Miten suostutella äiti liskoon??

Ellu;))

Moi!!

Mulla on semmonen ongelma että olen 11v tyttö ja haluisin lskon, mutta äiti ei ole samaa mieltä! Sen mielestä se on vaikee saada se hoitoon jos me lähetään jonnekkin. Mut minne sen sit sais hoitoon?? Ja sit et onks sen terraariota vaikeeta putsata?? Pureeko liskot?? Haluisin jonku aika pienen ni voitte ehdottaa minkä :))) Ja sitten että maksaako pieni lisko paljon??

1

138

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MadameMedusa

Liskot on hienoja lemmikkejä, jos koko perhe on hankinnan takana ja vanhemmat ottavat vastuun, lukevat hoito-ohjeita jne. tukevat lapsen matelijaharrastusta. Jos näin ei ole, liskot ovat vain aikuisten lemmikkejä.

Lisko haluaa olla omassa kotiterraariossaan silloinkin kun lähdette matkalle, eli sille pitää järjestää eläinsuojelulain mukaan vähintään kerran päivässä joku käymään ja tarkistamaan sen olot. Riippuu lajista mitä muuta pitää tehdä samalla, mutta yleensä vaihdetaan vesi, suihkutellaan kosteiden terraarioiden pinnat (aavikkoliskoilla ei tietenkään), putsataan kakat pois jne.

Täysikasvuiset liskot yleensä eivät tarvitse ruokaa joka päivä, eli ei tarvitse huolestua siitä kuka uskaltaa antaa liskolle ötököitä. Suurin osa lemmikkiliskoista siis syö monipuolisesti kaikenlaisia eläviä hyönteisiä ym. ja sen asian kanssa pitää myös opetella tulemaan toimeen ennen kuin liskon ottaa.

Riippuu terraariosta onko siivous vaikeaa, mutta yleensä ottaen ei. Liskotkin purevat, jos niitä uhkaa tai kiusaa, mutta normaalisti useimmat lajit mielummin lähtevät karkuun, jos niitä pelottaa. Mutta liskot eivät ole kesyjä eivätkä rakasta käsittelyä tai silittelyä. Vähän kuin akvaariokalat, eli niitä ihaillaan lasin takaa, jotkut ovat rohkeampia ja toiset ujompia katselun suhteen. Jos haluaa kosketella eläintä ja pitää sylissä, kannattaa ottaa joku nisäkäs.

Leopardigekko on pienehkö ja helppo liskoksi, vaikka tietysti vaatii sen että ottaa selvää asioista kunnolla, niin kuin mikä tahansa lisko. Leopardigekko maksaa n. 50-100e. Osta kasvattajalta, älä eläinkaupasta! Toinen hyvä vaihtoehto on etsiä aikuinen lisko, joka vaihtaa kotia. Kasvattajia löydät esim. osoitteesta www.herppi.net
      Sieltä saat myös paremmat vastaukset kysymyksiisi.

Hoito-ohjeet: http://www.matelijat.info/leopardigekko/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2630
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1762
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1510
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1450
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe