Usein saan lukea jostain että ”aurinkorasvat eivät estä rusketusta, ne vain suojaavat ihoa”. En ymmärrä tätä, sillä mun tietoni mukaan aina kun iho on ruskettunut, se on myös vaurioitunut, sillä sitä ihoa tummentavaa melaniiniahan alkaa muodostua säteilyn vaikutuksesta. Koska aurinkovoiteet suojaavat ihoa UV-säteiltä, niin eikö niiden pitäisi siten myös estää rusketuksen muodostuminen? Mikäli aurinkorasvaa käyttäessäsi saat rusketuksen, niin eikö sitä sitten periaatteessa ole liian vähän, koska rasva ei ole imenyt UV-säteitä itseensä milloin ihosi on joutunut suojautumaan säteiltä itse?
Eikö aurinkovoiteiden pitäisi estää rusketus?
3
909
Vastaukset
- Ei pitäisi
Vain albiinot eivät rusketu lainkaan, joten albiinojen ihoko ei vaurioidu auringosta? Päinvastoin heidän palaa herkästi ja ovat alttiita ihosyöville. Auringon ultraviolettisäteily ihoa vaurioittaa eikä ruskettuminen, tosin ruskettuminen on merkki ultraviolettisäteilylle altistumisesta. UV-B-säteily on vaarallisempaa kuin UV-A-säteily, maapallolle tulevasta säteilystä 99% on UV-A:ta, joka sekin voi aiheuttaa geenimuutoksia ja syöpää.
Palamista on pidetty vaarallisimpana iholle, joten aurinkosuojavoiteilla voidaan torjua liiallista kerta-altistusta säteilylle.
Ruskettumisen voi estää elämällä ikkunattomissa sisätiloissa.- ellu9487
"Vain albiinot eivät rusketu lainkaan, joten albiinojen ihoko ei vaurioidu auringosta?"
- Emisi232
Jotkut aurinkovoiteet ovat tarkoitettuja nimenomaan edistämään ihon ruskettumista, ja samalla suojaavat ihoa auringon haitoilta. Rusketusta voi edistää myös ilman aurinkoa:
http://hyvinvointishop.com/rusketus-ja-ulkonako
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1107020- 954521
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista524257Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493617- 513598
- 1923545
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242999- 492589
- 131964
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.191882