Iso-Britanniassa arkkitehdiksi?

Britgawl

Moi!
Kysyisin, että onko missään päin Britanniaa tai Irlannissa mahdollista opiskella ilmaiseksi tai edes vähän "halvemmalla" (alle 1500£/ lukuvuosi)? Mitä olen katsonut muutamien yliopistojen sivuja niin lukukausimaksut ovat aivan järjettömiä... Mutta jos joku tietää edullisempia niin kiitos siitä!
Myös asuinkustannuksista olisi kiva kuulla kokemuksia, löytyykö Briteistä asuntoa opiskelijabudjetille ja lisäksi millaiset pääsyvaatimukset yleensä yliopistoihin on? Nuo AABA -rivit tuolla yliopistojen sivuilla ei sano mitään minulle.
Kiitos vastauksist!

2

183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • obizgelija11

Skotlannissa ei ole lukukausimaksuja EU-kansalaisille.

Esim. Glasgow School of Art lienee hyvä koulu arkkitehdeille. Itse opiskelen Glasgow'n yliopistossa.

• obizgelija11

Lisään nyt vielä tähän, kun en ensimmäisellä kerralla vastannut:

Pääsyvaatimukset voivat vaihdella aika paljonkin aineiden välillä. Itse kävin IB-lukion, joten en osaa kertoa YO-tutkinnon arvosanoista (IB-pisteitä pyydetään 34-38 Skotlannissa parhaissa kouluista), mutta jos googletat "ISO ry offeritietokanta", niin löydät varmasti esimerkkejä. Edinburgh, St Andrews ja Glasgow voivat usein pyytää E:n tai paremman keskiarvoa.

Asunnot ovat usein kalliimpia kuin Suomessa, mutta tässäkin riippuu, minne päin saarta menee. Esim. Glasgow'ssa itse asun keskustan ja yliopiston lähellä 400€/kk 4 makuuhuoneen kämpässä. Lontoossa sama järjestely saattaisi olla jopa 800€/kk. Hyvin siis kattaa Kelan opintorahat täysi asumistuki, ainakin tuon Skotlannin. Kannattaa siis tulle vaan tänne Skotlantiin jos et halua maksaa 11000€ vuodessa lukukausimaksuja, koska täällä on ihan riittävästi yliopistoja, joista valita ja joilla eri pääsyvaatimuksia (esim. Aberdeen ei tietääkseni hirveästi pyydä, vaikka onkin hyvä opiskelupaikka).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3022
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2901
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1709
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1642
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1620
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1279
    Aihe