- opex
Millä tavoin tämä liittyi aiheeseen? Oletko aiheesta eri mieltä vai samaa mieltä? Sori tosi paljon, kun tuli tiivistettyä pois ne välilyönnit. Siinä taisi käydä samoin kuin sinulle, kun teit nuo pari välimerkkivirhettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682640
- 622582
- 681772
- 241597
- 201520
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91450- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81177- 251096