Enteellinen "Pelistä pois"

Otin matkalukemiseksi Hannu Ahon kirjan "Pelistä pois". Toistasataa sivua silmäiltyäni olen tullut siihen tulokseen, että turhaa painolastia otin. Tyypillistä 1970-80-lukujen vasemmistovoihketta se on. Poliittiset julistuspuheenvuorot suoritin pikalukuna; niitä olen saanut mittani täyteen Salaman, Saarikosken, Ojaharjun, Kejosen, Linnan & Co teoksista.

Oman kurjuuden voihkintaa, joka itse asiassa on rankkaa omakehua: mies juo, matkailee, kirjoittelee lehtiin ja kirjaa, nai sinne ja tänne, seurustelee pää- ja muiden toimittajien, lukuisien häntä haluavien naisten, näyttelijöiden, pääjohtajien, poliitikkojen jne kaa. - Elämää, johon tavallinen lukija ei ikänä pääse... Mutta - ah ja voi - miten turhaa kaikki onkaan, kun se ainoa ja oikea, josta hän ei välittänyt ja jota hän petti, lähti BBC:lle Lontooseen, tosta vaan. Ja niin kurjaa ja tyhjää kaikki on Hesassa ja Tampereella ja Ateenassa ja siellä...

Aika on ajanut tekstin ohi joka suhteessa. Saa nähdä jaksanko raahautua kirjassa eteenpäin. Pelistä pois; "Nomen ist Omen".

2

168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pari asiaa

En tiedä maksaako vaivan pahoittaa mielensä kuvitteellisen henkilön tekemisistä, saatikka kademieltä tuntea.

Jos taas suututtaa kirjailija itse, niin lohdutukseksi voi sanoa että Aho ei v.1996 jälkeen enää julkaissut mitään, ja nythän Hannu onkin sitten vaiennut ikihyviksi.

• En ehkä ilmaissut itseäni selkeästi. Tarkoitin, että kirjan tyyli on dekoratiivinen ja sen henkilökuvaus on epäaitoa. En suutu tai pahoita mieltäni minkään kirjailijan, kirjan tai sen henkilöiden takia.

Kirjoittajan kuolema ei tee kirjaa sen paremmaksi tai huonommaksi. Päätin tutustuakin hänen tuotantoonsa luettuani ylistävän nekrologin Hesarissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2703
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2644
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      37
      1180
    Aihe