Nyt lähtee LÄSKIÄ HALVALLA!

lääskiii

Maanviljelijät näyttävät ahneelle teollisuudelle ja kaupalla taivaan merkit ja myyvät tänään Lappeenrannassakin tuotteitaan tuottajahinnoilla. Siinä on tavallisella kuluttajalla ihmettelemistä kun naudanpaisti ei maksa kuin vaivaiset reilu kolme euroa. Kananmunatkin irtoavat siihen hintaan, että niillä vaikka heittelisi naapurin autoa.

Ei muuta kuin jonottamaan! Tällaisia jonoja ei olekaan nähty sitten Neuvostoliiton.

298

5005

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köyhien kusetusta
      • Kannattaa täyttää pakastin nyt halvalla lihalla . Jouluksi varataan ruokaa .

• Muamuija

Ei sitten tullut mieleesi, yyä on tuotannosta kulujakin, ja ne kaikenlisäksi ylittävät tuotot. Että kadehdi vaan sitä, että osa palkastakin menee tuotantokustannuksiin, millähän eläisi?

• Eräs emäntä
        miriamh kirjoitti:

Kannattaa täyttää pakastin nyt halvalla lihalla . Jouluksi varataan ruokaa .

Tuskimpa sitä ahneimpien pakastimen täydeltä myydään, enempi ehkä esimerkkiluonteisesti. Ei kaupan tarjouksissakaan yleensä ole hamsterivapautusta.

• paskanlappaajaemäntä

Ei ole kaikki maajussit ihan nalleja.. Hyvä kärjistää tommosella esimerkillä.

• ei jaksais taaskaan

Mene ja kokeile ite olla maanviljelijä...Iha näin niinku sivusta seuranneena ni ei niil tukiaisilla rikastumaa pääse...Että toi kateus onkin niin hienoa!!!

• Kaupunkinainen

Pölhö! Ei "Nalle" ole mikään maajussi vaan ökyrikas harrastelijaviljelijä!!

• Nallekarkkia
        Kaupunkinainen kirjoitti:

Kyllä sille satojen tuhansien tuet kelpaa oli sitten mikä hyvänsä.

• fordson major 61

jos kauppa myy 7 euroa kilo,ja tuottaja saa 2 euroa kilo teurastamolta,ja nyt myy 3 euroa kilo suoraan asiakkaalle niin siinä tulee 150 euroa tiliä enemmän tuottajalle se on oikeaa elämää,ja ostaja voittaa saa melkein ilimasi lihaa.nyt ollaan oikeilla jäljillä niinkuin eneen,itse maksoin markka aikaan tuottajalle puolikas sika valmiiksi kaltattuna 1.50 markkaa kilo eli euroiksi muutettuna vajaa 26 senttiä kilo,ja oli silloin olevinaan kova hinta.nyt kaikki tuottajat itse teurastamaan ja myymään possut naudat kanat ym elikot ja suoramyyntiin silloin tuottaja saa paremman katteen tuotteelleen näin sen on oltava.

• citi majuri
        ei jaksais taaskaan kirjoitti:

Mene ja kokeile ite olla maanviljelijä...Iha näin niinku sivusta seuranneena ni ei niil tukiaisilla rikastumaa pääse...Että toi kateus onkin niin hienoa!!!

nyt puhuit asiaa,olen itse yrittänyt ostaa maata eipä ole myytävänä tässä lähellä ainakaan olis majuri ja vinssi tukkikärry valmiina mutta esimerkiksi perävaunu hiabilla maksaa maltaita aura karhit lisää.entä puimuri ja kuivuri,varastot missä säilyttää viljaa kellarit perunoille entä muutaman miljoonan navetta,sinne vasikka jota syötät 2.5 vuotta ennen kuin saa tilin siitä on mennyt kesä kasvatellessa rehua että voi ottaa vasikan onkin mennyt 3 vuotta eka tiliin ja miljoona velat senkun pyörii.

• fordson majuri 55

ei sinulta ole kielletty,hanki maatila ja ala kyntää niin näät mitä se on.itse maanviljelijän poikana en osaa kadehtia kun talikolla mättää lampaan paskaa kun levynä lähtee koko karsina tyhjäksi.siinä rystyset aukeaa petoni karsinan laitaan kun nostelee paskaa karsinasta.mene hyvä mies vai oliko se nainen kokeilemaan jollekkin tilalle viikoksi vaikka 16 tuntia vuorokaudessa eiköhän mieli muutu,kun siellä palkatta riehut.

• maailman loppuko
        miriamh kirjoitti:

miksi jouluksi mikä silloin tulee,maailman loppuko.minä ostan syödäkseni joka päivä vai eikö teillä syödä kuin jouluna.ei sitä joulua varten kannata ostaa kuin muutama kilo viikoksi.mutta koko vuodeksi riittää 170 kg lihaa ja jos haluaa syödä enemmän niin varaa 340 kg.perunoita kannattaa varata 365 kg.niin eiköhän sillä nälkä lähde.kaloja kannattaa hamstrata 200 kg,ja porkkanoita ja sipulia 300 kg yhteensä.ai niin kanamunia 100 kg ja viljaa 300 kg.ja hiivaa 10-15 kg että saa leivottua leipää.k.raydasta saa leivin uuneja tarjouksessa tai kivistä muuraa itse.sementtiä saa valmiiksi sekoitettuna betonilta kun ilmottaa että on muuraus laastista kysymys.tulikivi uuni on liian kuuma ruuan paistoon mutta tiiliä löytyy netistä halvalla kun toiset on hamstrannut liikaa kun halvalla sai.

• Etuoikeutettu.
        ei jaksais taaskaan kirjoitti:

Kuka pöljä nyt ostaan menee itse olen perinyt maat.

• ex Maajussi
        citi majuri kirjoitti:

nyt puhuit asiaa,olen itse yrittänyt ostaa maata eipä ole myytävänä tässä lähellä ainakaan olis majuri ja vinssi tukkikärry valmiina mutta esimerkiksi perävaunu hiabilla maksaa maltaita aura karhit lisää.entä puimuri ja kuivuri,varastot missä säilyttää viljaa kellarit perunoille entä muutaman miljoonan navetta,sinne vasikka jota syötät 2.5 vuotta ennen kuin saa tilin siitä on mennyt kesä kasvatellessa rehua että voi ottaa vasikan onkin mennyt 3 vuotta eka tiliin ja miljoona velat senkun pyörii.

Höpö höpö.. Itse sain tilan perinnöksi vanhemmilta ja kun tilanhoito ei voisi vähempää kiinnosta niin vuokrasin sen naapurille. Ja ihan hyvin pystyn elää tuloilla, oma asunto Helsingin keskustassa, suht uusi auto, eikä tarvitse tehdä töitäkään. En sanoisi, että olen rikas, mutta hyvätuloinen kuitenkin.

• maailman loppu
        maailman loppuko kirjoitti:

miksi jouluksi mikä silloin tulee,maailman loppuko.minä ostan syödäkseni joka päivä vai eikö teillä syödä kuin jouluna.ei sitä joulua varten kannata ostaa kuin muutama kilo viikoksi.mutta koko vuodeksi riittää 170 kg lihaa ja jos haluaa syödä enemmän niin varaa 340 kg.perunoita kannattaa varata 365 kg.niin eiköhän sillä nälkä lähde.kaloja kannattaa hamstrata 200 kg,ja porkkanoita ja sipulia 300 kg yhteensä.ai niin kanamunia 100 kg ja viljaa 300 kg.ja hiivaa 10-15 kg että saa leivottua leipää.k.raydasta saa leivin uuneja tarjouksessa tai kivistä muuraa itse.sementtiä saa valmiiksi sekoitettuna betonilta kun ilmottaa että on muuraus laastista kysymys.tulikivi uuni on liian kuuma ruuan paistoon mutta tiiliä löytyy netistä halvalla kun toiset on hamstrannut liikaa kun halvalla sai.

puhdas vesi loppuu maapallolta,nyt äkkiä hankkimaan tuhannen litran astioita ja täyttämään vedellä.vesi loppuu kun sadekausi päättyy.kannattaa hamstrata paljon kun hinnat pompsahtaa moni kymmen kertaiseksi.sängyn alle kannattaa hankkia sellaisia 10 l jässiköitä ja kaappien lattiat on yleensä tyhjät sinne myös niitä nassakka pönttöjä.ja on vesihuolto turvattu.

• jep jpe
        fordson majuri 55 kirjoitti:

ei sinulta ole kielletty,hanki maatila ja ala kyntää niin näät mitä se on.itse maanviljelijän poikana en osaa kadehtia kun talikolla mättää lampaan paskaa kun levynä lähtee koko karsina tyhjäksi.siinä rystyset aukeaa petoni karsinan laitaan kun nostelee paskaa karsinasta.mene hyvä mies vai oliko se nainen kokeilemaan jollekkin tilalle viikoksi vaikka 16 tuntia vuorokaudessa eiköhän mieli muutu,kun siellä palkatta riehut.

Jos teet töitä 16 tuntia vuorokaudessa, niin etpäs tarvitse rahakaan mihinkään, kun ei ole aikaa niitä tuhlata. Joten ihan oikein, että saat 2€ kilolta ja kauppias 6€, kauppiaalla on sentään miljoonatalo ja urheiluauto, joten on mihin sitä raha tuhlata.

• Liljamaaria

Jutun idea on tämä: Maajussit saavat tuotteestaan juuri sen hinnan, jolla he myyvät tuotteen nyt meille kuluttajille. Se että ruoan hinta Suomessa on korkealla, johtuu välikäsistä, ei maajusseista. Olen palkkatyötä tekevä, en maajussi. Olen kuitenkin iloinen siitä, että suomalaista ruokaa on vielä saatavilla. Ja että Suomessa on vielä maajusseja, jotka tekevät suomalaisen ruoantuotannon mahdolliseksi.

• anti-Eu
        fordson major 61 kirjoitti:

jos kauppa myy 7 euroa kilo,ja tuottaja saa 2 euroa kilo teurastamolta,ja nyt myy 3 euroa kilo suoraan asiakkaalle niin siinä tulee 150 euroa tiliä enemmän tuottajalle se on oikeaa elämää,ja ostaja voittaa saa melkein ilimasi lihaa.nyt ollaan oikeilla jäljillä niinkuin eneen,itse maksoin markka aikaan tuottajalle puolikas sika valmiiksi kaltattuna 1.50 markkaa kilo eli euroiksi muutettuna vajaa 26 senttiä kilo,ja oli silloin olevinaan kova hinta.nyt kaikki tuottajat itse teurastamaan ja myymään possut naudat kanat ym elikot ja suoramyyntiin silloin tuottaja saa paremman katteen tuotteelleen näin sen on oltava.

EU kieltää. Ei niitä eläimiä saa teurastaa omalla tilalla.

• Ketulle vippiä

Kyl sen ny saatana vähä tyhmempikin tietää et nalle on poikkeustapaus ja salvaa tulee vähän muualtakin harrastuksiin!Mut täs se nähdään kuinka kauppaketjut nussii meitä housut jalassa!Ainii mut se punaniska saaki niitä tukia et kyllä sen talkoilla pitäiski nisua ja potkaa tuottaa sille betonilähiössä sohvalla löhöävälle mammalle...

• Kohtuus Kaikessa
        maailman loppu kirjoitti:

puhdas vesi loppuu maapallolta,nyt äkkiä hankkimaan tuhannen litran astioita ja täyttämään vedellä.vesi loppuu kun sadekausi päättyy.kannattaa hamstrata paljon kun hinnat pompsahtaa moni kymmen kertaiseksi.sängyn alle kannattaa hankkia sellaisia 10 l jässiköitä ja kaappien lattiat on yleensä tyhjät sinne myös niitä nassakka pönttöjä.ja on vesihuolto turvattu.

Totta haastat aivan niin, kuin raha menee rahan luokse niin, myös pöntöt menee pönttöjen luokse ja vielä vettä täynnä.
        Eli ovatko he silloin vasipäitä?

Juokaa myös jouluna vettä 10-päivää putkeen niin paljon, että vatsassa hölskää aiva, kuin ette koskaan muulloin saisi syödä ja juoda, kuin ainoastaan jouluna.

Juokaa vettä varastoon, ettei sitten enää ensi vuonna janota niin kovasti.
        Kannattaa nyt juoda vettä niin paljon, kuin sielu sietää, koska veden hinta voi ehkä ensivuonna nousta. Pakastakaa nyt vettä kaikki pakastimet täyteen

Tosissaan jos halpaalihaa on saatavilla niin kannattaahan sitä silloin ostaa, jos sattuu olemaan rahaa sillä kertaa, mutta kohtuus kaikessa ei se liha vielä lopu ja jos loppuu niin järvissä on kaslaa ja metsässä sieniä.

• hömelölle
        ex Maajussi kirjoitti:

Höpö höpö.. Itse sain tilan perinnöksi vanhemmilta ja kun tilanhoito ei voisi vähempää kiinnosta niin vuokrasin sen naapurille. Ja ihan hyvin pystyn elää tuloilla, oma asunto Helsingin keskustassa, suht uusi auto, eikä tarvitse tehdä töitäkään. En sanoisi, että olen rikas, mutta hyvätuloinen kuitenkin.

Mutta sepä, joka tilasi vuokrasi, ei saakaan välttämättä siitä yhtäsuurta tuloa itse kuin sinä saat! Ja ilman työntekoa ei yhtään mitään millä sinulle makselisi.

• mjuyt
        Etuoikeutettu. kirjoitti:

Kuka pöljä nyt ostaan menee itse olen perinyt maat.

Jos on 5 perillistä tilalla niin se on kuin ostettu tila.
        Alennus hinnasta on 20% jonka hyvällä kauppiaan nenällä varustettu saa tinkien pois jos ostaa vieraan tilan.

• hai näkökulmaa

Hai eikö molemmissa kansanluokissa ole niin hyvin kuin huonosti pärjääviäkin?

• allu:)
        ex Maajussi kirjoitti:

hitusen haiskahtaa värityksen maku tossa tarinassa! ja suht isoja autojakin saa jopa satasella!:)

• osdkörj8tge90427fryb

köyhien kusetusta!! älä irvistele täällä!! mulk-ku!!

rikkaat kerää avustukset.kaikki perustuu viljelyksien pinta-alalisiin!!!

mitä enemmän peltoa sitä enemmän tulee EU:sta RAHAA pelto hehtaaria kohti!!

minkäköhän vuoksi autotalo Laakkonen osti kytäjän kartanon jo kauan sitten??????

sama tuo nalle. jokos karhunmetsästys on alkanut???

• tukkee tulee
        Ketulle vippiä kirjoitti:

Kyl sen ny saatana vähä tyhmempikin tietää et nalle on poikkeustapaus ja salvaa tulee vähän muualtakin harrastuksiin!Mut täs se nähdään kuinka kauppaketjut nussii meitä housut jalassa!Ainii mut se punaniska saaki niitä tukia et kyllä sen talkoilla pitäiski nisua ja potkaa tuottaa sille betonilähiössä sohvalla löhöävälle mammalle...

Miten tää on mahdollista että Nalle lypsää näin veronmaksajia, maksellaanko maajusseille liian helposti tukea.

• Tosi on
        anti-Eu kirjoitti:

EU kieltää. Ei niitä eläimiä saa teurastaa omalla tilalla.

Hyvä oivallus, alat jo päästä lähelle totuutta. Mutta kukahan se päätti, että EU:ssa päätetään? Pitäisiköhän mennä peilin eteen? Hölmöt päättivät, että siirretään päätöksenteko Suomea suurempaan yksikköön niin on entistä vaikeampaa saada muutoksia aikaan. Näin menetellen saatiin maatalouskin siirrettyä varakkaiden omistukseen.

• kaupunkieläjä

Mikä halvatun maajussi se Nalle on ? Tuomosiin vertaat tavallisia viljelijöitä.
        Et taida olla siitä viisaammasta päästä ihm,inen.

Maatiloja on myynnissä ! Ei kun kipin kapin ostamaan jos kuvittelet sen olevan
        niin ameriikan hommaa.
        En itse ole maanviljelijä,eikä yksikään minun sukulainen.Mutta ymmärrän että
        kuseen on maanviljelyllä elävät laitettu.

• Lautakasa
        miriamh kirjoitti:

Kepu pettää aina.

• Totta kaikki
        allu:) kirjoitti:

hitusen haiskahtaa värityksen maku tossa tarinassa! ja suht isoja autojakin saa jopa satasella!:)

Ei muuten yhtään maajussi voi laittaa pakettiauton tai lava-auton työkoneeksi. Farmaritankista dieseliä tankki täyteen täytyyhän työkoneella päästä eteenpäin.

• yhteiskunta maksaa
        mjuyt kirjoitti:

Jos on 5 perillistä tilalla niin se on kuin ostettu tila.
        Alennus hinnasta on 20% jonka hyvällä kauppiaan nenällä varustettu saa tinkien pois jos ostaa vieraan tilan.

Mutta eikös nämä tilan jatkajat saa yhteiskunnalta kivat tuet kun rupeavat maajusseiksi.

• mikäs

vitun maanviljelijä se nalle muka? Kokoomuslainen porvarin paska se on. Ei ees tarviis mitään tukia.

• eikun
        yhteiskunta maksaa kirjoitti:

Mutta eikös nämä tilan jatkajat saa yhteiskunnalta kivat tuet kun rupeavat maajusseiksi.

perintö veroa siitä saa!

• Luopumistuki

• Nuorenviljelijäntuki

• Maajussin sisko

kyllä Suomessa kannattaa säilyttää jonkinasteninen omavaraisuus ruokatuotannon suhteen, sillä koskaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan tässä levottomassa maailmassa. En halua jäädä saksalaisen maajussin armoille. Joten alkutuottajan palkkio täytyy ehdottomasti pitää sellaisella tasolla että homma kannattaa. Palkkansa hekin ansaitsevat, lisäksi työ ei yleensä tunne pyhä- tai iltakorvauksia. Välikäsien jättipalkkioita olis varaa alentaa esim K- ja S-ketjut. Tsemppiä vaan kaikille maajusseille. Suurin osa kaupunkilaisista on teidän takananne :-)

• tuunari2
        Kaupunkinainen kirjoitti:

Vittu mitä paskaa! Puhutte mistä ette tiedä mitään! Menkää leikkaan tukka ja tehkää joskus ruummillista töitä äitin valittaja penikat:=)

• tonttu torveloinen
        miriamh kirjoitti:

No et varaa ei sitä myydä niin että kaikille halukkaille riittäisi.

• J J Korhonen
        tukkee tulee kirjoitti:

Miten tää on mahdollista että Nalle lypsää näin veronmaksajia, maksellaanko maajusseille liian helposti tukea.

Nalle on aina kuulunut siihen oikeaan puolueeseen, joka ajaa hellittämättä suuromistajien etuja, osaten arvioida kymmeniä vuosia eteenpäin.

• "Maajuisseilla on varaa ja tämä on vaan temppu että menee huonosti, nallekin veti 263 000€ tukia tänä vuonna."
        Ja turha meidän palkkatyöläistenkään on kitistä kun muuan Pesosen Jussikin tienasi viime vuona 3,4 milj.€ ansiotuloa eto hommilla. Hyvinhän meillä menee.

• maatonjussi
        maailman loppu kirjoitti:

Kyllä viljelijät ILKEÄÄ. Tuottaja hinnan päälle tulee kaikenmaailman tuet ja senkinpäälle lisätukia. Kertoisivat rehellisesti palonko kilohinta on tukien kanssa.
        Jos todella saisivat vain sen mitä nyt väittävät heidän kannattais ruveta myymään tuotteensa suoraan, jokainen olisi valmis maksamaan hinnanpäälle euron. Johan kannattaisi viljelijät saisivat kunnon hinnan ja kuluttajat kohtuu hinnalla ruokansa.

Viimeviikolla oli tanskalaista kinkkua 1,90€/kg ja se sisältää tanskalaisen viljelijän kulut ja palkan ja kuljetukset ja kauppiaan katteen.

Mitäs siihen sanotte?

• professorille rahaa

LAPPEENRANNAN TEKNILLINEN YLIOPISTO LAPPEENRANTA 146 751,89

• En ymmärrä

Professorit teekee kuitenkin hyvää työtä, mutta toisin on jos omistaa pelkkää maataa pitääkö sillä mukamas rikastua.

• 3eeee

Totta. Ja hinta jolla, jussit leipää ja muita tuotteita myyvät ei ole sinänsä halpa. Sehän on se normaali hinta, jonka välittäjät, pakkaajat ja kauppiaat jusseille maksavat.

• Kova kovaa vasten

Vaikka viljelijät ottaisi hieman enemmänkin hintaa suoramyynnillä ostettaisiin heiltä mieluiten suoraan tuotteita kuin maksetaan kaupalle turhasta. Viljelijöiden olisi aloitettava itsekunkin tiloilta suoramyynti. He tekee kovimman työn ja ovat palkkansa ansainneet. Jos suoramyynti on luvatonta, lopettakaa hetkeksi kaiken myynti niin eiköhän tuo nälkä pakota lain laatijoita toisiin ajatuksiin.

• niinpä.
        Kova kovaa vasten kirjoitti:

Vaikka viljelijät ottaisi hieman enemmänkin hintaa suoramyynnillä ostettaisiin heiltä mieluiten suoraan tuotteita kuin maksetaan kaupalle turhasta. Viljelijöiden olisi aloitettava itsekunkin tiloilta suoramyynti. He tekee kovimman työn ja ovat palkkansa ansainneet. Jos suoramyynti on luvatonta, lopettakaa hetkeksi kaiken myynti niin eiköhän tuo nälkä pakota lain laatijoita toisiin ajatuksiin.

Sitten pitäis olla myös oikeus ostaa ulkomaista halvempaa tuotetta.

• Antti
        niinpä. kirjoitti:

Sitten pitäis olla myös oikeus ostaa ulkomaista halvempaa tuotetta.

Eikö se oikeus ole jo? Kyllähän kaupoista niitä ulkomaisia halvempia tuotteita löytyy, ja löytyisi varmasti edelleenkin, vaikka maataloustuottajilla olisi täysi oikeus myydä tuotteitaan suoraan kuluttajille. Nykyään laki käsittääkseni rajoittaa sitä oikeutta (ei siis kiellä kokonaan, mutta asettaa sille hyvin tiukat ehdot), perusteluna elintarviketurvallisuus. Ihan kuin se sitten sillä paranisi, ettei tuottaja saa myydä esim. lihaa heti tuoreeltaan, vaan sitä samaa lihaa pitää seisottaa ensin kuorma-autoissa, tehtaassa, varastoissa ja kaupan hyllyllä.

• Ulkoo halpaa hyvää
        Antti kirjoitti:

Eikö se oikeus ole jo? Kyllähän kaupoista niitä ulkomaisia halvempia tuotteita löytyy, ja löytyisi varmasti edelleenkin, vaikka maataloustuottajilla olisi täysi oikeus myydä tuotteitaan suoraan kuluttajille. Nykyään laki käsittääkseni rajoittaa sitä oikeutta (ei siis kiellä kokonaan, mutta asettaa sille hyvin tiukat ehdot), perusteluna elintarviketurvallisuus. Ihan kuin se sitten sillä paranisi, ettei tuottaja saa myydä esim. lihaa heti tuoreeltaan, vaan sitä samaa lihaa pitää seisottaa ensin kuorma-autoissa, tehtaassa, varastoissa ja kaupan hyllyllä.

Tanskalaista kinkkua ei ole monessakaan paikassa myynnissä, olis paljon halvempaa ja todella hyvää kuluttajan ostella. Tanska on todella lähellä suomea sieltä hyvää halvalla nopeesti.

• Tämä sopii myös
        Ulkoo halpaa hyvää kirjoitti:

Tanskalaista kinkkua ei ole monessakaan paikassa myynnissä, olis paljon halvempaa ja todella hyvää kuluttajan ostella. Tanska on todella lähellä suomea sieltä hyvää halvalla nopeesti.

ja ruotsista halvempaa maitoa myös.

• MTK rules

Mitä helvettiä? Ettekö tajua, että tempauksella halutaan kertoa kuluttajille, että tuotteen kuluttajahinnasta vain MURTO-OSA menee tuottajalle! Valtaosan nappaa ahke kauppa. Esimerkiksi ruisleivästä tuottajan osuus on alle 5 %......

• kuluttaja2012

Kertoisitko jotain uutta, kyllä kuluttajat sen tietää, että kauppias vetää välistä ja asia tuntuu kuluttajan kukkarossa, ei tämä mitään uutta tietoa ole.

Hommaan ei varmaankaan mitään muutosta tule, onhan se nähty, että ne kellä on saavat lisää ja ne kellä ei ole otetaan loputkin pois, tämä pas... ka touhu mihinkään muutu ihmisen itsekkyyden ja ahneuden takia.

Yhtä en kyllä tajua, että miksi oikeasti tuottajat sekä kuluttajat tee omaa ketjua jossa homma toimii koko isojen kauppaketjujen ohi eli tuottajat saisivat enempi ja kuluttajat maksaisivat vähempi, luulis että tämän olis jo joku keksinyt mutta sanokaas mikä sen estää? isot kaupat/laki/asetukset? vai mikä on syynä, ettei kuluttajat voisi ostaa suoraan tuottajilta? voisko joku viisas vähän valaista tätä puolta

• kallen tyttö
        kuluttaja2012 kirjoitti:

Kertoisitko jotain uutta, kyllä kuluttajat sen tietää, että kauppias vetää välistä ja asia tuntuu kuluttajan kukkarossa, ei tämä mitään uutta tietoa ole.

Hommaan ei varmaankaan mitään muutosta tule, onhan se nähty, että ne kellä on saavat lisää ja ne kellä ei ole otetaan loputkin pois, tämä pas... ka touhu mihinkään muutu ihmisen itsekkyyden ja ahneuden takia.

Yhtä en kyllä tajua, että miksi oikeasti tuottajat sekä kuluttajat tee omaa ketjua jossa homma toimii koko isojen kauppaketjujen ohi eli tuottajat saisivat enempi ja kuluttajat maksaisivat vähempi, luulis että tämän olis jo joku keksinyt mutta sanokaas mikä sen estää? isot kaupat/laki/asetukset? vai mikä on syynä, ettei kuluttajat voisi ostaa suoraan tuottajilta? voisko joku viisas vähän valaista tätä puolta

Miten niin vetää Välistä. Yhksityiskauppiailla on isot vuokra ym. toimitila kustannukset. Henkilökunnan palkkaus, ilta-ja sunnuntailisineen sekä sosiaalisine kuluineen. Joista ainakin kaksi pitäisi heti poistaa kuten pekkaset ja lomalta paluu raha , minkä nimi nyt on vaan harhauttavasti muutettu. Ja on sitten vielä ala jossa tulee hävikkiä.
        Mietin tässä että enempää ns. duunari kuin yksitysikauppiaskaan ei aja hyvillä tila-autoilla. Pihat on väärällään autoja joka perheenjäsenelle. Työkoneita vaihdetaan tämän tästä.
        Kenellä muulla esimerkiksi pienyrittäjällä on lomittaja? Kesälomittaja, talvilomittaja, sairaslomittaja muuten vaan lomittaja.Tämän hetken tilannetta en tiedä mutta ainakin takavuosina valtio maksoi maataloustuottajien eläkkeestä puolet. Pienyrittäjä maksaa henkilökuntansa lisäksi kaikki vakuutuksensa mm. sen yrittäjä eläkkeen aivan itse. Siksi monen yrittäjän saama eläke on todella pieni. Kun ei ole ollut varaa enää itsestään maksaa kuin se pienin minkä laki salli.
        Pienyrittäjä on tämän päivän torppari. Kortistosta kyllä tehdään starttirahalla ja pienellä ns. yrittäjäkoulutuksella yrittäjiä. Harva on kauan. Ei se niin mene. Yrittäminen on arvomaailma ja elämäntapa.

• grabbe_paska
        kallen tyttö kirjoitti:

Miten niin vetää Välistä. Yhksityiskauppiailla on isot vuokra ym. toimitila kustannukset. Henkilökunnan palkkaus, ilta-ja sunnuntailisineen sekä sosiaalisine kuluineen. Joista ainakin kaksi pitäisi heti poistaa kuten pekkaset ja lomalta paluu raha , minkä nimi nyt on vaan harhauttavasti muutettu. Ja on sitten vielä ala jossa tulee hävikkiä.
        Mietin tässä että enempää ns. duunari kuin yksitysikauppiaskaan ei aja hyvillä tila-autoilla. Pihat on väärällään autoja joka perheenjäsenelle. Työkoneita vaihdetaan tämän tästä.
        Kenellä muulla esimerkiksi pienyrittäjällä on lomittaja? Kesälomittaja, talvilomittaja, sairaslomittaja muuten vaan lomittaja.Tämän hetken tilannetta en tiedä mutta ainakin takavuosina valtio maksoi maataloustuottajien eläkkeestä puolet. Pienyrittäjä maksaa henkilökuntansa lisäksi kaikki vakuutuksensa mm. sen yrittäjä eläkkeen aivan itse. Siksi monen yrittäjän saama eläke on todella pieni. Kun ei ole ollut varaa enää itsestään maksaa kuin se pienin minkä laki salli.
        Pienyrittäjä on tämän päivän torppari. Kortistosta kyllä tehdään starttirahalla ja pienellä ns. yrittäjäkoulutuksella yrittäjiä. Harva on kauan. Ei se niin mene. Yrittäminen on arvomaailma ja elämäntapa.

Tässä yhteiskuntamallissa ruoan jakelu on hoidettu äärimmäisen tehottomasti. Hyvää kamaa menee roskiin.

Mutta muutosta ei tule niin kauan kuin raha määrää miten toimitaan.

Turhaa on viherpiipertäjien kitistä. Siis en kitise.

Syö roskiksesta, se on ekoteko

• Kepulaiset osaa
        kallen tyttö kirjoitti:

Maajussien lomitustuet on laitettu sosiaali ja terveysministeriön alaisuuteen hämäyksen vuoksi. Näyttää sitten maataloustuet pienemmiltä.

• rehellinen kansalain
        Kepulaiset osaa kirjoitti:

Maajussien lomitustuet on laitettu sosiaali ja terveysministeriön alaisuuteen hämäyksen vuoksi. Näyttää sitten maataloustuet pienemmiltä.

Ja kun saat jonkun taudin roskiksesta, niin yhteiskunnan pitäisi sinut hoitaa? Verorahoillako ruokamyrkytykseksi sitten hoidetaan?

Miten ahne pitäisi olla, ettei halua maksaa edes veroa, niin kuin kunnon kansalaiselle kuuluu tehdä? Ajatko myös katsastamattomalla autolla, kun katsastus on liian kallista. Etkä vakuutustakaan tarvitse, sillä jos kolari sattuu, niin kuitenkin ei jätetä tielle, vaan verorahoilla sitten hoidetaan kuntoon? Sillä roskista varastaja tekee juuri niin, itsekäs, ahne pask*ainen.

• tukiainen.
        rehellinen kansalain kirjoitti:

Ja kun saat jonkun taudin roskiksesta, niin yhteiskunnan pitäisi sinut hoitaa? Verorahoillako ruokamyrkytykseksi sitten hoidetaan?

Miten ahne pitäisi olla, ettei halua maksaa edes veroa, niin kuin kunnon kansalaiselle kuuluu tehdä? Ajatko myös katsastamattomalla autolla, kun katsastus on liian kallista. Etkä vakuutustakaan tarvitse, sillä jos kolari sattuu, niin kuitenkin ei jätetä tielle, vaan verorahoilla sitten hoidetaan kuntoon? Sillä roskista varastaja tekee juuri niin, itsekäs, ahne pask*ainen.

Tottakai verorahoja pitää laittaa hyödylliseen yhteiseen hyvään, mutta se on kyseenalaista jos verorahoilla ruvetaan rikastumaan ja vääristellään kilpailua.

• peura,,,

älä kärsä mussuta maajussi saa tukena leivästä toiset viis prossaa jotenka älä nyt jauha sontiainen paskaa. maajussien saama hinta on maailman markkina hintoja jotenka ei ole maajussi törsillä aihetta vinkua..

• Eläkkeestä...
        kallen tyttö kirjoitti:

"Tämän hetken tilannetta en tiedä mutta ainakin takavuosina valtio maksoi maataloustuottajien eläkkeestä puolet. "

Varmaan riippuu laskutavasta mutta reilusti yli puolet...

• Varaventtiili
        kuluttaja2012 kirjoitti:

Tarvitaan uutta jalostusta ja tavaroiden keskittämistä monopolien hajoittamiseksi.

• Tietotaito&kokemus
        Eläkkeestä... kirjoitti:

"Tämän hetken tilannetta en tiedä mutta ainakin takavuosina valtio maksoi maataloustuottajien eläkkeestä puolet. "

Varmaan riippuu laskutavasta mutta reilusti yli puolet...

Ja suutareiden eläkkeistä melkein kaiken.
        Radiosähköttäjistäkin enimmän osan.
        Kirjapainoihmiset samassa joukossa.
        Samoin ompelijat.

Johtuu siis siitä että kun jonkin alan töissä olevien määrä laskee, niin ne samassa työssä olevat eivät enää kykene maksamaan sen alan eläkeläisten eläkkeitä.
        Maataloudesta tulonsa saavien määrä on laskenut erittäin paljon ja nyt siis sama eläkekompensointi on käytössä myös maataloudessa.

Siis kai kaikki ovat huomanneet että uudet alat maksavat noiden kutistuvien alojen eläkkeet. Verkkosivujen koodaaja maksaa siis painopinnanvalmistajan eläkkeet jne. (vaikka ei siinä tietysti mennä aloittain ja esimerkki on vain helpottamassa asian ymmärtämistä).

• xxxxxxxzzzz
        peura,,, kirjoitti:

älä kärsä mussuta maajussi saa tukena leivästä toiset viis prossaa jotenka älä nyt jauha sontiainen paskaa. maajussien saama hinta on maailman markkina hintoja jotenka ei ole maajussi törsillä aihetta vinkua..

Onko seki maajussin syytä, että olet harvinaisen typerä ihminen ? Sinä ja sinun

maailmanmarkkinas, mitä sinä niistä tiedät ?

• mk1
        kuluttaja2012 kirjoitti:

Ruuan jalostaminen valmiiksi tuotteeksi ei ole ihan helppoa, esim. juustojen valmistus. On oltava tietotaitoa, tilat, oikeat laitteet, säilytystilat, jakeluverkosto, mainoskanavat, kuljetus jne. Tämä kaikki sen karjanpidon ja lypsysouvin päälle. Ehkä kylillä toimisi malli jossa osa tiloista keskittyisi ruuan jalostukseen ja markkinointiin ja muut tilat toimittaisivat raaka-aineet niihin. Keski-Euroopassa on pieniä kyliä joissa on omat kaupat liha-, maito-, ja viljatuotteille ja pieni kauppa mistä saa muuta kulutus tavaraa. Suomessa maaseutu kuihtuu ja jättimarketit menestyvät. Hygienia ei kärsi vaikka ruoka tehdään valmiiksi tilatasolla kun valvotaan ettei oikaista säännöistä puhtauden suhteen. Päinvastoin, tietää mitä lautasella on kun ei ole valmistettu suurteollisuuden keinoin.

• senkus vaan
        Kepulaiset osaa kirjoitti:

saatana tulet maanviljelijäksi kun noin tuista paasaat! kauankohan sinäkin piiperö täällä pärjäisit näillä nykyhinnoilla? vaan kyllä se loppuu maanviljely tällä menolla suomesta kokonaan. Siinäpä syöt sitten vaikka vitun citykania ihan sama!

• Maatalouden puolella

Tästä myöskin harmistuneena. Lähes kaikki suomalainen (oma) vilja myydään ulos ja suomeen ostetaan ulkomaista shaibaa josta väännetään ne leivät., jolloin käsittääkseni nopealla laskuopilla tuottajan osuus on 0%, koska sen tuottajan vilja on myyty ulkomaille.

No kuitenkin. viljaa ei kannata viljellä jos ei saa tukiaisia, jos viljeleekin niin alle 20 ha on vihreälakkisten hommaa.

Tästäpä moni ajattelee että mites niin. No ostappa se jontikka pihaan. Siihen pelit ja rensselit, että pystyt sitten vielä viljelemään. Tuohon uppoaa jo ihan minimeillä 100 tonnia. Saatika sitten koitat täyttää kaikki EU:n määräykset, joita valvotaan suht tarkasti täällä suomessa. Ja jokainen määräyksen toteuttaminen maksaa aina jotain.

Kyllä ymmärrän hyvin lihantuottajien vihan.... Onneksi oli näin sateinen kesä ja kaikki sato meni pilalle. Hyvä että riittää ensivuoden siemenviljaksi... Oppivathan arvostamaan omaa viljaa.

• D-uunari
        kallen tyttö kirjoitti:

Kauppias vetää välistä, se on ihan selvää suurimmalle osalle kansasta vaikket sinä sitä halua myöntää.

Asia on nähty mm. seuraavista asioista:

- kun ruoan alvia oltiin laskemassa niin kas kummaa, kauppiaat nosti sitä ennen hintaa, että sitten alvin laskiessa voidaan hintaa laskea, eli kuluttajille jäi luu kouraan koska alvin laskusta ei ollut mitään hyöytä. Kauppiaat mm. sanoivat, että hintoja piti nostaa ennen alvin laskua koska kustannukset oli nousseet esim. bensa, joka todellisuudessa oli silloin halvempaa jne. seli seli selityksiä kauppiailta

- kun siirryttiin euroon jo silloin 2k alussa niin olipa mielenkiintoista havaita että parin markan hintaiset tuotteet muutuivatkin 2 euroksi ja näitä esimerkkejä oli sitten ihan tarpeeksi läjäpäin eli nostettiin hintaa ja taas kuluttajalle jätettiin luu käteen

- kun tuottajien saama hinta on ainakin osassa tuotteita pienentynyt niin kuitenkaan se hinta kaupan hyllyllä ei ole pinenetynyt vaan kauppias on tässäkin suhteessa taas kerran vetänyt välistä eli ei taaskaan kuluttajan hyväksi

- vaikka logistiikkaa on kehitetty ja näin ollen kustannuksia on saatu pienemmäksi tässä suhteessa niin ei sekään ole hintoja kuluttajalle tipauttanut ja miksikä ois kun kauppias haluaa maksimoida voittonsa, tämä on markkinatalouden tapa toimia ja faktaa mutta siitä ei hyödy kuluttaja

- kun sähköhinta on noussu ja muutama muu kustannus kauppiaalle niin he kuitenkin saavat vähentää ne verotuksen suhteen, samalla kuluttaja ei voi mitään vähentää vaan maksaa esim. oman sähkönsä mikä on noussu ja kauppiaan nousseen sähkön, jonka kauppias on taas tottakait pistänyt hintoihn koska niillä katetaan kulut vaikkakin isommista kuluista tulee isommat vähennykset, tässäkään tapauksessa kuluttajalle ei anneta mitään vaan hän maksaa molempien nousseet kustannukset mm. sähköstä johtuen

- Yksi mistä jokainen voi tänä päivänä tehdä huomion on valtiovalta eli meidän eduskunta ja hallitus, jossa on jo keskusteltu siitä, että vaikka tuottajien saama hinta ei nouse niin kauppojen hinnat nousevat kyseisissä tuotteissa eli kauppias ei anna pienentynyttä kustannusta kuluttajan hyväksi vaan lisää sen kasvattamaan voittoa lisää entuudestaan, jos joku ei tätä ole huomannut niin onpa merkillistä ja voin todeta, ettei savua ilman tulta eli asiassa on vinha perä johonka jo valtiovalta ajattelee puuttuvansa.. näkispä vaan ja vähän hiljaisempaa nyt näin vaalienkin jälkeen tuppaa olevan.. ja taas kuluttajaa vedätetään

Niin ja Kallen tyttö on aika turha tulla mulle kertomaan asioita lomittajista, pekkasista ym:s, mä tiedän aika tarkkaan miten tämä nykyinen markkinatalous toimii ja miten siihen opetetaan kouluissa, totuus vaan on se, että kun jossain vaiheessa jostain loppuu se "juttu" jota ei enää voi lypsää yhtään enempää niin rikas on ihmeissään.. mitä hemmettiä..enkö mä saakkaan lisää.. eiks köyhältä enää voikaan lypsää.

Totuus ja fakta on se, että jos duunari ei tee työtänsä niin rikas on kusessa eikä voi jatkaa sitä omaa ihanaa "unelma maailmaansa" vaan joutuu tekemään paskaset duunit eikä vain nauttia siitä rahasta joka tulee duunarin selkänahasta.

• Tukien määrä...
        peura,,, kirjoitti:

Keskimäärin 45% maatilojen liikevaihdosta on tukea. Tuotto markkinoilta eli tuotteiden myynti 2,3 miljardia euroa ja sitten tuet 1,9 miljardia euroa.

Siitä en ole varma onko tuossakin 2,3 miljardissa vielä mukana osa tilalta toiselle menevää tavaraa kuten rehuvilja. Jos on niin se on maatilojen välistä tulovirtaa ja tällöin tuen osuus maatalouden ulkopuolelta saatavasta tulovirrasta on vielä suurempi kuin tuon 45%.

Mutta että tuo halpa tuottajahinta ei ole koko totuus jos tuet unohdetaan? Tuplaa tuottajahinnat keskimäärin?

• tieto on
        xxxxxxxzzzz kirjoitti:

Onko seki maajussin syytä, että olet harvinaisen typerä ihminen ? Sinä ja sinun

maailmanmarkkinas, mitä sinä niistä tiedät ?

Jaa 12 hehtaaria tuotti nettona viljelijälle 4000 € MUTTA EU-tuki oli 60 000 € samalle vuodelle.
        Ja työ oli kylvö keväällä 4-5 viikkoa ja puinti ja kyntö syksyllä 5-6 viikkoa. loppu aika maataan pirtin penkillä.

• niipä niin. vieläkun viljeliät oppivat markkinatalouden pelisäännöt elikkä pois tunkiokommunismista . rahat jalostajilta ja kaupalta eikä kitistä niitä yhteiskunnalta.

• ddddododododo

oletpa yksinkertainen

• Kovat tuet on.

Kaiken huippu on se kun viljelijä väittää olevansa yrittäjä, ihan sama kuinka bisnekset meene niin valtiolta tulee tukee. On siinä melkoista yrittämistä.

• sivusta seurannut
        Kovat tuet on. kirjoitti:

Kaiken huippu on se kun viljelijä väittää olevansa yrittäjä, ihan sama kuinka bisnekset meene niin valtiolta tulee tukee. On siinä melkoista yrittämistä.

Miksi et mene itse kokeilemaan nion" helppoa" elämää? Ei tarvitsisi kadehtia sitä "ihanuutta".Kaupunkilaiset kadehtivat jopa maatalous-koneita,jotka muuten maksavat maltaita.Nyt tietysti joku sanoo,että miksi pitää olla kaikilla omat koneet.Eihän yhteisillä koneilla ehdi tekemään töitä,nekun on kaikilla samaan aikaan samat työ.Tänäkin kesänä saivat olla tosi nopeita jos ehtivät omillakaan koneilla sateen välissä tehdä esim;puinti hommia.

• Ketulle vippiä
        Kovat tuet on. kirjoitti:

Muistutan että JOKAISELLA normaalilla työikäisellä on mahdollisuus alkaa maatalous yrittäjäksi jos intoa ja tahtoa löytyy ei siihen sukutilaa tarvita!EU:n perustaja maissa puolustetaan ja ollaan ylpeitä omasta alkutuotannosta ,suomalaiset on paskahousuja ,kateellisia puskista huutelijoita!Laiskat pekkaspäivien ja lisien laskijat niitä kovimpia tuista ruikuttajia on.Päivät istutaan tehtaan valvonta huoneessa kauppalehti auki ja läppärillä seurataan osakkeiden kehitystä.Vappuna lähdetään kommariporukalla marssille uikuttamaan kuinka työnantaja sortaa ja kannetaan työnsankarin viittaa!Vaikka ruottalaiset hinttejä onkin niin ne on suomea paljon edellä kaikessa,asenteissakin.Kun laiska ja kateellinen suomi poika miettii miten saisi toiselta euron pois se börje onkin paljon fiksumpi ja miettii miten saisi itselleen euron...

• Pieni huomio...

Muistutan että JOKAISELLA normaalilla työikäisellä on mahdollisuus alkaa maatalous yrittäjäksi jos intoa ja tahtoa löytyy ei siihen sukutilaa tarvita!EU:n perustaja maissa puolustetaan ja ollaan ylpeitä omasta alkutuotannosta ,suomalaiset on paskahousuja ,kateellisia puskista huutelijoita!Laiskat pekkaspäivien ja lisien laskijat niitä kovimpia tuista ruikuttajia on.Päivät istutaan tehtaan valvonta huoneessa kauppalehti auki ja läppärillä seurataan osakkeiden kehitystä.Vappuna lähdetään kommariporukalla marssille uikuttamaan kuinka työnantaja sortaa ja kannetaan työnsankarin viittaa!Vaikka ruottalaiset hinttejä onkin niin ne on suomea paljon edellä kaikessa,asenteissakin.Kun laiska ja kateellinen suomi poika miettii miten saisi toiselta euron pois se börje onkin paljon fiksumpi ja miettii miten saisi itselleen euron...

"Muistutan että JOKAISELLA normaalilla työikäisellä on mahdollisuus alkaa maatalous yrittäjäksi jos intoa ja tahtoa löytyy ei siihen sukutilaa tarvita!"

Jos vaikkapa tästä meidän aukeelta koitat tehdä kauppaa hehtaareista niin lähtö on 12.000 ja sillä en usko että kukaan myy, ei myy välttämättä vielä 15.000. Sillä hintaa tämäkin tila maksaisi toista miljoonaa mutta itse maksoin sukupolvenvaihdoksessa murto-osan. Se on helppo huudella että "tiloja on myynnissä, ostakaa" kun tietää että jos markkinahinnalla tilan joutuu ostamaan niin rahat elämiseen on tienattava muualta tai konkurssi tulee ja jos on saanut ostaa omansa sopuhintaan sukupolvenvaihdoksessa kuten varmaan yli 90% tilojen kaupoista menee.

• en kadehdi
        Pieni huomio... kirjoitti:

"Muistutan että JOKAISELLA normaalilla työikäisellä on mahdollisuus alkaa maatalous yrittäjäksi jos intoa ja tahtoa löytyy ei siihen sukutilaa tarvita!"

Jos vaikkapa tästä meidän aukeelta koitat tehdä kauppaa hehtaareista niin lähtö on 12.000 ja sillä en usko että kukaan myy, ei myy välttämättä vielä 15.000. Sillä hintaa tämäkin tila maksaisi toista miljoonaa mutta itse maksoin sukupolvenvaihdoksessa murto-osan. Se on helppo huudella että "tiloja on myynnissä, ostakaa" kun tietää että jos markkinahinnalla tilan joutuu ostamaan niin rahat elämiseen on tienattava muualta tai konkurssi tulee ja jos on saanut ostaa omansa sopuhintaan sukupolvenvaihdoksessa kuten varmaan yli 90% tilojen kaupoista menee.

Ihan jokaisella on mahollisuus ostaa maatila.

Teidän aukea taitaa olla hyvin lähellä Helsingin keskustaa nuilla hinnoilla.
        Kuka on snonut että se maa pitää ola lhellä Helsinkiä mitä ostaa.
        Maata on myynnissä vaikkapa Sonkajärvellä ,eikä maksa paljon.

Sitäpaitsi !Jos se viljely niin hyvää hommaa on, kun kuvittelette,silloin on helppo maksaa velkoja ja rahaa jää vielä Kreikaanki vietäväksi.

Minä ostaisin maatilan,jos kuvittelisin sillä eläväni.Mutta kun en kuvittele.

• Kadehdi?
        en kadehdi kirjoitti:

Ihan jokaisella on mahollisuus ostaa maatila.

Teidän aukea taitaa olla hyvin lähellä Helsingin keskustaa nuilla hinnoilla.
        Kuka on snonut että se maa pitää ola lhellä Helsinkiä mitä ostaa.
        Maata on myynnissä vaikkapa Sonkajärvellä ,eikä maksa paljon.

Sitäpaitsi !Jos se viljely niin hyvää hommaa on, kun kuvittelette,silloin on helppo maksaa velkoja ja rahaa jää vielä Kreikaanki vietäväksi.

Minä ostaisin maatilan,jos kuvittelisin sillä eläväni.Mutta kun en kuvittele.

Tuollaisia hintoja maksellaan Varsinais-Suomessa, Satakunnassa ja sitten tuolla hionojen olosuhteiden C-alueella Pohjanmaalla. Uudellamaalla on itse asiassa halvempaa paitsi jos on tosiaan tonttimaan odotusarvoa.

• oikea yrittäjä,

onsemukavakun viljelijät on lähteneet auttamaan kuluttajia halvalla lihalla,kyllä niillejää vielä rutkasti kun katsoo kalustoa mitä talosta löytyy,ja navettoja minkä kokoisia ymmmm

• steel340

ett taija tietää asiasta sitte mitään. jos sulla olis pari milliä rahaa tekisitkö navetan ostaistko pakolliset koneet ja laittaisit ittes sorvin ääreen 24 h ? herää taijat olla tyhmä..

• iho umpeen..
        steel340 kirjoitti:

ett taija tietää asiasta sitte mitään. jos sulla olis pari milliä rahaa tekisitkö navetan ostaistko pakolliset koneet ja laittaisit ittes sorvin ääreen 24 h ? herää taijat olla tyhmä..

"steel340 "lle terveisiä, hulluko olet ei tartte laittaa omiaan kun yhteiskunta maksaa maajussien miljoonan maksavasta navetosta 800000 € ja loput menee verovähennyksiin ja koneet maksellaan veroeuroista ekkös törsä onneteon sitä tajuu ilman saatte kaiken joten iho umpeen pummi pahanen..

• Samat sanat
        iho umpeen.. kirjoitti:

"steel340 "lle terveisiä, hulluko olet ei tartte laittaa omiaan kun yhteiskunta maksaa maajussien miljoonan maksavasta navetosta 800000 € ja loput menee verovähennyksiin ja koneet maksellaan veroeuroista ekkös törsä onneteon sitä tajuu ilman saatte kaiken joten iho umpeen pummi pahanen..

Vituttaako noin pahasti kun sossu ei maksa sinulle kuin 500 euroa kuussa?

Olisit sinäkin kouluttanut itsesi niin osaisit kirjoittaa suomenkieltä ja pääsisit palkkatöihin.

• Ent maalainen...
        iho umpeen.. kirjoitti:

Siinä taas yks tietämätön puhuu asiasta, josta ei tiedä mitään.
        Ite kun teet työtä 24 H pienellä palkalla. Ei oo vapaata sunnuntaina eikä lauantaina.
        Kuten muilla töissä käyvillä.
        Että iho umpeen vaan itteltäs...

• ,.,.,.,.,.,.,.,.,.
        Ent maalainen... kirjoitti:

Siinä taas yks tietämätön puhuu asiasta, josta ei tiedä mitään.
        Ite kun teet työtä 24 H pienellä palkalla. Ei oo vapaata sunnuntaina eikä lauantaina.
        Kuten muilla töissä käyvillä.
        Että iho umpeen vaan itteltäs...

mitä se veronmaksajille kuuluu jollet osaa pitää vapaata vaikka maajussi saa vapaa ajantukia todella idiootti pummi olet oikeen hanurin reikä poraa saa,,na.

• Elämänarvo
        steel340 kirjoitti:

Hai siinähän se maajussin elämä kieppuu Luojan ilmojen ja olioiden ja paskan ympärillä.

• zzzzbbb

onkohan pimeetätuloa,niinkuin kuormasta syönti

• Hai sorkkimatta sii

Hai ne työmiehiä varten.

• nananaaa

Kävin ostoksilla, mutta pakastin ei niillä hankinnoilla täyty. Tuotteita sai vain yhden per ostaja, eli siis joko kananmunia, lihaa tai leipää. Lisäksi tavaraa oli niin vähän, että jo viidessä minuutissa oli jo naudanlihat loppuneet. Tämä siis Jyväskylässä.

• demoskene

no eihän se ollutkaan kuin demo että mitä safkasta saa tuottaja. Ei oo tarkoitus syöttää kaikkia läskiksi.

• ryöstetty sisko

" Kävin ostoksilla, mutta pakastin ei niillä hankinnoilla täyty. Tuotteita sai vain yhden per ostaja, eli siis joko kananmunia, lihaa tai leipää. Lisäksi tavaraa oli niin vähän, että jo viidessä minuutissa oli jo naudanlihat loppuneet. Tämä siis Jyväskylässä. "

EI PITÄNYT OLLA YLLÄTYS.

Maajussi ei anna kellekään mitään mutta vaatii kokoajan itselleen lisää.

Hyvin on keskusta asiat ajanut sinne ne tuet on piilotettu lakeihin ja lakisääteisiin tukiin ei duunarit edes bonjaa kaikki tulon siirtoja mitä maajussi nostaa.

Tiloista ei maksettu osinkoja siskoille, ne siirtyivät kaupoilla ja syyntingillä vielä 1970 luvulla.
        Ja sukupolvenvaihdos tuettiin vielä valtion varoin.

Kateelliset loiset asuu ja elää maalla

• Vai pimeesti

Saako ostoksista kuitin myös ?

• Vai pimeesti

Minä, nimimerkki .Vai pimeesti. kerään kuitteja, antakaa niitä minulle!

en maksa postiluluja!

• pimee2
        Vai pimeesti kirjoitti:

Minä, nimimerkki .Vai pimeesti. kerään kuitteja, antakaa niitä minulle!

en maksa postiluluja!

maksoikko jo mansikan myynnistäs verot pimeesti..

• Huono sumutus

Tekopyhää, miksi he eivät kerro että suurin osa ko. teollisuudesta on tuottajien käsissä, mm. Atria,Valio,Raisio june. Miksi ei kerrota että nämä tuottajien yritykset vievät isonkakun. Jokin aika sitten mm. Atria ilmoitti että sen Venäjän kauppa on ollut tappiollista ja se joutuu nostamaan lihan hintaa.
      Me maksamme maataloustuet verovaroista ja sitten maksamme myös näitten tuottajien omistamiern yritysten tappiollisen kaupan kulut kallina tuotteina.

• Ketulle vippiä

"Me maksamme maataloustuet verovaroista"vitun me mitään makseta suomen kansalliset tuet on jotakuinkin niin paljon kuin maataloustuotteiden myynnistä tulee arvonlisäverona valtion kassaan eli raha kiertää.

• Kierto? Vai kierot?

"Me maksamme maataloustuet verovaroista"vitun me mitään makseta suomen kansalliset tuet on jotakuinkin niin paljon kuin maataloustuotteiden myynnistä tulee arvonlisäverona valtion kassaan eli raha kiertää.

"Me maksamme maataloustuet verovaroista"***** me mitään makseta suomen kansalliset tuet on jotakuinkin niin paljon kuin maataloustuotteiden myynnistä tulee arvonlisäverona valtion kassaan eli raha kiertää. "

Valitettavasti 1,9 miljardin maataloustuen rahoituksesta EUn maksupalautusta on vain 0,8 miljardia eli 40% ja loppu 1,1 miljardia eli 60% on sitten omilta veronmaksajilta kerätty tulonsiirto.

Jos tuolla arvonlisäveroilla tarkoitat ruokakauppojen elintarvikkeista saatua arvonlisäveroa valtiolle niin tilannehan on se että valtio kuittaisi lähes saman määrän arvonlisäveroa vaikka hyllyillä olisi 100% tuontiruokaa...

• Ihme politiikkaa
        Kierto? Vai kierot? kirjoitti:

"Me maksamme maataloustuet verovaroista"***** me mitään makseta suomen kansalliset tuet on jotakuinkin niin paljon kuin maataloustuotteiden myynnistä tulee arvonlisäverona valtion kassaan eli raha kiertää. "

Valitettavasti 1,9 miljardin maataloustuen rahoituksesta EUn maksupalautusta on vain 0,8 miljardia eli 40% ja loppu 1,1 miljardia eli 60% on sitten omilta veronmaksajilta kerätty tulonsiirto.

Jos tuolla arvonlisäveroilla tarkoitat ruokakauppojen elintarvikkeista saatua arvonlisäveroa valtiolle niin tilannehan on se että valtio kuittaisi lähes saman määrän arvonlisäveroa vaikka hyllyillä olisi 100% tuontiruokaa...

Ruotsissa on miltein kokonaan luovuttu kansallisista tuista jo aikoja sitten miksi suomessa ei pystytä vai eikö haluta. Kahdet raskaat tuet maksellaan EU-tuet ja sen lisäksi vielä kansalliset.

• Ketulle vippiä
        Kierto? Vai kierot? kirjoitti:

Opettele ny vitun kommari lukemaan kirjoitin kansallisista tuista!!!

• ymmärrä tämä

Opettele ny vitun kommari lukemaan kirjoitin kansallisista tuista!!!

Vihreä kommari kepulainen kommari on kaikkein pahin pummi tässä yhteiskunnassa.

• 33333888888

Hyvä kun myyvät malliksi halvemmalla, se olisi jokapäiväistä jos keskusliikkeet ei vetäs h...sti välistä. Ilman tukea kun pitäs tehdä, mitä sitten mahtas maksaa?
      Ilman tukea täällä ei rakennettaisi laivoja, laivat, bussit ja junat ei kulkisi. Valtion ja kuntien työntekijöistä saisi vähintään puolet kenkää, eli sekin on tuettua ja raskaasti.

• koettu on

Mitä halvemmalla myyvät sen enemmän me kaupunkilaiset joudumme maksamaan tukiaisia.Kyllä ne osaa.Keskusta puolue on aina pitänyt omistaan huolta.Mitkäs muut peinyrittäjät saavat oikein puolueen pönkittämänä tukea toiminnalleen jos tuotteet eivät mene kaupaksi.Ei kukaan.Se on konkurssi edessä.Suomessa ei ole toista puoluetta joka on hoitanut nämä tukiaisrahat suoraan hakulomakkeilla maatalousyrittäjille.Jopa on palkattu neuvoja joka täyttää lomakkeet.Se siitä että tehdastyöläinen maksaa kuitenkin viimekädessä nekin lihat.

• ölk

No miksi noin kannattava business sitten loppuu aina konkurssiin?
        Jos maatalous olisi reilusti kannattavaa, eihän kukaan maalta lähtisi.
        Tehdastyöläinen maksaa lihasta tasan sen mitä kauppias pyytää. Eihän se kaupan hinta ole tuottajan saama hinta!
        Ja ilman tukia tuottajahinta olisi vastaavasti korkeampi.

• Konkurssiin???
        ölk kirjoitti:

No miksi noin kannattava business sitten loppuu aina konkurssiin?
        Jos maatalous olisi reilusti kannattavaa, eihän kukaan maalta lähtisi.
        Tehdastyöläinen maksaa lihasta tasan sen mitä kauppias pyytää. Eihän se kaupan hinta ole tuottajan saama hinta!
        Ja ilman tukia tuottajahinta olisi vastaavasti korkeampi.

"No miksi noin kannattava business sitten loppuu aina konkurssiin?"

Maatilojen kohdalla voiko puhua oikeasta konkurssista? Oikeassa konkurssissa valitettavasti käy niin että menee vakuutena olleet omakotitalot eikä piisaakaan, sitä vaan siirrytään asumaan vuokramurjuun velat niskassa. Näin käy erittäin harvoin silloin kun maatilan toiminta loppuu, yleensä varat kattavat velat eli ei jää maksettavaa. Omaisuus tietty menee.

• Näin täältä
        Konkurssiin??? kirjoitti:

"No miksi noin kannattava business sitten loppuu aina konkurssiin?"

Maatilojen kohdalla voiko puhua oikeasta konkurssista? Oikeassa konkurssissa valitettavasti käy niin että menee vakuutena olleet omakotitalot eikä piisaakaan, sitä vaan siirrytään asumaan vuokramurjuun velat niskassa. Näin käy erittäin harvoin silloin kun maatilan toiminta loppuu, yleensä varat kattavat velat eli ei jää maksettavaa. Omaisuus tietty menee.

No, johtuu tietysti siitä että pankki hoitaa saatavansa maatalouden kanssa tehokkaammin kuin muilla aloilla. Maatalous ei toimi ilman omaisuuteen sidottua varallisuutta. Jokin toinen ala voi toimia lähes täysin ilman kiinteää omaisuutta ja kun tuon tyyppinen firma menee konkurssiin, eivät velkojat saa siitä saataviaan pois.
        Koska maatalous joutuu investoimaan kiinteään ja irtaimeen omaisuuteen, seuraa myös pankki tilannetta tarkasti ja kun maatalousyrityksen taloudellinen tilanne heikkenee, niin pankki pistää firman nurin ennen kuin pankin saatavat ehtivät vaarantua. Yleensä ei kuitenkaan tule konkurssia, sillä velkojille on taloudellisempaa pistää maatalousyritys palasiksi ja uusiin käsiin.
        Joitakin suurempia karjatalousyrityksiä on kuitenkin mennyt perinteisesti konkurssiin siten ettei pankki ole saanut kaikkia rahojaan pois.

Siis pankkien rahoillahan maatalous nykyään pyörii ja ne kaikki koneet ovat velalla tai leasingillä hankittuja.

• Ei ole firma
        Näin täältä kirjoitti:

No, johtuu tietysti siitä että pankki hoitaa saatavansa maatalouden kanssa tehokkaammin kuin muilla aloilla. Maatalous ei toimi ilman omaisuuteen sidottua varallisuutta. Jokin toinen ala voi toimia lähes täysin ilman kiinteää omaisuutta ja kun tuon tyyppinen firma menee konkurssiin, eivät velkojat saa siitä saataviaan pois.
        Koska maatalous joutuu investoimaan kiinteään ja irtaimeen omaisuuteen, seuraa myös pankki tilannetta tarkasti ja kun maatalousyrityksen taloudellinen tilanne heikkenee, niin pankki pistää firman nurin ennen kuin pankin saatavat ehtivät vaarantua. Yleensä ei kuitenkaan tule konkurssia, sillä velkojille on taloudellisempaa pistää maatalousyritys palasiksi ja uusiin käsiin.
        Joitakin suurempia karjatalousyrityksiä on kuitenkin mennyt perinteisesti konkurssiin siten ettei pankki ole saanut kaikkia rahojaan pois.

Siis pankkien rahoillahan maatalous nykyään pyörii ja ne kaikki koneet ovat velalla tai leasingillä hankittuja.

Mikä ihmeen firma se on jos yhteiskunnan avustuksilla pelaa?

• Näin täältä
        Ei ole firma kirjoitti:

Mikä ihmeen firma se on jos yhteiskunnan avustuksilla pelaa?

Nokia.
        Kverner-Masa yards.
        Vapo.

Mitä suurempi, niin sitä enemmän tukea.

• 11111111111111111111

tässä se nähtiin,kun on oikea hinta maatalous tuotteet menis kunnolla kaupaksi,mutta kun hinnat suomessa hipoojo pilviä,on pakko katsoa mitä ostaa,ulkolaista saa halvemmalla

• Näin täältä

Itseasiassa ulkomainen on kaupoille kalliimpaa, mutta kun sen kate pidetään pienempänä ja myydään joskus tappiollakin, niin sillä saadaan pidettyä kotimaiset ostohinnat matalina. Kaupan kannattavuus siis paranee vaikka osa tuotteista myytäisiinkin tappiolla.

Kun katsotaan tuottajahintoja, niin lähes kaikki on täällä halvinta koko Euroopassa.

• Kallista on.
        Näin täältä kirjoitti:

Itseasiassa ulkomainen on kaupoille kalliimpaa, mutta kun sen kate pidetään pienempänä ja myydään joskus tappiollakin, niin sillä saadaan pidettyä kotimaiset ostohinnat matalina. Kaupan kannattavuus siis paranee vaikka osa tuotteista myytäisiinkin tappiolla.

Kun katsotaan tuottajahintoja, niin lähes kaikki on täällä halvinta koko Euroopassa.

Tuet per/veronmaksaja on isompia euroopassa vai onko peräti isoin.

• nuutinmäki

kävin äskön oman kaupunkini tuossa tapahtumassa oli yli 200ihmistä jonnossa jo ennen 11:00.. en jaksanut mennä jonottamaan niimpä menin kauppaan. Kun tulin kaupasta pois jono oli kasvanut. Ahneita ovat ihmiset?

• ..ja laiskakin vielä

Olithan itsekin menossa ostamaan halpaa lihaa,muttet jaksanut jonottaa.
        Nyt haukut jonottajia ahneiksi ?

Tyypillinen typerys.

• yrittäjä

"oikea yrittäjä" Kaluston on oltava kunnossa, kun nykyviljelyä harjoitetaan, ja ne navetat ja koneet on suurimmaksi osaksi velkaa, kun on pakko saada vähennyksiä, ettei sekin kolme euroa,jonka lihasta saa mene kaikki veroihin. Tämä tempaus oli ilmoitus suomen kansalaisille, tukkukauppojen ahneudesta. Yrittäjän pitäis kyllä tietää miltä tuntuu maksaa alv ja tulovero. Hyvää loppuvuotta!!

• 220

täytyy olla tulojakin kun on varaa ostaa kalliita koneita ymm halleja,ei kai pankkikaan ala lainata rahaa jos ei ole tuloja,niin onhanse sama antaako rahat keskolle tai veroina vltiolle,

• Talousosaamista???

"koneet on suurimmaksi osaksi velkaa, kun on pakko saada vähennyksiä, ettei sekin kolme euroa,jonka lihasta saa mene kaikki veroihin."

Verojen välttäminen koneita ostamalla on sitä kalleinta verojen välttämistä... Verottaja vie aina vaan osan, konekauppias kaiken? Mutta kyllähän se maatilojen pihoilla ja konehalleissa näkyy että veroja on pyritty välttämään parhaansa mukaan?

• ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.
        220 kirjoitti:

täytyy olla tulojakin kun on varaa ostaa kalliita koneita ymm halleja,ei kai pankkikaan ala lainata rahaa jos ei ole tuloja,niin onhanse sama antaako rahat keskolle tai veroina vltiolle,

220" tiedoksi vaan miljoonan navetosta maajussit saa 800000 € ilmasta rahaa navettoonsa varten ja loput menee verotukseen, koneet menee investointitukina veronmaksajien piikkiin.kannattas lopettaa pummiminen surkee pummi pahanen,

• ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.
        Talousosaamista??? kirjoitti:

"koneet on suurimmaksi osaksi velkaa, kun on pakko saada vähennyksiä, ettei sekin kolme euroa,jonka lihasta saa mene kaikki veroihin."

Verojen välttäminen koneita ostamalla on sitä kalleinta verojen välttämistä... Verottaja vie aina vaan osan, konekauppias kaiken? Mutta kyllähän se maatilojen pihoilla ja konehalleissa näkyy että veroja on pyritty välttämään parhaansa mukaan?

veroo et maksele sun on turha tuylla tänne valehteleen, miljoonan navetosta maajussi saa heti 800000 € ja loput 200000 € veronvähennyksiin veroo et maksa se on fakta, pidi suus kii pummi ja mee muualle valehteleen törkee,,,

• jaa'aa
        220 kirjoitti:

#täytyy olla tulojakin kun on varaa ostaa kalliita koneita ymm halleja,ei kai pankkikaan ala lainata rahaa jos ei ole tuloja,niin onhanse sama antaako rahat keskolle tai veroina vltiolle,#

Mitä ihmettä ihminen koneiden omistamisella muuten tekisi ellei tarvitse niitä välttämättä?
        Koneiden hankinta ei ole mikään etuoikeus vaan pirullinen pakko..
        Vai olisitko sinä hyvinvoivampi jos sinulla olisi iso leikkuupuimuri kerrostalon pihassasi?
        Teillä on perin outo logiikka.

• ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.
        jaa'aa kirjoitti:

#täytyy olla tulojakin kun on varaa ostaa kalliita koneita ymm halleja,ei kai pankkikaan ala lainata rahaa jos ei ole tuloja,niin onhanse sama antaako rahat keskolle tai veroina vltiolle,#

Mitä ihmettä ihminen koneiden omistamisella muuten tekisi ellei tarvitse niitä välttämättä?
        Koneiden hankinta ei ole mikään etuoikeus vaan pirullinen pakko..
        Vai olisitko sinä hyvinvoivampi jos sinulla olisi iso leikkuupuimuri kerrostalon pihassasi?
        Teillä on perin outo logiikka.

sulla se vasta lokiikka on leikit yrittäjää ja ostatutat kaiken veroeuroista todellinen saamaton ikiliikkuja pummi loinen,,,maksa ite yritykses se on sun asias älä tuu tänne poraan onneton luopio.

• edxcbhyuj
        ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,. kirjoitti:

220" tiedoksi vaan miljoonan navetosta maajussit saa 800000 € ilmasta rahaa navettoonsa varten ja loput menee verotukseen, koneet menee investointitukina veronmaksajien piikkiin.kannattas lopettaa pummiminen surkee pummi pahanen,

Taitaa olla sinullakin Kaapoa ikävä.

• Jos se kannattaa
        ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,. kirjoitti:

veroo et maksele sun on turha tuylla tänne valehteleen, miljoonan navetosta maajussi saa heti 800000 € ja loput 200000 € veronvähennyksiin veroo et maksa se on fakta, pidi suus kii pummi ja mee muualle valehteleen törkee,,,

Sama lainalaisuutta sovelletaan (starttiraha\investointituet) myöskin muilla tuotantoaloilla,suuntaa siiis vaikkapa metalli-taikka kaivosalalle.

• Kyllä vaan.
        Jos se kannattaa kirjoitti:

Sama lainalaisuutta sovelletaan (starttiraha\investointituet) myöskin muilla tuotantoaloilla,suuntaa siiis vaikkapa metalli-taikka kaivosalalle.

Maksellaanko niille eläkkeet? Jos on maajuussi niin sivutoimeentulona toki.

• 28000

pajonkahan panaanit maksaa lähtömaassa,

• ei oo helppoa

huomaa että täällä on ihmisiä jotka ei tiiä maanviljelijän elämästä mitään. Ootteko te tosiaan nuin oma hyväsiä paskoja että uskotte tätä nykyajan ajatusta että maanviljelijä nostaa vaan tuet ja tekee töitä, eihän kaikki saa ees tukia ja se että miksi ei saa niin siihenkin on mitä tyhmempiä syitä. Maatalouden tuotteilla ei ole viljelijälle minkään laista tuloa. Maidontuottaja saa vain murto-osan siitä maidon litra hinnasta minkä te kaupassa maksatte. Saa mennä kokeilemaan viljelijän elämää ja miettikää sitten mitä sanotte

• Iso murto-osa???

"Maidontuottaja saa vain murto-osan siitä maidon litra hinnasta minkä te kaupassa maksatte."

Niinkö? Ainakin tuolta
        http://www.maataloustilastot.fi/maataloustuotteiden-tuottajahinnat
        löytyy että maidon tuottajahinta noin 40-45 c/l ja itse istin viimeksi litran maitoa 82 c/l, halvemmallakin saa.

Mutta että se "murto-osa" on siis 1/2 eli puolet...

• ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.

maatalouteen maksellaan tukia vuodes noin 8 miljardia € se on fakta eri ministeriöiden piikeistä maksellaan eläkkeitä myören maajussien etuuksina ja tukina.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,
        Iso murto-osa??? kirjoitti:

"Maidontuottaja saa vain murto-osan siitä maidon litra hinnasta minkä te kaupassa maksatte."

Niinkö? Ainakin tuolta
        http://www.maataloustilastot.fi/maataloustuotteiden-tuottajahinnat
        löytyy että maidon tuottajahinta noin 40-45 c/l ja itse istin viimeksi litran maitoa 82 c/l, halvemmallakin saa.

Mutta että se "murto-osa" on siis 1/2 eli puolet...

älähän murtoosa valehtele, mairosta saa rasva ja valkuaisprosentin mukaan hyvän hinnan ja tuet päälle menee 1,50 € litralta, se on jo hyvin, maito halvin kaupas on 40- 60 senttii litralta se on sitä tonkanpesuvettä jota siihen hintaan myyrään , tuotteesta maito tehrään juustot levitteet jugurtit ja niin edelleen maajussi saa tuotteesta maito todella hyvän hinnan jotenka lopeta naukumises pummi pahanen,

• Valuutta laskuri

Hai samahan tuo litrahinta on olluna aina 80-luvulta lähtien.

• nälkäinen

Auppiaat ovat ahneita,pitävät työssä ilmaisi harjoittelijoita,yhdeltä kun aika loppuu tose tilalle saavat .Kiero yhteikunta.köyhät kyykkyyn ,johdolla Kataisen...

• nälkä tuli.

Itse olen ollut työllistämistuella maatilalla hommis.

• nuutinmäki

en ostanut kaupasta lihaa. :D

• maalainen

Olen kaukana noista tarjouskaupoista, matkakulut tulisivat reilut 40 ekee, joten jää saamatta, mutta diggaan todella korkealle maatalouden harjoittajat. Tässä nähdään, mitä ahne kokoomus ja sdp saivat aikanaan aikaan, kun pakkoajoivat suomalaiset tuohon EU:hun.

Olisikohan Pirkanmaalle mahdollisuus saada sellainen yksityisten henkilöiden ostajarengas suoraan tuottajalta, olisin valmis liittymään siihen ja ostamaan suoraan Pirkanmaalaisilta tuottajilta liha- ym tuotteita. Saataisiinko siihen renkaaseen muutama sata nimeä, niin olisi taattua saada puhdasta lähiruokaa.

• p väyrynen on yksi jäsenhakemuksen allekirjoittajista. ja haavisto neuvottli tuki ehdot niin heikoiks ettei tunkiokommarit pärjää ilman yhteiskunnan tukea

• ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.
        hähjoo kirjoitti:

p väyrynen on yksi jäsenhakemuksen allekirjoittajista. ja haavisto neuvottli tuki ehdot niin heikoiks ettei tunkiokommarit pärjää ilman yhteiskunnan tukea

niin neuvotteli niin hyvin haavisto että maajussit sai kahdet tuet joka toisin väittää kuuluu nuivaan hoitoon,

• voiv voi

Viljelijän elämässä ei ole ainakaan rahan suhteen kadehtittavaa. Me emme esimerkiksi siksi saa ympäristö tukea koska emme ole sitä heti anoneet sillon kun se tuki tuli niin eipähän saaha sitäkään. Sitten kun ei olla herroja uskottu niin siinäkin on menettänyt tukia, koska ei ole järkiä rakentaa velalla suurta tilaa ja maksaa sitten loppu elämänsä sitä velkaa. Toisinsanoen maksat että saa tehä töitä

• hei siellä

Ei muutkaan esim.pienet toimistoalanyrittäjät saa ympäristötukea.Ei vaikka keskusta lykkäisi paperin eteen ja me hullut sitä hakisimme.Millä oikeudella näitä tukia toisille jaetaan.

• Kekkone1
        hei siellä kirjoitti:

Ei muutkaan esim.pienet toimistoalanyrittäjät saa ympäristötukea.Ei vaikka keskusta lykkäisi paperin eteen ja me hullut sitä hakisimme.Millä oikeudella näitä tukia toisille jaetaan.

Seppo Myllis näytti kepulaisille luvatun maan, mutta homma ryöstäytyi käsistä.

• ,.............

törsän mahtava vitsi taas vilahti kunnon valhe mukanaan, maajussien tulot on korkeemmat kun yläluokan...vaikkei maajussi osaa eres lukee eikä kirjottaa.lehmäkin osaa paremmin.

• uhkakuvia
        hei siellä kirjoitti:

Hai papereita ei voi syödä ja toisaalta maan pitää olla omavarainen ulkoisten uhkien varalta.

• Ei ole uhkaa
        uhkakuvia kirjoitti:

Hai papereita ei voi syödä ja toisaalta maan pitää olla omavarainen ulkoisten uhkien varalta.

Suomi on EU-maa ulkoa voidaan tuoda todella halvalla elintarvikkeita, mitään uhkia ei suomella ole.

• Ankka Lampinen
        hei siellä kirjoitti:

Saahan ympäristötukea kuka tahansa joka tekee esim. laskeutusaltaan maillaan olevaan puroon tai ojaan. Moni yhdistys on tehnyt noita altaita ja saa siksi siihen tukea.
        Ei ympäristötuki ole maatalouteen sidottua, mutta ympäristötuen ehdot ovat tiukkoja ja niihin pitää sitoutua pitkäksi aikaa, eli ottakaa tämä huomioon jos aiotte tuohon ryhtyä.

• tuhannet järvet

Jaa mikä tahansa järvi on saastunut , maatilojen yli lannoittaessa peltonsa jo vuosi kymmeniä.

Maan viljelijät ovat kieltäneet tutkimukset ja tutkimustulosten julkaisemisen, kun kyse on HEIDÄN OMAISUUDESTAAN. Edes kun myyvät rantojaan ei tutkimustuloksia anetta...

Nyt lannoite jäämät valuvat vesistöihin. Ja kukas jälleen maksaa ei ainakaan maanomistaja

• hölmöjä

No ei nuo ihan köyhempiä oo maalaiset,pitääkö olla noin kalliita koneita ja autoja.
      isot talot.Aina valittavat jos ei muusta niin ilmoista.
      Eihän ne saa ees akkaa ,ilman toisten apua.
      Kuka voi syödä tänäpäivänä vielä sikaa,joka haisee pahalle paistetaessakin .

• syöppäs

sinä hippi vaikka poika kaveris rintakarvoja! Et sitä sikaa kohta mistään saakkaan. Ainakaan suomalaista.

• tuontia lisää
        syöppäs kirjoitti:

sinä hippi vaikka poika kaveris rintakarvoja! Et sitä sikaa kohta mistään saakkaan. Ainakaan suomalaista.

suomalainen sika on niin huonosti pidetty sikalaoissa että maistuu kuselle ei lihalle.

On niveltulehduksia, stressi, huono ilma sikalassa, likainen suorastaa pa*kanen karsina likaiset ruokapaikat ja vesi...

Lisää tuonti lihaa se pitää olla kuluttajan oikeus

• duunari2012

Tuskinpa tulee jonotettua, pitää näet tehdä töitäkin enkä ota palkatonta vapaata tämän takia kun sitten ei kannattaisi jonossakaan seistä.

Sitä paitti jonoa kyllä riittää kun sinne menee jotkut ihmiset jo tunteja aikaisemmin niin on turha kuvitella työssäkäyvän sitten olla jonossa tunti tolkulla.

• Kateelliset: ei kun maatilan ostoon siitä, sillä voi todellakin tehdä pienen omaisuuden.... kunhan aloittaessa on suuri.
      Kotimaisella maataloudella on muuten melkoinen työllistävä vaikutus jalostusportaassa, joten ostaja päättää tässäkin melko pienellä hintaeolla että lähteekö työt pois Suomesta.

• voikukka 5

Niinpä. Ammatinvalinta nuorena kannattaa.Mutta kun se taisi tulla teille perintönä niin ette voineet olla vastaanottamatta .

• suoraan

suoramyynti tiloilla hinnat on melkei samoja kuin marketeissa,jos vielä kalliinmat

• Reilut markkinat

On kai se nyt kallimpaa mutta täytyy muistaa jos ruvetaan tuomaan ulkoa halpaa niin sitten kukaan ei osta suomesta yhtään mitään, tuet pois maajusseilta ja reilu kilpailu peliin se pärjää kuka osaa ja pystyy.

• Maalta minäkin

Tämä on huono provo MTK:lta, itse omistava suuren osan tuotannosta jotka jatkojalostavat maataloustuotteet. Miksi ei puhuta näistä mitään?

Minä en kyllä ymmärrä että joka vehkeelle pitää olla oma traktori, ei kai tosiaan sen laitteen vaihdossa voi mennä niin kauan, taitaa olla huono yritys kiertää veroa. Siinähän vain pettää itseään.

• 180

ennensanottiin kommunistit valittaa,nyt valittaa maajussit,kuka on seuraava

• näköjään

duunarit! Ollaan niin pirun kateellisia asioista joista ei ymmärretä yhtään mitään. Herrat duunarit on hyvät vaan ja ostaa meikäläisen tilan. Euroja kouraan paratiisin portti aukeaa sorretulle duunari paralle!

• tukirahaa palaa

Enne joulua taas maksellaan isot tuet maajuisseille kyllä autokauppiaat on tyytyväisiä.

• Vanha varasto pois
        tukirahaa palaa kirjoitti:

Enne joulua taas maksellaan isot tuet maajuisseille kyllä autokauppiaat on tyytyväisiä.

Juuri näin,kyllä moni jussi vetää tukia 200 000 ekee,eikä tee tiukkaakaan

• taas kohta?

kyllä näkee aina milloi maalaiset saa tukiaisia,erottuu kaupungilla kaupoissa.

• kamala kaaos

Sitten kun tukirahat kilahtaa tilille niin röyhkeät tukipummi kepuloiset lähtevät sankoin joikoin liikkeelle tönivät kaupoissa veroja maksavia asiakkaita niin että ostoskärryt kaatuilevat ja kauppojen hyllyköt sortuvat.

• ap.

joku ehdotti kauppiaiden panemista kortistoon, että tulisi halvemmaksi. Pitäiskö kauppiaiden pitää kauppa yllä 0voitolla? Kuulostaa ihan Neuvostoliiitolta, jossa puhuttaisiin ruotsia, ainoana kielenä!

• Provonisti

Koronkiskonnasta on säädetty jakeja mutta

"palvelujen", kuten vippilainojen, tuottamisesta ei uskalleta säätää rajoittavia lakeja!

Vippilainafirma lupaa sinulle kohtuullisen 8% tuoton jos sijoitat rahasi vippifirmaan!

Miksi oikeus suojelee vippifirmaa joka kevytmielisesti on "lainannut" rahaa maksukyvyttömälle asiakkaalle, joka ei pääse velkasaneeraukseen koska hän on kevytmielisesti itse aiheuttanut velat itselleen?

• Provonisti

Kaikki tuet ja tulonsiirrot pois!
      Sosiaaliset kuten lapsilisät,
      tuotannolliset kuten yritystuet,
      verotukselliset kuten korkovähennysoikeudet kansallisesti ja monikansallisesti ja monet muut! Kaikki pois!

TÄRKEIN! Poistetaan omistusoikeus maahan!

Johan elämämme helpottuu!

• sinäpäs

voit vaikka hirttää ihtes vitun kommari!

• konstit on monet

Äläs nyt oli työn takana saada lapsilisä kuukausittain maksuun ja lapsivähennys pois verotuksessa, kun maajussi ei maksa veroja ei saanut pirttiviljelystä mitään.

Lapsilisä on selvää verotonta tuloa lapsi vähennys ei auttanut mitään, kun ei niitä tuloja ollut tukien vähennysten ja muiden konstien jälkeen.

• Kasvissyöjätär

En syö lihaa. Älä sinäkään syö. Sairastut.

• kullikeijo

haist huilu. Anna muiden tehdä mitä tykkäävät. Ei se ole sulta pois.

• on se pois.
        kullikeijo kirjoitti:

haist huilu. Anna muiden tehdä mitä tykkäävät. Ei se ole sulta pois.

Maksaa kuule verojen kautta karjankasvattajille vaikka ei söisi yhtään lihaa.

• mutsi@72

kerro heti missä??? sais työtön 4:n lapsen yh kerrankin lapsilleen lihaa ruokapöytään

• örkkis

Hohhoijaa ei paljoa vaivaa maksaa. tulisivat edes tännepäin myymään ni harkitsisin. nyt tulee matkustus paikalle jo niin kalliiks että meen kaupasta mieluummin ostaan.
      Verotus korkeisiin ruuan hintoihin on syynä ei välikädet tai tukkukauppiaat.

Kaiken tän korkean hintojen takana vastuussa on Jutta Urpiainen ja KAtaisen epä onnistunut hallitus joka ei osaa hoitaa maata pois taantumasta. korkea verotus ajaa maata vain syvemmälle suohon.. Urpianen luulee että korkeilla veroilla nostaan. Totuus on että Urpianen koettaa ajaa maata puuhun perse edellä, sokeana kuin lepakko käyttäen haaruskarvoitusta tuntoviiksinä, tosin puun ohi on menty jo monta kilometriä sitten ja edelleen katainen huutaa suuntaa tietämättä minne menee.

• Ei lihaa+

Kyllä ihminen pärjää ilman sian ja lehmän lihaa.
      Kummallisia perheen jäseniä maalaisilla kun tappavat perheen jäseniä.
      Muka lehmät perheen jäseniä.Pultti pistoolilla vaan päähän.
      Ootte raakalaisia.

• Ei lihaa+

ja kasvissyöjät : viillätte viattoman kurkun auki ilman sääliä. oottekos talibaneita?
        = Kettutyttöjä?

• yök

maalaiset haisee sille ihan ?????

• Munat 2,30 €

Joo halvalla lihaa, mutta kananmunia ainakin täällä maailmannavalla Kuopiossa laskelmieni mukaan kaupassa kilohinta olisi n. 17 €. Pitäähän se jossain ottaa takas, sillä ilmaisia lounaita ei rypysakille tarjoilla. Hinta perustuu MTK:n jakamaan esitteeseen, jossa kananmunien tuottaja osuus on 28,5 %, ALV 11,5 %, kennon hinta 2,30 € kojulla, koko S, paino 530 g. Mitä lie maksaneet muualla, ois mukava saada vertailua kehiin.

• halpamaista..

Taatusti en tyhjää jonota, kuitenkaan ei monelle riitä, pitäisi mennä jo yöllä ovelle, ehei, en alennu moiseen. Syökööt jussit itse kinkkunsa.

• kaikki huijaa aina

Miksi ei jussit myy suoraan tiloilta lihaa ym. kun saisivat paremman hinnan ja kuluttajat edullisemmin kuin kaupan tiskiltä. Vai onko tuet kuitenkin niin hyvät ettei suorakauppa kannata.

• kaikki huijaa aina
        kaikki huijaa aina kirjoitti:

Miksi ei jussit myy suoraan tiloilta lihaa ym. kun saisivat paremman hinnan ja kuluttajat edullisemmin kuin kaupan tiskiltä. Vai onko tuet kuitenkin niin hyvät ettei suorakauppa kannata.

typerä stadilainnen hallitus kieltää myymisen....... veikkauksen ruskaa reikää lipovat päättÅjämme..

• Lypsetään euroja

Ei ne pysty ne tarvii isot tuet ja sen päälle vielä voi tienata sen mitä tulee.

• Kepuloinen.

Siinä se juju on sun kysymyksessä maajussi ei pysty omillaan kun on niin avuton pummit tarvii aina isot tuet yhteiskunnallata mukamas yrittämiseen.

• lihakimpale003

Joensuussa myytiin sianlihaa 2e/kg ja ruisleipää 0,20e/kpl. Liha loppui 10 minuutissa, leipä puolessa tunnissa. Lihaa möivät vain 0,5kg/henkilö, ei enempää, mutta leipää oli ihan 1 leipä/ henkilö. Pitkät olivat jonot, itse jäin nuolemaan näppejäni kun ei riittänyt. Ei se mitään, sillä hienoa että moinen tempaus järjestettiin! Toivottavasti kampanjan sanoma meni useammallekin läpi.

• Kyllä maanviljelylle

Siis onko todellakin näin tyhmää porukkaa olemassa?? Kommenteissa ei minkäänlaista järkeä....
      Nyt on vaan näin että TE ITSE olette äänestäneet EU:n puolesta, joten lopettakaa sitten jäkättäminen! Ja ne jotka haluaa maanviljeliöksi niin olkaa hyvä vaan!
      Monellako teistä valittajista on pankkilainaa..., jos on niin ihan voitte sitten olla ilmoittamatta ne verotukseen! Siinäkin suomi säästäisi, puhumattakaan että työnnetään melkein väkisin rahaa muihin maihin.
      Onhan se niin että tuottajan pitäisi saada korvausta viljasta/lihasta/muista tuotteista niin paljon että se korvaisi menot ja saisi vähän palkkaa, mutta niin kuin sanottu että kun katsoo peiliin niin siinä se vikakin tässäkin tapauksessa on! Ja kommenteista päätellen kaupungeissa huudetaan eniten...., ja sieltäpäin oli eniten EU:n kannattajia.
      Jaa..., ja lomittajista..., kuka duunari olisi tyytyväinen 7 viikon työpäiviin ja 12 lomapäivään vuodessa..., ja nämäkin jaetaan että viikko on pisin ns. yhtenäinen loma!

• Vastoinpäin?

"12 lomapäivään vuodessa"

Eikös noita lomapäiviä sentään ole 21?

• yks tollo
        Vastoinpäin? kirjoitti:

"12 lomapäivään vuodessa"

Eikös noita lomapäiviä sentään ole 21?

Kotieläintuottajalla on 26 lomapäivää vuodessa. Vain murto-osan voi pitää, koska harvoin saa sellaista lomittajaa, joka hallitsee nykyajan tekniikan ja jolla on niin hyvä ammattitaito, että eläimet voi huoletta jättää lomittajan hoitoon. Kyse on elävistä eläimistä ja jokainen navetta on erilainen. Uusissa navetoissa on niin paljon tekniikkaa (esim. lypsyrobotit ), että harva lomittaja hallitsee sen. Monet karjanomistajat tekevät rästiin jääneitä töitä vuosilomalla, esim. kirjallisia töitä, joita EU vaatii tai muita tilan töitä. Ja usein on niin, että on emännän ja isännän on vaikea saada yhtäaikaista lomaa. Meillä on 70 lehmää ja olemme pitäneet tänä vuona viikon loman heinäkuussa, siinä kaikki.

• joo.

Olis pitäny olla joku raja, ketkä saavat jonottaa noita maajussien tuotteita. Mielestäni keskustalaisuus olis pitäny ainakin vaatia, ite en saanu kuin perunaa enää. Ei jäänyt muuta. Ja olen maanviljelijän lapsi. Miettikään nyt siellä varmaan oli rikkaitakin ja kepujen vihaajia hakemassa ruokaa halvalla.

• Jammu-setä

Riittääkö jos näyttää kepun puoluekirjaa?

• jonottaja

Käväistiinhan siel', mut täytyy sanoo et oli aika huonosti järkätty. Osa ihmisistä osa aolla ihmisiksi ja jonottaa kuten kuuluu, mut osa ryntäs vana myyntikojuun ja jos lihaa myytiin ni se meni ennenko myynti edes alko tyyliin. Uutiset ei kulkeutunut, ihmiset oli jonossa vähän et mitä tapahtuu ja mitä saa milläkin hinnalla. Sit puolessavälissä alko kuulua huhuja, et ei sieltä saa ku 4 munaa, vähän leipää ja perunaa siihen ja siihen hinta amut kuitenkaa mitään virallista ei kuulunut. Ja tapahtuman olis pitänyt olla 11-13 välistä aikaa mut klo11.30 ei saanut enää kuin perunaa kojusta...
      kyllähän se kun näki et ne myy sillä hinnalla tuoteita mitä ne myy kaupaan sitä, eli perunasäkin kilohinta oli 12 centiä...
      Mikäs siinä, uudestana vaan, mut paremmin järkätynä ja enemmän kuin joku äänestysteltan kokonen pieni varustelu.

• Antti Isotila

Perunat oli myyty venäjälle ja tukirahat rutisi ja pollotti maajussin taskussa.

• MFeklmfklefwefwef

Oiva tempaus. Mielestäni sopiva systeemi olisi että jälleenmyyntihinta saa olla esim. korkeintaan 2x tuottajahinta, tällöin ainoa tapa kauppaliikkeille saada itselleen hintaa olisi maksaa tuottajalle käypä korvaus.

Duopolihan tätä suomessa ajaa kaikkein eniten, muut ketjut vain peesaa sitä hintaa minkä Duopoli määrittelee, vaikka esim. Lidl pystyisi milloin tahansa tiputtamaan hinnoistaan 30% pois ja tiputtaakin heti jos duopolin hinnat tippuvat.

Päätellen voitoista ainoa joka asiassa kärsisi olisi kourallinen sijoittajia, kansantalous ja kulutus muualla sekä maataloustuotanto elpyisi vastaavalla summalla, koska peruskuluttajan rahat kuluvat aina johonkin muualle. Muulle kuin elintarvikealalle tuo olisi ainakin väliaikainen piristysruiske.

• :))

lopettakaa maalaiset valitus, ei normi työläisellä ole pihat täynnä uusia tarktoreita ja autoja, ei ole helpompaa rahan tuloa kuin maatilan pyöritys-ja tyhymä pitää olla jos jonottaa torilla halpaa lihaa, itse menin kans torille ja heti kysyin ostorajoitusta 1per lärvi hahhah marssin kauppaan ja ostin sieltä savulohta ja kunnon lihaa ja eipä tuo nyt kallista ollut. Suomalaiset nyt vaan aina valittaa että bensa ja ruoka on kallista mutta silti ostetaan alkosta etanoli nimistä myrkkyä hirveeseen hintaan ...RÖHÖNAURUA

• voiveitsi4

Traktorilla ei ajella teekutsuille ja ravintolaan. Se on työkalu. Ei se ole mitään luksusta. Maajussit ja -justiinat tekevät helvetisti töitä ja pitkiä päivä.

Lopettakaa kokoomuksen propaganda!

Sijoittajat tässä ottavat turhaa siivua, ei tekijät.

• Maajussi.
        voiveitsi4 kirjoitti:

Traktorilla ei ajella teekutsuille ja ravintolaan. Se on työkalu. Ei se ole mitään luksusta. Maajussit ja -justiinat tekevät helvetisti töitä ja pitkiä päivä.

Pakettiauto on myös työkone ja mönkijä.

• Valtra on paras
        voiveitsi4 kirjoitti:

Mene nuoret tulevat jussit ajellaan kyllä kylilläkin löpöö on tankki täynnä ja iso Valtra on alla. Hienosti menee ja kaverit mahtuu kyytiin. Kouluun mennään myös isolla Valtralla.

Onko teillä varaa?

• mf69
        Valtra on paras kirjoitti:

Mene nuoret tulevat jussit ajellaan kyllä kylilläkin löpöö on tankki täynnä ja iso Valtra on alla. Hienosti menee ja kaverit mahtuu kyytiin. Kouluun mennään myös isolla Valtralla.

Onko teillä varaa?

valtra tekee huonoa laatua kun ne ei kestä ku vuoden kun joutuu vaihtamaan.....

• vero kar
        Valtra on paras kirjoitti:

Onko teillä varaa?

Mites verottaja suhtautuu turhaan ajeluun , löbö menot pannaan vähennyksiin ja traktorin kanssa .

• Gentiili

Tästä käytäntö!

Tekijät kauppaan tekijöiden kanssa, ilman välistä vetäviä tyhjän toimittajia. Arvo ja hyödykkeet kansalle, ja veroparasiitit Kreikan kautta Amerikkaan näivettymään ja perimään korkoa toisiltaan. Huomaavat sitten tärkeytensä, kun yrittävät syödä nälkäänsä korkoa?

Tämä tempaus oli liian halpa, maksan tuplasti, AINAKIN tuplasti enemmän, jos tämä jatkuu!

• NOSTAA HINTAA

SUOMALAINEN ALKUTUOTANTO MYYRÄÄN VENÄJÄLLE RASKAASTI TUETTUNA SUOMALAISTEN VEROEUROILLA, ELI SUOMALAISET MAKSAA JA VENÄLÄISET JA USALAISET SYÖ MEIRÄN MAKSAMAN RUUAN, JA MAAJUSSIT LAITTAA TUET TASKUUNSA TUET EI LASKE SENTTIÄKÄÄN RUUAN HINTAA.

• JKJKJKJK

VERONMAKSAJAT MAKSELEE MAAJUSSIEN ELÄKEMAKSUT JA ELÄKKEET JA LISÄKSI EMÄNNÄN ELÄKE MAKSUT JA ELÄKKEET ONKO TÄMÄ OIKEIN, EI MUILLA YRITTÄJILLÄ OLE TÄLLÄSTÄ PALVELUA ONKO TÄÄ OIKEIN KUN PUMMITAAN TOISTEN VEROEUROT JA EIKÄ VEROO MAKSELLA.

• Retiisi.

Syödään kasviksia, ihan hyvä on olla kasvissyöjänä.

• eiköhän se

kasva maalla se kukkakaalikin. Vai syöttekö te ekohipit kehä 3sen varrella kasvatettuja rehuja?

• TE KESKUUS,,,

MAASEUDUN KEHITTÄMISOHJELMA 2007- 2013 SISÄLTYVIEN YRITYSTUKIEN HAKU ALKOI 4.6. 2007.

YRITYSTUKEA VOIDAAN HAKEA KONE-, RAKENTAMIS INVESTOINTEIHIN , YRITYSTEN KEHITTÄMISEEN SEKÄ KAHDEN ENSIMMÄISEN VIERAAN TYÖNTEKIJÄN PALKKAUKSEEN . KONEITA MAAJUSSEILLE JA RAKENNUKSIA JA TYÖNTEKIJÖITÄ ILMAN, NÄITÄ SAA VAIN NE JOTKA OMISTAA MAATA ELI MAAJUSSIT, OLIS KORKEE AIKA MAAJUSSIEN LOPETTAA MOUKUMINEN JA OPETELLA TULEEN TOIMEEN OMILLAAN MENEE JO TÖRKEEKSI PUMMIMISEKSI. KUULEMAN MUKAAN RAHAAA ON!!!!!!!

• ....................

Kuinkahan halvalla ne saa ostettua ulkomailta elintarvikkeita? Missäpäin narikkatorilla?

• ei oo ei tuu

En lähde stadiin asti moisen takia, saan lähempää ja tulee halvemmaksi.

• Legenda7

Mistäs mulle rahaa löytyis? ylimääräisen ruuan ostoon?

• ap.

Liha loppui kesken, jonot eivät:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288516393235.html?pos=ok-nln

LINKIN VIDEOSSA SANOTAAN, ETTÄ WINDOWS8. Hauskaa ,että lihan jonottajia morkataan HUONOKSI KUIN WINDOWS8:SAN

eli keskeneräisiksi tuotteiksi :D

MIksi IS moittii muita, kun ei heidänkään lehti niin mainio ole D:

Tosin IS:n herja huvittaa, kun siinä haukutaan ostajia..

• pienellä elävä mutta

Mitäköhän varten noilla maajusseilla ja vaimoilla sitten on yrittäjä eläke maksut jos veronmaksajat ne maksaa? ovathan hekin veronmaksajia.Kyllä taas on oikeen Suomalaisten kateus päässyt huippuunsa täälläkin.Kuka noille valittajille kertois totuuden.Mitä he söis jos ei kukaan tuottais,mistä he ostais jos ei olis kauppiaita ja mitä tekis myyjät jos ei olis työpaikkaa.Haloo,yhteiskunnan elätit lopettakaa jo tyhjän jauhaminen ja menkää töihin ja hankkikaa elämä.

• .......

Suurin osa jussin tuloista tulee erilaisina yhteiskunnan maksamina tukina. Yli 360 eri tukimuotoa.

• mullin kasvattaja

Eri ruhonosat on eri hintaisia maajusseille maksetaan paistista varmaan 6 euroa kilo toiset ruhonosat on halvemmia kuin 3 euroa kilo ,eli maajusseille maksetaa 3 euroa koko ruhosta kilo.
      Kallista on liha kaupassa ostaa kuluttajan .
      Euroopassa on liha halvempaa , kun sitä tänne kannattaa tuoda .
      Vilja on keskimäärin 50 euroa kilo Suomessa halvenpaa kuin Euroopassa ,niin paljon on Suomen tuottajilla etua rehun hinnassa , miksi rutisevat lihantuottajat .

• Maajussi48

Hyvin mennöö,melkein kaikki tuet tältä vuodelta tullut ja tilillä 1200€,ei paljon naurata.
      Taidan lyödä pillit pussiin ja lähteä duunariksi,kyselijöitä on melkein jonoksi,hyvää työvoimaa kun nykyään vaikeaa saada,kaikki melkein jotain viikonlopun kaljasieppoja.

• osaaja

Ei taida sinun tietotaito-osaaminen riittää teollisen tuotantotyön tekijäksi. Tehtaissa kun pitää tapahtua. Siellä ei potkiskella traktorinrenkaita. Siellä tarvitaan tekijöitä ja ennenkaikkea osaajia, ei maalaistolloja!

• nii justii
        osaaja kirjoitti:

Ei taida sinun tietotaito-osaaminen riittää teollisen tuotantotyön tekijäksi. Tehtaissa kun pitää tapahtua. Siellä ei potkiskella traktorinrenkaita. Siellä tarvitaan tekijöitä ja ennenkaikkea osaajia, ei maalaistolloja!

siellä tarvitaan maalaista joka tekee eikä velttoa kaupunkilais duunaria joka vaan valittaa joka asiasta!

• plaah4

Vali,vali,valii..Kaikki sosiaalituet myös julkisiksi!

• Älä nyt jaksa

Saako yritystoimintaan tukea sosiaalitoimistosta? Tietääkseni ei saa, mutta maanomistajille on oma sosiialitoimisto joka makselee kaiken.

• jo on markkinat

Eläimen ruokkiminen maksaa kasvattajalle, ylläpito kulut, sähköt, lämmitys, kuljetus teurastamaoon maksaa teurastajafirmalle, teurastajan palkka sekä kylmätilat yms. jalostuksen ja jatkojalostuksen erinäisineen työvaiheineen maksaa myös, näistä erivaiheista jokainen tekijä saa palkkansa kylmäsäilytys ei ole ilmaista sekään. Sen jälkeen tulee kuljetusfirman poika hakemaan kuormansa ja jakelee listan mukaan tavarat. Hänkin ottaa palkkansa ja kuljetusfirma tarvitsee diesel rahansa. Kun tuote päätyy kauppaan, joutuu kauppias kylmäsäilömään tavaran joka maksaa tavaran hyllyttävä myyjä ottaa palkkansa kassalla hymyilevä myyjä ottaa palkkansa ja heitä johtava kauppias ottaa myös oman palkkansa. Ei tosiaan ihmiset ajattele omaa kärsäänsä pidemmälle, tai vaivaudu ottamaan asioista selvää, kun heitä ei kiinnosta kuin se oma lihava pötsi että miten tätä pötsiä voisi vielä lisää kasvattaa että sais valittaa lihan hinnan kalleudesta ja röhkiä sohvalla kiroamassa hintojen kalleutta... hoh hoijaa....

• ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.

voi sua pöllöö maajussi sian kasvattaja saa kaikki vähennyksiin mitä siihen sikaan uppoo jotenka ei kannata pöllön valittaa saat melkohyvin siastas muumi pöllö..

• Kalantti

Ostaisin jos söisin lihaa.

• Lakialoite

Tuottajan pitäisi saada enemmän, jotta ala eläisi ja voisi hyvin Suomessa. Se tulisi kytkeä jollain tavoin tilan kokoon, eu-tukiin yms.
        Siten kuitenkin, että pienempi tilakin olisi kannattava. Tämä on vain poliittinen tahto tehdä asioista kannattavia. Eikä työntää rahaa miljardeja etelä maiden pankkeihin. On lailla määrättävä tuottajan osuus ilman hintojen nostoa.

• törkee törsä...
        Lakialoite kirjoitti:

Tuottajan pitäisi saada enemmän, jotta ala eläisi ja voisi hyvin Suomessa. Se tulisi kytkeä jollain tavoin tilan kokoon, eu-tukiin yms.
        Siten kuitenkin, että pienempi tilakin olisi kannattava. Tämä on vain poliittinen tahto tehdä asioista kannattavia. Eikä työntää rahaa miljardeja etelä maiden pankkeihin. On lailla määrättävä tuottajan osuus ilman hintojen nostoa.

pitäs laatia lakialote jossa poistettas tuet katteettomina saatas alalle kilpailua ja hinnat laskis loppus veroeuroilla maksetun lihan myyminen venäjälle ja usahan vois maajussi keplotella omillaan ei toisten veroeuroista.

• kaikkituotantoloppu?

Ehkä ensi jouluna ei kotimaista kinkkua enään ole myymälöissä kun sianviljely Suomessa ei enään kannata ja ulkolainen härkä on halvempaa.
      Eikä EU.n tartte ku säätää yks disrektiivi nii kauppiaan hyllyssä on lappu missä
      kaupataan anteeski ei oota minusta riippumattomasta syystä?
      Jopa A-luokan makkarakin on laitonta Eu:n mukaan.

• Ei se kaikki loppunu

Ja kananmuna hyllyt olis tyhjät kerran pitkään Suomessa kun Eu sääsi.

• Ei se kaikki loppunu
        Ei se kaikki loppunu kirjoitti:

Ja kananmuna hyllyt olis tyhjät kerran pitkään Suomessa kun Eu sääsi.

sitten ei saisi kuin stadilaisen paskamunaa, suoraa(n) ruotsista..

• todellisuus on kova

Ei tavallinen maanviljelijä Suomessa pääse rikastumaan siitä pitävät huolta kokoomus kataisineen sekä sdp ja 2 suurta kauppaketjua euroopan unioni typerine direktiiveineen.Jos suomessa kuluttaja tietäisi tosia asiat eikä vain sitä puppua mitä kokoomuksen ja sdp puppugeneraattorit heille maataloudesta ovat vuodesta toiseen syöttäneet ilman että nämä etelän suurkaupungeissa asuvat olisivat ottaneet asioista selvää he hämmästyisivät,tosia asia on se että kun nämä 2 suurta kauppaketjua rahtaaavat eusta ylijäämä ruokaa joka on pääosin pilaantunutta niin sillä poljetaan alas jokapäivä suomessa tuotetun ruoan tuottaja hintaa samalla tavalla suomalainen kuluttaja tahtomattaan osallistuu suomalaisen ruoan loppumiseen kaupoista ja maatalouden alasajoon.

• lilliputti8413

nää on aina yhtä huvittavia, hih, tulipas taas iltalukemiset :D
      Asiasta mitään tietämättömät uusavuttomat idiootit täällä kinastelee miten epäreiluu ku maataloudella joku vielä elää ;)
      Ja että "siksipä kannattaa olla kasvissyöjä.."
      kyllä jokaikiselle vikisijälle pitäisi lopettaa toi lihan ja muitten maataloustuotteiden myynti hetimmiten, kunnes oppivat arvostamaan sitä raskaan työn raatajaa, joka sen lehmän vasikan sieltä värkistä ulos auttaa, ruokkii vuodesta toiseen, hoitaa terveyden, korjaa aidat, tekee rehut, siivoo paskat.. Kyllä se tuottajalle kuuluu se suurin siivu tuloista, hänelle kun nasahtaa myös se suurin menoerä.
      Ne ketkä kateellisina ruikutatte tilallisten tuloista, että "kun tukiakin maksetaan niin ja niin paljon", ottakaapas nyt ja menkää vaikka kurkkaamaan tuonne valtralle mitä ne maataloudessa välttämättömät traktorit tänäpäivänä maksaa.. ostakaapa semmonen ja ajakaa ison naulakasan yli ja todetkaapa, mitä maksaa kierros uusia renkaita. siitä voitte aloittaa. jos vielä on tuloista jotain vikisemistä, niin sitte keskustellaan uudestaan. maatalous on elämäntapa ja kuka siihen ryhtyy, tekee sitä takuulla mielellään palkasta huolimatta, mutta nyt meitäkin jo ajetaan liian ahtaalle, kohta saadaan maksaa siitä että saadaan jakaa lihaa muille! mutta mitäpä te kaupunkilaiset siitä tajuatte, teille tulee leipäkin valmiiksi viipaloituna pöytään, kun on se sen leikkaus teille liian rankkaa..
      ihmetelkää sitten, kun ei suomessa ole enää yhtään maatilaa ja saatte syödä geenimuunneltua korvikeruokaa tms..
      Ja kyllähän minäkin suoramöisin vaikka kaiken, vaan kun ei saa!
      niinpä syön itse ja annan sukulaisille, ulkopuolisille loppui nyt tältä(kin) tilalta lihanmyynti, ei se vaan kannata.

• .,,,,,,,,,,,,

SUN RATTORIS MAKSAA VERONMAKSAJAT RENKAINEEN LOPETA VALEHTELUS ÄLÄ VINGU IDIOOTTI.

• putti--

MIELESTÄNI lilliputti8413 on peiton alle ruokittu idiootti...

• gkfgjfgt
        .,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

SUN RATTORIS MAKSAA VERONMAKSAJAT RENKAINEEN LOPETA VALEHTELUS ÄLÄ VINGU IDIOOTTI.

Kaapollakin on mopossa renkaat.
        Oisko ihan nokialaiset.

• Tukiyhteiskunta

On telakkatuet jotta voidaan rakentaa laivoja, on pankkituet jotta pankit pysyis pystys, on työllistämistuet jotta jotkut vois käydä töissä, on työttömyystuet ettei tarvi käydä töissä, on sosiaalituet että voi ryypätä, on maataloustuet että ihmiset voi syödä, on hoitovapaat jotta voi kasvattaa lapsia, on lapsilisät jotta väki voi lisääntyä.
      Nämä kaikki tuet mahdollistaa että Suomen pyörät pyörii.
      Ei nämä nyt vielä pattii ota, vaikka ne veroina maksetaanki mutta se muiden valtioiden tukeminen miljarditolkulla jo v*****aa, Kreikka, Espanja jne.

• ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.

telakkatuet maksaa ittensä moninkertasena takasin veroina,kaikki muut tuet on tarpeen muttei maajussien huiojaustuet ne on poistettava niitä käytetään väärin siksi ne on poistettava, maataloustuet on yhteiskunnan jarruna , niitä tukia ei kannata maksaamaajusseille maksellaan eläkemaksut ja eläkkeet veroeuroista , maajusseille maksellaan vapaa ajantuet veroeuroista kellekä muulle maksellaan ei kellekään , maajussit maksakoon oman osansa ja menonsa ne ei kuulu veronmaksajille ,,,,

• lääskiii

Ahtaajat pitäisi erottaa.

Viimeksikin lakkolivat, ja ulkomainen ruoka PILAANTUI aluksiin (appelsiinit)

Ahtaajat on homoja ,koska ne nussi johtajan Bemarin rikki. Eräskin läskin mursun näköinen homo hyppäsi konepellille, näin uutisista viime lakon aikaan!!!!!!!!!!!!!!!!

toivoen avaaja : lääskiii

• perrus

tämä homma on ihan oikein
      kylläpä porvareita vitutttaaa

• peltoa vuokralla

olen näin jo edesmenneen maanviljelijän poikana sitä mieltä myös että lopetetaan vaan eu:n alueelta maataloustuet..ja maanviljelijät saisivat tuotteista sen mitä niistä tuotteista kuuluiskin saada.. ja kun joku valitti että maa maksaa niin paljon niin se ostaa jolla siihen varaa.. ihan samaa kuin miettii että se kaupunkilainen ostaa sen 500-1000 neliön tonttinsa kaupungista ja maksaa siitä 50000 euroa ja enemmänkin ja on oikein iloinen omakotiasuja niin laskeppa hinta hehtaarille :) :) että kylläpä onkin maalla pelto halpaa.. :) mutta eiköhän se niin ole että jokainen saapi olla maanviljelijä jos haluaa.. ja minäkin voin vuokrata omat maani sinulle jos vain haluat ryhtyä niitä suuria tukiaisia käyttämään ja leveästi elämään........

• Kyllä kyllä.

Niin suomalainen maajussi voi pyytää ihan mitä vaan jos haluaa, kunhan luopuu raskaista tuistaan ensiksi kepun kartellit alas. Ulkomailta saadaan halpaa ja laadukasta tuotetta, miksi veronmaksajan pitäisi rikastuttaa maajussia ja maksella kaikesta reilusti ylimääräistä tukea eläkkeet ja lomittajat yms.

• haistakaa4
        Kyllä kyllä. kirjoitti:

Niin suomalainen maajussi voi pyytää ihan mitä vaan jos haluaa, kunhan luopuu raskaista tuistaan ensiksi kepun kartellit alas. Ulkomailta saadaan halpaa ja laadukasta tuotetta, miksi veronmaksajan pitäisi rikastuttaa maajussia ja maksella kaikesta reilusti ylimääräistä tukea eläkkeet ja lomittajat yms.

suksi suolle kun et mistään tiedä mitään.

• Sika hyvää

Kyllä sitä nyt kantsii vaikka ostaa vähän pakkaseen,joulun jälkeen voi olla taas kalliinpaa, kun siihen lätkästään ne ALVIT ja muut !

• Kaupunkilainen666

Joskus kauan sitten maaseudunväki tahtoi itselleen eläkejärjestelmän joka oli jo silloin kaupukilaisilla duunareilla. Böndet otettiin mukaan lehmäkaupalla ja siten saivat osan duunareiden kassasta. Nyt sama väki onkin yrittäjiä ja taas ollaan käsi ojossa. Keskusliikkeet nauraa paskaset naurut ja maksaa alihintaa näille mukamas yrittäjille ja erotuksen maksaa veronmaksaja tukien muodossa. Keskusliikkeet tekee hyvää tulosta ja siirtää voittonsa pois suomesta rakentamalla ostoskeskuksia ja vastaavia mm venäjälle. Perseestä koko tukiaisrumba ja kannattamattoman toimialan tekohengitys. En enää osta suomalaisia elintarvikkeita kiitoksena tästä kusetuksesta. Tämä onkin helppoa kun nämä ns yrittäjät ei kykene edes viljaa tuottamaan omaan maahan vaan siitäkin mahtiosa on tuontikamaa. Eikun lisää tuontia ja laatukamaa ulkomailta ja böndet konkkaan.

• Byrokratiandiktatuur

Mutta mehän olemme samassa systeemissä koko EU:n kanssa.
        Jos täällä ei tuoteta, niin sitten tuotetaan vaikkapa Saksassa ja Ranskassa ja niillä on isommat tuet kuin täällä.
        Ja jos meillä maatalous loppuu, niin silti maksetaan samat jäsenmaksut EU:lle ja ne jäävät sitten pysyvästi rajojemme ulkopuolelle kun niitä ei palauteta takaisin maataloustuen muodossa.

Tämä on tosi kummallinen systeemi ja meille sitä huonompi mitä enemmän ostamme ulkoa. Etelässä ne kyllä haluavat että meillä maatalous loppuu, eli siinä olet samaa mieltä keskieurooppalaisten kanssa, mutta oma etuaanhan ne siellä vain ajavat.

• Itekkin jussi.
        Byrokratiandiktatuur kirjoitti:

Mutta mehän olemme samassa systeemissä koko EU:n kanssa.
        Jos täällä ei tuoteta, niin sitten tuotetaan vaikkapa Saksassa ja Ranskassa ja niillä on isommat tuet kuin täällä.
        Ja jos meillä maatalous loppuu, niin silti maksetaan samat jäsenmaksut EU:lle ja ne jäävät sitten pysyvästi rajojemme ulkopuolelle kun niitä ei palauteta takaisin maataloustuen muodossa.

Tämä on tosi kummallinen systeemi ja meille sitä huonompi mitä enemmän ostamme ulkoa. Etelässä ne kyllä haluavat että meillä maatalous loppuu, eli siinä olet samaa mieltä keskieurooppalaisten kanssa, mutta oma etuaanhan ne siellä vain ajavat.

Maajussien tuet menee sijoituksiin vuokra-asuntoihin tai pankkitileille ei ne hyödytä tavallista kuluttajaa mitenkään. Siinä sulle EU-tukien hyötyä.

• Pientareet

Niin kyllä ne toimeentulivat silloin ennen E.uuhun liittymistä,nyt ei ole niin väliä vaikka olisi sade kesä,ei kukaan valittele sadosta saatavaa rahamäärää,kun on nuo tuet.Terät ylhäällä ajellaan vuokrattuja viljapeltoja,jotta ei kivet kolahtaisi terään
        sitä pitää olla tarpeeksi hehtaareita,sitten saa paljon rahaa.Liian hyvään ei pidä tuudittautua, muuten paluu arkeen voi olla vaikeaa.

• tyirysdth
        Itekkin jussi. kirjoitti:

Maajussien tuet menee sijoituksiin vuokra-asuntoihin tai pankkitileille ei ne hyödytä tavallista kuluttajaa mitenkään. Siinä sulle EU-tukien hyötyä.

Et taida olla perillä siitä miten talousasiat nykyään ovat.
        Käsityksesi vaikuttaa utopialta.

• avainlippu

Onhan se hele-vetti kun tuottaja ei saa kun murusia ja kaupat vetää härskit voitot!
      tuohon täytyy tulla kyllä jokin stoppi.
      Viljelijöiden pitää alkaa kehitteleen omat tuotemyynti ketjut ,että asiakkaat voi ostaa lihaa ym, suoraan tuottajalta,jää nämä ryöstöketjut välistä pois!
      Ostan niin kauan AINA KOTIMAISTA kun sitä on saatavilla!

• Ostajan markkinat

Luopukaa isoista tuistanne sen jälkeen ketään ei kiinnota mitä kehittelette tai mitä pidätte hintaa.

• joutselippu
        Ostajan markkinat kirjoitti:

Luopukaa isoista tuistanne sen jälkeen ketään ei kiinnota mitä kehittelette tai mitä pidätte hintaa.

Kansa haluaa halpaa värjättyä ulkolaista laatulihaa! Niitähän tuotetaan vielä suuremmilla tukiasilla...että siitä vaan ostajan markkinoille :)

• Ihan miten vaan
        joutselippu kirjoitti:

Kansa haluaa halpaa värjättyä ulkolaista laatulihaa! Niitähän tuotetaan vielä suuremmilla tukiasilla...että siitä vaan ostajan markkinoille :)

Lehtikirjoittelua, että ruotsissa myydään mukamas huonoa lihaa. Paremmin siellä menee kuin meillä.

• uutis uu.
        joutselippu kirjoitti:

Mitä tukiin tulee niin siellä kansalliset tuet on lopettu jo aikoja sitten, suomessa niitä vielä maksellaan jos joku vielä ei tiennyt tätä asiaa.

• joutsenlippu4
        uutis uu. kirjoitti:

Mitä tukiin tulee niin siellä kansalliset tuet on lopettu jo aikoja sitten, suomessa niitä vielä maksellaan jos joku vielä ei tiennyt tätä asiaa.

Eikös se värjätty "häränliha" tullut juuri sieltä keski-euroopan suurten tukiasten maasta Unkarista.
        Ruotsalasiethan olivat vaan ostajia/syöjiä..kai heillä menee kuitenkin hyvin..
        Eikä syyllistä sitten löytynyt...

• Maajussi on jussiloi
        joutsenlippu4 kirjoitti:

Eikös se värjätty "häränliha" tullut juuri sieltä keski-euroopan suurten tukiasten maasta Unkarista.
        Ruotsalasiethan olivat vaan ostajia/syöjiä..kai heillä menee kuitenkin hyvin..
        Eikä syyllistä sitten löytynyt...

Aijaa en ole seurannut, mutta ruotsissa kuitenkin paremmin kuin suomessa eikä mikään ihme.

• Maajussin likka

Hienoa ihmiset!
      Nytpä näette mitä ne meille maksaa! Ihanaa kun joku keksi tämänkin tapahtuman. Näette tuottajahinnat:D

• missämunkultaon

olikos siellä imatralaisia nauto....naisia myynnissä?

• Munavoita ja leipää

Taivaan merkkejä halutaan nähdä vielä jatkossakin,sillä lihasta on aina pula,ja aina pitää saada halvalla,pannaahan parasta, ja mitään ei anneta ilman kuittia jo on varsinainen nälkäisten sakki,,,,,

• Säästöä tulee

Tuet pois ja rupeatte kilpaileen kuka pystyy myymään halvimmalla, heikot putoo pois mutta niin se on joka alalla ollut jo vuosikausia.

• Paluu arkeen
        Säästöä tulee kirjoitti:

Tuet pois ja rupeatte kilpaileen kuka pystyy myymään halvimmalla, heikot putoo pois mutta niin se on joka alalla ollut jo vuosikausia.

Kannatetaan,varmaan saa toimeentulon jos niin haluaa,ei ollut ennenkään.

• Veronmaksaja.
        Paluu arkeen kirjoitti:

Kannatetaan,varmaan saa toimeentulon jos niin haluaa,ei ollut ennenkään.

Heikot putoilee ja pummit ulvoo.

• Valmet 500 vuotaa

Mitä jos he menevät konkurssiin?Peltoja vuokrataan entisiltä pienviljelijöiltä jotka ovat joutuneet muuttamaan työn perässä muille maille.Kuitenkaan ei olla valmiita maksamaan kohtuullista vuokraa,ja sitäpaitsi vuokraajaa, ei juuri peltoa hoida sillä tavalla,että se maa-alue tuottaisi hyvin,eli ojat kaivetaan,puusto (haitallinen)poistetaan,työt tehdään niin että pellosta ei tule sakka kuppi,kun nämä asiat ovat kunnossa, on sinne mukava mennä katsomaan sitä jalkapallo kenttää juhannuksena tasaisena ja vihreänä.

• Ville viljelijä

Kyllä näillä tuilla elää talot ja autot on uusia en kyllä ymmärrä kun kapungissa jotkut herää aikaisin aamulla tekeen hommia ja asuvat jossain koirankopeissa ei käy kateeksi yhtään.

• patepauli1

Samaa mieltä enemmän tukea maanviljelijöille.

• Suomi nousuun

Duunarien palkkoja alennetteva enemmän tukea suomen maatalouteen.

• Selkokieltä

Tarkoitat varmaan johtajien palkkoja ja optioita

• M. Vanhanen
        Selkokieltä kirjoitti:

Tarkoitat varmaan johtajien palkkoja ja optioita

Me kepulaiset halutaan ottaa eläkeläisiltä ja köyhiltä pois.

• maalla töitä olisi

Työttömät olis pitänyt saada maatiloille hommiin vaikka työttömyyskorvausta vastaan. Vanhasen työ jäi pahasti kesken. Eläkkeellä olevat maanomistajat eivät jaksa hoitaa maitaan siinä olis työttömille hyvä työmaa.

• Suomi maksaa EU:lle valtavasti maataloustukia. Musta on väärin että koko Suomi ei ole erityistukialuetta EU:ssa, sillä meillä on muihin maihin verrattuna todella onnettomat sääolot. Ei ole kahta satokautta, on talvi.

• Kerro toki

Mikä muu ryhmä saa EU:sta tukee kun jussit suomessa???

• Ei ole vaikeaa

Se on nimeltään euroopan yhteisö joko ymmärrät, silloin viljellään myös siellä missä on otolliset sääolosuhteet, koska on yhteisöstä kysymys. Suomeen on turha maksaa mitään tukia täällä ei mikään kasva kunnolla ja silloin on myös turha tukea isolla rahalla kitukasvustoa.

• Kyllä vaan
        Ei ole vaikeaa kirjoitti:

Se on nimeltään euroopan yhteisö joko ymmärrät, silloin viljellään myös siellä missä on otolliset sääolosuhteet, koska on yhteisöstä kysymys. Suomeen on turha maksaa mitään tukia täällä ei mikään kasva kunnolla ja silloin on myös turha tukea isolla rahalla kitukasvustoa.

Ja sen jälkeen siitä tuli euroopan unioni vuonna 1993 mihin suomalaisetkin lappaavaat rahojaan mielin määrin.

Euroopan unionin merkittävimpään toimivaltaan kuuluvat muun muassa sisämarkkina-alue, euroalue, yhteinen maatalouspolitiikka ja kauppapolitiikka

• Asiantuntija???

"Ei ole kahta satokautta, on talvi. "

Kerrohan missä maassa EUssa on peltoviljelyssä kaksi satokautta??? Vihannesviljelmät ja kasvikset sitten erikseen. Mutta missähän revitään viljasta kaksi satoa vuodessa EUssa???

• mr16969

lopettakaa ruuan toimittaminen s ja k ryhmille ja ruvetkaa harrastamaan suoramyyntiä asikkaille sopivaan hintaan jää turhat välistävetäjät pois

• Game over.

Luuletko että ne myy sopivaan hintaan kovin kauan? Ulkoa saadaan paljon halvemmalla kun maajussi pelaa itsensä pois pelistä nopeasti, sitten myös maataloustuet poistetaan.

• Ymmärrän yskän.

Hitto mitä kuittailua.

• Viimeinkin
        Game over. kirjoitti:

Luuletko että ne myy sopivaan hintaan kovin kauan? Ulkoa saadaan paljon halvemmalla kun maajussi pelaa itsensä pois pelistä nopeasti, sitten myös maataloustuet poistetaan.

Siitä seurais myös paljon hyvää vähän ajan päästä suomesta sais halpaa ruokaa ihan kuka vaan ostaa.

• Okkee

No se on hyvä ,että osoittavat solidaarisuutta, ja heillähän on sitä mitä jakaa

• Mutta että

Tiesitkö,että porsas on ihan sika hyvää kun sen paistaa uunissa

• jebajees1

Ihan oikeesti oikein,tuottajahinnat on jäädytetty liian pitkäksi aikaa,sitä voipi laskea kuinka kauan on mennyt aikaa että saat ostaa tuottajahintaan valmiiksi pakattua lihaa(esim...)ja tulihan sitä böndeltä ajettua ihmisten ilmoille oma kustannus hintaan,vai maksoiko joku polttoaine tukiaisia tempaukseen?Ilmeisesti ihmiset eivät vieläkään ymmärrä että ilman alkutuotantoa ei voi olla maailmaa mullistavaa toimea,sitä ei monikaan opiskelija pönttö tajua,viisaus on vain ummehtuneen kirjasen sivuilla,sen kun pänttää niin saa huonosti palkatun viran kirjastosta:)...agribisnes on seuraava kasvava business suomessa ei voi mitään,harmi että siihen on mennyt liian monta tyhjää vuotta,mutta tuottajien vika se ei ole,vaan asiasta päättäneitten ihmisten...ei paskempi homma...

• Tuottaja Matti

Itse ajattelin että parempaa hommaa ei edes ole, mistä helpommalla hyvät tulot ja eläkkeet saat.

• Ei helpompaa ole
        Tuottaja Matti kirjoitti:

Itse ajattelin että parempaa hommaa ei edes ole, mistä helpommalla hyvät tulot ja eläkkeet saat.

On myös mahdollisuus päästä nuorena eläkkeelle 56v. Kaveri tilallinen pääsi jo 52v. eläkkeelle.

• Tosiasioita kehiin

Puoleen väliin jaksoin lukea tätä uskomattoman asiantuntematonta ketjua. Valtaosalla ihmisillä ei hajuakaan maanviljelyn nykytilanteesta Suomessa. Mutta kadehtia osataan jopa niitä miljoonia maksavia koneita, jotka joka tilalla on pakko olla, jos mieli selvitä minkäänlaisesta viljelystä nykyisellä EU:n luomalla formaatilla.

Nimittäin siinä mittakaavassa, miten suuria maatilojen nykyään pitää olla, että niillä eläisi edes yksi perhe, maatilan pitää tuottaa viljaa, vihanneksia, perunaa - tai mikä se tuotantosuunta nyt onkin - kuin suuren tehtaan ja yhden perheen työpanoksella! Totisesti jokaisen paperimiehen ja rakennustyömiehen kannattaa olla hiljaa siellä omassa työpisteessään. En tiedä yhtäkään toista ammattikuntaa, jossa yhtä miestä revitään nykyaikana niin moneen suuntaan kuin viljelijää. Ja tämän tietää jokainen kaupunkilainenkin, joka pitää silmänsä ja korvansa auki, että on mahdollista tietää tosiasiat.

Niitä tukia maataloudelle on pakko maksaa, että sinä saisit sen eestaas kuljetetun ruokasi kohtuuhinnalla, koska kaupan keskusliikkeet, pakkaus, kuljetus ym. haukkaavat tuotteen hinnasta leijonanosan. Nykymallissa tuottajalle jää niin pieni jakojäännös, - ruisleivän hinnastakin vain se 10 centti' - etteihän se kata edes tuotantokustannuksia, puhumattakaan viljelijän omista elinkustannuksista.

• -79

Onpa kivoja keskusteluita. Maatalossa kasvaneella nykyisin kaupungissa asuvana muistan et ennen eu:ta maidosta maksettiin 3,50mk/ litra. Ny kaikkien tukien kans n.50 centtiä/ litra. Eli jos jotenkin on ymmärrettävissä nii eihän ne maatilat voi toimia ilman tukia. Kaikki jotka on eläneet -80 luvulla tietää mitä esim. löpö makso sillo.Nyt hinta on ainakin kolme nelinkertainen jos ei enemmänkin siihen nähden.Ja kaikki muutkin on noussu sähkö- vakuutukset eläinlääkäri kulut ja koneet. Traktorikin alkaa olla yli 100000 ja sellanenkin on pakko olla ku ei koneet autollakaan liiku. Ja koneiden on pakko olla hyviä ettei silloin kun niitä tarvii nii toimis ees jollain tavalla. Ei aktiiviset tilalliset oo tukien perään jos tuottajalle maksettas kunnon hinta tuotetusta tuotteesta. Ja näennäis viljelijät loppus siihen ku ne on vain tukien perässä ja sillon et tarviis kenenkään ihmetellä miks ne pui terät ylhäällä peltoa.. Isot kauppakeskukset nostavat koko ajan omaa osuuttaan suomalaisessa maatalous tuotteissa et saavat viivan alle jäävän osuuden paremmaksi ja johtajan palkan isommaksija voi vielä hallitukselle vähän osinkoja maksaa.. Ja veroja maalla maksetaan siinä missä muutkin. Ja kone ostot on verotuksessa poistona niiku muissakin yrityksissä.
      Moni varmaan möiskin tuotteita suoraan tilalta mut tuo rakas eu on tehny siitä niin hanakalan ja kalliin toimenpiteen ettei kannata.Ja moni vertaa et ruotsissa halvempaa maitoa mut ei se muusta johdu ku et ne ei kuulu euroon. Kyl suomessa pitäs pystyä säilyttää maatalous ja omat elintarvikkeet. Kun näyttäs et vielä tulee joku päivä vielä se aika kun eka on laitettu euroopan maihin tarpeeks avustuksia et tarvitaan ihan oman maankin yrityksiä ja elintarvikkeita ku ei tuo eu kauaa noin voi toimia kun kohta kaikki maat on niin velkasia et eu kaatuu.

• tuet koon mukaan

haalittu reilusti pelto-pinta-alaa ostaen ,,vuokraten vijelyyn ja syrjäisemmät pellot hyvintuetuiksi riistapelloiksi, jonne kylvetään laarinpohjat..Eikä työt paina montaa päivää vuodessa....Heinät voi lahjoittaa kerääjälle, tuki riittää eikä kone kulu. Sitten hyvä olla muijan opettajana ja äijän konehommissa/ tehtaalla ym....Toimii ja hyvin,ja lisäksi pääsee erittäin edullisen myel eläkkeen piirii. Pieni oma osuus ja eläkkeelle55v ...Tullut näitä joskus junailtua....Eläipaikat erikseen, ne sitoo aikaa ja työtä _ ovat oma arvostamani kasti.

• utareunto

Sanokaa jos olen väärässä. Maanviljelijät eivät maksa veroja ollenkaa. Ostetut koneet ja laitteet voi vähentää verotuksessa 3.ssa vuodessa ja sitten myydä hyvällä voitolla. Tukiaiset napsahtaa tilille viljeli tai ei. Aina kun näkee peltopellen saa kuulla loputtoman valituksen kun maanviljely ei kannata. Silti pihassa on kolme uutta traktoria ja pari maasturia ym ym härveleitä. Aika velikultia.

• utareunto

Sanokaa jos olen väärässä. Maanviljelijät eivät maksa veroja ollenkaa. Ostetut koneet ja laitteet voi vähentää verotuksessa 3.ssa vuodessa ja sitten myydä hyvällä voitolla. Tukiaiset napsahtaa tilille viljeli tai ei. Aina kun näkee peltopellen saa kuulla loputtoman valituksen kun maanviljely ei kannata. Silti pihassa on kolme uutta traktoria ja pari maasturia ym ym härveleitä. Aika velikultia.

• tartten tukee lisää

Mä tartten tukee ku mä omistan maata. Pienestä asti opetettuja lauluja.

• pitkää kasviksenne

Sitä en vaan ymmärrä että jos viljelijällä on tilalla suoramyyntipiste, niin siellä retiisistä pyydetään enemmän kuin marketissa.

Joten ilmeisesti kauppaaminen on kallista on ihan oikein että kauppaketju ottaa tuotteen hinnasta 70%.

• Tuotehinnat + tuet

Tuolta
      http://www.milkprices.nl/

kun tutustuu maidon tuottajahintaan niin se on isolla marginaalilla EUn korkein. Lisäksi tulevat vielä tuotantoon sidotut litratuet joita ei makseta missään muualla EUssa, vaihtelee välillä 3-30 c/l, määrillä painotettu keskiarvo noin 10 c/l. Se kun lisätään maidon litrahintaan niin muilla on ihmettelemistä...

Tuolta
      http://www.maataloustilastot.fi/maataloustuotteiden-hinnat_fi

kun katsotaan niin huomataan että pitemmän ajan keskiarvona tuottajahintamme sianlihassa, naudanlihassa ja kananmunissa on hyvin lähellä EUn keskiarvoa. Meillä käytössä olevan systeemin takia (pitkähköt sopimukset kaupan ja teollisuuden välillä) vaihtelu on pienempää mutta jos leikkaantuvat pois huippuhinnat niin leikkaantuvat pois myös alhaisimmat hinnat. Viljassa sitten taas on käytössä Itämeri-vähennys ja hintatasomma on EUn heikommalla puolella. Tässä on huomattava että noin 2/3 viljasta menee eläinten rehuksi oli on siis tuotantopanos maito- lihatiloille ja se vaikuttaa alentavasti tuotantokustannuksiin.

Tuolta
      http://ec.europa.eu/agriculture/rica/pdf/hc0304_distribution_eu25.pdf

komission asiantuntijoiden tekemästä paperista kun tutustuu tukitasoihin niin taulukko sivulta 20 taulukosta matsotaan niin kokonaistukitasomme (EU kansalliset) on EUn toiseksi korkein euroa per tila ja kolmanneksi korkein euroa per hehtaari. Tukitasomme on siis EUn korkeimpia.

Mikä se tekee korkeaksi kun väittävät että tukitaso on alhainen? Sen tekee korkeaksi kansallinen rahoitusosuus. Kun tuet ovat yhteensä 1,9 miljardia niin siitä EU rahoittaa vain 0,8 miljardia eli 40% ja loppu 1,1 miljardia eli 60% tukien rahoituksesta itetaan suoraan omilta veronmaksajilta. Se ei siis ole ns EI-maksupalautusta vaan suora tulonsiirto omilta veronmaksajilta.

• viisauttaa

nim tuotehinnat tuet kirjoituksesta näemme mitä pahimmillaan voi aikaansaada kokoomuksen ja sdp maatalous vastainen aivopesu kun sitä potaskaa vuodesta toiseen jatketaan samalla syötöllä nykyäänhän ihmiset eivät paljoakaan ajattele omilla aivoillaan vaan luottavat heille valmiiksi syötettyyn tilastotietoon jota väsäävät kaikenmaailman kapitalisti tutkijat suurella palkalla mutta sehän ei haittaa esim nimimerkkiä Tuotehinnat tuet:)

• Tilastot?
        viisauttaa kirjoitti:

nim tuotehinnat tuet kirjoituksesta näemme mitä pahimmillaan voi aikaansaada kokoomuksen ja sdp maatalous vastainen aivopesu kun sitä potaskaa vuodesta toiseen jatketaan samalla syötöllä nykyäänhän ihmiset eivät paljoakaan ajattele omilla aivoillaan vaan luottavat heille valmiiksi syötettyyn tilastotietoon jota väsäävät kaikenmaailman kapitalisti tutkijat suurella palkalla mutta sehän ei haittaa esim nimimerkkiä Tuotehinnat tuet:)

Tekeekö totuus tai sen julki tuominen noin kipeää???

• Maataloustuet pois

Maataloustuet ovat suurempi kulu veronmaksajille kun työttyömmystuet, kallis veronmaksajien rahoilla ylläpidettävä harrastus joka pitäisi lopettaa välittömästi.

• verotettu nro 85642

LIHANTUOTTAJAT OVAT OIKEALLA TIELLÄ !
      Tämä tiettyjen tahojen ahneus ja kansan tolkuton rahastus on jo suoraa ryöstämistä. Ruoan hinta sen kuin nousee ja se johtuu vain tiettyjen ahneudesta.
      Menisin ostamaan halpaa lihaa heti, jos täällä pohjoisessakin myytäisiin.

• punainenviiva kotiin

Maatalous tuki on sosiaalista tulonsiirtoa.
        Se pitää olla siis tulosidonnaista, verrattavissa toimeentulotukeen.

Jokaisen on tehtävä työtä ruokansa eteen, ei se jyväjemmari ole siinä asiassa yhtään etuoikeutetumpi kun muut kansalaiset.

Nykyinen maataloustuki järjestelmän on tehty suurtilalisille, heille on lain myötä annettu mahdollisuus rahastaa yhteiskuntaa.

Tilat alle 20 hehtaaria, on siirretty ilman perintöveroja tai sisarusosuuksia nykyisille isännille, jotka rahastavat rahastaa yhteiskuntaa tukina ja makaa pirtin penkillä 40 viikkoa vuodessa. Maataloustukea saa 98 000 €/ vuodessa.

…..
        Työssä tehtaassa 40 vuotta siinä ruokin ja koulutin 2 lasta yksin, jäin leskeksi lasten ollessa alle kouluikäisiä. Elämäni säästöt ovat asunto-osake 56 neliötä, kerrostalo 1974 rakennettu.
        Veli sai tilan, teki sitä työtä samaten 30v. myi osan tilaan pellot, sai siitä 2004 300 000 €, on poikamies ei perhettä vaimoa tai lapsia.
        Hän kulutti siis vain 1/3 osan siinä missä minun perheeni. Minun asuntoni on 85 000 € myynti arvoltaan.
        Veljellä on vielä rantaa 7 tonttiin ja maata 7,8 hehtaaria metsää 15 hehtaaria. n-. 800 000 € on 50 km Helsingistä maa arvokasta.

Nyt olemme eläkkeellä. Hän saa 1200 €/kk nettona. Minä 1050 €/kk nettona.
        Veljellä on ollut maatalouslomittaja joka vuosi ja lomalla kiertänyt maailmaa.
        Minä viljelin kaupungin vuokratonttia, asunnossani on kellari kylmiö koppi.
        Hän peri kaiken ja minä olin velvollinen käymään lomillani töissä hänelle, kunnes vanhempamme kuolivat. Sitten ilmoitin etten tule enää, jaksan ostaa ruokani ja tarvitsen lomani työstä toipumiseen.
        .

• maatilantyttö

Tietääkö nää maajussien kadehtijat että kaikkia maataloustukia pitää hakea ja perustella ja siihenpä ei ihan yksi A4-arkki riitäkkään. Papereita saa vääntää ja kääntää ihan urakalla ja tämä show joka vuosi.
      Maatalosutuet ovat myös ns. verotettavaa tuloa, eli jok´ikisestä saadusta sentistä maksetaan veroa.

Koneet, sekä niiden polttoaineet eivät ole ilmaisia, eivätkä myöskään koneiden varaosat, joita tuppaa maatöiden aikana tarvitsemaan välillä liiankin kanssa kun tuo karu maa ei ihan kivetöntäkään ole. Työt eivät ole sidoksissa kelloon! Maatyöt tehdään silloin kun säät sallii ja vaikka kellon ympäri. Viljelijän on myös hoidettava maata maanmuokkausella, lannoituksilla ja tuholaiset ja kasvitauditkin pitäsisi yrittää pitää pois sen jälkeen kun siemen on kylvetty.. Ei ole ilmaista, eikä homma taaskaan hoidu sillä että pari viikkoa keväällä ja pari viikkoa syksyllä tehtäsiin ainoastaan hommia.

Lihan ja maidontuottajilla hommaa riittää varmasti riittämiin, eikä maajussille morsian- ohjelmaa kateellisena katsovat saa oikeaa kuvaa tilan arjesta. peltotyöt ym, että saadaan karjalle ruoka sitten vielä erilaiset navettatyöt päälle ja tämä tosiaan päivittäin ilman vapaapäiviä ja mitään lisiä. Onhan toki lomittajia, mutta niistä maksetaan, lukuunottamatta paria vuosilomapv. Lomaa et todellakaan saa silloin kun haluat, eikä se lomittaja tule puimaan vaikka kuinka vinkuisit.

Luojan kiitos meillä on vielä näitä hulluja suomalaisia, jotka jaksavat yrittää ja takaavat meille puhdasta, kotimaista ruokaa! Toivottavasti näin on vielä jatkossakin, vaikka politikoinnilla on saatu aikaan se että maanviljelystä ei enää jää jäljelle kuin känsäiset kädet ja "hyvä mieli".

• Kerro lisää satuja

Se on totta ettei nitä papereitä juntin järjellä täytetä joten yhtsikunnan varoilalhan on siihenkin palkattu teille ihminen täyttämään ne maataloustukipaperit kanssanne !! Kellekään normaalille yrittäjälle tällaista systeemiä ei ole järjestetty ja ihan hullultahan se tuntuisi mutta maanviljelijöille on, on myös maatalouslomittajat, kellekään muulle yrittäjälle ei tällaista ole järjestetty yhteiskunan taholta.
        Maataloustuet on lopetettava !! ei täällä kukaan muukaan yrittäjä saa tukia sen takia että yrittääisi kasvattaa vaikka banaaneja, idiotismia ja kallista selalista.

• Tukiaskone

Tietokoneella ne tukiaishakemukset nykyään tehdään, sitä varten voi käydä ihan yhteiskunnan maksaman kurssin joka on vaan maajusseille tarkoitettu.

• ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.

niin todellakin duunarille jää käteen vaan känsät hyvä mieli onkin sitten tukitaloudelle tarkotettu duunarien veroeuroista.varmast hyvää mieltä jaellaan maajussi pummeille euroilla.

• krist2

Kaupalla on ihan liikaa rahaa. Sysmään ja Hartolaan rakennettiin uudet suuremmat S- Marketit, vaikka väkiluku putoaa koko ajan. Mikäköhän järki siinä on!

Tuossa edellinen juntti valittaa maataloustuista. Ei muuten ole mahdollista Suomessa olla maanviljelijä ilman tukia, koska tuottajahinnat putoavat koko ajan. Lehmät on lypsettävä 2 kertaa päivässä vuoden jokaisena päivänä. Minusta on ok, että on maatalouslomittajia, jotka mahdollistaa viljelijöille vapaapäivät. Rankan homman lisäksi työt on maaseudulla, jota yritetään ajaa alas.

• koita tajuta

No lopeta ja mielummin heti tuo meille veronmaksajille kallis harrastuksesi, pakkoko se on yrittää "banaaneja" viljellä näissä olosuhteissa ja veronmaksajien varoilla, aivan järjetöntä !! LOPETA ! teet palveluksen veronmaksajille eikä TARVITSE ENÄÄ VALITTAA

• valmeeti

kerta puheeksi olette ottaneet tämä ihanan ja parhaan valtran niin ehkä ne uudet ei sillä lailla kestäkkää mutta käyppä ostamassa semmonen niin sanottu perus mallin valmet tai valtra niin sillä ei tarvi ku ajaa ja tehä tietyt huollot jotka tehään kaikkiin merkkeihin. Meillä ei ole ollu 97 vuojen 6300 sisu valmetissa mitään vikaa eikä kylläkään siinä uuvemmassa 6250 valtrassa joka on 2006 vuojen mallia, MF 3060E sen sijaan oli täys paska tai sitten se sattu olemaan semmonen paska yksilö kuten sekin on mahollista mutta ainakaan meillä se ei ollu kovinkaan kauaa koska sillä ei tehny mitään vertaus kohde olkoon 6945 zetori jolla silläkin on tehty ja tehdään edelleen töitä ja koviakin sellasia, eli suomeksi ja vähän lyhyemmin sanottu 6945 zetori on parempi ollu meillä kuin se ferkun 3060E ruoska

• joopajoo..

Herranjumala mitä tekstiä joiltain tietämättömiltä joissain kohtii! Ei niillä rahoilla oikeesti herraks elellä, mitä saa esim lihasta tai maidosta! Veloissa ollaan koko ajan, koska isompaa pitää rakentaa ja tehdä, koska ei muuten pärjätä täällä Suomen maassa!! Maidon hinta vaihtelee alueittain. Lapissa se litrahinta voiki olla sen 50snt, mutta esim pohjanmaalla perushinta 38snt lisät. Eli ei todellakaan oo paljoa, ku miettii mihin kaikkeen siinä eläintenpidossa menee rahaa. Eläinten ruokkiminen, koneet, eläintilat.. Ja siinä sivussa tuottajallekki pitäis jäähä jotain käteen..

• viljelijän muija

Kesko-ketku-Halmesmäki aamulla telkkarissa uhkaili jo yli kymmenien prosenttien hinnannousuilla, jos tyhmä kansa ei rupea uskomaan, että kauppiaat (erityisesti K-kauppiaat) tarvitsevat ökyprovikansa.
      Näin se vaan on.

• pehtoori111§§

Mistähän tilalta voisi ostaa lihaa tuottaja ja kaupanhinnan välimaastosta eli sopurahaan?

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2214
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      24
      1740
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1425
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      108
      1247
    5. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      15
      1219
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1035
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      944
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      864
    9. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      853
    10. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      74
      846
    Aihe