Jägersulkua sanotaan erittäin kestäväksi.Mihin tämmöinen väite perustuu?? Mikä on ko.sulkusysteemin rakenne,liekö kovin monimutkainen,kun ei sitä esim. rata-aseissa käytetä.
Onko jollakin tarkempaa tietoa tästä lukitussysteemistä?
jägersulku
3
147
Vastaukset
- jorsen korsetti
Tarkoitat ilmeisesti tuota Blaser aseissa käytettyä sulkumekanismia, eli erillistä ja irroitettavaa iskupohjaa? Kestävyydestä en tiedä, mutta sulkuratkaisun pääpointtina on ilmeisesti ollut turvallisuuden lisääminen ja aseen keventäminen. Kun aseesta ottaa iskupohjan irti, ja laittaa sen vaikkapa kassakaappiin tms. niin asetta ei taatusti esim. varkauden sattuessa voi käyttää. Iskupohjan irrottaminen tekee pyssyn toimintakelvottomaksi.
Ilmeisesti jollakin tapaa irrotettava pohjakappale sallii myös paremmin kevytmetallien käytön aseen lukkorungossa. Ilmeisesti tämä perustuu siihen, että teräksinen sulkukappale kestää paineet paljon paremmin, kuin suora kontakti kevytmetallirunkoon.
Varsinaiseen kestävyyteen esim. teräsrunkoisissa rata-aseissa jäger sulku tuskin vaikuttaisi. Muutenkaan tuon turvallisuusaspektin lisäksi rakenne ei varmaan olisi kovin autuaaksi tekevä drillinkejä, yms. tavallisesti raskaanpuoleisia aseita lukuunottamatta. Haulikoissa ainakin melko turhake. - Niko LaMM
Ja täältä oikeaa tietoa jägersulusta.
Sulkukoneistoon kuuluvat sulkukappale, kädensijalla varustettu kääntövarsi, sulkukappaleen siirtovarsi ja puoliautomaattikoneisto. Sulkukappale on tyypiltään vaakasuorassa liikkuva, vasemmalle avautuva kiila. Lukon käsin avaamiseen käytettävä kääntövarsi on suorassa yhteydessä L-muotoiseen siirtokampeen, jonka alaosassa oleva luisupala liikkuu sulkukappaleen yläreunassa olevassa leikkauksessaan liikuttaen sulkukappaletta. Kääntövarressa on kääntövarren ja siirtokammen liityntäkohdan yläpuolella hammaspyörä, joka on yhteydessä puoliautomaattikoneiston hammastankoon. Puoliautomaattikoneiston osia ovat muun muassa puoliautomaattikoneiston kehys ja ohjain, joiden sisällä puoliautomaattikoneisto suurimmaksi osaksi sijaitsee. Kehys ja ohjain ovat samalla puoliautomaattikoneiston suurimmat päällepäin näkyvät osat. Muita puoliautomaattikoneiston osia ovat avaus- ja sulkujouset, jotka ovat kierrejousia, mäntä, hammastanko, sulkujousen holkki sekä vaihdin, jota kääntämällä voidaan sulun puoliautomaattikoneisto voidaan kytkeä päälle tai pois.- jorsen korsetti
Hahah...
Pistin ihan piruillessaan tekstinpätkäsi googleen, ja sen lähteeksi löytyi sanatarkasti tämä wikipedia artikkeli:
http://fi.wikipedia.org/wiki/PaK_38
Se mistä itse kirjoitin, on Blaserin omissa pyssyissään kutsuma ns. jäger sulku. En sitten tiedä millä nimellä sakemannit pst-tykkiensä sulkulaitteista aikoinaan juttelivat...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682580
- 622542
- 681752
- 241557
- 201480
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91420- 151352
- 381203
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81147- 251076