Jokaisella meillä on päässä ajatuksia, joita yritämme pukea sanoiksi tai muiksi ilmaisuiksi.
Ensin oli tietysti puhe, sitten kirjaimet ja kirjoitustaito, nyt paljon muutakin.
Te valistuneet, jotka suurine sivistyneisyyksinenne tunnette kitjallisuutta ja musiikkia, tiedätte kuinka suuriin saavutuksiin on ylletty.
Aleksis Kivi ylsi ihanilla kirjoituksillaan vaikkapa oravanpoikia kuvaamalla kansalliskirjailijaksi asti.
Ajatusten pukeminen sanoiksi
76
708
Vastaukset
Alussa oli sana.
Ihminen onkin ainoana muodostanut laajan tallentamisjärjestelmän kirjaimien avulla.
( En epäile, etteikö muut *oliot* olisi, mikä kemiallisilla hajuviesteillään, tai tansseillaan myös kyennyt ilmentämään tärkeitä viestejä) lajinsa turvaamiseksi, mutta ilmeisesti ihminen on mahdollistanut kyvyn käyttää sanoja kertomaan kaikki ajatuksensa,...niin hyvässä kuin pahassakin.
Tuo *alussa oli sana* on mietityttänyt joskus nuoruudessani.
Ja sana oli Jumalan luona,...
Miten paljon ilmennämmekään sanoillamme sisimpämme ajatuksia. On suuri etu saada lukea tai kuunnella, ja siten osallistua suurten ajattelijoiden mietteisiin.
Musiikin mainitsit,...se onkin kuin universaalinen kieli ilman sanoja.
Musiikki kykenee vetoamaan tunteisiin ja älyymmekin. Kuuntelin juuri nyt aamulla J.Sibeliuksen Pastoraalin, Jorma Hynnisen laulamana.
Luonnonrakkauden harras ylistys pelkillä säveleillään.
Niin me ilmennämme itseämme,...äänin, elein, kuvin ja sanoin.
Siinäpä meillä velvoitteita.- voi aikoja
Sama on vaatetus miettikää sitäkin.
Nahkat karvoineen ja nyt silkit ja sifongit? Elämänkaari eräällä tavalla.
Alussa oli sana.
Sitten oli sanoja.
Sitten oli lauseita ja puheita.
Sitten tuli kännykät ja hölmön näköistä käsi korvalla puhumista.
Sitten tuli nappi korvaan ja tosi hölmön näköistä puhelinpuhumista.
Sitten tulee yksin puhelua ihan itsekseen ja toisten on vaikea tajuta,milloin puhe on tarkoitettu heille.
Sitten tulee vaikeasti ymmärrettävää yksin mökellystä, jota on vaikea ymmärtää, vaikka se on toisille tarkoitettu.
Lopuksi vaikenemme taas.- Hihii...
Hyvä Jopel!
- kirjoittaja tyttö
Ei tarvitse olla kirjaviisas ymmärtääkseen mitä on puhe, eikä tuottaakseen puhetta.
Puheen tuottaminen puheena, tai kirjallisena esityksenä eivät paljon toisistaan eroa. Kun puhujan foneettiset kyvyt, intonaatio puheessa ja selkeä lauserakenne on kirjoitetunkin tekstin esittäminen mukavaa kuultavaa. Moni lukee puheen. Kirjoitetun tekstin toistaminen ilman väriä, äänensävyjä, ei tuo kaikkea esiin miellyttävänä ja mieleenpainuvana.
Kirjailijan kieli voi olla sanaköyhää, tai se voi sisältää ilmeikästä kuviksi muuntuvaa sanastoa jonka lukija oikeastaan näkee, aistii tunnelman ja tunteen,
Runot ovat kuvakieltä, sanoilla voi leikkiä, niillä voi maalata maiseman kuin taulun, tai tuoda tunteet ihan iholle.
Olkaamme onnellisia kun meillä on sanarikas kieli ja meille on opetettu sanojen käyttö. Kaikki eivät ole yhtä taitavia, mutta kaikki tulevat sanoillansa ymmärretyiksi. - nämä sanat
-Meillä on vain nämä sanat,
-sanat joilla ilmennämme ajatuksiamme,
-me luemme sanoista enemmän kuin myönnämme,
-niistä tunnistamme sanojan mielentilan,
-iloitsemme hyvistä sanoista,
-pahoitamme mielemme kun sanoilla lyödään,
-sanat voivat helliä meitä,
-sanat voivat olla rakastavia,
-sanat voivat avata uusia näkemyksiä,
-sanat voivat sekä eroittaa että yhdistää,
-tänään kiitän sanoista jotka sain. - Tepposet
Syyllistyn oikoajatteluun.
Yrittäessäni tuottaa tekstiä jää minulta aina jotain oleellista pois.
Olen ajatellut sen päissäni valmiiksi ja jättänyt selvittämättä mutta eihän se vieraalle avaudu.
Toinen heikkouteni on luottamus lähimmäisteni ennekkoluulottomuuteen.
Tässä suhteessa nämä palstapulinat ovat olleet minulle hyvin hyödyllisiä.
Huomattava osa kanssaihmisistä asennoituu siten, että kaikilla muillakin on samat elämänarvot kuin henkilöllä itsellään.
Ja paljon muuta kehittävää. Vielä vanhoilla päivilläni.Yhden kirjaimen tähden tämä: "olen ajatellut sen PÄISSÄNI valmiiksi". Todellako noin? anteeksi, että huvitti tuo panovirhe!
- väärin ymmärretty
Ruuneperi kirjoitti:
Yhden kirjaimen tähden tämä: "olen ajatellut sen PÄISSÄNI valmiiksi". Todellako noin? anteeksi, että huvitti tuo panovirhe!
Ruuneperi????
Näinkö arvostat ikäisiämme kirjoittajia?? Haluatko heidät tosiaan pois palstalta, jos eivät hallitsekkaan kaikkea oikeaoppista kirjoitusta??
Ota huomioon, että täällä on monia, jotka ovat vasta juuri tutustuneet koneesen ja kaikilla ei ole edes näppäimistöt niin kovinkaan hyvin hallinnassa.
Olethan itse vanha konkari, kuten minäkin silloin sen ??? aikoihin? Lapseni oli siellä ja kyseli minultakin, kuinka voisi ikäisilleni suunata jotain juttuja ja mitä meidän ikäiset ymmärtää??
Onko oikein taholtasi tuoda tuollainen "kirjoitusvirhe" esiin???
Minulla on juuri tuo sama vika, että "päissäni" ajattelen enemmän ja sitten kirjoitan jutun, josta pitäisi muka ymmärtää tuo teksti??
"päissäni valmiiksi"? Heh, älä loukkaannu, en pahalla, :)
en vain voinut vastustaa kiusausta toistaa näppisvirhettäsi.
Itse teen virheitä paljon enemmän koko ajan.
Hyvin kirjoitettu!Metä nköjään naurattaa samanlainen huumori, kun samalla minuutilla nuo viestit kirjoitimma. :)
Ruuneperi kirjoitti:
Ajattelin jättää tuon yhden iin pois mikä Jopelilla oli liikaa.
se olikin Tepponen. Sorry molemmat!
- eioikolukijaa
Ruuneperi kirjoitti:
se olikin Tepponen. Sorry molemmat!
Jokaista kirjainta ei ole pakko lukea!
On epäkohteliasta huomauttaa kirjoitusvirheestä. - Makriina hajamieline
eioikolukijaa kirjoitti:
On epäkohteliasta huomauttaa kirjoitusvirheestä.Mutta kyllä iloita saa, jos kirjoitetaan vielä hauskemmin kuin oli tarkoitus.
- 3\ 21
eioikolukijaa kirjoitti:
On epäkohteliasta huomauttaa kirjoitusvirheestä.Kyllä oikeinkirjoitusvirheestä saa ja pitääkin huomauttaa.
Sehän on opetukseksi kirjoittajalle. Parhaassa tapauksessa hän ei tee toista kertaa samaa virhettä 3\ 21 kirjoitti:
Kyllä oikeinkirjoitusvirheestä saa ja pitääkin huomauttaa.
Sehän on opetukseksi kirjoittajalle. Parhaassa tapauksessa hän ei tee toista kertaa samaa virhettä3\21 hei.
Ikäihmiset eivät ota opikseen. Me olemme jo valmiita! :)
Samaa virhetta ei kannata tehdä toistamiseen, sillä virheitä on lukemattomia vielä edessäpäin. Keskitytään niihin.- itse sinä sen sanoit
miksi sinäkin kiinnität huomiota johonkin saivartelijaan ja voihan sekin olla jotain erkoista huúumoria, etkös sinä juuri mainosta , että ymmärrät erikoista huumoria.
minäkin olen kyllästynyt kun aina selitetään toisten puolesta asioita ja oikein tongitaan että saataisiin sanasotaa.
Onko täällä juuri kukaan varsinaisesta aiheesta kirjoittanut, eipä moni. itse sinä sen sanoit kirjoitti:
miksi sinäkin kiinnität huomiota johonkin saivartelijaan ja voihan sekin olla jotain erkoista huúumoria, etkös sinä juuri mainosta , että ymmärrät erikoista huumoria.
minäkin olen kyllästynyt kun aina selitetään toisten puolesta asioita ja oikein tongitaan että saataisiin sanasotaa.
Onko täällä juuri kukaan varsinaisesta aiheesta kirjoittanut, eipä moni.Kiitos huomautuksesta, yritän parantaa tapani.
Mietin itsekin että nyt ei pitäisi mitään kirjoittaa, kun itsellä on vaikea hetki. Odotin niin että alkoholistipoikani olisi tullut melkein hylkäämänsä poikansa kanssa luokseni, niinkuin taas kerran lupasi. Pieni poika lahjansa kanssa odotti iskää, mutta taas tuli pettymys. Sairaus on tuo alkoholismi ja tuottaa paljon surua. Silloin tuollainen turha sanailu on viimeinen pisara.
Nyt vaikenen joksikin aikaa ja nuolen haavojani.
Hyvää isänpäivää teille muille.catleija kirjoitti:
Kiitos huomautuksesta, yritän parantaa tapani.
Mietin itsekin että nyt ei pitäisi mitään kirjoittaa, kun itsellä on vaikea hetki. Odotin niin että alkoholistipoikani olisi tullut melkein hylkäämänsä poikansa kanssa luokseni, niinkuin taas kerran lupasi. Pieni poika lahjansa kanssa odotti iskää, mutta taas tuli pettymys. Sairaus on tuo alkoholismi ja tuottaa paljon surua. Silloin tuollainen turha sanailu on viimeinen pisara.
Nyt vaikenen joksikin aikaa ja nuolen haavojani.
Hyvää isänpäivää teille muille.Lämmin ajatukseni sinulle.
Samantapaista kokeneena tiedän, kuinka raskasta on seurata lapsen pettymystä.
Lapsi kuitenkin aina uskoo ja toivoo. Ja niinhän aikuinenkin, ehkä kuitenkin vielä tilanne paranee.- 15+2 on 17
itse sinä sen sanoit kirjoitti:
Onko täällä juuri kukaan varsinaisesta aiheesta kirjoittanut, eipä moni.ole itse fiksumpi äläkä tee samoin mistä toista syytät.
3\ 21 kirjoitti:
Kyllä oikeinkirjoitusvirheestä saa ja pitääkin huomauttaa.
Sehän on opetukseksi kirjoittajalle. Parhaassa tapauksessa hän ei tee toista kertaa samaa virhettäMutta jospa ei välitä?
Turha tarkkuus jne.
"Huomattava osa kanssaihmisistä asennoituu siten, että kaikilla muillakin on samat elämänarvot kuin henkilöllä itsellään", Tepposen lause on hyvä huomio. Lainaan vielä toista jo yleisesti esiintynyttä lausetta, "ei pitäisi kirjoittaa, mitä ajattelee, vaan ajatella mitä kirjoittaa."
Tämä tuli esille Schubakin määrittelyistä "heikomman aineksen lisääntymisestä" ja keinoista rajoituksiin. Otin sen "omakseni", kuulun kyllä sen määritelmän mukaan tähän heikompaan ainekseen. Tunnen myös ns. sosiaaliryhmääni.
Jäävi olen sanomaan, johtuuko juuri elämänarvoissani monesti erilaiset painotukset juuri "aineksistani." Koska en ole saanut pienestä lentävää lähtöä elämäni tielle, takkuistakin matkan teko on ollut. Jostain kumman syystä sain kyllä kimmokkeen edes lueskeluun. Määritelmä "paljon" ei sano mitään, mutta kuitenkin jotain, jopa asiallistakin ja ihan oppimismielessä.
Kyllä puhumisesta on vielä pitkä matka kirjoittamiseen. Tämäkin vähäinen on minulla teettänyt töitä. Monellahan puhe, juttu lentää ja asiaakin tulee, mutta kynä ei pysy kädessä - kuvaannollisesti.
Jotkut kertovat kirjoittavansa vain "omasta päästään." Rohkenen olla erimieltä. Eiköhän ainekset koostu elämästä, kuullusta, kirjoitetusta, opiskelustakin ja vaikka niitä ei muistaisikaan, ne vaikuttavat ja niistä tehdään valintoja. Tai mennä pökötellään jonkun yhden asia hurmoksessa. Niin se vain mennyt koko ihmiskunnan kehitys, ennen tiedetyn, koetun ja nähdyn päälle on rakentunut uutta. Siinä voi pieni
pisara olla "omaakin", luulenpa että täällä palstoilla harvinaista. Tai tiedäppä häntä, onhan täällä... jätän kirjoittamatta.- katleija
Muistiimme ja tietoisuuteemme ovat kaikki tallannettua syntymästä asti, lukuunottamatta valmiina olevia vaistoja.
Jos sanoo kirjoittavansa "omasta päästään" ajattelen sanojan tarkoittavan että hän ei ole kirjoittamaansa kopsannut mistään.- ullamirjami****
Juuri niin Katleija
Ja kuntuli puheeksi , niin en voi unohtaa , vaikka toivoisinkin , Juuri sen "omasta päästä" . olen kyllä pyytänyt ja saanut sen päätelmän anteeksi .
Mutta minkäs teet kun toi muisti pelaa ainakun ei tarttis .
Minulta kysyi kaveri, miksi kirjoittelet jonnijoutavia, kun et siitä mitään saa, et ainakaan kiitosta ja mainetta, kun sinua ei kukaan tunne.
Minun mielestäni tällainen kirjoittelu on ihan hyvää aivotoiminnan ylläpitoa ja aivojen ja sormien välisten hermoratojen kunnossapitoa.
Tiedän, että jossain vaiheessa tästäkään ei tule mitään, eikä kukaan osaa lukea, mitä kirjoitan.
Rakkaat ystävät, jos en itse sitä enää huomaa, niin kertokaa se silloin minulle ja pyytäkää lopettamaan.
PS.
Enhän minä tietysti enää silloin muista Jopel:in salasanaakaan.- tabu ja tabu yksin!
jopel
Pyyntösi siitä, että täällä joku huomaisi yksinäisyytesi on pelkkää harhaa.
Itselleni on vain tullut tapa, että ensin luen (netistä)l ehdet ja sitten selailen kirjoituksia aamukahvia juodessa.
Jututhan ovat minulle utopisia, sexiä, ja taas sexsiä, aiheesta, pitäisikö sallia bordellit suomeenkin??
Mitäs ne mummoja kiinnostaa muuta kuin moraalisesti, että kaikki "huoruus" on tuhoon tuomittu ja kaikki "ne naiset" pitäisi polttaa roviolla????
- Ramoona*
Missä muodossa ajatuksemme ovat, ennen kuin ne "puetaan" sanoiksi ? Eiköhän suurin osa ajatuksista ole jo sanojen muodossa. Ne vilisevät, risteilevät, sekottuvat mielikuviin. Kuvittelen puhuvani usein mielessäni, sisäistä puhetta, joka voi olla jo melkoisen jäsentynyttäkin, selviksi lauseiksi ja ajatauskokonaisuuksiksi. Mielikuvissa ja mielleyhtymissä on mukana muistikuvia, värejä, musiikkia ja muita ääniä. Ääneen puhuminen on ajatusten ilmaisua. Varsinaisesta pukemisesta on mielestäni kyse, kun olmaisuaan muokkaa ja verhoaa, kontrolloi.Tajunnan virrasta puhutaan kirjallisuuden lajinakin, mutta tuskin kukaan pystyy tajuntaansa sanoiksi pukemaan kovinkaan tarkasti.
Ynnämuu sanoiksi virkkoi saman mistä minäkin joskus olen täällä kirjoittanut : onko meillä paljonkaan ihan omaa, itse luomaamme sanallista ilmaisua ? On luovia kirjoittajia, sanataiteilijoita, jotka luovat oman tyylinsä. Yleensä kirjailijat ovat lukeneet paljon, verbaalisuus on myös erityinen lahjakkuuden laji, mutta lahjakkuutta pitää ruokkia ja harjoittaa, jotta se puhkeaisi kukkaansa. Hyvä jazzmuusikkokin hallitsee musiikin teorian, sitten voi unohtaa kaavamaisuuden ja alkaa improvisoida. Kirjoittamisessa lienee samasta kyse.
Vielä ennen saunaan menoa sananen tästä palstakirjoittelusta ihan omana lajinaan. Tämä on kiehtova keskustelumuoto, eleiden ja ilmeiden puuttuessa, mahdollisuus täsmentää ja korjata sanomaansa on vasta jälkikäteen. Tämä voi lisätä itsekontrollia, toisaalta taas tuntemattomuus voi sitä heikentääkin. Sana on jokatapauksessa kuin ammuttu nuoli, sitä ei saa takaisin, ja se voi satuttaa pahastikin - tai olla napakymppi. Palaan vielä tälle "verstaalle" pähkäilemään "omasta päästä." Uhallakin teen sen, että kehaisen Ramoonan viestiä ja yleensä hänen kirjoittamisiaan. Tämä ei ole vastapalvelus. Olenhan seuraillut täällä kirjoiteltua ja usein Ramoona on kertonut myös kaivaneensa tietoja kirjoituksensa pohjaksi vaikkapa googlelta. Myös sellaisissa yhteyksissä , joissa se ei olisi ollut edes välttämätöntä. Hyvällä kirjoittajalla ja laajalti asioihin perehtyneellä on siihen varaa ja eihän se viestiä pilaa. En ole varma, olenko tätä pätkää riittävästi harkinnut.
Kyllähän ymmärrän omasta päästä ilmaisun tarkoittavan, ettei teksti ole suoraan kopioitu. Jos on, hyvä tapa vaatii, että se ilmoitetaan. Muutaman kerran olen tavannut, että joku kehuu miettineensä ihan itse hyvän ajatelman tai laatineen kirjoituksen. Pariin kertaan olen kyllä tarttunut asiaan, koska lainattu on ollut riittävän pitkä ja täsmällinen. Näin "omaa päätä" kohotetaan. Lyhkäiset lauseet saattavat tulla aivan tahattomastikin, eihän sitä voi edes välttää.
Enpä tiedä, onko edes tarpeellista korostella "omaa päätään", sehän näkyy, jos näkyy tekstistä. Puolittain julistuksenomaisia viestejä joskus satelee yhtenään samana jankutuksena, kertauksena ja kopioinakin satunnaisilla nimimerkeillä. Missä lienee se pää, joka karusellia pyörittää? Täältä kyllä tulee herkästi ne neuvot, että pitää kirjoittaa "omalla päällään" ja asia on muka tärkein.
Joskus olen lukenut kertomusta, että lapsi on ollut susien imettämä ja elänyt susien kanssa. Lähdettä en muista ja hatarasti jutunkin. Jos näin on tapahtunut, nuorukainen on oppinut taitoja, joita sivistynyt ihminen ei hallitse, mutta se " omapäisyys" ei ole varmasti tehnyt luku ja kirjoitustaitoista.- puuttuukojoku
Sekö on hyvä kirjoittaja joka hakee googlelta tiedot?
Ymmärrän jos joku ei tiedä jotain ja kysyy, eikä osaa etsiä googlelta ja joku toinen kertoo tarvittavan tiedon. Juutuubbi linkki täällä onkin yleinen viestimuoto, niitä riittää.
Eipä ole tullut mieleenikään hakea kirjoitukseni pohjaksi googlen tekstiä tai kopsata sieltä tietoja muille jaettavaksi, mutta kirjoittanut olen paljon ja perustan tekstini omiin tietoihini, ajatuksiini ja mielipiteisiini. Osaan käyttää hakupalveluja ja osaan myös lisätä sinne tietoja jos joku tieto on puutteelinen, koska me ihmiset olemme se google ! Voimme laittaa sinne kuinka väärää tietoa tahansa ja joku uskoo!
Jos me luemme lehtiä, seuraamme mediaa muutoinkin ja olemme kiinnostuneita asioista, silloin meillä on pohjaa kirjoittaa asioista niiden tietojen pohjalta joita me olemme keränneet omalle "kovalevyllemme" ja joihin me käsityksemme ja mielipiteemme asiasta sitten perustamme ja niistä kerromme.
Muiden viisaus ei ole minun viisauteni, mutta voin ottaa opiksi ja käyttää muiden kokemuksia pohjana omille kokeiluilleni. Aina ei ole tarpeen kontata pohjalla vain siksi, ettei usko muiden kokemuksiin.
Kissakaan ei hyppää kahdesti kuumalle hellalle!
Kun joku sanoo, että *tuo* lehti ei ole hyvä, se on hänen mielipiteensä, joku toinen ja minä voimme tykätä juuri siitä lehdestä, eikä asiasta tarvitse hakea googlen mielipidettä tai muutoinkaan synnyttää riitaa.
Asiat ovat asioita, kirjoittajat yksilöitä ja tiedot kaikkien saatavilla.
Riippuu kirjoittajan tiedoista kuinka laajasti hän voi asioita käsitellä. Sama se on ammattimiehen kohdalla, hän tekee mitä osaa ja jättää hanttihommat ammattitaidottomille. - paljon kirjoittava
puuttuukojoku kirjoitti:
Ymmärrän jos joku ei tiedä jotain ja kysyy, eikä osaa etsiä googlelta ja joku toinen kertoo tarvittavan tiedon. Juutuubbi linkki täällä onkin yleinen viestimuoto, niitä riittää.
Eipä ole tullut mieleenikään hakea kirjoitukseni pohjaksi googlen tekstiä tai kopsata sieltä tietoja muille jaettavaksi, mutta kirjoittanut olen paljon ja perustan tekstini omiin tietoihini, ajatuksiini ja mielipiteisiini. Osaan käyttää hakupalveluja ja osaan myös lisätä sinne tietoja jos joku tieto on puutteelinen, koska me ihmiset olemme se google ! Voimme laittaa sinne kuinka väärää tietoa tahansa ja joku uskoo!
Jos me luemme lehtiä, seuraamme mediaa muutoinkin ja olemme kiinnostuneita asioista, silloin meillä on pohjaa kirjoittaa asioista niiden tietojen pohjalta joita me olemme keränneet omalle "kovalevyllemme" ja joihin me käsityksemme ja mielipiteemme asiasta sitten perustamme ja niistä kerromme.
Muiden viisaus ei ole minun viisauteni, mutta voin ottaa opiksi ja käyttää muiden kokemuksia pohjana omille kokeiluilleni. Aina ei ole tarpeen kontata pohjalla vain siksi, ettei usko muiden kokemuksiin.
Kun joku sanoo, että *tuo* lehti ei ole hyvä, se on hänen mielipiteensä, joku toinen ja minä voimme tykätä juuri siitä lehdestä, eikä asiasta tarvitse hakea googlen mielipidettä tai muutoinkaan synnyttää riitaa.
Riippuu kirjoittajan tiedoista kuinka laajasti hän voi asioita käsitellä. Sama se on ammattimiehen kohdalla, hän tekee mitä osaa ja jättää hanttihommat ammattitaidottomille.Netistä löytyy kaikki mahdollinen, myös nämä 70 -keskustelut. On aika kornia sekin, että kirjoitetaan nimet väärin, vuosiluvuista ei hajuakaan, asiat muistetaan miten sattuu. Sillä oikein ylpeillään, vaikka se osoittaa henkistä laiskuutta Oikeassa live-keskustelussakin käydään tarkistamassa faktoja netistä tai tietokirjoista, se on älyllistä toimeliaisuutta. Eri asia on, jos esim. runoja tai aforismeja esittää omissa nimissään. Sekin käy ilmi, jos puhuu itselleen täysin vieraasta asiasta vain ja pelkästään jonkun muun sanoin. Yleensä omat kokemukset ja mielipiteet tukevat ennen opittua ja luettua. Monesta aiheesta on käyty myös laajoja kansalaiskeskusteluja, arvokeskusteluja, joista saa kirjoittamisen aineksia.
Ihan turha väittää, että oikeaa keskustelua on vain muista poikkeava ja täysin itsenäisesti ilman ulkopuolelta luettua ja kuultua muodostettu mielipide. Eipä niitä juuri ole keskustelupalstoilla näkynyt, ovat enemmänkin professoritason juttuja. Milloin hyökätään arkipäivän juttuja ja sattumuksia kertovien kimppuun, milloin asioista selvää ottavien kimppuun. Jokaisella on annettavaa keskusteluun, vaikka oma havainto. Se jota asia erityisesti kiinnostaa, voi osallistua tuomalla laajemmin asiaa esiin. Osoittaa suurta rajoittuneisuutta, jos ei hyväksy muitten tapoja kirjoittaa. Sitäpaitsi hyvä kirjoittaja pystyy monenlaiseen, myös kerrontaan ja kuvailuun. - netistä löytyy
puuttuukojoku kirjoitti:
Riippuu kirjoittajan tiedoista kuinka laajasti hän voi asioita käsitellä. Sama se on ammattimiehen kohdalla, hän tekee mitä osaa ja jättää hanttihommat ammattitaidottomille.kaikki lehdetkin, onko jotenkin arvokkaampaa lainata vain paperilehdistä.
Miten todistat sen, että olet vain paperilehdistä tai uutisista kuulemasi peusteella muodostanut mielipiteesi? Miten todistat , että se on vai sinun mielipiteesi? Netistä fiksu löytää oikeaa tietoa kätevästi ja sen käyttö hyväksytään opiskkelussa korkealla tasolla jopa. On tyhmää olla käyttämättä tiedon valtatietä, kun sellainen mahdollisuus on.
Jokupuuttuu tosiaankin, mutta kuka ? Jokin puuttuu myös, avarakatseisuus ainakin. puuttuukojoku kirjoitti:
Riippuu kirjoittajan tiedoista kuinka laajasti hän voi asioita käsitellä. Sama se on ammattimiehen kohdalla, hän tekee mitä osaa ja jättää hanttihommat ammattitaidottomille.Googlesta saa paljon tietoja. Miksi emme tarkistaisi sieltä faktoja.
Mileipiteensä jokainen muodostaa omien tietojensa pohjalta. Jos ei tietojaan tarkista saattaa mu-tu tunteella ajaa metsähallituksen puolelle.
Kuulopuheeseen moni luottaa. Pitäähän se tietenkin useinkin paikkansa, mutta en silti lähtisi puolustamaan ajatustani, jollen olisi sitä tarkistanut tietolähteistä.
- susmorsian ek.
Taisit kärjistellä asioita ´ajatusten pukeminen sanoiksi´-aiheesta nikki ´puuttuuko joku.´ Hyvähän se onkin joskus ravistelu. Mutta eiköhän tuo kirjoittamasi ollut juuri monenkin tarkoittamaa asiaa kyseessä olevasta aiheesta, kaikki eivät vain osaa yhtä lailla pukea ajatuksiaan kaikkien samalla tavoin ymmerrätteviksi sanoiksi. Eivätkä todellakaan kaikki täällä kirjoittavat ole tosiaankaan ammattimiehiä, - naisia kirjoittamisen alalla, ei kai ole vaatimuskaan.
"Omasta päästä" - kirjoittamisen lahjakkuus on tietysti erinomaisinta. Aiheen asiat on itse sisäistetty elämän varrella kovalevyllemme tallentuneista asioista omalla tavallamme sisäistetyiksi, olemme muodostaneet oman käsityksemme, emme toista jo jonkun täysin yleisesti selvittämää asiaa, on oma käsitys. Tässä tuli tautologiaa yllä kirjoittamaasi.
Aivan älyvapaata onkin ottaa aiheeksi kirjoittajalle itselleenkin outo asia, josta hän ei ymmärrä höykäsenpölläystä, silloin tämä kirjoittaja vain lainailee jo googleen tallennettua tietoa, pitipä se sitten paikkaansa tai ei, se on toistilta suoraan otettua ´tietoa.´
Esimerkkinä voi kaiketi mainita eräässä aiheessa vilkaisuni googleen Aino Kallaksen ollessa kyseessä, sanoin unohtaneeni asioita, joten vilkaisin faktaa sieltä, sisäistetty asia ei ollutkaan enää kovalevylläni, palautui kyllä.
Mukava kuitenkin, että palstallamme on myös ´ammattinaisia ja -miehiä´ itsensä ilmaisun alalta, jotka osaavat ajatustenpukemisentaidon sanoiksi, jopa itse sisäistäneinä. Pääasia se ei kuitenkaan varmasti ole, vaan löytyy se omalaatuisensa ihminen omine ajatuksineen vähemmilläkin taidoilla.Totta, hyvin löytyykin. Tärkeintä on kuiten olla oma itsensä. Itsejään ei voi ylittää koskaan.
Olkaamme siis omia itsejämme niin hyvin kuin pystymme!- voipas ylittää
Ruuneperi kirjoitti:
Totta, hyvin löytyykin. Tärkeintä on kuiten olla oma itsensä. Itsejään ei voi ylittää koskaan.
Olkaamme siis omia itsejämme niin hyvin kuin pystymme!ja pitäisikin ! Ei vanhankaan tarvitse jumia paikallaan , on niin paljon mahdollisuuksia kehittää itseään.Minäkin saan usein kehuja, että olen ruuanlaitossa ylittänyt itseni, siis tavanomaisen tasoni.
Oma itsensä pitää olla, mutta kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia. voipas ylittää kirjoitti:
ja pitäisikin ! Ei vanhankaan tarvitse jumia paikallaan , on niin paljon mahdollisuuksia kehittää itseään.Minäkin saan usein kehuja, että olen ruuanlaitossa ylittänyt itseni, siis tavanomaisen tasoni.
Oma itsensä pitää olla, mutta kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia.Olet siis jo jotain enemmän kuin oma itsesi!
- olet saivartelija
Ruuneperi kirjoitti:
Olet siis jo jotain enemmän kuin oma itsesi!
ruune ja vaikutat hyvin masentuneelta.
Sanoit,'puuttuukojoku':
" Eipä ole tullut mieleenikään hakea kirjoitukseni pohjaksi googlen tekstiä tai kopsata sieltä tietoja muille jaettavaksi, mutta kirjoittanut olen paljon ja perustan tekstini omiin tietoihini, ajatuksiini ja mielipiteisiini.
Osaan käyttää hakupalveluja ja osaan myös lisätä sinne tietoja jos joku tieto on puutteelinen, koska me ihmiset olemme se google ! Voimme laittaa sinne kuinka väärää tietoa tahansa ja joku uskoo! "
Varsinkin Wikipedian kohdalla tuo on totta, se on ihmisten tekemä n.s. " tieto" kokoelma, - kannattaa olla kriittinen.
Siellä roskien seassa menee välillä jokin oikeakin tieto.
Venäläis-ja ruotsalaistietojen kohdalla on erittäin paljon
noiden kansakuntien aivan vääriä, omia hyökkäyksiään kaunistelevia vääristelmiä. Valloittajat kirjoittivat voimainsa tunnossa historiaa.
Löytyy myös usein valloitettujen rasistista alentamista joksikin multakasakansaksi, mikä ei pidä paikkaansa.
Youtube on myöskin hyvin sattumanvarainen, sinne käydään tallentelemassa videoita meidän toimestamme.
Siellä on kuitenkin jotain hyvääkin.
Susmorsianta komppaan siinä, että meillä n.s. 'kovalevy' ,
jos sellaista vertausta voi edes käyttääkään, on muuttuvainen, ei samanlainen kuin koneessa. Vanhat tallenteet siellä voivat tullakin vanhemmiten esiin aivan muuttuneina. Tai unohtuvat pois.
.- susmorsian ek.
Ajatukseni puen nyt heti sanoiksi katsottuani Jorma Hynnisen esiintymisen Tastulan ohjelmassa. En repostele sen enempää, mutta kyllä oli paljon antava omiin elämäntapahtumiinikin suhteutettuna. Taas kerran on sanottava, että suurinta kaikesta on rakkaus, kuten lopussa oli. Toisena on se aina painottamani rehellisyys, jos sitä on yrittänyt noudattaa koko elämänsä, nyt vanhana sen merkityksen huomaa. Ihanaa, että on elänyt näinkin kauan, että vielä voi tarkistaa elämänarvonsa.
Niin ´liisa.sal´, erinomainen hoksaus tuo vanhoista tallenteista. Nuorena tallentuu ehkä erilaisia asioita vahvemmin kuin toisia, samoin taas eri asioita vanhempana. Sillä tavallahan nuo elämänarvommekin saattavat kehittyä, vahveta, jopa muuttuakin.
- kaikki tuon tietää
että Wikipedia ja youtube on osaksi roskaa. Mutta pakkoko niitä on käyttää, netissä pitää olla valikoiva ja kriittinen, kuten muittenkin lähteiden suhteen. Esim. puolueiden äänenkannattajat antavat hyvin värittynyttä ja yksipuolista tietoa, iltapäivälehdet ovat sensaationhakuiisia jne. Onko ihan puihdasta sähköistäkään mediaa ?
Moni totuutena pidetty asiaa muuttuu uusien tutkimusten ansiosta, jne.
Ihan turhaa leuhkia ettei käytä netin tietoa, osoittaa vain kateutta ja tyhmyyttä ! - Jopelkueiviittiny
tabu ja tabu yksin!
10.11.2012 18:39
-6
Sulje
jopel
"Jututhan ovat minulle utopisia, sexiä, ja taas sexsiä, aiheesta, pitäisikö sallia bordellit suomeenkin??"
Kaikki on niin suhteellieta
Jos rikas mies tai nainen seurustelee tai menee naimisiin lapsenlapsensa ikäisen kanssa, niin mitähän se on?
Onko se sallittumpaa?- ????
Mitä kenellekään kuuluu muitten naimiset, kun kaksi täysi-ikäistä menee naimisiin?
Ketään normaaliymmärryksistä ihmistä ei pakoteta naimisiin. - Katri Helena kin nai
???? kirjoitti:
Mitä kenellekään kuuluu muitten naimiset, kun kaksi täysi-ikäistä menee naimisiin?
Ketään normaaliymmärryksistä ihmistä ei pakoteta naimisiin.miestä joka on 32 vuotta nuorempi.
Ajatella, Kun Katri Helena on ollut 32-vuotias grounap-nainen,
niin tuleva puoliso juuri putkahtaa maailmaan, poikavauva! - ____________-
Katri Helena kin nai kirjoitti:
miestä joka on 32 vuotta nuorempi.
Ajatella, Kun Katri Helena on ollut 32-vuotias grounap-nainen,
niin tuleva puoliso juuri putkahtaa maailmaan, poikavauva!Mitä se muille kuuluu.
Minä en tiedä hänen tekemisiään.
- *Kukkahame*
Katselin Hynnisen keskustelua Tastulan kanssa, moni muukin varmaan katseli, ja nyt sitten ajatuksena että pistänpä jotain tännekin.
J Hynninen elämän työnsä isänä ja oopperalaulajana kansakoulunopettajan pohjalta eläneenä kertoi avoimesti ja ymmärrettävästi lapsensa sairastumisesta ja kuinka sitä pidettiin vain lähipiirin tiedossa.
Varmasti oli vaikeaa kun tauti oli vievä hänen poikansa.
Rehellisenä nyt kertoili vaikeuksista ja vasta loppuvaiheessa sai pojaltaan kuulla mitä oli odotettavissa.
Oli kyllä todella liikuttava ja koskettava haastattelu.
Tällaisia ajatuksia tällä kertaa puin sanoiksi, en edes osaa ajatella miltä tuntuu saattaa omaa lastaan haudan lepoon, jo pelkkä kuunteleminen puhuttuna kouraisi sydämestä saakka.- Niin kyllä samoin,
uskonnon uhreja on edelleenkin paljon , moni menettää sen takia elämänsä.
- ---------
Niin kyllä samoin, kirjoitti:
uskonnon uhreja on edelleenkin paljon , moni menettää sen takia elämänsä.
Moni on saanut elämänsä takaisin tultuaan uskoon.
- aloita oma ketju
Oman lapsen kuolema on varmasti kaikille vaikein mahdollinen asia. Tuntuu teennäiseltä tehdä aasinsilta tähän, miten ajatukset puetaan sanoiksi. Ihme jänkkäystä ketjussa, mautonta alkaa päivitellä tässä yhteydessä, milta vanhemmista tuntuu oman lapsen hautaaminen. Varsinkaan jos ei ole itse kokenut.
.- ajatellen aina
aloita oma ketju...
Sinä puit ajatuksesi sanoiksi, todella teennäisellä tavalla suuntaat ilkeän ajatuksesi sanoiksi puettuna kohti kukkahametta.
Että viitsitkin, oma mielesi on kyllä myrkyttynyt pahoista ajatuksista ja ne olisi ollut parempi jättää sanoiksi muuntamatta.
Olsiko päivityksen aika siellä ajatuksissasi.
- tosi hienoa
että joillekkin tulee heti puolustaja joka lyö arvostelijalle luun kurkkuun ! Tosi uskottavaa DDDDD
- ajatellen aina
"ajatellen aina" nimellä kirjoitin viestin ja siihen vastasi
tosi hienoa...
En ole kukkahame, vaikka sellaista uskottelet, mutta haluan olla oikeudenmukainen ja siksi otin kantaa " aloita oma ketju " nimimerkin viestiin.
Luu kurkkuun tai ei, jos kukkahameen jokaiseen viestiin pitää kirjoittaa vastahankainen vastaus, silloin niiden kirjoittajan on syytä katsoa peiliin, siellä on useimmiten hapan ilme joka kirkastuu ilkeydestä jonka on " taas kerran saanut kirjoitettua".
Peiliin katsoessa kannattaa hymyillä itsellensä ja kas kummaa, siitä se mielialakin paranee ja kukkahameen viestikin tuntuu taas ihan sopivalta aiheeseen.
Jätäthän turhat arvailut kirjoittajasta, sillä puolustan myös muita kiusattuja, etkä todella voi minua tuntea, et täällä, etkä tiellä vastaantulijana.
En toki kirjaudu tänne kiusattavaksi, vaikka olen ollut rekisteröitynä jo viime vuosisadalla. Vakinikkien perässä päivystäjä ei siedä itse lainkaan arvostelua, eikä sitä että muut tulevat tukemaan kiusaamaansa kirjoittajaa.
Tässäkin ketjussa se on nähtävissä. Kun asianomaiselle siitä huomauttaa, alkaa hän sättiä tätä ilkein sanoin.
Näin kävi kun Makriinan kiusauksesta huomautin.
"miksi sinäkin kiinnität huomiota johonkin saivartelijaan ja voihan sekin olla jotain erkoista huúumoria, etkös sinä juuri mainosta , että ymmärrät erikoista huumoria."
Tuntuu hyvältä jos ei yksin jätetä kiusattua.
- huo...lestu-nut
tosi hienoa
Loppuko pilleirit? - *Kukkahame*
Kiitos "ajattelen aina"!
Olet niitä hyvin harvoja jotka puolustavat!
Joskus on tullut mieleeni noista ilkeyksistä että niitä kirjoittaa moni minulle, kuitenkin olen jatkanut nimimerkilläni viime aikoina huomautukset ovat vähentyneet, yritystä kuitenkin jatkuvasti on.
Ikinä silti en aio käyttää rekattua täällä.
Kiitos vielä sinulle ja antoisaa päivää! Palaan hetkeksi tuohon käsitykseen *itsensä ylittämiseen*
Tuo *itse* on kai sama kuin ego, eli minä, meidän perus ja viettiluonteemme, jonka yläpuolella on vielä yliminä, tuo valvova minä, jonka varassa on moraalimme ja omatuntomme.
En ihan käsitä, emmekö ylitä itseämme joka kerta kun teemme tehtäviä, joita emme millään viitsisi alkaa, voitamme niinkuin tuon itsekkään itsemme?
Urheilussa tuo itsensä ylittäminen on kaiken aikaa tavoitteena, ilmeisesti opiskelussa ja eteenpäin pyrkimisessäkin?
Jos sillä tarkoitetaan oman personallisuuden mukana oloa, voi sen kyllä ymmärtää.
Milläs siitä omasta personallisuudestakaan hevillä pääsee?- *Kukkahame*
Tuo termi itsensä ylittäminen on moni piippunen juttu tai sitten keksitty ylistys huokaus.
Urheilijatkin harjoittelevat mitä moninaisilla tavoilla kelloon tai kalenteriin vilkuilematta, harjoitus tekee mestarin ja voi parantaa tuloksia.
Joskus iän terveyden tai muun takia tämäkin tulee määränpäähän.
Henkistä laatuakin mitataan monilla konsteilla, joku sattuma voi edesauttaa luonnottoman hyviin tuloksiin, voisiko se olla se itsensä ylittäminen?
Olen ollut eräässä testiryhmässä jossa kuulin jonkun sanovan, nyt ylitin itseni, ei sanoi testaaja, sinä vain paransit tulosta.
Hauska sanonta kuitenkin oli miten oli!
Tämä avaruudesta hyppääjä oli niin korkealla että voisiko tuo vaikuttaa itsensä ylittämiseltä, maailman ensimmäinen vastaava hyppy.
Tämä oli vain minun ajatuksien pukemista sanoiksi.
Rattoisaa vireyttä reiluun keskusteluun! - jjoutava
Jokaisella meistä on ajatuksia, niin alkaa Ruunen aloitus, Niiden ajatuksien pukemisesta Ruune ei varmaan tarkoittanut tuollaista, vaikkapa housujen jalkaan vetämistä, ehei vaan hienompaa sanojen pukemista Ruune tarkoitti.
Itselläni ajatukset ovat sekaisin kuin silakkalaatikko eikä kuulemma kirjoituksessa ole väliä missä järjestyksessä kirjaimet ovat, kunhan ovat. Samoin ajatukset, ei ole väliä missä järjestyksessä ajatukset ovat, kunhan ovat.
Itse ajatuksena itselläni oli osallistua johonkin aloitukseen ja mielestäni tämä aloitus oli siihen tarkoitukseen sopiva.
Oliko tässä ajatusta.Oli, niin kuin kaikessa. Entäs jos olisit ajatellut olla vaikka tänään ilman housuja, ehkä kalsareittakin. Tuon ajatuksen toteuttaminen saiai kyllä paljon aikaan, ehkä hilpeyttäkin
Ihan ajankuluksi voi jutella vaikka sanonnasta itsensä ylittäminen.
On monenlaisia sanontoja joita ei voi kirjaimellisesti ottaa, mutta ne ymmärretään. Näinhän on kaikissa kielissä, eiks vaan.
Helpompi on sanoa että ylitin itseni kuin alkaisi monisanaisesti selitellä kuinka hienosti onnistuinkaan kun oikein pinnistelin ja ponnistelin ja pääsin tällaiseen tulokseen, johon en ole ikinä ennen yltänyt ja tokko tulen pääsemäänkään Se ei ole mitään jokapäiväistä vaan kertaluontoista.
Jos se "tulee tavaksi" niin ei se enää ole itsensä ylittämistä, vaan silloin on tapahtunut tason nousu ja tulokset ovat jo pysyviä.
Itsensä ylittäminen onkin alku parempaan.
Huh, huh, melkein ylitin itseni jaarittelussa.Ihan hymyilyttää Catleijan toteamus :)
Mietin vielä tuon sanonnan tarkoitusta juuri kielellisessä ilmaisussa.
Eräs esimerkki on mielestäni Turun Yliopiston tähtitieteen professori Esko Valtaoja, jonka valloittava personallisuus ja kansanomaisuuskin tulee ilmi haastatteluissa ja kirjallisessakin tuotannossa.
Se ehkä on aloittajan tarkoittama tässä nettikirjoittelussakin, ettei paneutuessaan pohtimaan kulloinkin esillä olevaa asiaa, unohtuisi se *oma itse*
En voi sanoa etteikö pelkkien faktojenkin esiintuominen uppoaisi mieleen, jos aihe on mielenkiintoinen, mutta viihdyttävämpää on personallinen teksti lukijalle.- Ramoona*
Itsensä ylittäminen on mielestäni sitä, että kokeilee rajojaan jossain vaativassa, tekee jotain sellaista mitä ei ole ennen uskaltanut tehdä. Mielestäni siinä on extreme-henkeä, heittäytymistä tuntemattomaan ja riskin ottamista. Nuoret sitä tekevät vähän väliä, näillä kymmenillä ollaan pidättyväisempiä , turhankin varovaisia. Joissakin tanssii tähtien kanssa -osallistujissa on tätä henkeä, ja varmasti se on palkitsevaa. Henkisellä puolella voisi esiintymisessä voisi olla tilaisuuksia itsensä ylittämiseen, voittaa pelkonsa ja antaa kaikkensa, panna itsensä niinsanotusti likoon. Minä ainakin loukkaannun, jos onnistuneesta kakustani sanotaan, että olen ylittänyt itseni. :)
On vaikea sanoa, milloin on kyse harjaantumisesta ja kovan harjoittelun tuloksista, milloin itsensä ylittämisestä. Parhaansa tekeminen ja katsominen, mihin se riittää , tämä ärsyttävä urheilufraasi ei ainakaan sitä ole.
Olen jo pitempään kuullut muutaman ikätoverini ylistävän zumbaa. Kun en miestäni saanut innostumaan kaveriksi senioritanssiin, kokeilin zumbaa ja ihastuin ikihyväksi. Vaihdoin monivuotisen, jo tylsäksi käyneen kuntojumpan tähän, enkä ole läheskään vanhin ryhmässä. Näitä ryhmiä on jo pienilläkin paikkakunnilla ja suosittelen kaikille etenkin latinotanssista pitäville.Tämä ei ole varmaan paras mahdollinen video, mutta en viitsinyt niitä käydä läpi.
http://www.youtube.com/watch?v=BILiNvLA-lo
Jjoutavalle sanoisin, että silakkalaatikko on hyvin selkeästi sekaisin ruoka, kalat ja perunaviipaleet nätisti kerroksittain, päällimäisenä rapea herkkukerros, jota kaikki haluavat. Ihan hyvä vertaus ajatuksillesi ! Ehkäpä onnistuneilla dobingeilla saatu tulos on itsensä ylittämistä. Sehän ei ole tullut kokonaan itsestä, vaan teollisilla tuotteilla.
Muutoin mielestäni itsensä ylittäminen on realistisiksi kuviteltujen odotusarvojen ylittämistä.
Joissakin onnettomuustapauksissa saattaa ilmaantua aloitekykyä henkilöltä, jota ei olisi voinut muutoin edes kuvitella hänellä olevan. Yleistähän on, että suurelle osalle ihmisistä tapahtuu paikalleen jähmettyminen. Käyttötavastahan "itsensä ylittäminen" -sana riippuu. Tulee kyllä ymmärretyksi, ainakin useimmiten.Pallan vielä tuohon ylempänä olevaan 11.11.2012 10:31 viestiini, jossa puhuin Susmorsiamenkin "kovalevy"-allegoriasta.
Todellakaan ei meidän muistissamme asiat säily niinkuin koneen kovalevyllä, sen molemmatkin totesimme.
Tästä on esimerkkeinä vanhat yhdessä koetut tapahtumat, jotka vanhat ihmiset saattavat muistaa eri tavalla.
Itsekin tiedän yhden tätiparin riidelleen pitkään eräistä hautajaisista ja niissä tapahtuneista jutuista, jotka molemmet muistavat eri tavoin eikä kumpikaan suostu uskomaan, ettei toinen valehtele. Hän on vain mielessään sen tapahtuman muokannut erilaiseksi. Siis jompi kumpi tai molemmat ovat sen muuntaneet erilaiseksi. Ihminen ei muisteineen ole kone.- susmorsian ek.
Ahah, olette edenneet itsensä ylittämiseen. Lukasin kyllä ajatuksianne, minulla tuli lisää ja kun en ole luonteeltani kovinkaan vaatimaton persoona, en jätä niitä ilmituomatta. Lisäksi tykkään reippaastikin omien mielipiteittensä sanomisesta, niin voi ottaa kantaa, liittyvätkö ajattelemani asiat lainkaan ko. käsitteeseen.
Yrittää suoriutua sinnikkäästi sellaisistakin asioista, joita ei oikeestaan kovinkaan hyvin hallitse. Sanonta - kaiken osaa ja oppii, jos vain tahtoo ja yrittää. No tietysti joissain rajoissa sentään, ei minustakaan oopperalaulajaa tai seiväshyppääjää.
_ Muistan hyvin vieläkin, miten innokkaana, uteliaana menin aina lukiossa matematiikankokeisiin, vaikka tiesin olevani suurinpiirtein nolla mat. aineissa.
Pelkoa ei siis ollut, onko riskinottorohkeus myös itsensä ylittämistä vaiko vain luonteenpiirre.
Yksi esimerkki vielä voisi olla se useammankin kerran kertomani tapaus Virossa, ajaa mahdottomalta tuntuvassa tilanteessa myrsky-yönä satakunta kilometriä ja selvitä. Ei epäröintiä ei-selviämisestä. Kyllä siinäkin voisi puhua itsensä ylittämisestä.
No olkoon nyt enempi miettiminen. - ....
Latinan pro exercitio-tenttiin marssiminen yhden kesän opintojen jälkeen, - ( tosin iloisten ja innokkaiden, sillä pidin oikeasti siitä kielestä), :) - ja läpäisy hienosti, vaikka kieliopin osuus oli s u u r i ja ratkaiseva silloisessa tentissä.
T.s. vaikka olisi kääntänyt sen kaksi arkkia pitkän kirjoituksen oikein, niin ellei olisi selvinnyt niistä kielioppitehtävistä, ei olisi päässyt läpi. Spontaani, verbaalinen purskahdus.
Torstaisen suolen tähystyksen jälkimainingeissa mukana ylimääräisenä ollut nuori, naispuolinen opiskelija kysyi omatoimisen kuntoutukseni laatua.
Kerroin, että nyt runsaan vuoden jälkeen alkaa hajalle revitty alavatsani sallimaan kohtuulliset salitreenit 6krt/viikko.
Tyttö meni hämmästyneen ihailevan näköiseksi ja lausahti spontaanisti: "On se vaan hienoa jos tuollainen noin vanhakin viitsii harrastaa".
En muista milloin tätä ennen minua olisi muistutettu iästäni sanoin, elein tai ilmeinkään.
Tytön lausuman otin kehuna vaikka hän saikin osakseen keski-ikäisen hoitsun moittivan silmäyksen.- mikä.muuttunut
Ennen sai ketjuihin mukaan paljon kirjoittajia, mikä on nyt toisin ?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih557187Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7143343Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1441630Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2601481- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 891230
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124